Koninklijk Friesch Paarden-Stamboek viert 130-jarig bestaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Koninklijk Friesch Paarden-Stamboek viert 130-jarig bestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 22:04

http://www.frieschdagblad.nl/ / Nieuwsredactie

Afbeelding
Peter Spahn en Anders 451
foto: http://www.rolandhitze.nl
‘Rol Friese paard in de wereld neemt toe’

Voorzitter Cees Roozemond van het Koninklijk Friesch Paarden-Stamboek weet het zeker: de betekenis van het Friese paard in de wereld neemt toe. Een Olympische kampioen zit er nog niet in, maar in de internationale dressuurwereld zal de Fries zijn partij meeblazen.

Het Koninklijk Friesch Paarden-Stamboek (KFPS) jubileert. Het is 130 jaar geleden dat een groepje Friese paardenliefhebbers in café De Drie Romers in Reduzum het Paarden-Stamboek heeft opgericht. In 1907 wordt de naam gewijzigd in Friesch Paarden-Stamboek (FPS). Tot in de jaren veertig gaat het niet alleen om Friese paarden, ook bovenlanders zijn welkom. Het Friese paard was een landbouw-werkpaard. Daarvoor was kracht en massa nodig. De paarden waren zwaar en gedrongen.

In 1949 vierde het FPS in Reduzum zijn zeventigjarig bestaan. Bij die gelegenheid wordt bekend gemaakt dat koningin Juliana beschermvrouwe wordt van de vereniging. Vijf jaar later krijgt het FPS het predikaat koninklijk. In de jaren vijftig en zestig maakt de oprukkende mechanisatie in de landbouw de paarden op de boerderij overbodig. Het KFPS krijgt het zwaar. In tien jaar tijd halveert het aantal leden. Net op tijd ontdekken fokkers de vele gebruiksmogelijkheden van het Friese paard. Vanaf de jaren zeventig is er sprake van groei. Als tuigpaard steelt hij het hart van mening paardenliefhebber.

Momenteel telt de vereniging wereldwijd vijftienduizend leden. De Fries speelt tegenwoordig een vooraanstaande rol als sport- en recreatiepaard. ,,Het gaat uitermate goed met het stamboek. Het saamhorigheidsgevoel is groot. Binnen het KFPS is sprake van een sterk familiegevoel. Iedereen wil alles voor elkaar doen”, aldus voorzitter Roozemond. Koningin Beatrix heeft de taak van beschermvrouwe begin jaren tachtig van de vorige eeuw van haar moeder overgenomen.

Het is de laatste jaren niet altijd zo goed gegaan. Vier jaar geleden nog verkeert het stamboek in een zware crisis, er wordt zelfs gevreesd voor het voortbestaan van de vereniging. Het nieuwe Fries Paarden Centrum in Drachten, in 2001 nog feestelijk geopend door koningin Beatrix, is veel duurder uitgevallen dan gepland. Er moeten rigoureuze maatregelen worden genomen en dat leidt binnen het stamboek tot een felle stammenstrijd. Juist in die roerige periode treedt Roozemond aan als voorzitter. ,,Ik werd voor de leeuwen gegooid. Het was geen prettige tijd. Dertig tot veertig uur per week waren we met het stamboek bezig.” Maar de crisis is overwonnen, de rust weergekeerd en ruzies zijn bijgelegd ,,We zijn weer gezond. Financieel loopt het goed.” Ook de persoonlijke verhoudingen zijn redelijk genormaliseerd. De organisatiestructuur was een van de oorzaken van de problemen binnen het stamboek. In de oude structuur mochten alle leden hun zegje doen. Was de situatie binnen het stamboek normaal dan bezochten honderd mensen de ledenvergadering, ging het slecht dan kwamen er zevenhonderd leden en op het hoogtepunt van de crisis werd de vergadering zelfs bezocht door een paar duizend mensen. ,,De oude structuur bood de leden de mogelijkheid om tot in het extreme hun stem te laten horen. Wijziging van de structuur heeft daar een einde aan gemaakt.” Nu is er een ledenraad, waarin de Nederlandse en buitenlandse fokverenigingen zijn vertegenwoordigd. Dit orgaan neemt de belangrijkste besluiten.

Pakistan
Er is nog steeds sprake van een groei. Met name in het buitenland neemt het aantal Friese paarden toe. Groeimarkten zijn Rusland, Zuid-Afrika, Amerika en China. Een nieuwe markt is Pakistan. Daar gingen onlangs enkele Friese paarden naartoe. Het stamboek wil met het Friese paard de wereld over. Het thema van de show, die ter gelegenheid van het 130-jarig bestaan van de Konininklijke Vereniging Het Friesch Paarden-Stamboek komend weekend tweemaal wordt opgevoerd, speelt daar op in. Maar Fryslân blijft het centrum van het Friese paard. Nimmer zal de jaarlijkse hengstenshow uit deze provincie verdwijnen. ,,Wij hebben de regie. Overal in de wereld worden de paarden gekeurd volgens ons beleid. Daarom gaan er ieder jaar Friese juryleden naar Amerika om lokale juryleden bij te staan bij het beoordelen van de paarden”, aldus Roozemond. Dat fokbeleid is gericht op een beter sportpaard. Heeft het Friese paard aangespannen zijn visitekaartje al afgegeven, in de dressuur is de top nog niet bereikt. Peter Spahn van Fryso Huys presteert met de goedgekeurde Friese hengst Anders 451 goed in de internationale dressuurwereld, maar moet tevreden zijn met een plaats in de middenmoot. ,,We zijn er nog lang niet, er is nog een lange weg te gaan”, stelt de voorzitter van het paardenstamboek. Het gaat stapje voor stapje. Roozemond verheugt zich al op het volgende hoogtepunt: de wereldruiterspelen, die volgend jaar oktober in de Amerikaanse staat Kentucky plaatsvinden. Het is nog niet helemaal zeker, maar mogelijk zullen acht Friese hengsten onder aanvoering van Christa Laarakkers de openingshow van de spelen verzorgen. ,,Dat levert weer meer leden op in Amerika.”

Betrouwbaar
,,Maar we moeten er wel voor oppassen dat we in ons streven naar het ideale sportpaard niet doorslaan. We moeten die grote groep van recreanten niet uit het oog verliezen”, aldus Roozemond. Die groep heeft niet alleen voor het Friese paard gekozen omdat hij zwart is en statig voorkomen heeft, maar ook omdat hij betrouwbaar en gemakkelijk is in de omgang. ,,En die betrouwheid moeten we niet aantasten.”

Een van de speerpunten voor de komende jaren is de gezondheid van de paarden. Het KFPS is er alles aan gelegen om de gezondheidsrisico’s, met name bij de geboorte van de veulens, verder terug te dringen. Het gaat dan om dwergveulens en veulens met een waterhoofd. ,,Procentueel komt het veel minder voor dan bij bovenlanders, maar we moeten ons inzetten om het aantal gevallen te beperken”, zegt Roozemond. Daarom wordt hard gewerkt aan een dna-onderzoek, dat moet aantonen dat bepaalde merries beter niet door bepaalde hengsten gedekt kunnen worden.

Het jubileum van het KFPS wordt vrijdag en zaterdag gevierd met onder meer de Centrale Keuring, die de grootste ooit beloofd te worden. Tevens is er de Jubileumshow waarbij koningin Beatrix aanwezig is.

Verwant artikel

[ON] Koningin bezoekt jubileumfeest KFPS
[ON] Friese Centrale keuring met grootste deelname ooit

Rosa__

Re: Koninklijk Friesch Paarden-Stamboek viert 130-jarig bestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:10

Nou, van mij gefeliciteerd... Super...

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:14

Oke nou ik ben benieuwd, het lijkt me een mooie show te worden!!

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:19

Ik ben ook erg benieuwd naar de show!
Ga er vrijdag heen, dus we zullen het wel zien. :)

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:21

ook ik ga vrijdag heen :) :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:24

Ik ga ook vrijdag, overdag meedoen met twee paarden bij JFPMDA en 's avonds naar de show.
Iedereen die nog een kaartje kan bemachtigen: DOEN!!
Het is absoluut de moeite waard, dit wordt een onvergetelijke show!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:25

Hoe kom je aan kaartjes?

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:27

ik ben er alle 2 de dagen help als vrijwilliger op de centrale keuring! Ben benieuwd beloofd veel mooi's te worden heb al genoeg leuke dingen gehoord en wat een tijd hebben ze er in gestoken RESPECT!

@ babico3 de kaartjes kun je alleen nog aan de kassa halen ;)
weet neit precies hoe duur ze zijn maar vanaf 3 uur is de kassa open dus wees er snel bij want voor zaterdag zijn er bijna geen kaarten meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:28

3 uur 's middags hoop ik? :=

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:29

ja ofcourse!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:32

Voor vrijdag zullen er nog wel kaartjes aan de kassa zijn, voor zaterdag zal het moeilijk worden denk ik!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:34

Ik ga er zaterdag heen :D :D

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:44

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:48

Ik ga ook zaterdag :D ben ook heel benieuwd hoe de show wordt :)

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:05

Wij gaan vrijdag aan de kassa proberen kaartjes te krijgen

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 00:32

Ik ga ook zaterdag avond heen. Heb er zin in!!!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 00:58

Wij gaan ook heen op de zaterdag.
Ben heel erg benieuwd en heb er ook veel zin in :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 01:17

een ras om trots op te zijn :)

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:27

Die roofvogel (heeeeele grote uil) die op de show komt, hebben ze gister tijdens mijn privéles meegeoefend. Haha, paard was wel braaf hoor. Heel imponerend beest, die vogel. Iedereen veel plezier die er heen gaat!

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:07

de show wordt gewoon prachtig,er is veel aandacht aan alles besteed.
ga er vrijdag zo wie zo naar toe

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:17

Wij zijn ook van de partij vrijdag :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:19

Kaarten voor zaterdag zijn al uitverkocht.

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:25

Ik ben er zaterdag :D

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:46

Ik ben er ook zaterdag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:07

Ik ben er als 't goed is beide dagen...
In het pers vak :P :)