Amerikaans onderzoek naar rol microben bij hoefbevangenheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Amerikaans onderzoek naar rol microben bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 11:02

Nieuwsredactie | http://www.horsetalk.co.nz/
Vikki

Onderzoekers van de universiteit van New Jersey zijn bezig met het opzetten van een onderzoek naar de rol van microben bij hoefbevangenheid. Medewerkers van het Equine Science Centre dat onderdeel is van de Rutgers University, zijn op zoek naar paardeneigenaren met dieren die zouden kunnen voldoen aan de vereiste criteria om deel te nemen aan het onderzoek naar deze vaak fatale ontstekingsreactie.

"Hoewel er meerdere behandelingsstrategieën beschikbaar zijn, zijn deze niet altijd effectief en is de ziekte nog steeds een serieus gezondheidsprobleem voor paarden en hun eigenaren," zeiden de onderzoekers in een uitleg van hun plan.

"Verder onderzoek naar hoefbevangenheid is noodzakelijk om het mechanisme achter de ziekte beter te begrijpen. Deze studie onderzoekt de hypothese dat microben een andere rol spelen bij het ontstaan van hoefbevangenheid dan voorheen gedacht werd. We hopen dat het onderzoek tot nieuwe mogelijkheden leidt om de gezondheid van alle paarden te verbeteren."

De onderzoeker gaf aan dat paarden met chronische hoefbevangenheid lijden aan herhaaldelijke aanvallen van hoefontsteking, gevolgd door periodes van relatief normale gezondheid en functioneren.

"In dit onderzoek zijn we van plan weefsel te verzamelen van zowel chronisch hoefbevangen als niet-hoefbevangen paarden uit een controlegroep om hun respectieve microbische profiel vast te leggen. Voor alle hoefbevangen paarden die deelnemen aan dit onderzoek hebben de eigenaar en een objectieve dierenarts, op basis van het welzijn en de prognose van het paard, al vooraf besloten dat euthanasie de beste keuze is."

"Alle hoefbevangen paarden die deelnemen aan het onderzoek zullen op diervriendelijke wijze geëuthanaseerd worden door een gekwalificeerde paardendierenarts. Hoefbevangenheid zal niet experimenteel opgewekt worden. De universiteit moet niet alleen van de donor/eigenaar, maar ook van de behandelend dierenarts die bekend is met de conditie van het paard de bevestiging krijgen dat euthanasie de aanbevolen behandeling is.”

Arabesk

Re: Amerikaans onderzoek naar rol microben bij hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:35

Interessant! Hoewel ik van mening ben dat chronische HB niet bestaat, wel een chronisch verkeerde huisvesting en voeding.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:53

Mee eens maar vaak komt men daar te laat achter....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:15

Die van mij is chronisch hoefbevangen
maar ga me pony er niet voor opgeven

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:07

"Alle hoefbevangen paarden die deelnemen aan het onderzoek zullen op diervriendelijke wijze geëuthanaseerd worden door een gekwalificeerde paardendierenarts"

hu! die van mij is ook heel erg hoefbevangen geweest ,maar af laten maken?? ze is gewoon weer genezen..en loopt weer als een trein...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:17

@arabesk: ben erg benieuwd naar jouw zienswijze... volgens mij zijn paarden die eens hoefbevangen zijn geweest altijd gevoelig er voor. Wat je ook veranderd aan de huisvesting cq voer. Het blijft een stofwisselingsprobleem...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:18

Citaat:
Voor alle hoefbevangen paarden die deelnemen aan dit onderzoek hebben de eigenaar en een objectieve dierenarts, op basis van het welzijn en de prognose van het paard, al vooraf besloten dat euthanasie de beste keuze is."

Ofwel er worden alleen paarden gebruikt die al zo ziek zijn door hoefbevangenheid dat euthanasie de enige oplossing is.
Er zijn genoeg paarden die het wel overleven, maar er zijn er ook heel veel die dat niet doen en ingeslapen worden. Onderzoek op die laatste groep kan weer heel veel info geven over de oorzaken.

Maar ook ik ben er van overtuigd dat een paard wat altijd buiten kan lopen, goed gevoerd wordt ( dus veel ruwvoer en weinig krachtvoer)niet te vet is, geen te zware belasting hoeft te ondergaan en niet op het verkeerde gras gehouden wordt niet hoefbevangen raakt.
Voor zover ik weet komt hoefbevangenheid bij "wilde" paarden niet ( of heel zelden) voor, datzelfde geldt voor koliek, maagzweren etc.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:37

Arabesk schreef:
Interessant! Hoewel ik van mening ben dat chronische HB niet bestaat, wel een chronisch verkeerde huisvesting en voeding.

Tuurlijk, jij komt hiermee weer uit de lucht vallen. Meid, er zijn meerdere oorzaken als alleen huisvesting en voeding waardoor een paard hoefbevangen kan worden. Als je er geen verstand van hebt, kun je het beste eens NIET wat plaatsen!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:38

Embe schreef:
@arabesk: ben erg benieuwd naar jouw zienswijze... volgens mij zijn paarden die eens hoefbevangen zijn geweest altijd gevoelig er voor. Wat je ook veranderd aan de huisvesting cq voer. Het blijft een stofwisselingsprobleem...

Als een stofwisselingsprobleem de oorzaak is dan moet dat dus worden aangepakt. Dan kun je de huisvesting en het voer zo optimaal maken als je wilt maar daar lost het probleem niet van op.

Lydjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:19

Yommie schreef:
"Alle hoefbevangen paarden die deelnemen aan het onderzoek zullen op diervriendelijke wijze geëuthanaseerd worden door een gekwalificeerde paardendierenarts"

hu! die van mij is ook heel erg hoefbevangen geweest ,maar af laten maken?? ze is gewoon weer genezen..en loopt weer als een trein...

Die van mij ook, maar als het steeds terug komt en je paardje lijdt elke keer zó veel pijn, dan is het soms slimmer om hem in te laten slapen lijkt me.
Ik hoop trouwens dat er iets uit dit onderzoek komt, hoefbevangenheid is echt zo vervelend!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:20

singasong schreef:
Embe schreef:

Als een stofwisselingsprobleem de oorzaak is dan moet dat dus worden aangepakt. Dan kun je de huisvesting en het voer zo optimaal maken als je wilt maar daar lost het probleem niet van op.

Precies, dat bedoel ik... ;)

sandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:47

"Alle hoefbevangen paarden die deelnemen aan het onderzoek zullen op diervriendelijke wijze geëuthanaseerd worden door een gekwalificeerde paardendierenarts. Hoefbevangenheid zal niet experimenteel opgewekt worden. De universiteit moet niet alleen van de donor/eigenaar, maar ook van de behandelend dierenarts die bekend is met de conditie van het paard de bevestiging krijgen dat euthanasie de aanbevolen behandeling is.”
Meld dit bericht

IK vind het nogal vrij cru klinken. Ze hadden in dit artikel beter nader kunnen omschrijven dat ook betreft hoefbevangenheid verschillende fases/stadium zijn en zeker niet ieder paard rijp is voor euthanasie.

esther_lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:05

mmhj mijn paard is ook hoefbevangen geweest.. maar dat kwam gewoon door dat ze veelste veel eten had en weinig beweging kreeg bij de vorige eigenaar is er nu al heel poos vanaf en geloof zelf niet echt dat als ze het een keertje hebben gehad en het was niet zo erg dat het snel terug komt je moet natuurlijk ook bij je zelf kijken hoeveel voer je het paard en wat voor een beweging staat daar tegen over..

een andere pony bij ons op stal heeft het ook en die heeft het wel gewoon chronisch en heeft het al heel lang hoefbotje is ook ver gekanteld en zal nooit meer beter worden...

IK vind het nogal vrij cru klinken. Ze hadden in dit artikel beter nader kunnen omschrijven dat ook betreft hoefbevangenheid verschillende fases/stadium zijn en zeker niet ieder paard rijp is voor euthanasie. <--- hier sluit ik me bij aan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:20

Arabesk schreef:

oeps....nu ben ik het even niet met je eens....mijn paard loopt en liep altijd buiten en word/werd 'natuurlijk' gevoert.....ben ik dan die ene uitondering?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:17

Arabesk schreef:

Interessante stelling, buiten dat er meerdere oorzaken zijn van hoefbevangenheid wijs je wetenschappelijk onderzoek af naar oorzaken en oplossingen en dat is heus niet alleen biks en stal. Oogkleppen misschien?
Buiten dat ook wilde paarden wel bevangen worden vind ik deze conclusie die als vaststaand feit wordt gepresenteert een beetje klinken naar een evangelie en naar het afwijzen van meer kennis.
Kan aan mij liggen hoor, ben net zelf een paard verloren aan HB , niet door verkeerde huisvesting en voeding, bij de dood van dit paard lag een hele andere oorzaak ten grondslag.
Soms kunnen zelfs aangeboren afwijkingen de grondslag zijn, denk ook aan inteelt.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:09

Arabesk schreef:

Als eerste een vraagje ?
Lees je ook wel eens andere site's dan PN ?

Je moet anders eens achter je schermpje vandaan komen en eens gaan kijken bij de zgn. "wilde" paarden waar ze daar de hoeven mee vergelijken , of een groot natuurgebied in duiken waar wat koniks rond wandelen.
Ook daar komt (chronische) HB voor , maar dat wist je als vol-leerd hoef-bekap-les-geefster vast nog niet ??

Ach.... dom van me.... die staan natuurlijk wel 's nachts stiekem op stal en krijgen dan wat kilo's biks ?

Hoe zat het ook alweer met die suikertjes in de wei waar die paardjes dan dag en nacht in moeten staan volgens jou ?
Waarvoor was ook al weer die (overigens niet betrouwbare) fructaan index ?

Wat dacht je van al die paarden die veel te dik worden in die wei ?
(waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je die dan maar in een stal moet ophokken)
Tja...dan is er nog altijd het paddock paradijs natuurlijk .....de zandbak met het ernaast groeiende groene gras waar ze wel naar mogen kijken maar aankomen.
Hooi alleen is dan vaak niet voldoende... maar ja... die biks of andere mineralen toevoegingen he ?

IK ben dus van mening dat er nog erg veel meer oorzaken zijn dan alleen jou stokpaardje... die stal en het biks !

Sorry , maar ik vind je met die opmerking wat vreemd/ niet verder nadenkend overkomen...

Ik ben erg blij met dit soort onderzoeken naar mogelijke oorzaken en evt. oplossingen.
Geen wetenschappelijke onderzoeken is stilstand in je kennis en dan zullen er nog veel meer paardjes naar de slachtbank verdwijnen terwijl dat misschien niet nodig was.
En nee... je kan met jou aanbevolen manier van bekappen ook al niet altijd een (chronisch) HB paard erboven op helpen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:00

de shetlander die bij mijn paard staat heeft ook al voor de 3e keer hoefbevangenheid.. maar elke keer loopt het heel goed met haar af en loopt ze weer en is ze weer heerlijk vrolijk :D
helaas is ze op dit moment rondom hoefbevangen :( zij word nu goed behandeld door mijn hoefsmid!! :)
een hoefbevangen paard zou ik nooit op kunnen geven door euthenasie (of hoe je het ook schrijft!)

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:40

Interessant onderzoek.. Mij pony is gevoelig voor hoefbevangenheid, en ik denk zelf nu de juiste manier (voor haar) gevonden te hebben qua "voeding en huisvesting".

Ik snap de opmerking van Arabesk ook wel, dat is toch het eerste waar bijna iedereen aan denkt bij een hoefbevangen geval... bovendien is dat het eerste middel dat "binnen handbereik" is. Je kunt immers je paard zo van het krachtvoer afhalen, beetje hooi, geen gras en klaar is kees :)* Daarom word de voeding dus vaak uit onwetendheid als oorzaak aangewezen. Blijkt dit niet te helpen dan slaat de paniek toe en is het paard eigenlijk (nu nog) ten dode opgeschreven.. zo zeg ik het dan maar, want wat moet je anders? er is te weinig over bekend.

Hoefbevangenheid heeft echter meer dan 50 verschillende oorzaken waarvan er nog niet eens de helft met voeding te maken heeft. Het probleem is alleen dat de oorzaak moeilijk te vinden is, en als hoefbevangen eigenaar word je vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Het is een leven vol onzekerheid, en echt letterlijk dag en nacht je paard in de gaten houden.

Hoe meer onderzoek hoe beter.. ben benieuwd :)

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:05

Ik heb inderdaad ook eens een paard gehad die hoefbevangen was.
En heeft gewoon haar behandeling gehad en toen nog een paar jaar bij ons geweest