SusanW

Bokker SusanW en Dusty Pebbles Bunny.
foto door Jeddah
Iedereen vind zijn of haar American Paint Horse de mooiste, maar toch, als een internationale jury op een Nederlands Kampioenschap die mening met je deelt, nou dan groei je wel een paar centimeter kan ik je vertellen!
Afgelopen donderdag zijn bokster Jeddah en ik samen met Jagger (Dusty Pebbles Bunny) richting Mariënheem vertrokken, om daar deel te nemen aan het Nederlands Kampioenschap Western Riding.
Ik had ons ingeschreven voor de APHA (American Paint Horse Association) Amateur Halter Geldings All Ages, waarbij Jagger beoordeeld zou worden qua exterieur en voor de APHA Showmanship At Halter, waar ik als voorbrenger beoordeeld zou worden. Jeddah ging mee als groom en grote steun.
Van tevoren denk ik vaak: We komen vast een heel eind, want hij is zó een mooi paard! Maar daar aangekomen, zakt mijn positieve instelling vaak bijzonder snel naar de achtergrond, aangezien er een heleboel bijzonder mooie paarden blijken mee te doen! Maar gelukkig is de stress inmiddels wat afgenomen, na een aantal keren eerder al gestart te zijn in een halterklasse. Ik weet nu toch meer wat er verwacht wordt en kan me beter concentreren op het showen.
Hoewel Jagger er thuis geen snars aan vindt om te moeten oefenen wat betreft vierkant staan en showen, lijkt hij het te weten als het erop aan komt. Hij staat gewoon als een huis! Je zet hem vierkant neer, houd een stukje stalkoek voor zijn snuit en hij showt wel!
Het was wel even flink spannend, want de beide jury's namen uitgebreid de tijd om alle paarden te bekijken. Toen de prijsuitreiking kwam van de eerste jury was ik al compleet beduusd, maar zielsgelukkig dat Jagger won, maar toen hij bij de tweede jury ook nog won, hield ik het niet meer droog. Twee maal Grand Champion en ook nog de Nederlandse titel! Wat een ontzettende eer! Al die mooie linten en ook nog een gouden medaille! En als klapper het Wilhelmus, speciaal voor ons. Normaal word ik niet warm of koud van het volkslied, maar nu het voor mijn paard gespeeld werd was het toch wel erg mooi! Bij de laatste noten barstte er ook nog een luid applaus los, we bleken een echte fanclub langs de kant te hebben staan!
Zowel Jagger als ik waren enorm onder de indruk van alle enthousiaste mensen die ons kwamen feliciteren. Ook al begreep hij waarschijnlijk niet waarom we zo blij waren, dàt we blij waren begreep hij wel! En daar zie je hem gewoon van genieten!
Qua voorbereiding hebben we het niet helemaal gedaan zoals het in de boekjes staat vrees ik. Jagger loopt alle dagen samen met zijn vriend Pharlap in de wei, weer of geen weer. Ik doe van alles met hem, van thuis de koeien ophalen voor het melken, tot serieus lessen bij zijn fokster Sylva van der Wal - Starreveld. Heerlijke bosritten maken of samen met Jeddah TREC parcourtjes bouwen bij ons in de bak en een paar sprongetjes nemen. Een heel veelzijdig paard dus!

Jagger behangen met linten.
Ik heb Jagger twee en half jaar geleden gekocht van bokster Gera. Ik zag hem op de foto en ben als een blok voor hem gevallen. Hij was het paard dat ik zocht! Een rots in de branding en die had ik nodig! Ik heb er nooit een minuut spijt van gehad dat we hem gekocht hebben, hij is echt een droompaard met een gouden karakter. Hij gaat echt voor me door het vuur. Ben ik eens niet zo dapper, sleept hij me er wel door en vindt hij eens wat eng, vertrouwt hij op mij. Ook andere paarden kunnen blindelings op hem vertrouwen, hij neemt ze wel op sleeptouw. Een heus therapiepaard dus eigenlijk!
Helaas is niet alles alleen maar voorspoedig gegaan, want we hebben ook veel pech gehad in de afgelopen 2 jaar. Jagger is heel zwaar spierbevangen geraakt en kwam er maar moeilijk weer uit. Na maanden van rust en heel fijne begeleiding van een osteopate, zijn we weer heel langzaam begonnen met slechts 5 minuutjes per 2 dagen 'rijden'. Dat is ook echt met een minuut per keer opgebouwd tot waar we nu, ruim een jaar na zijn rust, zijn. Het was een heel lange weg, maar zowel ik als Jagger hebben nooit ons geduld verloren of te snel gegaan. Daar plukken we nu blijkbaar de vruchten van, want hij zit nu echt geweldig in zijn vel!
Maar zoals ze altijd zeggen "Elk nadeel heeft zijn voordeel": door dit alles is de band met Jagger wel èxtra sterk geworden!
Dit kampioenschap voelt echt als een kroon op zijn karakter en doorzettingsvermogen en daarom betekent het extra veel voor me. Het voelt als een echt nieuwe start zo en een prachtige afsluiting van een wat mindere periode.
Niet geheel onbelangrijk hebben we de showmanship trouwens naar volle tevredenheid met tweemaal een vierde plaats afgesloten! Niet slecht voor een eerste keer.
Nog een leuk feit is dat Ferdinand van der Wal, samen met Dusty Pebbles Flint, de volle broer van Jagger, op dezelfde dag ook Nederlands Kampioen Amateur Halter is geworden, maar dan bij de Stallions All Ages!
SusanW.