'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 18:00

http://www.horses.nl

Afbeelding
foto door Margreet.

Deze week werd de Nederlandse paardenhouderij opgeschrikt door het bericht dat de fatale spieraandoening atypische myopathie dit najaar meer slachtoffers eist dan voorheen. Schimmel in de wei veroorzaakt vermoedelijk de ziekte. ,,Het is gevaarlijk om paarden in deze tijd van het jaar dag en nacht buiten te laten. Zet ze in elk geval ’s nachts binnen”, adviseert dierenarts dr. Fred Smit van dierenartsenpraktijk Schildwolde.

Vorige week overleden in het Groningse Kolham twee paarden aan atypische myopathie. ,,Ze waren niet meer te redden. Ernstig vergiftigde paarden sterven vaak binnen drie dagen”, vertelt Smit. Hij kan niet goed verklaren waarom de schimmel die de aandoening veroorzaakt dit najaar meer voorkomt. ,,Waarschijnlijk zijn het betere groeiomstandigheden. Het is namelijk ook een heel goed paddenstoelenseizoen.” De universiteit in het Belgische Luik en Universiteit Utrecht proberen te achterhalen welke toxine het probleem veroorzaakt. ,,Het is belangrijk dat gedupeerde paardenhouders zich melden, want hoe meer gegevens de universiteiten krijgen, hoe groter de kans dat de boosdoener wordt ontdekt.”

Ook bij de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) komen dit najaar veel meldingen binnen. De dienst probeert eveneens de veroorzaker van atypische myopathie te achterhalen. GD-dierenarts paardengezondheid dr. Kees Kalis adviseert paardenhouders weilanden met bomen te mijden. ,,Helaas weet nog niemand om welke schimmel het gaat, daarom zijn we op zoek naar een gemeenschappelijke factor bij slachtoffers. We hebben al heel veel paddenstoelen onderzocht, maar daar hebben we in elk geval nog geen boosdoener kunnen vinden. Het lijkt erop dat er altijd bomen in de omgeving staan. Het kan dus zijn dat de giftige stof in bladeren zit.” Hij raadt paardenhouders aan rommel als paddenstoelen, eikels en kastanjes uit het weiland te halen om het risico te verminderen. ,,Maar het verstandigste is het op stal zetten van paarden, zorg daar voor ruwvoer en zet ze voor beweging in de paddock.”

Smit benadrukt dat het niet de bedoeling is dat de noodklok wordt geluid. Het gaat bij lang niet alle schimmelinfecties om atypische myopathie. ,,Er zijn miljoenen schimmels en de meeste schimmels zijn onschuldig of relatief ongevaarlijk. Neem de schimmel die de gifstof lolitrim aanmaakt, deze schimmel groeit op raaigras. Door deze gifstof lijkt je paard plotseling stomdronken. Als je deze paarden uit te wei haalt, zijn de klachten vrijwel altijd binnen enkele dagen verdwenen.” In deze tijd van het jaar is het ook mogelijk dat paarden plotseling erg gaan kwijlen. Deze aandoening wordt vermoedelijk veroorzaakt door de gifstof slaframine. Ook dan gaat het waarschijnlijk om een redelijk onschuldige schimmelinfectie die verdwijnt als het paard uit de wei wordt gehaald. Bij twijfel dient uiteraard altijd de dierenarts ingeschakeld te worden. ,,Het is niet nodig paniek te zaaien, maar het is wel goed om paardenhouders bewust te maken van de risico’s”, besluit Smit.

Lees hier voor meer info over atypische myopathie.

Verwant artikel:

[VN] Dierenarts luidt noodklok na dode paarden door schimmelgras

cp112

Re: 'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:09

Eerst wordt er gemeld dat overal paarden teveel binnen staan (arme diertjes :(:)) en nu moet alles juist weer naar binnen. Lekker omslachtig :)) :')

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:12

Ik hoop dat ze er snel achterkomen,en wat kunnen maken als medicijn.
Zou me niet kunnen indenken dat Bonny zoiets overkomt :\

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:13

Ja eigenlijk wel he..Maar goed dat heeft natuurlijk weer een andere reden.
Nog geen reden hier om de boel op te sluiten trouwens (Past niet eens). Ze hebben 24/7 kuil de paarden die wel buiten staan, en daar staan ze meer van te eten dan gras.

klootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:51

cp112 schreef:
Eerst wordt er gemeld dat overal paarden teveel binnen staan (arme diertjes :(:)) en nu moet alles juist weer naar binnen. Lekker omslachtig :)) :')

Wat een vreselijk STOMME reactie zeg. (Ja, dat is dit inmiddels ook al)

Je gaat je paard toch niet blootstellen aan die schimmels omdat op stal staan zielig is? Heb liever dat mijn paard dan maar wat meer binnen staat dan dat ie vergiftigt wordt door die schimmels.....

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:53

Gewoon alles goed in de gaten houden, je grond e.d. eens wat vaker laten monsteren en je paarden in de gaten houden. Ik ga ze er niet preventief voor binnenzetten in ieder geval. En er zijn zat mensen die dit niet eens kunnen.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:55

ja hoor :+ ik vind het allemaal toch een beetje onzin... paarden staan al heel lang buiten en omdat
het nu even veel word moeten ze naar binnen := daarvoor ging het toch gewoon ok?
Laten we ook niet vergeten dat paarden buiten horen te staan.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:06

Heb een paar paarden gezien met atypische myopathie en van de 4 gingen er in die week (5 dagen) 3 dood (op de kliniek). Hoe het met die ene is afgelopen weet ik niet, het schijnt dat maar 10% overleeft. Die dieren zijn zo ziek en zielig, als je dat ziet denk je wel 3x na over of je je paard wel 24/7 op de wei wilt hebben staan. Hebben echt pijn, kunnen vaak al niet meer staan. Echt heel sneu. Hoop dat ze er snel achterkomen hoe het nu precies zit (het is niet zeker of het wel een schimmel is die het veroorzaakt) maar tot die tijd hoop ik dat meer paardeneigenaren zich bewust zijn van het gevaar om ze nu continue buiten te laten lopen zonder bij te voeren.
Als je zo'n paard hebt gezien denk je wel beter na (= reactie op degene boven mij). Gellof me, dit wil je echt niet voor je paard. Het is nu het seizoen, het komt veel voor nu als er in mijn 5 dagen al 4 paarden met atypische waren. Elke week staan er zo'n 3/4 dus reken maar uit... Het is echt geen onzin.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:08

Kolham is hier vlakbij. Ik zet mijn paarden altijd 's nachts binnen en nu dus helemaal....

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:10

En voer ze bij, komt veel voor bij paarden die niet bijgevoerd worden nu.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:19

klootje schreef:
cp112 schreef:

Wat een vreselijk STOMME reactie zeg. (Ja, dat is dit inmiddels ook al)

Je gaat je paard toch niet blootstellen aan die schimmels omdat op stal staan zielig is? Heb liever dat mijn paard dan maar wat meer binnen staat dan dat ie vergiftigt wordt door die schimmels.....

helemaal geen stomme reactie, ik ben ook bang dat er nu teveel paarden teveel op stal komen te staan.

wij hebben deze vreselijke ziekte meegemaakt en onze pony's komen niet meer op dat stuk land.
maar als je ze genoeg en goed bijvoerd moet het goed gaan.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:22

En waarom dan juist 's nachts binnen?
Mijn paarden lopen al jaren 24/7 zomer en winter buiten en zijn in hun hele leven nog nooit 1 dag ziek geweest. Het zal allemaal wel loslopen denk ik zo.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:23

Nou mijn verzorgpaardjes blijven fijn buiten staan hoor. We wonen wel helemaal aan de andere kant van NL misschien scheelt dat ook? Maar ik ga ze nu echt niet opeens op stal zetten
Idd murness helemaal mee eens :j

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:23

ja precies, de kans is groter bij paarden die 24/7 buiten staan, maar die is ook echt wel aanwezig bij paarden die er alleen overdag staan.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:24

chocobroodje, het is niet besmettelijk en kan door het hele land terecht komen dus dat het nu in het noorden is wil niet zeggen dat het in het zuiden ook niet voorkomt.

maar goed opletten dus en goed bijvoeren.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:28

cp112 schreef:
Gewoon alles goed in de gaten houden, je grond e.d. eens wat vaker laten monsteren en je paarden in de gaten houden. Ik ga ze er niet preventief voor binnenzetten in ieder geval. En er zijn zat mensen die dit niet eens kunnen.

Zelf vind ik het een goed advies wat ik zeker zou opvolgen als ik ze nu nog buiten had staan.
Het lijkt mij ook dat een dierenarts wel weet waar hij het over heeft.

Ik dacht dat het niet mogelijk was om je grond te laten onderzoeken omdat ze nog niet exact weten waar ze naar moeten zoeken, maar misschien zit ik er naast.
Er schiet me nu ook het gezegde "als paddestoelen uit de grond schieten" te boven, omdat het waarschijnlijk met paddestoelen te maken heeft.
Moet je dan ook heel vaak je grond laten testen?

De ziekte verloopt immers razendsnel, waarbij veel paarden het ondanks alle moeite die gedaan word niet overleven.

Het lijkt mij wel zo verstandig het advies op te volgen, voorkomen is toch beter dan genezen?
Mocht je geen mogelijkheid hebben de paarden op te stallen dan zou ik in ieder geval flink bijvoeren.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:34

Had het niet te maken met een bepaalde kiem die in te zaaien graszaad voorkomt?

Volgens mij had onbewerkt grasland minder risico om deze schimmel bij zich te dragen.

Of zeg ik nu iets heel stoms??

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:35

Een van die paarden die wij een aantal jaar terug verkocht hadden, bleek het later ook gekregen te hebben. En het moet echt vreselijk lijden geweest zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:38

als je aankomt met: het is toch altijd goed gegaan, dus nu zal het ook wel goed gaan, vind ik typisch kop in het zand steken.

"Behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst" gaat in dit opzicht ook op...

Denk dat je je wel voor je kop kunt slaan als je het probleem en het risico wegwuift en straks je hele koppel paarden er aan onderdoor gaat. Het hoeft natuurlijk niet, maar zolang ze niet weten wat de oorzaak is, is het moeilijk om te bepalen of jij zelf in een risicogebied zit.

24/7 buiten en gras eten lijkt de grootste overeenkomst. Buiten de tijd van het jaar. Dat dan niet doen is dan een logisch advies. Er werd eerder al vertelt dat na een periode vorst van meerdere dagen het probleem (bijna) niet meer opduikt.

Bij mij staan ze nu nog wel 24/7 buiten, maar het grootste deel van de dag in de paddock met ruwvoer en maar een paar uur per dag in de wei op het gras. Had ik ze dag en nacht op de wei, dan zou ik ze na deze berichten en het advies toch ook voor de nacht op de paddock zetten met ruwvoer... Better safe than sorry.

vorig jaar of twee jaar geleden, toen er ook een golf van ziekte- en sterfgevallen was, begon het geloof ik meer in het zuiden van het land.

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:39

mijn paardje heeft dit gehad,
toen ik hem kocht nu ruim een jaar geleden kregen we van zijn fokker een heel groot stuk uit een krant waar het ook in stond,
wat de fokker mij kon vertellen was dat het heel erg snel ging,
dat het begint als een sorrt koliek,
en dan gaat het razend snel afwijkende hartslag en kortademigheid horen daar ook bij,
het was ook echt kantje boord met mijn paardje maar wonder boven wonder is hij het helemaal te boven gekomen,
de meeste paarden die dit gehad hebben en overleefd hebben hebben wel een blijvende hartruis maar ook dit is bij die van mij gelukkig niet,
overgens komt mijn paardje ook uit groningen toeval of????

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:49

Toeval want in België zit het ook :)
Snap gewoon echt niet dat er nog steeds mensen zijn die het als onzin afdoen. Als je je paard 24/7 buiten hebt lopen, voer ze dan bij. Het is echt een lijdensweg voor die dieren, en als je weet dat 90% doodgaat snap ik niet dat er nog mensen zijn die het risico gewoon nemen. Maar goed.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:52

Morgen toch nog even overleggen op stal, ik ben er niet gerust op dat er nog een groepje 24/7 op het land staat. Gelukkig wel land waar bijna geen bomen en het nodige blad + paddestoelen staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:54

Bij mij lopen ze wel nog 24/7 buiten. Ze staan echter een groot deel van de dag bij de schuilstal op het beton hooi te eten uit hooinetten. 's avonds en snachts slapen ze in stal en staan daar weet te eten. Ik denk dat ik het zo laat, ik zorg dat ik nog meer hooi erin prop dan normaal, dan kunnen ze de hele dag hooi eten, wat ze ook doen want veel gras is er niet meer. Ik ga op mijn vrije vrijdag even kijken hoe ze reageren als ik ze opstal zet, want ze zijn het niet gewend om lang op stal te staan. Ik vind het iig wel goed dat er gewaarschuwt wordt, gewaarschuwt mens telt immers voor 2. En hopelijk weten ze snel welke schimmel verantwoordelijk is voor die rotziekte.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:59

Misschien voor de mensen die het andere topic nog niet hebben gelezen en direct vanalles roepen dat even lezen.
De onze staan op 3 stukken land, maar we zijn niet echt gerust dus hebben morgen gaat het draadje dicht en hebben ze 1 stuk wei. Okay deze kan ook besmetten maar zo hopen we het risico kleiner te maken.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:00

ehm, hier staan ze overdag in een stuk bos zonder gras, met hooi en stro, snachts op de paddock met hooi en stro.
Nu twijfel ik of ik ze nog wel op het stukje bos kan laten lopen.
Wel een eng idee, denk je goed voor je dieren te zorgen door ze buiten te houden, krijg je dit.
iemand ideën of paarden wel gewoon op een stukje bos kunnen lopen zonder gras??