EK Eventing: Tim Lips uitgesloten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

EK Eventing: Tim Lips uitgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 13:27

nieuwsredactie

Update 2:

Tim Lips is net uitgesloten in de cross na weigeringen op de punt van 7, de schuine haag 11 en de smalle drong naar de tweede waterbak. Hiermee gaat Kristina Cook aan de leiding met ruime balk voorsprong op Michael Jung en William Fox- Pitt. 
update:
titelverdediger Nicolas Touzaint is zojuist uitgesloten na een verkeerde passage op de waterbak. Zijn paard sprong 8CD net aan de verkeerde kant van de vlag en dit werd niet opgemerkt door de ruiter. Na beoordeling van de TV beelden werd hij verderop uit de wedstrijd gehaald.

Jan van Beek is gestopt in de cross na weigeringen bij het water en op de schuine haag. 

Raf Kooremans en Vadrouille en Solo reden geen succesvolle cross. Met twee weigeringen en de bijbehorende tijdfouten voegden ze 81.6 strafpunten toe aan hun dressuurscore waardoor ze nu op een totaal van 142.6 staan. Iris Peemen deed het bij haar debuut uitstekend, ze wist de cross foutloos af te leggen en noteerde alleen zo'n 36 tijdfouten. Voorlopig blijkt vooral de tijd een struikelblok, slechts weinig ruiters zijn er tot nu toe in geslaagd de optimale tijd van 10'57" te halen. Een van de kanshebbers voor de titel, Frank Ostholt met Air Jordan, liep op de lastige hindernis 22 tegen een weigering aan toen zijn paard stopte op de moeilijke punt die in combinatie met de tafel ervoor veel ruiters heeft doen kiezen voor het veiliger maar tijdrovende alternatief.

pria

Re: EK Eventing: Iris foutloos, Raf twee weigeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:30

GO IRIS GO IRIS GO IRIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:50

MarcovA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:21

FEI TV, kost je een kleine 7 euro, maar dan kun je ook de gehele wedstrijd live volgen!

Yolien

Re: EK Eventing: Iris foutloos, Raf twee weigeringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:33

Wow, wat een super resultaat van Iris! Jammer van Raf, die heeft volgens mij niet echt zijn wedstrijd daar...
Hup Jan en Tim!!

Wat zijn de Duitsers trouwens aan het doen? Frank Ostholt, Dirk Schrade en Kai-Steffen Maier allemaal eruit??
Laatst bijgewerkt door Winged op 29-09-09 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: posts samengevoegd

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:50

WEl een koude douche voor Raf Koremans , staat nog steeds laatste ;(
Ik denk dat hij zich zijn debuut in de Nederlandse ploeg wel anders had voorgesteld 8-)

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:07

Yolien schreef:
Wat zijn de Duitsers trouwens aan het doen? Frank Ostholt, Dirk Schrade en Kai-Steffen Maier allemaal eruit??

Klimke ook nu....

Hup Jan, hup Jan!! *\o/* *\o/*

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:20

Helaas......Jan niet over de finish

Kan Tim nu voor zichzelf rijden omdat er geen team meer is of mag een team uit minder dan 4 bestaan??

Vivre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:34

jammer van Jan, wel een super debuut van Iris!
Ik hoop dat een team mag bestaan uit 3 ruiters! Anders blijven er ook maar weinig teams over als ik de uitslagen tot nu toe zie.

Nicolas Touzant heeft ook de finisch niet gehaald. Zijn toch een heel aantal topruiters die na de dressuur er goed voor stonden die de finisch niet hebben gehaald.

Lielle

Re: EK Eventing: Touzaint uitgesloten, Jan van Beek gestopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 15:37

Team heeft.inimaal drie ruiters. Voor touzaint zie de update.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:31

3 is voor team ook genoeg.
Al is het jammer dat het resultaat van Raf nu mee gaat tellen.
Beter iets dan niets toch.
Ben vol spanning in afwachting van Tim, zeker nu Olli Townend ook een weigering heeft, hij kan echt op medaillekoers geraken!!!!

Mooi spul dat Twitter!!
Tim is gestart, fingers crossed!!!

Raf staat trouwens geen laatste meer....

Weigering voor Tim :( -:(- -:(-

Tim ligt uit de wedstrijd!!!
3de weigering! Jeez, hoe heeft dat kunnen gebeuren?
Lijkt erop dat de cross bijna te zwaar is, als je ziet wie er allemaal uit gegaan zijn!
Ik baal.
Laatst bijgewerkt door Winged op 29-09-09 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: posts samengevoegd

MarcovA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:42

Tim ligt eruit :(

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:43

Waar zie je dat allemaal :?

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:43

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:46

Tim eruit?? Oh dat is echt jammer ;(

Alle resultaten maken de cross van Iris volgens mij nog knapper, dat zij als debutante wel foutloos heeft rondgereden!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:47

Zeker MJ, Iris beleeft (indivueel althans) een droomdebuut, zo'n fijne dressuur en nu een foutloze cross!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:48

Jammer, ben wel benieuwd naar beelden van de cross.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:50

op fei.com zou je kunnen kijken, kost je wel 7 euries (dacht ik) en daar had ik vandaag ook geen tijd voor...

Apocalatch

Re: EK Eventing: Tim Lips uitgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:37

Jeetje, wat jammer van Jan en Tim zeg.
Maar wat superknap van Iris!

sfranken

Re: EK Eventing: Tim Lips uitgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:11

Morgen tien voor vier BBC. Hoop dat ze nog wat crossbeelden laten zien.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:02

sfranken schreef:
Morgen tien voor vier BBC. Hoop dat ze nog wat crossbeelden laten zien.

Kan ik helaas niet bekijken.... Dan maar hopen op wat mooie foto's en goede verslagen

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:03

Jammer voor tim , maar wel super voor Iris zeg!
Weet iemand waar je de resultaten kunt bekijken?
en hoe de belgen het hebben gedaan?

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:09

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:14

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:44

Citaat:
Nederland krijgt geen team rond op EK eventing
26 september 2009

FONTAINEBLEAU (KNHS) - Dat de cross van het EK in Fontainebleau zwaar was werd de deelnemende ruiters al duidelijk tijdens het verkennen. Dat de cross zo zwaar bleek dat uiteindelijk 16 combinaties de eindstreep niet haalden was van tevoren niet ingeschat. Van de 27 hindernissen - waarvan maar liefst tien uit combinatiesprongen bestonden - zorgden 12 voor weigeringen of vallen. Het aantal vallende paarden bleef beperkt tot vier, maar het aantal weigeringen liep op tot boven de vijftig. Duitsland, toch één van de favorieten, kwam met zes ruiters aan de start en alleen Michael Jung komt nog voor in de tussenstand. Nederland faalde in zijn aspiraties om een plaats bij de eerste vijf te realiseren, waardoor de weg vrij zou liggen voor deelname aan het WK volgend jaar in Kentucky.

"Als ik realistisch ben dan staan we er nu niet goed voor, want het resultaat dat we hebben neergezet is niet positief. Slechts met twee van de vier ruiters aan de finish komen geeft de mensen die ons moeten uitzenden niet het vertrouwen dat we hier hadden willen afdwingen. Het enige dat in ons voordeel kan spreken is dat er in deze wedstrijd veel, en misschien wel te veel, is gebeurd", zei bondscoach Martin Lips, die één lichtpuntje zag en dat was Iris Pemen (Rijsbergen) met de KWPN'er Roosje Embregts. "Roosje heeft precies gedaan wat haar opdracht was en daardoor is ze zonder hindernisfouten naar huis gereden. Dat ze tijdfouten incasseerde was van te voren ingecalculeerd. Iris staat op een nette 29e plaats en daar kunnen zij en ik tevreden mee zijn", aldus Lips.

Over Raf Kooremans (Baarle-Nassau) was Lips duidelijk minder te spreken, net als over Jan van Beek (Rijsbergen), om over zijn zoon Tim Lips (Made) maar niet te spreken. De drie Nederlandse ruiters waren na de wedstrijd ernstig teleurgesteld. "Mijn paard Bridget is een jong paard, maar heeft al de nodige ervaring en ik had altijd een optimale controle. Ik was nog niet van start of de controle was weg. Ik weet niet wat er gebeurde, maar het voelde niet goed", vertelde Jan van Beek. Op hindernis zeven, waar een rot hoekje gesprongen diende te worden, sprong Bridget er iets langs, waardoor Van Beek het gevoel had dat hij de vlag had gemist. Van de mensen bij de hindernis kreeg hij echter signalen dat hij door kon rijden. Bij het water werd hem echter toegeroepen dat hij toch een vlag had gemist. "Toen was ik even de concentratie kwijt, waardoor ik op die hindernis tegen een weigering aanliep. Verderop kreeg ik nog een paar keer problemen en toen heb ik maar besloten te stoppen", aldus Jan van Beek.

Tim Lips, anders altijd het stralend middelpunt na de cross, was nu amper aanspreekbaar van chagerijn. "Ik heb de laatste drie jaar niet zó slecht gereden. Ook ik liep op die hindernis zeven tegen de eerste weigering aan. Het was helemaal mijn fout, en o zo stom. Daarna wilde ik niet te veel risico meer nemen en heb op het eerste water het alternatief gekozen, maar twee hindernissen verderop zette ik de deur op rechts zo ver open dat Van Schijndel's Concrex Owaola zomaar langs de heg kon lopen, in plaats van er over. Toen we daarna nog een weigering kregen op de tweede waterhindernis ben ik gestopt, want het had gewoon geen zin meer".

Op die tweede waterhindernis kreeg ook Raf Kooremans met Vadrouille en Solo, 43e en één na laatste, zijn tweede weigering, maar vanaf die hindernis pakte het paard goed aan en reden ze zonder problemen naar de eindstreep. "Ik ben blij dat ik de finish gehaald heb, maar echt blij ben ik uiteraard niet", aldus Kooremans.

De sfeer binnen het vijf leden tellende groepje eventers (inclusief de bondscoach) had iets weg van een begrafenis en misschien wel terecht, omdat in het Franse Fontainebleau de hoop om met een volledig team naar de WEG in Amerika te gaan toch enigszins de bodem is ingeslagen.

Kristina Cook uit Groot-Brittannië gaat ruim aan de leiding met Miners Frolic, voor Michael Jung uit Duitsland met La Biosthetique Sam, terwijl de Brit William Fox Pitt met Idalgo derde staat. Groot-Brittannië voert met een straatlengte voorsprong de strijd om de teammedailles aan, voor Frankrijk en verrassend Italië, terwijl België vierde staat, voor de Zweden.

De cross was zwaar, mede omdat ruim een derde van de 27 hindernissen uit meerdere obstakels bestond. Daarnaast dienden de paarden vaak over hoekjes te springen of over heel smalle hindernissen en als Duitsland, die met zes ruiters van start ging, slechts één ruiter aan de eindstreep krijgt, dan mag men er vanuit gaan dat de cross te veel vroeg van paarden en ruiters. Het kan niet aan een afnemende concentratie hebben gelegen, want 33 weigeringen en vier vallen gebeurden in de eerste helft van de cross. Misschien heeft Raf Kooremans wel gelijk toen hij stelde dat er voor de paarden te veel te zien was, waardoor ze niet goed meer wisten waar ze naar toe moesten en wat ze dienden te springen. Slechts één ruiter diende voor nader onderzoek na een zware val te worden overgebracht naar het ziekenhuis, maar de paarden lijken dit EK, mede dankzij de goede bodem, goed te hebben doorstaan.

Jacob Melissen,
In opdracht van de KNHS

Meer info zie: www.fontainebleau2009.com

Tussenstand EK eventing individueel, na cross:

1) Kristina Cook (Eng) - Miners Frolic - 38.7 / 0.0
2) Michael Jung (Dui) - La Biosthetique Sam FB - 45.0 / 6.3
3) William Fox-Pitt (Eng) - Idalgo - 45.1 / 6.4
29) Iris Pemen (Rijsbergen) - Roosje Embregts (Monaco x Saluut) - 95.6 / 56.9
43) Raf Kooremans (Baarle-Nassau) - Vadrouille en Sole - 142.6 / 103.9
--) Tim Lips (Made) - Van Schijndel's Concrex Owaola (Indoctro x Joost) - opgegeven
--) Jan van Beek (Rijsbergen) - Bridget - opgegeven

Tussenstand EK eventing teams, na cross:

1) Groot-Brittannië - 140.50
2) Frankrijk - 197.90
3) Italië - 211.20
4) België - 286.60
5) Zweden - 313.60

www.knhs.nl

bah bah, het gevoel dat ik vanmiddag vanuit mijn computerkamer al had wordt alleen maar bevestigd door dit bericht. Vreselijk zuur!