Michael Whitaker reageert op schorsing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Michael Whitaker reageert op schorsing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 10:15

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Opgelucht, maar ook een beetje ontgoocheld. Zo reageert Michael Whitaker op de uitspraak van de FEI die hem een schorsing van vier maanden oplegde omdat bij zijn paard Tackarey het vrouwelijke hormoon altrenogest was aangetroffen. ,,Ik had gehoopt op drie maanden, maar het hadden er ook zes kunnen zijn. Nu weet ik tenminste dat ik eind oktober opnieuw wedstrijden kan rijden.”

Zowel Whitaker als groom Cynthia Gurrie werden door de FEI gehoord. ,,Een menselijke fout”, stelden beiden over het voer met altrogenest dat aan de hengst Tackaray werd toegediend. Gurrie verliet ondertussen de stallen van Whitaker, tot spijt overigens van die laatste. ,,Wat kan ik zeggen, het was een menselijke fout. Cynthia was vermoeid na een lange en zware dag en ze heeft de verkeerde emmer voer aan het verkeerde paard gegeven. Ik heb haar niet ontslagen en ik ben ook niet boos op haar, dit soort zaken kunnen gebeuren. Zij was bang van de beschuldigingen van sommige mensen die haar als de zondebok hebben aangeduid. Daarom is ze vertrokken, meer is er niet aan de hand.”

Ergerlijk vind ik het dat de FEI je dan in hun beslissing en motivering beschuldigen van nalatigheid. Nalatigheid, slordigheid… Ik heb een goed stalmanagement. Hier thuis staan de hengsten en de merries gescheiden, op concours kan dat niet. Ik zit meer dan dertig jaar in deze sport en nooit was er een positieve test. Zo slecht kan het stalmanagement dan toch niet zijn zeker?”, vertekt de beledigde springruiter.

Van de vier maanden schorsing heeft Whitaker er ondertussen drie uitgezeten. ,,Ik heb wat meer tijd kunnen steken in de training en begeleiding van William Whitaker en ik heb me ook wat meer bezig kunnen houden met m’n zoon Jack. Hij is pas acht en ik ben een paar keer mee geweest met hem op concours. Voor de rest? Bezig zijn met de paarden en de opleiding van de jonge paarden. En nu kan ik beginnen met de voorbereiding op het winterseizoen. Maar eigenlijk ben ik dubbel gestraft; vier maanden schorsing en daardoor zal ik zakken op de wereldranglijst. Als ik straks in Europa wereldbekerwedstrijden wil rijden zal ik moeten hopen op een uitnodiging, anders kom ik niet aan de bak. Ik vertrek straks naar Syracuse en Toronto om daar wereldbekerwedstrijden te rijden. Hopelijk kan ik daar wat punten pakken en opent dat opnieuw de deuren in Europa voor mij.”

Verwant artikel
[VN] Michael Whitaker krijgt wedstrijdverbod voor vier maanden

zipje71

Re: Michael Whitaker reageert op schorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:21

Ben blij dat schorsing niet al te lang is.hopelijk start Michael op Jumping Amsterdam

pria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:06

tja.... het kan iid gebeuren dat het paard de verkeerde voeremmer krijgt.... dat heeft niets met nalatigheid temaken denk ik

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:10

pria schreef:
tja.... het kan iid gebeuren dat het paard de verkeerde voeremmer krijgt.... dat heeft niets met nalatigheid temaken denk ik

Vind ik ook... Jammer dat zijn groom vertrokken is, hopelijk kan ze terug keren of vind ze iets anders.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:24

Klinkt als een fijne baas.

Hij reageert ook lekker nuchter, zo lijkt het nu. En tsjah, fouten maken is menselijk.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:33

Janine1990 schreef:
Klinkt als een fijne baas.

Hij reageert ook lekker nuchter, zo lijkt het nu. En tsjah, fouten maken is menselijk.

als het goed is heeft hij een functie open voor groom, dus wat let je om te gaan solliciteren? ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:51

Haha, ik kan niet zover bij m'n ouders vandaan :P
Maar ik denk dat mijn opleiding wel genoeg zegt, ik bekeek het bedrijfskundig... :Y)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:57

mmm..in het vorige artikel stond toch duidelijk dat ze zeker wist dat ze niet de emmers had verwisseld >;) .....vaag verhaal

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:05

Ja, maar die stof is aangetroffen. Kan je moeilijk vast blijven houden, dan zou het toch op doping kunnen duiden, als in bewuste doping.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:20

Het kan gebeuren zoiets.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:33

Jasmijn76 schreef:
mmm..in het vorige artikel stond toch duidelijk dat ze zeker wist dat ze niet de emmers had verwisseld >;) .....vaag verhaal

Dat vorige artikel gaf niet goed weer wat er gezegd is. Als je de uitspraak van het Tribunal leest dan probeert Michael Whitaker helemaal niet om haar de schuld te geven. De groom verklaarde dat ze helemaal geen herinnering ("no recollection") had aan het voeren op de dag dat ze aankwam, maar dat het gezien de uitslagen van de testen niet anders kan dan dat er een voerfout gemaakt is. De uitslag van de testen kwamen overeen met het eenmalig toedienen van het middel op dat tijdstip. Michael noemde haar bij de behandeling van zijn zaak ook een zeer ervaren internationale groom.

Er valt natuurlijk niet te achterhalen of de waarheid wordt gesproken. Michael's paarden zijn kennelijk al vele honderden keren gecontroleerd in de loop der jaren en hij roept in ieder geval niet meteen dat de dopingregels van de FEI op zich onzin zijn zoals zoveel andere ruiters doen in zo'n situatie, dat pleit voor hem vind ik persoonlijk. De FEI vond dat hij twee grooms had moeten laten meereizen (dat was het nalatige management volgens hun) maar dat vond het Tribunal die de zaak beoordeelde niet.

pria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:06

oke miss een beetje overdreven in deze zaak, maar gaan hun dan die 2de groom betalen? of een extra voor op stal, nee toch?

dus dat mogen ze eigenlijk niet zeggen, erg weinig ruiters die ik ken, die 2 grooms op een internationale wedstrijd laten lopen....

DePretFlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:03

Nee, bijna geen enkele ruiter heeft 2 grooms bij zich internationaal.
Maar ik kan me vinden in de uitspraak van de FEI.

De uren die een groom maakt tijdens zo concours zijn extreem. Neem daar nog eens bij dat zij ook vaak degene zijn die met de vrachtwagen heen en terug rijden.
Zelf ook mee geweest op dit soort concoursen.

Hier is het nog een "onschuldig" iets door per ongeluk verkeerd voer te geven (althans, dat zegt men)
Denk dat er vele zijn, die iedere keer weer blij zijn als ze heel thuis zijn gekomen na een weekend concours..