Paardenartsen bereiden zich voor op komst West-Nijlvirus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenartsen bereiden zich voor op komst West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 07:44

http://www.bndestem.nl

Dierenartsen in de regio Bergen op Zoom maken zich op voor de inenting van duizenden paarden.

Het gaat om een preventieve vaccinatie tegen het West-Nijlvirus dat vanuit Afrika naar het noorden oprukt.

Het virus wordt overgebracht door muggen en kan bij paarden een gevaarlijke ziekte veroorzaken. Ook de mens kan door een muggensteek besmet worden, maar die houdt daar alleen griepachtige verschijnselen aan over.

Bij paarden tast het virus in tien procent van de gevallen de hersenen en het zenuwstelstel aan. Dat kan, naast lusteloosheid en koorts leiden tot verlammingsverschijnselen, coma en hersenvliesontsteking. Van de tien procent met deze neurologische variant sterft zestig procent. Behalve koortsremmers en pijnstillers, bestaat er geen behandeling.

Het virus komt sinds de jaren zestig voor in Afrika, maar breidde zich later ook uit naar Australië en Amerika. Sinds kort is het virus ook opgedoken in Italië en in mindere mate in Zuid-Frankrijk, Roemenië en Oostenrijk.

Het ministerie van Landbouw en Visserij sluit niet uit dat het ook Nederland zal bereiken. Woordvoerder Coen Gelinck: "Wij voeren geen actieve campagne, want er is geen acuut gevaar. Maar inenten is niet onverstandig, Italië is hier niet ver vandaan. Je kunt niet uitsluiten dat het virus hier ook opduikt."

Dat is ook het standpunt van de landelijke Gezondheidsdienst voor Dieren (GD). Dat onderzoekt momenteel op verzoek van het ministerie van VWS bloedmonsters om erachter te komen of het virus al in Nederland wordt aangetroffen. Dat is niet het geval.

"We verwachten dat dit jaar ook niet meer omdat er geen muggen meer zijn", zegt Kees van Maanen, viroloog bij de GD. "Wie niet wil afwachten totdat het virus er is en het zekere voor het onzekere wil nemen, kan zijn paard alvast laten inenten. Dringend noodzakelijk is dat niet."

Volgens paardenarts Lonneke de Graaf uit Bergen op Zoom is het een kwestie van tijd totdat het virus hier komt. "Wij vinden de sterftecijfers zo verontrustend dat we preventief gaan inenten. De vaccins zijn er al."

Jaarlijks is er een injectie (van zo'n veertig euro per stuk) nodig, in het eerste jaar twee. Inenten is niet verplicht omdat het virus niet van paard op paard of van mens op mens overgaat.

Het zijn volgens de paardendokter trekvogels en muggen die het virus verplaatsen.

Dinsdag 3 november is er om 19.30 uur een lezing in de Wouwse Tol door dierenartsenpraktijk De Zuidwesthoek uit Bergen op Zoom.
Mensen die geinteresseerd zijn in het bijwonen van de lezing, kunnen zich opgeven via: info@dapzuidwesthoek.nl

CM_

Re: Paardenartsen bereiden zich voor op komst West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 08:21

Brr ja het is te verwachten, na de varkens, koeien, schapen en kippen zijn nu toch echt de paarden aan de beurt, die ook helaas veel te veel worden gehouden in NL

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 08:34

Ik denk een goed initiatief van De Zuidwesthoek om een lezing te geven. Ik zal dan ook zeker van de partij zijn.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 08:45

Toch wel schrikbarend dat het nu zo dichtbij gaat komen.
Maar wel fijn dat er wel entingen mogelijk zijn.
Ik ga daar denk ik ook zeker gebruik van maken als de mogelijkheid er is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 08:46

Ze zijn er in iedergeval op tijd bij om de paardenhouders alert te maken en al de keuze te geven om in te enten.
Ik denk dat ik mijn paarden na de winter ook maar laat inenten, dan weet je in iedergeval voor jezelf dat je alles hebt gedaan mocht je dier het toch nog krijgen.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 08:59

vorige maand hebben ze bij ons de hele stal al geent
schijnbaar is het nogal een akelig iets om te zien als je paard symptomen krijgt en als het hiermee te voorkomen is is het toch een goed idee om het te overwegen

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:20

Ik vind het goed dat ze lezingen geven.

Ik had eerder al gelezen dat zo'n enting € 90,- euro zou kosten?
In dit bericht staat € 40,- Toch een heel ander bedrag ;)
Hoevaak moet een paard geent worden? En de tweede enting binnen zes weken?
Zijn er bijwerkingen? enz.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:23

ja ik heb er 40 voor betaald
na ongeveer een maand een 2e enting, en daarna gewoon om het jaar
er zijn geloof ik wel bijwerkingen bekent maar bij ons hebben er geen paarden bijwerkingen gehad en het zijn er 40 die er staan
in alle leeftijden van 2 tot 42 jaar

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:32

Jacky91 schreef:
ja ik heb er 40 voor betaald
na ongeveer een maand een 2e enting, en daarna gewoon om het jaar
er zijn geloof ik wel bijwerkingen bekent maar bij ons hebben er geen paarden bijwerkingen gehad en het zijn er 40 die er staan
in alle leeftijden van 2 tot 42 jaar

Prima hoor zo'n inenting maar waarom nu weer om het jaar? Mij lijkt een basisinenting meer dan voldoende. Tis net als met de influenza inentingen pure zakkenvullerij om te zeggen dat het ieder jaar of om het jaar moet. Tel maar uit je winst!

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:39

nu heb ik laatst mijn arts gesproken over het west-nijl-virus. mijn paard staat in rotterdam deze heeft contact op genomen met utrecht-paarden-kliniek. en vondt de injectie in roitterdam overbodig, er is en eas geen sprake van een uitbreking in rotterdam, meerdere mensen met ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:46

Ik woon in het uiterste noorden, is hier enten noodzakelijk? Is er een site waar ik wat meer info kan vinden?

Het stikt hier trouwens nog van de muggen en vliegen, dus dat ze er nu niet meer zijn, lijkt me niet waar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:01

Wat ik in het verhaal mis is 'waarom' alleen artsen in N-B zich opmaken voor massale enting.
Is er al iets gekonstateerd zo dichtbij waar wij nog niets van gehoord hebben. Maw is het al dichterbij als menigeen denkt. En zo ja wat maakt die 200 kilometer met Friesland/Groningen dan uit gezien de paardenverplaatsingen binnen NL ???

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:21

Mijn ponys worden er volgende week ook tegen geent. Neem liever het zekere voor het onzekere :)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:26

CM_ schreef:
Brr ja het is te verwachten, na de varkens, koeien, schapen en kippen zijn nu toch echt de paarden aan de beurt, die ook helaas veel te veel worden gehouden in NL

"Grappig", je verwoord precies wat ik ook dacht. De paarden zijn helaas aan de beurt ben ik bang...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:44

Ik ken iemand die in een dergelijk onderzoeksteam zit, zal die eens vragen hoe de stand van zaken is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:45

@CM_ : graag, een beetje inside-info is nooit weg :)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:50

poeh, ik hoop niet dat het uitbreekt, maar ik dacht meteen en het noorden dan?? hopen dat ze hier dan ook iets gaan doen..

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:52

bah eng, gelukkig is er wel enting tegen maar is er al bewezen dat hij echt goed ertegen werkt?
want over bijv. de rhinoprik hoor je ook andere verhalen.

maar in andere provincies wordt hij ook al gegeven?

ik ben er ook altijd voor, je paard zou het maar krijgen terwijl je er iets aan had kunnen doen.
daarom geef ik ook rhino

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:58

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:02

dank je

ga het er op stal eens over hebben.
hoe lang is een vaccinatie effectief?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:27

Ik ben toevallig net deze week naar een voorlichting van de dierenartsen hier geweest, ging ook over dit virus.
Woon in Friesland, hier zijn ze er dus wel mee bezig!
Heb er nare filmpjes over gezien, wanneer ik ga enten weet ik nog niet...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:56

Wilde m een tijdje geleden al inenten, maar naar overleg toch niet gedaan, misschien dat ik hem nu toch echt laat inenten...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:09

De kliniek hier in Kleindijk geeft 11 november ook een lezing erover :j

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:15

Pff ik weet niet of ik ga enten, best prijzig 40 euro maar beter als een ziek paard.

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:22

Mijn paard werd ook verdacht van West Nile Virus, maar was gelukkig negatief (we weten nog niet wat ze dan wel heeft :\)
Zit er ook wel aan te denken om te gaan enten na de winter (maar eerst maar eens kijken hoe 't dan met haar gaat...)