Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 22:54

http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie

Vanaf 2010 zal het mogelijk zijn om sperma te bestellen waarmee je zeker weet dat je merrie een hengst of merrie krijgt. Het gebruik van op geslacht geselecteerde sperma, in combinatie met een intracytoplasmatische sperma-injectie, zal in het nieuwe dekseizoen ook commercieel worden aangeboden aan de fokkers.

Sinds het begin probeert men al om het geslacht van nakomelingen vooraf te beinvloeden, of het nu om mensen of om vee gaat.

In 1998 werd het eerst op geslacht geselecteerde paard ter wereld geboren.
"Call Me Madam" werd geproduceert door XY Inc. uit Colorado. Terwijl XY Inc. door ging met hun onderzoek en productie van op geslacht geselecteerde veulens, was de service nog steeds niet commercieel toegankelijk voor andere fokkers.

In de paardenwereld is het algemeen bekend dat sommige bloedlijnen meer hengsten dan merries produceren, of juist andersom. Gezien het huidige economische klimaat, lijkt het efficienter om te kiezen voor een bepaald geslacht, dan dat je blijft fokken en overproduceren om maar het gewenst geslacht te krijgen.
Daarnaast lijkt het men makkelijker om een ongeboren veulen alvast te kunnen verkopen, omdat men zeker is van het geslacht.

De hengst bepaalt het geslacht van het veulen, waardoor het voor onderzoekers makkelijk is om het geslacht te bepalen wanneer zij de goede spermacellen te pakken krijgen. Alle mannen hebben een "X" en een "Y" chromosoom. Alle vrouwen hebben twee "X" chromosomen. Iedere ouder geeft 1 chromosoom aan het veulen. De merrie kan alleen een "X" chromosoom aan het veulen geven, terwijl de hengst een "X" of een "Y" kan doorgeven.

Aangezien de merrie altijd de "X" door zal geven, zal het ongeboren veulen een merrie (XX) worden wanneer de hengst hetzelfde chromosoom ("X") doorgeeft. Wanneer de hengst het "Y" chromosoom door geeft, wordt het veulen dus een hengst (XY).

Een dure machine, genaamd een cytometer, wordt door het geslachtsbepalende bedrijf gebruikt om een dunne streng van spermacellen te nemen. De spermacellen worden behandelt met een fluoriserend middel waardoor het oplicht wanneer zij door de machine heen gaan. Omdat het "X" chromosoom iets feller oplicht dan het "Y" chromosoom, kan de machine de chromosomen makkelijk uit elkaar houden.

Dit proces is uiterst specifiek en in 95% van alle gevallen, blijkt dat het gewenst geslacht ook daadwerkelijk kan worden bepaald en behaald.

Men is echter bang dat deze geslachtsbepaling er voor kan gaan zorgen dat de balans tussen de geslachten scheef gaat groeien, wanneer er van een geslacht meer paarden komen dan van het andere geslacht.
Het antwoord is hierop: dit hoeft niet zo te zijn.
Voor iedere fokker die alleen hengsten wil produceren, zal er ongetwijfeld ook een fokker zijn die alleen maar merries wil.

Het punt is echter dat fokkers nu van tevoren al kunnen bepalen of ze het ongeboren veulen willen houden nu zij weten of het een merrie of hengst is. Op dit moment valt die keuze meestal pas wanneer het veulen al in de stal ligt.
Wanneer je dit scenario volgt, zullen er dus veulens zijn die letterlijk "bijproducten" zijn, omdat ze niet voldoen aan het gewenste geslacht.
Aan de andere kant zou dit er toe kunnen leiden dat er meer verkoopbare veulens zullen zijn, terwijl er minder fokkers te lijden hebben, omdat hun veulens moeilijk verkocht raken.

De eerste veulens die werden geboren door middel van deze techniek, werden geproduceert door slechts een klein aantal spermacellen (5 miljoen tegenover het normale aantal van 500 miljoen). Het sorteerproces splitst de cellen in kleine aantallen. Nadat de spermacellen door de sortering heen zijn, hou je een klein nummer van op geslacht geselecteerde cellen over.
Over het algemeen zijn dit niet genoeg spermacellen voor een goede inseminatie met redelijke kans van slagen. Er is echter een procedure voor fokmerries waarbij je slechts een spermacel nodig hebt: de intracytoplasmatische sperma-injectie (ICSI).

Bij ICSI wordt het ei van de donormerrie onderschept, waarna een spermacel in het ei wordt geinjecteerd onder de microscoop. Zodra de bevruchting plaats heeft gevonden, wordt het ei na anderhalve of twee dagen, geplaatst in de ontvangende merrie. Dit is een speciale procedure die alleen mag worden uitgevoerd door getrainde mensen.

Op dit moment is het bedrijf Sexing Technologies het enige bedrijf dat op geslacht geselecteerde veulens kan waar maken. Het bedrijf raadt mensen aan om nu alvast sperma van de gebruikte hengst te selecteren en op te sturen, zodat men op tijd is voor het volgende dekseizoen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:57

hmm vind het een beetje raar

nog even er komen meer merrie's dan hengsten. Omdat vaak merrie veulens beter verkocht wordt. Krijg je dan niet meer inteelt problemen? bij bepaalde rassen?

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:58

aan de ene kant wel handig als je écht dat geslacht wil maar ja dan is er ook niks meer aan als je een veulen gaat fokken en ik ben het eens met wat jij zegt plutolover!

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:59

Mixed feelings. :\

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:59

Ik vid het niet raar hoor.

Ik hoop dat ze dit bij koeien en kuikens gaan toepassen zodat er niet massa's haantjes worden vernietigd en stiertjes vetgemest voor de slacht(die zijn immers waardeloos binnen een melkveebedrijf).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 23:00

Aan de andere kant kan het best handig zijn..
Als je een oude fokmerrie hebt en er graag een leuke merrie van wilt hebben ter opvolging, ben je zo veel zekerder van je zaak.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:00

Aan de ene kant zit er wat in, aan de andere kant lijkt het me geen oplossing, lijkt me op die manier dat je toch heel wat goede hengsten gaat mislopen, maar ook goede ruinen, zeker in de sportwereld. Ik vind dat de natuur nog altijd zn gang moet kunnen gaan. Door na te denken bij het fokken en iets beperkter te gaan fokken met goed materiaal. men zegt hier wel dat de balans niet verkeerd zal gaan, maar geef toe welke fokker hoopt er nu stilletjes niet op een merrie. Vaak zijn ze gewoon meer waard, hengst opfokken is niet voor iedereen weggelegd. Voor mij hoeft zoiets eerlijk gezegd niet.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:02

dit lijkt mij een begin van een groot probleem ,
wat als iedereen een merrie wil? dan komt er een probleem lijkt mij ?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:02

duss..

dat zal wat worden,
ik-weet-niet-hoeveel hengsten voor de hengstenkeuring uit dezelfde lijn,
en voortaan alleen nog maar merrie pony-tjes van hobbyfokkers!

het zou idd wel goed zijn als ze het op kuikens toepassen, dat scheelt een hele hoop dierenleed..
althans, dan mogen de kuikens in elk geval een tijdje blijven leven, hoeven er geen haantjes meer vergast te worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:03

Fokkers hopen juist meer op hengsten... :j Die zijn juist meer waard voor verkoop/ sport. :j

Commentaar op het artikel in de zin van fouten enzovoort mogen per pb! Niet via dit topic. Staat ook duidelijk in de charter!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:03

Marigold schreef:
duss..

dat zal wat worden,
ik-weet-niet-hoeveel hengsten voor de hengstenkeuring uit dezelfde lijn,
en voortaan alleen nog maar merrie pony-tjes van hobbyfokkers!

het zou idd wel goed zijn als ze het op kuikens toepassen, dat scheelt een hele hoop dierenleed..
althans, dan mogen de kuikens in elk geval een tijdje blijven leven, hoeven er geen haantjes meer vergast te worden.

ja...Ook zo vreselijk...

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:04

Intressant stukje...

Het heeft zo zo`n voor en nadelen..
Als je merrie altijd hengsten uit er uit gooit en je wil graag een merrie erbij.. Ja oke..

Maar een nadeel. Je krijgt straks heel veel hengsten op de HK uit dezelfde bloedlijnen..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 23:05

Je kan wel merken dat ik tijdens het vertalen en uitbreiden van dit artikel opeens tussendoor telefoon kreeg _O-
Excusez moi, foutjes zijn er inmiddels uitgehaald.
Dat mag voortaan inderdaad per pb :)

Voor de rest lijkt me dit best interessant. Vooral wanneer je een bewezen lijn hebt :j

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:06

Jaime_ schreef:
Nog een foutje;

"Alle vrouwen hebben twee "Y" chromosomen."

Dit moet zijn; 2 X chromosomen..

Vrouw heeft het Y chromosoom en de Mannen X toch?'
(of heb ik nou echt niet goed opgelet op school :Y) )

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:06

moet niet gekker worden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:07

Amigo_ schreef:
Je krijgt straks heel veel hengsten op de HK uit dezelfde bloedlijnen..

Dat is nu ook al :=

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:07

Amigo_ schreef:
Jaime_ schreef:
Nog een foutje;

"Alle vrouwen hebben twee "Y" chromosomen."

Dit moet zijn; 2 X chromosomen..

Vrouw heeft het Y chromosoom en de Mannen X toch?'
(of heb ik nou echt niet goed opgelet op school :Y) )

staat volgens mij juist in de tekst :P

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:08

Zamora schreef:
moet niet gekker worden...

dacht ik ook als eerst, het lijkt mij (voor de fokkers misschien minder) heel spannend om niet te weten wat t word~!
bovendien moet de natuur t doen, bij kuikens vind ik het wel een goed idee

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:09

ik denk dat het juist voor rassen die met inteelt kampen het goed kan zijn om daar merries of hengsten uit te kiezen om mee door te fokken.

Amigo_

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:11

Waarom is het goed voor de inteelt dan?

Die inteelt blijft toch wel iets.. En je kan wel een hengstfokken met laag inteeltpercentage maar hij moet ook nog eens goed genoeg zijn voor de dekdienst

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:12

Het moet echt niet gekker worden := Wat een onzin!

Ninette

Re: Op geslacht geselecteerde veulens vanaf 2010 mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:18

Hm niet veel goeds ben ik bang, gaan knoeien met Moeder Natuur wat is het volgende kleur op bestelling? En idd het niet weten wat er uitkomt m/v, hoe het eruit ziet etc is de verassing aan het eind van je merries dracht, ik wil die verassing niet verpesten door te bestellen......

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:20

ik maak me met dit soort ontwikkelingen eigenlijk vooral zorgen over de mensen, want vroeg of laat zal dit ook bij mensen het geval zijn.
keuze tussen een jongen of een meisje.
en dat vind ik dus echt een slechte zaak.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:20

Ik zie zeker het voordeel hiervan! Denk sowieso niet dat dit op grote schaal toegepast zal gaan worden, het zijn immers extra kosten.
Als jij uit je merrie al 2 of 3 jaar een hengst hebt gefokt en je wil toch echt een merrie uit dezelfde combinatie omdat je vind dat het zo'n goede combi is en je nog een goede merrie wil om je stam te behouden kan ik het me voorstellen.

Je zult vast niet een hele verkeerde verhouding krijgen...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:36

Het zou een uitkomst zijn bij één van de merries hier op stal, die behalve haar eerste veulen, geen merrieveulens meer heeft gebracht. Merrie wordt elk jaar een jaartje ouder en het houdt eens op, dus elk jaar vervliegt de hoop een beetje als er wéér een hengst komt. 8-)