Michael Whitaker mag niet meer starten op Olympische Spelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Michael Whitaker mag niet meer starten op Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 15:47

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Michael Whitaker
Foto: Remco Veurink / FEI
De kans bestaat dat Michael Whitaker nooit meer op de Olympische Spelen mag starten. Zijn hengst Tackeray werd in mei positief getest op het vrouwelijke hormoon altrenogest. Hiervoor werd hij vier maanden geschorst en moest hij een boete betalen van $2900 (ongeveer €2.000). Van deze vier maanden heeft hij er inmiddels al drie op zitten en mag hij eind oktober weer starten.

Volgens regels van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) mogen atleten met meer dan zes maanden schorsing niet meedoen aan de volgende Olympische Spelen. Hoewel Whitaker slechts vier maanden kreeg en dus niet onder die regel valt, heeft de Britse Olympische Associatie in 1992 vastgesteld dat elke atleet die schuldig is bevonden aan doping gebruikt bij een nationale of internationale federatie, waar het FEI onder valt, niet meer deel uit mag maken van het Britse Olympische team.

Hiertegen mag echter in beroep worden gegaan. Er kan dan een uitzondering gemaakt worden als vastgesteld kan worden dat de begaande misdrijf klein van aard was, niet bewust of door nalatigheid is begaan of er is sprake van verzachtende omstandigheden.

Whitaker gaat in beroep. Het tribunaal van het FEI accepteerde de uitleg van Whitaker dat zijn paard Tackeray de stof altrenogest binnen kreeg door een ongelukkige verwisseling van voeremmers. De FEI staat wel toe dat deze stof gegeven wordt aan hengstige merrie’s. De verwisseling is niet door Whitaker zelf gedaan, maar door zijn vaste groom destijds. Ondanks dat de verklaring werd geaccepteerd mocht de stof niet voorkomen bij zijn paard Tackeray en kreeg Whitaker vier maanden schorsing.

De Britse Paardensport Federatie staat achter het beroep van Whitaker. Een levenslange ban van de Olympische Spelen staat niet in verhouding tot het vergrijp.

Michael Whitaker is niet de eerste atleet die te horen kreeg dat hij niet mag starten op de Olympische Spelen. Christian Ahlmann mag niet op de komende Olympische Spelen starten, omdat zijn paard in Hong Kong positief is gestest. Christian Ahlmann kreeg daarvoor een schorsing van acht maanden opgelegd.

Mocht Whitaker's beroep niet toegankelijk worden verklaard is zijn enige kans om ooit nog met de Olympische Spelen mee te doen, te verhuizen naar een ander land.

Verwant artikel
[VN] Christian Ahlmann niet welkom op Olympische Spelen in 2012
[VN] Ook Michael Whitaker geschorst na positieve dopingtest
[VN] "Straf de paarden voor dopinggebruik, maar niet de ruiters"
[VN] Michael Whitaker krijgt wedstrijdverbod voor vier maanden
[VN] Michael Whitaker reageert op schorsing

delfa

Re: Michael Whitaker mag niet meer starten op Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:00

jeetje die zal balen.
weet niet of ik z'n verhaal kan geloven..

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:05

inderdaad, als zijn groom dat heeft gedaan is dat wel errug zuur!
maar daar integen, het kan net zo goed gelogen zijn, tja.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:13

zou een groom van een sportpaard op dat niveau zo nonchalant zijn ?? Ik ben niet erg geneigd het te geloven, eigenlijk.

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:01

ik weet niet of je kunt spreken van nonchalant gedrag. een ongeluk, vergissing, simpelweg een verwisseling van voerbakken kan nu eenmaal gebeuren als een handeling niet machinaal gedaan wordt. een mens blijft een mens en geen machine. -betekent niet dat ik het verhaal zeker geloof-

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:15

foutje op de stallen kan gebeuren toch? ik heb het niet zo op al die regels met doping. het lijkt wel alsof iedereen aan de doping is... en ik vraag me ten zeerste af of dat echt zo is.

misschien is dit wel zijn verdiende loon, maar voor hetzelfde geldt niet.
en foutjes worden gemaakt, ook op dat niveau. het blijven mensen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:26

mmm, betekent dit dat Isabelle dan ook niet meer mag starten op de OS?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 13:28

Nee, dat betekent het niet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:22

Ik vind echt dat sommige landen veel te ver gaan in hun dopingreglementering. Dit lijkt mij echt gewoon een vergissing te zijn. Hoe vaak ik het al niet heb tegen gekomen heb dat ik sommige paarden de verkeerde voeremmers gaf. (gelukkig kregen ze op dat moment allemaal hetzelfde voer) Gewoon omdat ik werd gestoord door iets en het wordt op den duur zo'n routine dat een mens soms wel eens met teveel dingen tegelijk bezig is waardoor men wel eens fouten maakt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:25

Goh, dat is wel flink balen. Ik vond het altijd een goede ruiter, hij reed erg mooie parcoursen. Ik vind de regelingen van de Britten wel streng hoor.... Zou hij voor een ander land wel kunnen starten? Mocht het beroep negatief uitlopen?

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:46

@ MLoeser; Dat kan alleen als hij een andere nationaliteit aan zou nemen... Zoals Jos Lansink destijds gedaan heeft.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:47

Nou hij is welkom bij de Belgen hoor als het van mij zou afhangen.