Taboe op paardenvlees is onterecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Taboe op paardenvlees is onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:28

Nieuwsredactie / http://www.meatandmeal.nl

Campagne voor paardenvlees kan consumptie stimuleren

Het taboe op paardenvlees is onterecht. Mensen zouden er juist meer van moeten eten en een campagne kan daarvoor zorgen.

Dat vindt ruim de helft (56%) van de stemmers op de stelling: 'Paardenvlees komt onterecht in een verkeerd daglicht. We zouden er juist méér van moeten eten' die de website meatandmeal.nl voorlegde aan haar lezers.

Nog eens 25% denkt dat de paardenvleesconsuptie vanzelf zal stijgen als er maar meer en een betere voorlichting komt over paardenvlees en paardenslacht. Een minderheid is tegen de paardenvleesconsumptie. Dertien procent van de stemmers zou nooit paardenvlees eten en wil zelfs dat er een verbod op komt. Zes procent vindt dat meer vlees eten sowieso niet gezond is. Dus ook geen paardenvlees.

Paardenslachter Jan van Veen uit Nijkerk schaart zich achter de voorstanders van paardenvlees. Hij noemt het product zeer gezond.

Jan van Veen: "Ik ontvang in mijn slachthuis ook veel groepen. Als mensen eenmaal hebben gezien hoe het er bij ons aan toe gaat, hebben ze meer begrip voor het eten van paardenvlees. Na de oorlog kregen moeders zelfs het advies om hun kinderen paardenvlees te geven." Paardenvlees is zoet qua smaak, zeer ijzerrijk en bevat onverzadigde vetten.

Paardenvlees is in veel gevallen goedkoper dan rundvlees. Bij (paarden)slager Han Janmaat in Meent doet de paardenbiefstuk 0,99ct per 100 gram, terwijl de runderbiefstuk 1,98ct is per 100 gram. Verder verkoopt Han Janmaat onder andere paardenworst, saucijzenbroodjes met paardenvleesvulling, paardenstoofvlees en paardenvleessmeerworst, maar ook gewoon rund- en varkensvlees.

Dat de mensen de laatste jaren het paard steeds meer als huisdier is gaan zien ligt waarschijnlijk aan de grondslag dat paardenvlees eten eigenlijk taboe is. In Nederland worden er ook geen paarden gefokt puur voor de consumptie. Dit is wel het geval in Frankrijk, waar zo'n 15.000 paarden puur voor het vlees worden gefokt. In Frankrijk, België en Italië is paardenvlees een delicatesse. In Amerika mogen paarden niet meer geslacht worden. Er ontstond toen een grote export richting Mexico, waar nog wel geslacht mag worden.

Zowel Wakker Dier en de Partij van de Dieren willen de consumptie van paardenvlees in Nederland verbieden. In tegenstelling tot de meeste koeien en varkens hebben vrijwel alle paarden die in Nederland bij de slacht aangeboden worden een goed leven gehad.

Bij de slager worden de paarden met een schot door het hoofd gedood. Niet elk paard dat bij de slager terecht komt wordt verwerkt in de vleesconsumptie. De eigenaar kan aangeven of hij wel of niet wil. En er zijn ook paarden die niet meer in voedselketen terecht mogen komen, bijvoorbeeld vanwege bepaalde medicatie die toegediend zijn tijdens hun leven.

Verwant artikel
[VN] Nieuwe Europese regels voor slachten van paarden
[ON] Paard geslacht voor tv-programma
[VN] Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees
[ON] Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Kallandso

Re: Taboe op paardenvlees is onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:29

Intressant, in Het Paardenboek van Hans en Monique Hagen staat er ook een heel mooi artikel over. Wat mij er al eens over heeft na laten denken.
Maar toch laat ik het mooi staan...

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:31

Ik dacht dat paardenvlees juist duurder was, omdat het schaarser is.
Toch hoef ik het ook niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:34

Ik hoef het wel, het is veel gezonder dan varkensvlees, kip, etc. en een paard heeft vaak een beter leven gehad dan deze dieren.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:35

Ik heb het zelf nooit gegeten, m'n moeder lust het niet dus we kregen het nooit op tafel. En de appie verkoopt het niet volgens mij...

Overigens sprak ik ooit eens wat Canadezen over het eten van paardenvlees, en die waren geschokt dat dat hier mocht!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:37

Vind het op zich geen slecht plan, paarden die voor de biefstukken geslacht worden zijn juist veel buiten omdat het vlees dan lekker mals is. Hebben indd een prima leventje gehad dus. Paardenvlees vind ik trouwens ook lekkerder en malser dan een gemiddelde runderbiefstuk (biologische biefstuk is trouwens wel beter) en nog een stuk goedkoper ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:38

hyppolyte schreef:
Vind het op zich geen slecht plan, paarden die voor de biefstukken geslacht worden zijn juist veel buiten omdat het vlees dan lekker mals is. Hebben indd een prima leventje gehad dus. Paardenvlees vind ik trouwens ook lekkerder en malser dan een gemiddelde runderbiefstuk (biologische biefstuk is trouwens wel beter) en nog een stuk goedkoper ook.

Runderrookvlees stik ik elke keer zowat in, paardenrookvlees is veel zachter van structuur :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:42

Tja,het zal best gezonder zijn en ik geloof ook wel dat een aantal een beter leven gehad hebben.Maar alleen het idee he..ik hoef het niet.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:43

Als ik het zou lusten zou ik er geen moreel bezwaar tegen hebben om het te eten.
Denk dat die Canadezen het ongeveer zo ervaren als wij bij Chinezen die hond eten :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:44

Als ze het niet zeggen tegen de mensen die roepen dat ze het niet lusten, gaat het zo hap snap naar binnen :D

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:49

ik lust het niet, pik de smaak er zo uit. Hou ook niet van wild enzo, zit gewoon teveel smaak aan, brrr

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:50

ik eet bij mijn vader regelmatig een lekkere paardenbiefstuk. Vind het lekkerder dan runderbiefstuk. Paardenrookvlees vind ik ook lekkerder. En daarbij vind ik dat veel paarden een goed leven hebben gehad. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:51

ik zei ook altijd lust ik niet en wil ik niet
tot ze een gemeen grapje met me uithaalden
en we zuurvlees te eten hadden bij de friet
niemand die wat zei en ik ook gewoon eten
smaakte zeer goed
na afloop zeggen ze doodleuk
je hebt paardenvlees gegeten

ik zeg eerlijk, ik vond het echt lekker

maar zou niet snel uit mezelf nog eens eten

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:53

Als je het inderdaad afzet tegen het geleide leven kun je beter paard dan koe eten denk ik.

Volgens mij kun je pas zeggen dat je iets niet lust als je het gegeten heb. Voor die tijd is het lusten gewoon moreel bezwaar

Talida

Wat is zuurvlees?

Fitzroy

Ik eet het ook niet en ook geen producten waar het in verwerkt zit zoals frikandellen, picanto's en meer van dat soort ellende.
Het idee staat me gewoon heel erg tegen nadat ik zelf een paard heb weggebracht.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:56

Ik eet al niet zoveel vlees, maar paardenvlees eet ik gewoon niet uit principe, net als dat ik nooit honden vlees zal eten.
Ik vind het huisdieren, en vind het niet nodig om ze op te eten. Eet net zo goed een extra aardappel inplaats van vlees.
Ik heb het nog nooit gegeten, dus of het lekker is of niet kan ik niks over zeggen.
Maar zou van het idee al naar worden. Blijf ook wel gezond zonder vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:57

Ik heb zelf in restaurantkeukens gewerkt, ik moet zeggen dat ik het paardenvlees, als het er was, er in rauwe toestand veel magerder en smakelijker uit vond zien dan het overige vlees.
Verder heeft het van nature een iets zoetige smaak maar beslist geen sterke smaak, al kun je het niet vergelijken met vlees uit de bio-industrie (mestkalf, kip, varken) Dit laatste vlees heeft van zichzelf zo goed als geen smaak en moet op smaak worden gebracht met kruiden en andere toevoegingen. Verder heeft paardenvlees een fijne en malse structuur. Het is een kwestie van weten hoe je het moet kruiden en zouten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:58

Het stukje van meneer Jan van Veen klopt helemaal, jammer dat niemand de poging doet om erheen te gaan en al die verhalen maar geloven. Dan zouden er ook een hoop vegetariers minder zijn denk ik ;) veel zijn dit om de reden dat ze het zielig vind de manier waarop het gebeurt, of vinden dat er veel wordt weggegooit. en dat is écht niet.. Natuurlijk, je hebt ook andere vegetariers!

Zelf geniet ik nog steeds van een lekker stukje paardenbiefstuk of een lekker kroketje

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:01

ach de opa van mn vriend is de grondlegger van de chris de Keijzer bokaal, :')
google daar maar eens op. En mn vriend is vernoemd naar zn opa...

van je schoonfamilie moet je het hebben _O-

paardenvlees moet kunnen :j

( chris de keijzer bokaal = prijs voor beste paardenworst, mn vriend zn opa was de beste paardenslager van NL)

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:03

Voor zover ik weet heb ik alleen nog maar paardenrookvlees gehad, maar dat vind ik altijd wel erg zout.

Heb er op zich geen bezwaar tegen om paardenvlees te eten. Of ik mijn paarden zelf naar de slager zou brengen, dat is weer een andere discussie, maar veelal hebben de paarden een goed leven gehad of althans beter dan de meeste dieren in de vleesindustrie.

edit: typo

Dioxide

Ik ben toen met de tweede Bokt excursie mee geweest naar de heer van Veen, geweldige man en mooi bedrijf. Alles gaat super netjes, met respect voor het dier en achteraf hebben we genoten van een heerlijk stukje paardenworst en paardenbiefstukje voor 's avonds thuis.

Sowieso stond paardenvlees al bovenaan mijn lijst van "normaal" vlees, moet het toch weer eens wat vaker in huis halen. Veel malser en verfijndere smaak. En zeg nu zelf; menig paard heeft ook nog eens een goed leven gehad :)

darwin

Niks mis mee hoor :9
Wij eten ook altijd paardenrookvlees, ipv runderrookvlees.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:05

In de supermarkt zie je het trouwens nooit liggen die paardenbiefstuk.
Ik wil ook zelf kippen gaan mesten en dan doet onze buurman ze wel slachten, dan weet je tenminste wat je eet.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:06

Talida schreef:
Wat is zuurvlees?

Originele recept is met paardenvlees, tegenwoordig veel verkocht met rund :)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurvlees

Wij verkopen in ons supermarktslagerijtje ook geen paardenvlees, misschien toch weer eens gaan bestellen, we hebben redelijk wat oudere klanten die er wel eens naar vragen.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 08-10-09 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt