Opnieuw werkstraf geëist tegen gewelddadige hoefsmid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Opnieuw werkstraf geëist tegen gewelddadige hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 09:58

http://www.destentor.nl

Afbeelding
foto door bokker Klien.

Tegen de 60 jarige hoefsmid K. uit de gemeente Olst-Wijhe is door het Openbaar Ministerie in Leeuwarden opnieuw zestig uur werkstraf en vijftienhonderd euro boete geëist vanwege het mishandelen van een veulen.

De hoefsmid zou het veulen met een hamer knock-out hebben geslagen omdat het niet stil wilde staan tijdens het bekappen. Bij de rechtbank in Zwolle werd de hoefsmid in 2008 tot eenzelfde straf veroordeeld.

De zaak die gisteren diende was een vervolg van een zitting in mei. De verklaringen van de hoefsmid en de getuigen lagen dusdanig uitelkaar dat het gerechtshof besloot om de getuigen op te roepen. Beide getuigen, een stagair en een meisje dat haar paard op de manege had gestald waar de hoefsmid aan het werk was vertelden onafhankelijk van elkaar ongeveer hetzelfde.

Het veulen zou op drie benen hebben gestaan tijdens het bekappen. Eén been was opgebonden. Toch bleef het veulen niet stil staan. Volgens de getuigen schopte de hoefsmid het veulen eerst en gaf het daarna een klap met een hamer op het hoofd van het veulen. Daarbij verloor het veulen het bewustzijn waarop de hoefsmid doorging met bekappen. Het beest gaf daarna bloed op en had schuim om de mond.

K. ontkent dit ten stelligste. Hij zegt dat het beest bijna stikte omdat het halster verkeerd zat. Toen het daardoor onderuit ging heeft hij met de klappen op het hoofd geprobeerd het veulen weer bij te brengen. Als het gerechtshof hem weer veroordeelt, dan stopt K. met zijn werk als hoefsmid, zo verklaarde hij aan het eind van de zitting.

Uitspraak 5 november.

Verwante artikelen:

[VN] Hoefsmid mishandelt paard -OFFICIELE REACTIE LID UPDATE-
[VN] Kamervragen mishandeling jong paard door een hoefsmid
[VN] OM krijgt bewijs tegen slaande hoefsmid niet rond
[VN] Hoefsmid uit Wesepe ontkent mishandeling paard met hamer

Florale

Re: Opnieuw werkstraf geëist tegen gewelddadige hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:00

Laat hem maar stoppen met zijn werk denk ik.Daar zullen we niks aan missen

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:02

Ik denk ook niet dat er ook nog maar 1 paardenmens is, dat zijn-haar paard uberhaupt bij zo´n man wil laten bekappen. Ik geloof dat ik direct de politie had gebeld.

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:03

Ik zou zeker weten nooit zo'n hoefsmid willen! als je daar als getuige bij staat doe je daar toch wat aan, of ben ik nou de enige die daar iets aan doet?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:03

sommige mensen.. Arm veulen!

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:05

maar ale , mens toch , pfffff zo erg voor dat veulen weet er iemand hoe het met het veulentje verder ging? ze zouden die man moeten verbieden om nog paarden te bekappen enzo pffff die stomme KL..t :(

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:24

Die hoefsmid is een schande voor zijn beroep. Als het te lastig is, dan ga je desnoods weg en laat je het onbekapte veulen staan tot de eigenaren het dier zo opgevoed hebben dat het te bekappen is. Vaak genoeg hebben hoefsmeden van alles te verduren van paarden die niet goed opgevoed zijn, maar dit mag absoluut nooit voorvallen!!
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 24-10-09 10:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:24

wat een eikel

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:33

Cayenne schreef:
Als het gerechtshof hem weer veroordeeld

Lieve help heeft de stentor dit zo neergezet? Cursusje werkwoordspelling voor de eindredactie....

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:43

hmz, en hij is nu veroordeeld, dus stopt ie uit zichzelf?

goedzo! snap ook niet dat hij zo`n lage straf krijgt als het al de 2e keer is???

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:45

OMG, wat ziek kan je zijn! Ik dacht dat je zoiets met rust en geduld moest doen. Getver, wat een mensen heb je!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:47

Een eigenaar moet zorgen dat een veulen goed voetje kan geven en een bekapper moet geduld hebben als het beestje bang is. Als het echt een heftig gevalletje is, is sederen altijd nog een goede oplossing.

Wij hebben altijd een spuit sedalin in de auto liggen voor het geval een paard echt over zijn theewater kookt en de hoeven écht niet langer zonder bekapping kunnen. Het is wel eens voorgekomen dat een paard niet meewerkte en ik de eigenaar heb laten zien hoe je een paard leert voetje te geven en ik gezegd heb bel me als hij rustig voetje kan geven. Sommige eigenaren zijn laks en denken dat een bekapper ook een paardenfluisteraar is en een paard dat nooit in handen komt kan omtoveren in een volleerd manegepaard.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:06

Arabesk schreef:
Een eigenaar moet zorgen dat een veulen goed voetje kan geven en een bekapper moet geduld hebben als het beestje bang is. Als het echt een heftig gevalletje is, is sederen altijd nog een goede oplossing.

Wij hebben altijd een spuit sedalin in de auto liggen voor het geval een paard echt over zijn theewater kookt en de hoeven écht niet langer zonder bekapping kunnen. Het is wel eens voorgekomen dat een paard niet meewerkte en ik de eigenaar heb laten zien hoe je een paard leert voetje te geven en ik gezegd heb bel me als hij rustig voetje kan geven. Sommige eigenaren zijn laks en denken dat een bekapper ook een paardenfluisteraar is en een paard dat nooit in handen komt kan omtoveren in een volleerd manegepaard.
Oke de eigenaar zou idd. al wat met het veulen bezig moeten zijn, maar dat een hoefsmid dan gewoon met de hamer een veulen bewustloos moet gaan slaan?????? Neen helemaal niet mee akkoord. Komaan een veulen is te vergelijken met een peutertje, je hebt daar nooit 100% controle over. Hoe je het wil bekijken,het is en blijft een dier e!!!!! Ze zouden met die hamer op zijn voorhoofd moeten slaan tot hij er bij neer valt!!!! (kzou nog helpen ook :P )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:08

unlimited1 schreef:
Arabesk schreef:

oke de eigenaar zou idd al wat met het veulen bezig moeten zijn maar dat een hoefsmoid dan gewoon met de hamer een veulen bewustloos moet gaan slaan?????? neen helemaal niet mee akkoord komaan een veulen is te vergelijken met een peutertje je hebt daar nooity controle over hoe je het wl bekijken het is en blijft een dier e!!!!! ze zouden met die hamer op zijn voorhoofd moeten slaan tot hij er bij neer valt!!!! (kzou nog helpen ook :P

Waar zeg ik dat?

Natuurlijk mag die hoefsmid niet een veulen in elkaar slaan. Die had of moeten stoppen met bekappen of het paard moeten sederen als de hoefjes echt dringend bekapt moesten worden.

Je leest niet goed en daardoor val je me op een onredelijke manier persoonlijk aan en dat stoort me buitengewoon.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:12

arabesk, je vraagt er wel een klein beetje om door in dit topic zo`n post te plaatsen. ik ben het volledig met je eens dat het de verantwoordelijkheid is van een eigenaar dat een paard rustig blijft staan en voetjes kan geven, maar daar gaat het hier niet over... ;) kan me voorstellen dat unlimited 1 en 1 bij elkaar opteld en zo reageert...

heb je oevrigens wel de andere topics ook gelezen? Hij heeft al een keer eerder een jong paard met een hamer knock out geslagen en is daarvoor toen ook veroordeeld...

Kim_PWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:25

ik ben ook wel eens dat het ook deels de verantwoording is van de eigenaar, maar dan is het nog te belachelijk voor woorden dat zo'n hoefsmid dat doet. ik ben persoonlijk ook tegen sederen. Ik vind het onnodig om een veulen vol te douwen met spullen wat eigenlijk niet nodig is. Gewoon gelijk vanaf het begin beginnen met aanraken, voetjes geven enz. Mijn veulen is al 2x bij de smid geweest en tot 2x toe was er niks aan de hand.
Wat ik ook niet snap is dat hij geen verbod heeft gekregen na de 1ste keer om zijn beroep nog verder uit te oefenen. Ik moet er niet achterkomen als het bij mij paardenkinders gebeurt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:41

Ik vind dat de naam van deze hoefsmid toch wel bekend moet worden gemaakt. Stel je voor dat het jouw hoefsmid is en je weet het niet eens!

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:11

Arabesk schreef:
Cayenne schreef:
Als het gerechtshof hem weer veroordeeld

Lieve help heeft de stentor dit zo neergezet? Cursusje werkwoordspelling voor de eindredactie....

En stagair moet stagiair zijn. ;)
Maar wel schandalig die vent!! Dat hij maar lekker stopt met bekappen! Moet toch zo goed als met pensioen.

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:18

het wordt tijd dat men deze "gast" eens zelf een paar klappen op het hoofd verkoopt als hij niet wil blijven stil staan.
dit is geen manier van omgaan met dieren, het getuigd van grote onkunde van die "gast"

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:31

Dat die man uberhaupt in beroep is gegaan... >;)
Jammer dat de rechtbank hem niet kan verbieden zijn beroep nog langer uit te oefenen, maar dat zal aan de aanklacht liggen.

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:59

Tot wat sommige mensen toch in staat zijn eh!!!!!! >;)
Dat begrijp je toch niet! :(
Dat arm veulen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:49

Ik hoop van harte dat deze man stopt met zijn werk als hoefsmid. En ik mag nog meer hopen dat eigenaren nog wel 100x nadenken of ze hem uberhaupt bij een paard in de buurt laten.

Ook ik vind dat het aan een eigenaar is om het paard goed op te voeden, zodat de smid zijn werk kan doen. Maar als dat niet het geval is, dan hoort de smid zijn handen van het paard te houden. Een keer een por in een buik, een ruk aan het halster en een duidelijk NEE zouden voldoende moeten zijn, deze hoefsmid maakt dat paarden juist bang worden voor de smid...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:21

Hier hoef je dat verlengde AOW niet op toe te passen inderdaad. Stoppen ermee!

Het veulen moet met zijn hoefje opgebonden staan, snapt er niets van en dan gaat er ook nog een enge onbekende meneer met een enorme vijl aan zijn kleine hoefjes zitten?
Wat vreemd dat ie niet stil blijft staan zeg!

(Weet iemand of je op veulens een praam mag/kan gebruiken, want dat lijkt me dan dus de oplossing in plaats van schoppen.)

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:21

onvoorstelbaar :( ik word hier zo boos van GRRR!!!

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:28

Gatsie, Olst/Wijhe is naast mijn woonplaats..... het idee dat hij bij ons had kunne komen... zonder dat we dit wisten.