Sectorraad Paarden: 'weg met prikkeldraad!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Sectorraad Paarden: 'weg met prikkeldraad!'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 23:54

http://www.dehoefslag.nl

Prikkeldraad de paardenwereld uit. Daar wordt in het Plan van Aanpak Welzijn van de Sectorraad Paarden geen geheim van gemaakt. Concoursorganiserende verenigingen krijgen er binnenkort onherroepelijk mee te maken. Prikkeldraad wordt verboden op evenemententerreinen. Dit verbod kan nog wel eens tot problemen gaan leiden in de eventingsport en mensport.

Binnen de KNHS wordt bekeken wat wel en niet kan in het besef dat organisaties van samengestelde wedstrijden alleen bestaansrecht hebben door de medewerking van vaak vele terreineigenaren. Die kun je moeilijk verplichten ‘even’ prikkeldraad weg te halen.

Daarnaast lopen verenigingen tegenwoordig steeds meer kans om eerder aansprakelijk te worden gesteld als een ruiter, paard of toeschouwer in het prikkeldraad belandt. De nieuwe regeling zal daar rekening mee houden.
Op dressuur en springwedstrijden is prikkeldraad sowieso taboe.

ikke20

Re: Sectorraad Paarden: 'weg met prikkeldraad!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:04

gaan ze dan ook het glad draad verbieden? zie je ook regelmatig hangen en ook dat heeft erg nare gevolgen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:16

prachtig streven.. nu nog voor alle paarden tenminste een halve dag weidegang (of desnoods paddockgang) opnemen als eis. Dat gaat vast een stuk moeilijker gezien de aangesloten organisaties bij de sectorraad.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 01:24

Ik kan me ook maar moeilijk aan de indruk onttrekken dat ze om de echte hete brij heen lopen...verwacht toch wel iets meer van de sectorraad dan (heus wel zinvolle) discussie over prikkeldraad.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:15

ik dacht dat het al verboden was..
nee dus ;) maar goed streven idd

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:42

Dit zullen de firma's voor omheiningen een heel goed initiatief vinden. Lijkt me een beetje onbetaalbaar voor een vereniging worden om de weides die ze mogen gebruiken van een andere omheining te voorzien.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:16

Ik vraag me af hoevaak er nu echt een paard de draad in gaat op wedstrijden.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:21

Ik dacht idd ook dat dit verboden was,prikkeldraad is sowieso gevaarlijk bij paarden.(spreek uit ervaring)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:24

Eindelijk! Maar nu ook een algeheel verbod op prikkeldraad!!! :j Weg met t prikkeldraad rond de weides!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:26

Wafel schreef:

Dus als het er maar 1 paard per jaar is, is het niet zo erg?

Helaas heb ik afgelopen zomer meegemaakt dat een paard aan de haal ging op concour, door de prikkeldraad en dat bleef in zijn staart hangen. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt, iedereen in paniek. Paard heeft wel 20 draden meegenomen en ging het hele terrein over. Omstanders en andere paarden ook gewond. Paard kan nooit meer in de sport lopen en wat ik gehoord heb een claim aan de organiserende vereniging. Nergens was het draad weggehaald of afgezet.

IMO moet dat tegenwoordig niet meer kunnen :n

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:48

ikke20 schreef:
gaan ze dan ook het glad draad verbieden? zie je ook regelmatig hangen en ook dat heeft erg nare gevolgen

En welke dan?
Wij hebben al meer dan 2 jaar glad draad en nog nooit problemen gehad met een paard dat door de draad gaat, geen verwondingen dus.
Met het lint heb ik andere ervaringen maar ook niets schrikbarends.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:03

Een beetje paardeneigenaar zal toch geen prikkeldraad als weide-afzetting gebruiken lijkt me.

Apart trouwens dat op dressuur- en springwedstrijden dit al langer verboden was, maar bij andere wedstrijden dit nog wel te vinden is, terwijl het wel allemaal KNHS is (toch?). Ik snap waar de schoen wringt. Bij wedstrijden waar over verschillende terreinen gereden wordt, kan je niet verlangen dat de eigenaars (die deze terreinen beschikbaar stellen) ook nog eens allerlei aanpassingen gaan doen.

Maar kan zo'n organisatie dan niet zelf de stukken prikkeldraad afzetten/afschermen? Dus een tijdelijke afrastering ervoor? (schrikdraad, hekwerk)
Ik heb geen idee om hoeveel meters het gaat, dus wellicht stel ik hier iets heel onwerkbaars voor. Maar ik denk gewoon even hardop mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:38

Anya schreef:
prachtig streven.. nu nog voor alle paarden tenminste een halve dag weidegang (of desnoods paddockgang) opnemen als eis.

Sterker nog; aangezien de meeste paarden maar erg weinig in de wei komen is dat draad geen probleem voor die paarden ;)

Het zou geweldig zijn als het écht een probleem zou zijn. Dat zou betekenen dat alle paarden hoofdzakelijk op het land zouden staan.

Het is een afleidingsmanouvre. ´Kijk ons eens paardvriendelijk zijn´ over een non onderwerp. Het is afleiden van het niets doen aan wat echt zoden aan de dijk zou zetten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:44

rowo schreef:
Wafel schreef:

Dus als het er maar 1 paard per jaar is, is het niet zo erg?

Het is héél erg.

Zet dat eens af tegen de 30% van de hoeveel honderdduizend paarden in NL? welke door suboptimale niet-weide leefcondities geestelijk zó lijden dat ze stereotype gedrag ontwikkelen.

Ja, dat éne paard in prikkeldraad is erg en moet voorkomen worden.
Kun je nagaan hoe hard nodig wat aan het andere mega-leed gedaan moet worden waar met dat prikkeldraad de aandacht van wordt afgeleid.

Haal alle prikkeldraad om weides weg en zet vooral de paarden in die weide :)*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:49

Ik denk dan toch wel dat het een strop gaat worden voor de verenigingen die weilanden huren van een "boer" om daar de wedstrijden te houden.
Denk echt niet dat die boeren hun omheining gaan vervangen!

En prikkeldraad is indd erg gevaarlijk maar ik ben van mening dat alle andere draden net zoveel schade aan kunnen richten als prikkeldraad!
Dan moeten ze maar een houten omheining maken.

Ik denk dat het dan ver zoek is met al die nieuwe regels.

Het zou natuurlijk heerlijk zijn als het prikkeldraad weg is maar denk niet echt dat je daar het probleem mee oplost en dat het zeker niet veiliger word als je daar een "draad" spand i.p.v prikkeldraad.
En een houten omheining is erg prijzig!
Dus dat schaffen de meeste mensen ook niet zomaar aan. ;(

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:53

Huertecilla schreef:
suboptimale niet-weide leefcondities

= onvoldoende of geen weidegang
Neem ik aan. 8-)
Jip en Janneke taal werkt beter dan subintellectueel wollig taalgebruik. Kan wel bijna een potje Bullshitbingo met je posts spelen. ;)

Maar HC, ik ben het wel compleet met je eens! ;)

Tessa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:54

Ik vind het een prima initiatief +:)+. Weg met dat prikkeldraad, want het is levensgevaarlijk! Wel vind ik dat de mensen de tijd moeten krijgen om de omheining te vervangen. Tenslotte zet je een houten omheining niet zomaar neer (is vrij prijzig), zeker niet als je een grote weide hebt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:56

tahnee1987 schreef:

Wat is er mis met een combinatie van verschillende materialen en schriklint?

Ik weet dat ´prijzig´ een zwaarwegend argument is in vooral paardenland, maar als je geen aquarium hebt kan je geen vissen houden. Dat is met paarden niet anders. Die hebben land nodig; deugdelijk omheind land en prikkeldraad is dat niet.
Goede zaak; prikkeldraad vervangen en alle paarden op het land +:)+

Geen middelen is geen excuus voor suboptimaal paardhouden. Wel een zwaarwegende reden om géén paard te houden.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:00

Moet dit nieuwsbericht over een verbod op prikkeldraad bij evenementen nu weer uitlopen op een discussie over weidegang? Ik krijg er wat van..

Volgens mij is dit een bericht naar aanleiding van een bericht dat een tijd terug in de paardenkrant stond. Redactrice schreef daar over een ongeval op een wedstrijd in Gelderland waar het mis ging in prikkeldraad.

Ik ben het eens met Tahnee1987: denk dat er een stuk minder wedstrijd georganiseerd gaan worden wanneer dit verbod in werking wordt gesteld. Veel verenigingen zijn afhankelijk van het terrein van een boer, die niet voor 1 wedstrijd per jaar zijn omheining vervangt. Ik ben absoluut tegen prikkeldraad, hoe kan het anders als je vader in de houten omheiningen zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:01

Huertecilla schreef:
tahnee1987 schreef:

Wat is er mis met een combinatie van verschillende materialen en schriklint?

Ik weet dat ´prijzig´ een zwaarwegend argument is in vooral paardenland, maar als je geen aquarium hebt kan je geen vissen houden. Dat is met paarden niet anders. Die hebben land nodig; deugdelijk omheind land en prikkeldraad is dat niet.
Goede zaak; prikkeldraad vervangen en alle paarden op het land +:)+

Geen middelen is geen excuus voor suboptimaal paardhouden. Wel een zwaarwegende reden om géén paard te houden.

Daar is niets mis mee...
Maar dat kan een paard net zo bezeren als prikkeldraad.
En ik heb het in mijn verhaal over een concour terrein!
Ik ben dan van mening als je daar een schrikdraad spand en een paard denderd daar doorheen dat het paard ook ernstige wonden oploopt.
Dus vandaar zeg ik,
we kunnen dan niet verwachten dat de boeren die hun weiland verhuren aan de vereniging voor een concour al hun prikkeldraad gaan vervangen voor een betere omheining. dat word dan te prijzig.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:04

Even als aanvulling: Als er prikkeldraad zit om de omtrek van het land, zou dit verbod het evenement dus al verbieden. Maar wanneer een vereniging er nou met andere materialen voor zorgt dat de bedrijvigheid ver van het prikkeldraad afspeelt, zie ik geen problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:04

Wanted2003 schreef:
Moet dit nieuwsbericht over een verbod op prikkeldraad bij evenementen nu weer uitlopen op een discussie over weidegang? Ik krijg er wat van..

Volgens mij is dit een bericht naar aanleiding van een bericht dat een tijd terug in de paardenkrant stond. Redactrice schreef daar over een ongeval op een wedstrijd in Gelderland waar het mis ging in prikkeldraad.

Ik ben het eens met Tahnee1987: denk dat er een stuk minder wedstrijd georganiseerd gaan worden wanneer dit verbod in werking wordt gesteld. Veel verenigingen zijn afhankelijk van het terrein van een boer, die niet voor 1 wedstrijd per jaar zijn omheining vervangt. Ik ben absoluut tegen prikkeldraad, hoe kan het anders als je vader in de houten omheiningen zit.

Nou inderdaad!
Ik zou dan als boer zeggen: dan zoek je maar een ander stuk land, ga niet mijn omheining duur vervangen voor een paar wedstrijden per jaar!

en dan kom je inderdaad bij het probleem dat er minder concoursen georganiseerd kunnen worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:08

tahnee1987 schreef:

???

Niet bij benádering.

Álle omheining is potentieel schadelijk. Hoe steviger/sterker hoe groter de potentiële schade.
Op stalen staanders en leggers breekt een bot eerder dan het staal.

Het geeft wel aan dat de aandacht op het schrikkeldraad richten een afleidingsmanouvre is. Helemáál omdat het slechts wedstrijdterreinen betreft. Dat is helemáál kortzichtig geneuzel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:12

Huertecilla schreef:
tahnee1987 schreef:

???

Niet bij benádering.

Álle omheining is potentieel schadelijk. Hoe steviger/sterker hoe groter de potentiële schade.
Op stalen staanders en leggers breekt een bot eerder dan het staal.

Het geeft wel aan dat de aandacht op het schrikkeldraad richten een afleidingsmanouvre is. Helemáál omdat het slechts wedstrijdterreinen betreft. Dat is helemáál kortzichtig geneuzel.

Je draafd wel een beetje door vind ik zelf!
IK vind het geen oplossing om de boeren te verplichten hun omheining te vervangen als er een wedstrijd georganiseerd word op hun terrein! KLAAR!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:13

Ik ben meer voor een algemeen verbod op prikkeldraad. Niet alleen bij paarden maar gewoon als omheining voor alle dieren. Dan hoeft de KNHS daar geen voortrekkersrol in te spelen.