Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:30

Zodra je meedoet aan de ORUN cursussen voor instructeur ben je verzekerd; je moet namelijk oefenen. Ook als je gezakt bent en meteen een herexamen hebt aangevraagd, dan blijf je gewoon via de KNHS verzekerd als je les geeft. Hoe en wat zal ik nu eerst even proberen uit te zoeken, maar zo is het mij altijd verteld. Even kijken waar ik het kan vinden. :)

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:31

Zelfde antwoord voor Dubbeldun: je moet eens weten hoe vaak dat al gebeurt ;) .

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:32

LDRD: dat geloof ik graag....er gebeuren meer van dit soort dingen die je niet wil weten. Toch jammer hoor dat mensen zo worden. Maar ja geld maakt voor veel mensen veel goed tegenwoordig. Dan wel...meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:34

Lante schreef:
Zodra je meedoet aan de ORUN cursussen voor instructeur ben je verzekerd; je moet namelijk oefenen. Ook als je gezakt bent en meteen een herexamen hebt aangevraagd, dan blijf je gewoon via de KNHS verzekerd als je les geeft. Hoe en wat zal ik nu eerst even proberen uit te zoeken, maar zo is het mij altijd verteld. Even kijken waar ik het kan vinden. :)

Welke verzekering en wat dekt die?

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:34

ik snap dit echt niet, je weet toch dat als je op een paard stapt of dat als je je kind laat rijden, je altijd een risico loopt, dat is de keus die je maakt.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:39

wat een verhaal zeg!

hier gaat naar de les klantjes een standaart brief
als ze jonger als 18 zijn moetten de ouder tekenen

dat ze hier rijden op eigen risico
en weet ik veel wat allemaal

ook wij tekenen hiervoor
mocht er wat gebeuren sta je igg in je recht in mijn ogen
uiteraard zijn onze formulieren door een advokaat na gekeken enz

wel een vervelend verhaal
als er echt iets met een letsel is waardoor je gehandigcapt word ofzo dan kun je het schudden met je manege ben ik bang

want de kosten daarvoor zijn zo ontiegelijk hoog!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:44

Dit lees ik nu op de KNHS website. Ik weet nog dat mij (10 jaar terug) verteld is toen ik de ORUN instructeurscursus volgde dat we via de KNHS WA verzekerd waren al ten tijde van het volgen van de cursus. Blijkbaar is dit ergens in de jaren daarna veranderd (zal wel weer te duur geweest zijn) en hebben ze nagelaten de instructeurs daarvan op de hoogte te brengen. Dat is dus weer fraai. Ik zal het in ieder geval even opnemen met de manege waar ik werk en mijn eigen verzekeringsmaatschappij. Excuses voor de gedateerde informatie van mijn kant. Hier de juiste informatie nog even, letterlijk overgenomen van de site van de KNHS:

"6.6 WA-verzekering inclusief paardensportdekking

Iedere KNHS-vereniging dient over een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering inclusief paardensportdekking te beschikken waarmee activiteiten die namens het bestuur door leden of derden worden verricht tevens gedekt zijn.

Indien de vereniging werkt met een instructeur die hier zijn beroep van heeft gemaakt, dan dient deze te beschikken over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Instructeurs kunnen op verschillende manieren te maken krijgen met een aansprakelijkstelling voor een ongeval dat is voorgevallen in zijn of haar les. Vaak is de vereniging voldoende verzekerd met een WA-verzekering inclusief paardensportdekking maar soms kan een verzekeringsmaatschappij van de vereniging zich achter het ondeskundig handelen van de instructeur willen verschuilen. Daardoor kan een instructeur op grond van nalatigheid aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade. Het bestuur doet er daarom verstandig aan instructeurs te wijzen op deze risico�s. Verzekeringsagenten kunnen instructeurs inlichten op welke manier zij zich het beste kunnen verzekeren."

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:47

Kostolany schreef:
LDRD: dat geloof ik graag....er gebeuren meer van dit soort dingen die je niet wil weten. Toch jammer hoor dat mensen zo worden. Maar ja geld maakt voor veel mensen veel goed tegenwoordig. Dan wel...meer niet.


Ik geloof niet, dat, als iemand z'n dochter van een paard afvalt, daardoor in een coma komt te liggen en vervolgens de rest van der leven een hersenbeschadiging heeft opgelopen met alle eventuele gevolgen van dien, dat geld voor veel mensen dan veel goedmaakt.

Het kan in m.i alleen de gevolgen wat opvangen, verlichten etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:48

Lante, zo zie je maar :). Je moet tegenwoordig zo secuur zijn in wat verzekeringen je afsluit en welke schades die allemaal wel/niet dekken.

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:11

Ik zou wel eens het complete verhaal willen weten. Wat voor paard reed het meisje? Is ze bijvoorbeeld op eigen vraag op een springding gestapt, of heeft de instructie haar op springding ingedeeld? Waarom is meisje niet verzekerd? Waarom moet de manege meer betalen enkel en alleen omdat het bedrijf wél is verzekerd?

Ik kan me een ander verhaal herinneren waarbij een meisje haar pols lelijk had gebroken na een val. Ze moest hierdoor zelfs stoppen met haar studie. Toen was de uitspraak 50 % door meisje en 50% door manege betalen. Reden was dat de manege wist dat het paard erg bokte, en dat het meisje zelf om dit paard gevraagd had

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:15

LDRD schreef:
Kostolany schreef:
De gemeente omdat de grond ongelijk was enz


Je moet eens weten hoe vaak dat al gebeurt ;) .



Motorclub gaat gezamelijk op pad. Een boer heeft bieten van zijn land gereden en een motorrijder valt over de natte klei. Deze stelt de vereniging aansprakelijk want de route voerde over de weg waar die boer klei verloren was. Is geen uitzondering.
Zelfs als voorrijder die de weg kent, van een groepje moet je al oppassen want voor je het weet word je aansprakelijk gesteld door de verzekering van de ruiter die van het paard afkukelde op een steil pad.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:19

jessj22 schreef:
wat een verhaal zeg!

hier gaat naar de les klantjes een standaart brief
als ze jonger als 18 zijn moetten de ouder tekenen

dat ze hier rijden op eigen risico
en weet ik veel wat allemaal

ook wij tekenen hiervoor
mocht er wat gebeuren sta je igg in je recht in mijn ogen


Dat is dus niet zo. De wet gaat altijd boven getekende overeenkomsten. Als er wat gebeurt kunnen ze je gewoon aansprakelijk stellen begrijp ik uit dit hele verhaal.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:19

@HC :D

Je kan het inderdaad zo gek niet verzinnen of mensen/bedrijven worden aansprakelijk gesteld.

Vraag blijft natuurlijk altijd of ze het ook zijn ;) .

PabloM

Berichten: 152
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: in een groen groen groen groen knolle knolle land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:20

Juut schreef:
Ik zou wel eens het complete verhaal willen weten. Wat voor paard reed het meisje? Is ze bijvoorbeeld op eigen vraag op een springding gestapt, of heeft de instructie haar op springding ingedeeld? Waarom is meisje niet verzekerd? Waarom moet de manege meer betalen enkel en alleen omdat het bedrijf wél is verzekerd?

Ik kan me een ander verhaal herinneren waarbij een meisje haar pols lelijk had gebroken na een val. Ze moest hierdoor zelfs stoppen met haar studie. Toen was de uitspraak 50 % door meisje en 50% door manege betalen. Reden was dat de manege wist dat het paard erg bokte, en dat het meisje zelf om dit paard gevraagd had


Ik kan een deel beantwoorden.
Meisje kan lekker rijden, paarden werden van te voren ingedeeld maar onderling wisselen was geen probleem. Paard was absoluut geen "springding" maar een van de betrouwbaarste die daar op stal stond. Alleen was paard idd groot en viel het meisje ongelukkig!!

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:30

LDRD schreef:
@HC :D

Je kan het inderdaad zo gek niet verzinnen of mensen/bedrijven worden aansprakelijk gesteld.

Vraag blijft natuurlijk altijd of ze het ook zijn ;) .


Je ´mag´ echter wel met een advocaat voor de rechter verschijnen. Tijd en kosten in verdediging steken.
Moet je dan weer een rechtsbijstandsverzekering voor hebben....

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:31

Paul11 schreef:
Kostolany schreef:
LDRD: dat geloof ik graag....er gebeuren meer van dit soort dingen die je niet wil weten. Toch jammer hoor dat mensen zo worden. Maar ja geld maakt voor veel mensen veel goed tegenwoordig. Dan wel...meer niet.


Ik geloof niet, dat, als iemand z'n dochter van een paard afvalt, daardoor in een coma komt te liggen en vervolgens de rest van der leven een hersenbeschadiging heeft opgelopen met alle eventuele gevolgen van dien, dat geld voor veel mensen dan veel goedmaakt.

Het kan in m.i alleen de gevolgen wat opvangen, verlichten etc.


Inderdaad, het is erg genoeg voor deze mensen dat dit gebeurt is...

Het valt mij ook erg op dat mensen meteen beginnen te schreeuwen dat het allemaal eigen risico is en dat paardrijden nou eenmaal een gevaarlijke sport is etc...

Dit zijn allemaal mensen met eigen paarden of die al jarenlang zelf rijden, is er dan niemand die er bij nadenkt dat de ouders van dit meisje waarschijnlijk totaal geen kennis van paarden hebben en gewoon dachten dat hun dochter een leuke 'hobby' had en niet bekend waren met de 'gevaren' van deze sport?

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:37

@Malibu : is dat dan niet erg kortzichtig van die ouders ??

Ingerr

Berichten: 583
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:37

wat ik er van af weet, is dat als de bak is goed gekeurd. dan is het ''slachtoffer'' zelf verantwoordelijk.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:38

Huertecilla schreef:
LDRD schreef:
@HC :D

Je kan het inderdaad zo gek niet verzinnen of mensen/bedrijven worden aansprakelijk gesteld.

Vraag blijft natuurlijk altijd of ze het ook zijn ;) .


Je ´mag´ echter wel met een advocaat voor de rechter verschijnen. Tijd en kosten in verdediging steken.
Moet je dan weer een rechtsbijstandsverzekering voor hebben....


Hah, mijn stokpaardje....iedereen moet een rechtsbijstandverzekering sluiten :j .

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:42

Vraagje voor LDRD (als je er tenminste nog niet flauw van bent)

Zie hier de algemene voorwaarden van de FNRS. een gebruiker is in dit geval het manegebedrijf/de stal die aangeeft de algemene voorwaarden te hanteren.
Citaat:
Aansprakelijkheid gebruiker
Artikel 14
1. Met inachtneming van het bepaalde in lid 3 van dit artikel is de gebruiker niet aansprakelijk voor diefstal, ongevallen of schade op haar terrein en evenmin voor schade ontstaan als gevolg van het gebruik van de door de gebruiker aangeboden producten.
2. De gebruiker is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van opzet of grove schuld van medewerkers en vrijwilligers van de gebruiker.
3. De gebruiker is slechts dan ten opzichte van de klant aansprakelijk voor schade indien aantoonbaar is dat deze schade is ontstaan door handelingen door of namens de gebruiker, die in ernstige strijd zijn met de zorgvuldigheid die in het kader van de uitoefening van het bedrijf van de gebruiker dient te worden betracht.
4. De gebruiker is ten opzichte van de klant niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan ten gevolge van het niet in acht nemen door de klant van veiligheidsvoorschriften, dan wel het geen gehoor geven aan aanwijzingen in dat kader van of namens de gebruiker.
5. De gebruiker is niet aansprakelijk voor indirecte kosten en indirecte schade, op enigerlei wijze verband houdende met, dan wel veroorzaakt door een fout of tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst.
6. De aansprakelijkheid van de gebruiker voor alle directe kosten en schade, op enigerlei wijze verband houdend met, dan wel veroorzaakt door een fout of tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst, is te allen tijde beperkt tot het bedrag waarvoor de gebruiker zich voor dergelijke schadeveroorzakende gebeurtenissen kan verzekeren en waarvoor daadwerkelijk dekking kan worden verleend.


linkje naar de volledige tekst; http://www.fnrs.nl/ondernemers.php?id=115

Is dit dan eigenlijk niet in strijd met de wet? want in deze algemene voorwaarden houdt de gebruiker zich totaal niet aansprakelijk als de klant zonder echt aanwijsbare schuld van het paard stuitert. (ik neem aan dat het 'product' hier de paardrijlessen kunnen zijn)

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:46

DubbelDun schreef:
@Malibu : is dat dan niet erg kortzichtig van die ouders ??


Natuurlijk, maar welke ouder wordt dat niet als zijn/haar kind met hersenletsel wordt afgevoerd ;)

Girley
Berichten: 31
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:46

Opmerkelijke uitspraak inderdaad... heb me toevallig tijdens mijn studie een tijdje verdiept in het 'paardenrecht', het is altijd een probleem om te bepalen in hoeverre een partij 'schuld' heeft aan een voorval. De eigenaar dient uiteraard voldoende maatregelen te nemen om het risico te beperken, dragen van cap, geen 'gevaarlijke' dieren inzetten voor zover mogelijk etc.

De kosten kunnen idd behoorlijk uit de hand lopen als het echt mis gaat. Die bordjes met 'eigen risiko' zijn juridisch gezien waardeloos i.m.o., er is geen overeenkomst getekend of wat dan ook om aansprakelijkheid uit te sluiten. Het zorgt er hooguit voor dat ouders hun schouders ophalen en denken 'ach ongelukje kan gebeuren'.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:50

Oei, daar kan ik niet zonder het uitvoerig bestudeerd te hebben zo snel wat over zeggen :o . Helaas heb ik daar nu even niet de gelegenheid toe. Zal me er in het weekend eens over buigen :j .

Moet nu nog even kijken wat mensen nu weer voor redenen verzinnen om anderen aansprakelijk te stellen.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:56

Wat zijn jullie allemaal aardig om zelf alles te betalen.
Als eigenaar ben je in bepaalde gevallen aansprakelijk voor je dieren. De manege verhuurt paarden aan personen die willen lessen. De manege heeft dan de verantwoordelijkheid een paard te geven wat betrouwbaar is. Natuurlijk is het nooit 100 procent zeker te zeggen dat je er op blijft zitten, maar dit risico ligt dan bij de eigenaar van het paard. Zij hebben immers dat paard gekocht, uitgezocht en zij hebben er voor moeten zorgen dat het dier gehoorzaam is. Zij voeden hem op. Jij niet. Je gaat er dan wel vrijwillig opzitten, maar, vooral mensen die niet zo bekend zijn met paarden, gaan er dan vanuit dat er niet zulke grote gevaren aan zullen zitten. Daarom zou je niet degene die er op gaat zitten in dit geval alles moeten laten betalen.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:57

Er staat me iets van bij dat er een aantal jaar geleden ook een meisje een dwarsleasie heeft opgelopen tijdens het turnen, kan me alleen niet herinneren of er toen ook een proces is aangespannen tegen de turnvereniging...

Ik ga ff googlen kijken of ik er iets over kan vinden. Is misschien niet helemaal hetzelfde, maar wel enigzins vergelijkbaar volgens mij.