'Zwaarlijvigheid bij paarden neemt ernstige vormen aan'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Zwaarlijvigheid bij paarden neemt ernstige vormen aan'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 10:28

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Shetlander Dale werd in beslag genomen door de organisatie.
foto: http://www.worldhorsewelfare.com

Engeland heeft last van een epidemie van dikke en zwaarlijvige paarden, aldus de welzijnsorganisatie World Horse Welfare.

De organisatie bracht vandaag een rapport naar buiten waar uit blijkt dat paardeneigenaren het moeilijk vinden om een zwaarlijvig paard te herkennen, en dat dit de gezondheid van het paard of de pony in gevaar kan brengen.

Ruim 2150 mensen vulden voor de organisatie een enquete in, en meer dan de helft van deze mensen lieten weten dat zij een paard met overgewicht niet kunnen herkennen. Ook kwam naar voren dat zij van mening zijn dat de zwaarlijvigheid geen gevaar is voor de gezondheid van het paard.

"Engeland is een land vol paardenliefhebbers, maar soms houden we een beetje te veel van onze dieren en dit kan verschrikkelijke consequenties hebben voor het dier," aldus de directrice van de organisatie, Roly Owers.

In Westerse landen heeft meer dan de helft van alle gezelschapsdieren te kampen met ernstig overgewicht.
Verder onderzoek bracht aan het licht dat 35 tot 45% van de Britse paarden last heeft van overgewicht of te kampen heeft met ernstige zwaarlijvigheid.

De welzijnsorganisatie voor paarden is van mening dat het onderzoek, in combinatie met feedback van 16 inspecteurs, een uniek inzicht geeft. Volgens hen maakt het onderzoek duidelijk wat de mensen vinden dat het probleem is, en wat het echte probleem nou in werkelijkheid veroorzaakt heeft.

"Dit onderzoek is heel belangrijk als we praten over het welzijn van paarden, maar de resultaten baren ons ernstig zorgen."

"We zijn letterlijk onze paarden aan het vermoorden met liefde, en als land, moeten wij herkennen wat de gevaren van overgewicht bij paarden nou eigenlijk betekenen voor onze dieren."

Overvoeren bij paarden kan lijden tot chronische gezondheidsproblemen zoals pijnlijke hoefbevangenheid en problemen aan het hart en/of de longen. Paarden kunnen ook een bepaalde variant van diabetes krijgen, wat Equine Metabolic Syndrome (EMS) heet. EMS kan voor paarden net zo gevaarlijk en destructief zijn als diabetes bij mensen.

"We krijgen dikwijls meldingen van dunne paarden. Wanneer onze inspecteurs dan gaan kijken, komen zij vaak tot de ontdekking dat het paard in kwestie een correct gewicht heeft, maar dun lijkt in vergelijking tot zijn veel te zware weidemaatjes."

De organisatie kreeg onlangs nog te maken met een getrouwd stel uit Blackpool, die een verbod van 5 jaar voor het houden van paarden hebben gekregen, nadat zij hun Shetlander veel te zwaar hadden laten worden. Ook kregen zij ieder een boete van 500 Engelse ponden.

De pony, genaamd Dale, staat inmiddels onder toezicht van de organisatie, maar zal de rest van zijn leven een verhoogd risico op hoefbevangenheid lopen.

World Horse Welfare is al twee jaar bezig om Britse paardeneigenaren op het gewicht van hun paard te wijzen en hen te leren hoe ze hun paarden goed op gewicht kunnen houden.

Volgens de ingevulde enquete herkent 86% van de ondervraagde mensen een ondervoed paard, en 73% een paard met overgewicht. 76% van de mensen was van mening dat een dun paard gezondheidsrisico's loopt, en maar 46% is van mening dat dit het geval is bij een paard met overgewicht.

15.2% van de mensen zag een foto van een gezond paard met correct gewicht, aan voor een paard wat te dun zou zijn.
36.8% van de mensen met ervaring in de paarden is van mening dat zwaarlijvigheid het grootste gezondheidsrisico is voor paarden in Engeland.
3.7% van de mensen zonder ervaring met paarden dacht dat zwaarlijvigheid het grootste gezondheidsrisico is voor paarden in Engeland.

De resultaten van de enquete ondersteunt andere studies over paarden, honden en katten. Volgens al deze onderzoeken wijst uit dat diereneigenaren het gewicht van hun dieren vaak onderschatten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:35

Sommige mensen denken ook echt dat paarden GRASMAAIERS zijn :n
Laatst bijgewerkt door Storm op 12-11-09 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: schuine tekst rechtop gezet

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:36

Zonde.. Vooral dat het niet herkend word.
Zelf ken ik ook een pony met extreem over gewicht, gewoon echt zielig... :n Pony heeft moeite met lopen, is al zo snel buiten adem, omdat ze haar eigen extra kilo's ook mee moet tillen (A welsh die zo ongeveer 400 woog !!!!!!!!!)

En de eigenaren, die keken er niet naar om, gooide er alleen maar eten in. Heel zonde, pony is nu verkocht, en ik hoop zo erg dat ze nu is afgevallen (ik was bezig om haar te laten afvallen tot de verkoop).

Hopen dat er wat aan gedaan kan worden,
en dat mensen in gaan zien dat dit niet oke is.
Te dikke mensen, dat is toch ook niet 100% gezond?
Die hebben toch ook grotere kansen op bepaalde dingen?
Waarom zou dat bij 'n paard niet zo zijn dan ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:42

Ik had laatst mijn eigen paardje iets wat aan de dikke kant!
Dierenarts er direct bij gehaald en op een zwaar dieet gezet!
Je ziet toch als eigenaar snel genoeg wanneer je paard te dik is!????
Doe er dan wat aan en laat het beestje niet rondlopen als een dik varken! -:(-
Laatst bijgewerkt door Storm op 12-11-09 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: schuine tekst verwijderd

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:48

tahnee1987 schreef:

Waarom haalde je de dierenarts erbij als hij ietsjes te dik is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:51

Skygirl schreef:
tahnee1987 schreef:

Waarom haalde je de dierenarts erbij als hij ietsjes te dik is?

Omdat ik het gevoel had dat ze minder soepel ging lopen.
Met de oefeningen had ze meer moeite.
En haar conditie ging wat achteruit.
Ik zag wel dat ze wat was aangekomen.
Maar haalde voor de zekerheid een dierenarts erbij die bloedonderzoek heeft gedaan.
Niets kon vinden in haar bloed maar wel kon zien dat ze te dik was..
En dat er 50 kilo vanaf moest!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:56

Om nou een dierenarts erbij te halen als je paard te dik is vind ik wel een beetje ver gaan.
Beetje je verstand gebruiken: Minder voer en meer rijden :o ;) Afvallen moet overigs ook in kleine stapjes gebeuren, ineens veel afvallen is ook gevaarlijk voor het dier.

En alsnog, ik zie ze liever een beetje te dik dan mager.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:00

Urko schreef:
Om nou een dierenarts erbij te halen als je paard te dik is vind ik wel een beetje ver gaan.
Beetje je verstand gebruiken: Minder voer en meer rijden :o ;) Afvallen moet overigs ook in kleine stapjes gebeuren, ineens veel afvallen is ook gevaarlijk voor het dier.

"Te" is gewoon nooit goed. Ook in de wedstrijdring lopen veel te zware paarden rond... Een paard wat goed op gewicht is wordt vaak voor mager uitgescholden, dat is ook wat het onderzoek aantoont. Ons beeld van een paard goed op gewicht is niet correct. Dus ook die van de meeste bokkers niet :)*

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:03

De pony's die je ziet op keuringen zijn over het algemeen ook te zwaar, maar als je met een pony komt die in rijconditie is, dan vinden ze dat die pony het slecht heeft gehad !
Dat is met shetlanders echt een groot verschil een keuringspony of gebruikspony.
Maar ik vind het wel belachelijk dat de eigenaren zelf niet zien of hun paardje te dik is of niet. |(

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:06

Ik ken maar weinig shets die niet te dik zijn.....

mijn tinkerruin is op het moment ook wel te dik maar hij krijgt al zo weinig voer en staat 24/7 buiten, moet ik hem dan maar helemaal geen eten meer geven??
Hij krijgt 1/2 schep muesli op een dag en genoeg hooi om warm te blijven.
Die van mijn worden nu eenmaal al snel dik van de "wind"
en nee meer rijden is geen optie!!

Te dik is idd ook niet goed nee maar te dun ook niet.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:07

Ik ben het met het bericht eens, maar weet zelf hoe moeilijk het is een paard slank te houden. Ik heb er zelf zo een een haflinger. Hij hoort wat rond (is rondgeribt het oude type), maar het lijkt wel of tie dik word van alleen naar gras te kijken. Ik probeer hem ook te laten afvallen (van de week gaat dit wat minder, want ze zijn de weg aan het asfalteren en kan er dus niet uit met mn paard :(). Extra beweging en weinig voer. Maar hierdoor kan hij ook niet bij andere die onbeperkt mogen eten. En als hij dan heel de tijd loopt te roepen wat moet je dan ? Dat is moeilijk om te weerstaan.

Wat ik ermee wil zeggen is dat het twee kanten heeft. En lastig aan te pakken, want hoeveel eten is nou genoeg ? Wat heeft ie echt nodig voor de vitaminen en dergelijke ? Dat het geen zoutzak wordt zonder puf.. Ik vind het moeilijk !

Even over dat DA verhaal, ze geeft aan waarom ze het had gedaan (paard werd stijf en minder energie). Dus niet alleen omdat het paard iet wat dik is/was ;). Dus kraak haar daar niet op af. Ik vind het heel verstandig om de DA in te schakelen om een goed dieet samen te stellen !

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:09

Nou... ik vind het wel moeilijk om te herkennen. Toen ik Abel kreeg was hij schaal, dus ik ben naast basisbrok en hooi gaan bijvoeren. Eerst pulp, later kreeg ie muesli bij de brokken en na het rijden een beetje pulp.

Nu hoor ik overal om me heen 'wat ziet ie er toch mooi uit!'

Maar we zijn vorige week van stal verhuisd en ik hoorde dat de staleigenaar had gezegd toen die Abel in de molen zette: 'nou deze sleept ook heel wat kilo's mee'

Maar IK zie echt niet dat Abel te dik is. Hij ziet er nog ongeveer zo uit als de laatste twee foto's in mijn profiel, misschien iets voller, maar hij moet ook nog de winter in. Dat is toch niet dik?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:11

Urko schreef:

Ik niet, ik zie ze liever iets te mager dan te dik. Ze hebben veel eerder problemen als ze te dik zijn. Als ik bij ons op stal (13 paarden) kijk dan zijn ze op 1 of 2 na allemaal te zwaar. Die van ons is op het moment ook iets te zwaar (als het een rijpaard zou zijn geweest, zou ie nu wel mooi zijn, hij is iets te gevuld, maar heeft geen vet op z'n lijf ofzo), maar die anderen zijn echt te zwaar, sommigen zelfs vatsig, maar de eigenaren zien het gewoon niet en durven soms ook nog te zeggen dat die van ons te dun is :x

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:15

@sprintje: daar geef ik je gelijk in, maar ik denk dat heel veel bokkers wel weten wanneer een paard te dik of te mager is. Vooralsnog zal je paard wel energie moeten hebben om aftevallen, dus drastisch op dieet zetten heeft weinig nut in mijn ogen. Bewegen bewegen bewegen... wat voor andere mensen en dieren ook telt.

En ik snap ook heel goed wat je bedoelt met die paarden die eigenlijk goed op gewicht zijn, maar mensen vinden dat ze te mager zijn, dat maak ik zelf dagelijks mee, alleen dan niet met mijn paard maar met mezelf. Veel mensen vinden mij ook te mager, maar zelf slepen ze teveel kilo's mee.

ontopic: ik denk dat ze hier ook echt obesitas bedoelen en niet zomaar een paar kilo overgewicht bij paarden. Obesitas (zwaarlijvigheid) word echt een gevaar voor de gezondheid, bewegen word moeilijker dus afvallen word moeilijker.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:16

Mackie schreef:
Urko schreef:

Ik niet, ik zie ze liever iets te mager dan te dik. Ze hebben veel eerder problemen als ze te dik zijn. Als ik bij ons op stal (13 paarden) kijk dan zijn ze op 1 of 2 na allemaal te zwaar. Die van ons is op het moment ook iets te zwaar (als het een rijpaard zou zijn geweest, zou ie nu wel mooi zijn, hij is iets te gevuld, maar heeft geen vet op z'n lijf ofzo), maar die anderen zijn echt te zwaar, sommigen zelfs vatsig, maar de eigenaren zien het gewoon niet en durven soms ook nog te zeggen dat die van ons te dun is :x

Nou ik heb liever wel iets te dik dan te mager. Te dik is vaak gewoon op te lossen door meer beweging, minder voer. Te magere paarden krijg je niet altijd zo makkelijk weer op goed gewicht en als ze dan ziek worden.. Want te magere paarden zijn vaak niet voor niets te mager.

Arabesk

Re: 'Zwaarlijvigheid bij paarden neemt ernstige vormen aan'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:19

In de VS kunnen ze er ook wat van, zowel mensen, honden als paarden. Ik zat een parelli dvd te kijken en daarin kwam een andalusier voor, die ze net zo vet gemest hadden als een quarter :? Géén gezicht :n

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:20

we hebben het nu wel de hele tijd over TE mager en TE dik...
Hoe ziet een paard eruit wat dan echt mooi op gewicht is? Dat is natuurlijk voor alle paarden verschillend.

edit: die foto van mijn pony (profiel, 2de foto) daar vind ik hem dus echt TE dik. (dat was 2.5 jaar geleden)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:23

Op shetlander keuringen 3 jaar geleden zeiden de jury's altijd dat ze geen dikke pony's wilden, vervolgens haalde onze strakke en in conditie shetlanders een 3de premie en de ponys met wat overgewicht een 1ste.

@Urko: Ik persoonlijk vind dat mijn pony precies goed op gewicht is. Voor Foto's zie profiel .

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:25

Nou, ik voer ook snel té veel. Zit tussen mijn oren: moet er niet aan denken dat ze eens 'honger' zouden hebben.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:30

[quote="Skygirl
Nou ik heb liever wel iets te dik dan te mager. Te dik is vaak gewoon op te lossen door meer beweging, minder voer. Te magere paarden krijg je niet altijd zo makkelijk weer op goed gewicht en als ze dan ziek worden.. Want te magere paarden zijn vaak niet voor niets te mager.[/quote]

Ik heb ze toch liever aan de wat dunnere kant.
En net zo goed als te dik "gewoon" is op te lossen door minder voer en meer bewegen, is te dun op te lossen door meer voer. Als dat niet lukt, is er meer aan de hand. Je moet, als je vergelijkt, in beide gevallen van een gezond paard uitgaan.
Als ik zo om me heen kijk hebben mensen meer moeite om een gezond te dik paard op een goed gewicht te krijgen en te houden, dan een gezond te mager paard.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:33

Romytjuuh schreef:
@Urko: Ik persoonlijk vind dat mijn pony precies goed op gewicht is. Voor Foto's zie profiel .

Op die foto van je op wedstrijd in oktober vind ik hem toch wel een beetje te dik.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:38

Merlijn schreef:
[quote="Skygirl
Nou ik heb liever wel iets te dik dan te mager. Te dik is vaak gewoon op te lossen door meer beweging, minder voer. Te magere paarden krijg je niet altijd zo makkelijk weer op goed gewicht en als ze dan ziek worden.. Want te magere paarden zijn vaak niet voor niets te mager.

Ik heb ze toch liever aan de wat dunnere kant.
En net zo goed als te dik "gewoon" is op te lossen door minder voer en meer bewegen, is te dun op te lossen door meer voer. Als dat niet lukt, is er meer aan de hand. Je moet, als je vergelijkt, in beide gevallen van een gezond paard uitgaan.
Als ik zo om me heen kijk hebben mensen meer moeite om een gezond te dik paard op een goed gewicht te krijgen en te houden, dan een gezond te mager paard.[/quote]

Mee eens!

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:39

Te dik is niet zomaar op te lossen door minder eten en meer bewegen, net zoals te dun niet altijd opgelost wordt door meer eten te geven..

Mijn shetlander is ook veeel te dik.. Maar krijg het er echt niet af.
Toen we mijn nieuw paard van de zomer net hadden, zette ik de 2 paarden vaak op een goede wei en die kleine dikzak op een kale wei, maarja dan mist die zijn maatjes natuurlijk ook..
Savonds kreeg die dan 'eten' eigenlijk gewoon heel klein beetje hooi zodat ze het gevoel had dat ze toch iets kreeg. Toen is ze wel wat gewicht verloren. Nog steeds was ze niet 100% in conditie maar dit kon er wel mee door. Aangezien ze niet wordt gereden en echt als gezelschapspony dient valt het ook niet mee.

Dan heb je nog mijn paard, die is weer heel moeilijk 'dik' te houden. In tegenstelling tot mijn pony staat die regelmatig gewoon maar wat rond te kijken in de wei en ze lust ook niet zomaar alles. Nu kreeg ze een tijdje CCM bij, maar dat wou ze niet eten. Gemengd onder brok (goed mengen anders viste ze de brok er tussenuit) ging het wel binnen en nu is ze wel wat aangekomen. Daarbij krijgt ze praktisch een pak hooi per dag en staat er nog eten op de weien. Ook paardensnoepjes/suikerklontjes enzo moet ze niets van weten dus je kan haar ook niet echt 'verwennen'.
Nu ziet ze er goed uit (zie laatste foto profiel) vind ik, maar het is niet makkelijk om haar op dit gewicht te houden. Wat mij betreft zou ze nog een klein beetje voller mogen zijn. Als ik erop zit valt het nog niet zo op, maar als mijn trainer er dan opzit, toont het al weer heel anders vandaar..

Als ik die foto van die shetlander zo zie, dan denk ik dat bijna alle shetlanders serieus overgewicht hebben. Ze hadden beter een foto langs voor laten zien. Die shetter van mij is vrees ik op het moment even dik :s beest staat ook altijd met zijn hoofd naar beneden in de wei.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:44

nou die schetlander die hier op de foto staat heeft wel seriues overgewicht, dat zie je alleen al aan die hals. Vind het wel een extreem gevalletje

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:50

hmm ja die nek is echt wel een speknek, dat heeft zelfs de mijne nog niet zo erg. Maar die van mij is denk ergens wel een kruising met een fijner ras, want als ik de fotos van 10 jr geleden zie (cadeau voor mijn verjaardag) had ze toch geen echt typische bouw voor een shetlander.
Ben blij dat die van mij nog niet hoefbevangen is geweest, daar blijf ik echt heel bang voor!