Vorige week kwam het bericht dat de Friese hengstentrein van stal Laarakkers officieel het openingsnummer zal zijn tijdens de Wereldruiterspelen in Kentucky, van 2010.
De Friese trein met als voorloper de Cabochon trein werd jaren geleden door Christa bedacht (zowel muzikaal als qua choreografie) voor een groep Prix st. Georges ruiters uit het noorden van het land.
Op een totaal onverwachte manier rijden 8 ruiters samen een proef dit alles ondersteund door een spetterend stuk muziek. Na de Prix st. Georges groep werd de kür gebruikt door 8 Cabochon nakomelingen die onder andere een optreden hadden tijdens de hengstenkeuring in Den Bosch.
Toen Christa een aantal jaren geleden gevraagd werd iets voor de gala avond van de Friese hengsten te bedenken werd deze kúr gebruikt en niemand die had kunnen vermoeden wat voor een groot succes dit zou worden. Met name door de uniformiteit van 8 Friese hengsten en hun enorm imponerend voorkomen werd de Friese trein een zeer groot succes.
De trein heeft meerdere keren voor de koningin op mogen treden en zat tevens 4 dagen in het voorprogramma van de Spaanse rijschool. Daarnaast werden heel veel grote concoursen bezocht voor de show. Onder andere Mechelen, Jumping Amsterdam, Outdoor Gelderland, Stallion show in Zwolle, Indoor Zuidlaren, Indoor Leeuwarden, Indoor Veendam het 80 jarig bestaan van NETA enz.
Ontzettend gaaf! Hopelijk kunnen zij meegaan om Peter Spahn met Anders in actie te zien in het deelnemersveld, dat zou dubbele reclame zijn voor onze Friesjes!
Het was ook idd echt de moeite waard om te zien (en dat vind ik niet zo snel van showblokken, meestal vind ik het tijd voor piespauze en een bakje koffie maar hier bleef ik graag even voor zitten)