"Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:22

http://www.echo.nl

Burgemeester en wethouders van Bergen (N-H) willen het probleem van de paardenpoep gezamenlijk met alle betrokkenen, de ruitervereniging, maneges en individuele ruiters proberen op te lossen. Er komen bij het Bergens college regelmatig klachten binnen over paardenpoep. Heel veel mensen ergeren zich eraan. Het probleem neemt zo langzamerhand grote vormen aan, met name op fiets- en voetpaden.

"Paardenpoep maakt onze leefomgeving minder aangenaam en kan levensgevaarlijke situaties opleveren voor het verkeer", aldus b en w. van Bergen in een gemeentelijke publicatie aan de plaatselijke bevolking. Zij wijzen op een artikel in de Algemene Plaatselijke Verordening, die over het fenomeen paardenpoep heel duidelijk is:

"De eigenaar van een paard, pony of ander rijdier is verplicht om ervoor te zorgen dat een rijdier zich niet ontdoet van uitwerpselen op een voetpad, fietspad of andere voor publiek toegankelijke plaatsen. Mocht het toch gebeuren dan geldt een opruimplicht. Bij het niet nakomen wordt een boete van maximaal 2250,- euro per verontreiniging geriskeerd", waarschuwt het college. Maar zover wil men het zeker niet laten komen: "Graag zien wij dat de paardenbezitter de uitwerpselen van het paard opruimt. Het is een kleine moeite. Als iedereen meewerkt kunnen we in de gemeente Bergen genieten van nette, aangename en veilige wegen en fietspaden."

Paardenbelasting

Schoorlaar Gé Klingers heeft jaren terug het toenmalig collega van Schoorl voorgesteld paardenbelasting in te voeren. Schoorl is nu eenmaal een paardendorp bij uitstek. "Waarom honden wel en paarden niet", vroeg Klingers zich af. Burgemeester en wethouders antwoordden dat een heffing niet op alle paarden van toepassing kan zijn en dat er dus onderscheid moet worden gemaakt. "Een landbouwpaard heeft een heel andere functie dan de viervoeter die voor sport of recreatie wordt ingezet."

De Nederlandse Hippische Sport en Internationale Federatie kennen tien gedragscodes voor het paard, het edele dier met een hoofd en vier benen, dat op eenzame hoogte staat boven welk ander dier dan ook. De regels variëren van veterinaire zorg tot voeding, opleiding, begeleiding en welzijn. Maar het blijft een dier dat piest en poept, dikwijls op een voor publiek ongewenste plaatsen.

Machteloos

Uit de gemeentelijke publicatie blijkt weer eens dat de locale overheid machteloos staat bij het probleem paardenpoep. Rest slechts de maneges, ruiterverenigingen en alle (recreatie) paardenbezitters te wijzen op hun verantwoordelijkheden. Maar het college gaat wel erg ver met zijn opmerking dat het opruimen van een paardenhoop een kleine moeite is.

Namens de Schoorlse Rijvereniging Duinridders en Schildknapen verzekert Anneke Molenaar, dat haar leden regelmatig op het poepprobleem gewezen worden. "Vooral de jongeren gaan er vaak erg nonchalant mee om. Te paard een ijsje halen in het dorpscentrum lijkt stoer maar kan en mag echt niet. Ook paardrijden op fiets- en voetpaden veroordelen wij. Wat dat betreft hebben ook de ouders een taak. Wanneer wij duinritten organiseren dan loopt er altijd een sluitpost mee met schop en bezem."

Met alle betrokkenen hoopt ook Anneke Molenaar dat het paardenpoepprobleem niet helemaal uit de hand gaat lopen. Dat de gemeente Bergen wil bemiddelen is positief. Tot processen verbaal mag het niet komen. "Maar een bekeuring van 2250 euro is wel belachelijk."

Voor diegene die zich afvragen hoe het beste de poep op te ruimen: een poepzak kan uitkomst bieden. De paardenpoepzak of mest-opvangzak is een kunststof zak die de mest opvangt tijdens het mennen of rijden

Sigrid

Re: College Bergen wil aandacht voor paardenpoepprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:32

Hahaha, die bekeuring is echt grappig gewoon! Zo'n boete krijg je niet eens voor rijden onder invloed! Terwijl dat wél levensgevaarlijk is. Zijn niet goed bij hun hoofd die lui!

Laten ze eerst maar zorgen dat we veilig en rustig buiten kunnen rijden en dat andere weggebruikers een beetje rekening houden met het feit dat je op een paard zit. Dan wil ik met alle liefde even de poep in de berm schoppen waarna het na 1 regenbuitje is weggespoeld.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:34

Hier bijna geen andere keuze dan over het fietspad te rijden,probeer wel altijd op de berm te mikken maar helaas lukt dat niet altijd :+ .Ik stap dan wel netjes af en werk het richting berm/struik of goot zodat het niet in de weg ligt :o
Iedereen moet gewoon zijn verantwoording nemen...

Vind die boete wel een tikje overdreven....boete ok maar E2250,- per overtreding is van de zotte :n

upendo

Re: "Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:35

Gôh, hoe bedoel je, de gemeente zoekt redenen voor extra inkomsten?! :')

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:35

Als ze voor ruiters nu eens ruiterpaden naast wandel-fiets en autowegen maken, lijkt mij al een groot deel van het probleem opgelost?

Die boete is natuurlijk gewoon weg belachelijk hoog! Maar ach, de gemeente tekorten moeten ergens van aangevuld worden!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:37

Ja, al die centjes die ze bij Icesave de lucht in hebben geblazen moet érgens teruggehaald worden. Dan maar bij de paardenliefhebber.

Peche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:44

Nou, dan ze volgende keer maar een schep en prullenbak meenemen als we naar buiten gaan.. :=

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:45

Zie het niet echt zitten om op de drukke weg waar ik met mn paard over heen moet af te stappen, naar huis te lopen een poepschep te halen, het opruimen, de schep weer terug brengen en weer opstappen?

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:47

Slaat helemaal nergens op. Hoevaak hoor je dat een auto slipt en tegen een boom aanrijd door een hoopje paardenpoep? Nooit. Maar hoevaak hoor je dat mensen met een dronken hoofd tegen een boom aanrijden? Genoeg. Laat ze daar dus eerst maar een financiele oplossing voor bedenken, inplaats van ruiters een vette bon te geven, omdat de paarden hun grote boodschap op de weg doen ;)

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:48

Ik vind €2250,- wel veel hoor.
Bestaan er ook boetes voor mensen die hun hondenpoep laten liggen?
Paardenmest is (meestal) groot genoeg om het te zien, zodat je het kunt ontwijken.
Hondenpoep niet, vooral in winkelcentrums zo aan de kant gatver.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:48

Die mestzak kan echt niet als je in galop gaat of je moet hard willen...;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:49

sharoontje schreef:
Slaat helemaal nergens op. Hoevaak hoor je dat een auto slipt en tegen een boom aanrijd door een hoopje paardenpoep? Nooit. Maar hoevaak hoor je dat mensen met een dronken hoofd tegen een boom aanrijden? Genoeg. Laat ze daar dus eerst maar een financiele oplossing voor bedenken, inplaats van ruiters een vette bon te geven, omdat de paarden hun grote boodschap op de weg doen ;)

De boete is inderdaad veel en veel te hoog, maar een bevroren hoop paardenmest kan levensgevaarlijk zijn. Denk eens aan die fietsers of bijv. brommers of motors die er overheen rijden en in de slip schieten..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:49

sharoontje schreef:

Er zijn al genoeg motorrijders omgekomen door paardenpoep en nee ze reden toen niet te snel. En dat geld niet alleen voor bevroren mest :)

hondenpoep is in belgie een boete en vind paardenpoep ook heel terecht. Wel vind ik 500 euro ruim voldoende

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:51

katiavl schreef:
Er zijn al genoeg motorrijders omgekomen door paardenpoep en nee ze reden toen niet te snel. En dat geld niet alleen voor bevroren mest :)

Echt, hoe dan? :+

myla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:52

Vanochtend met angst en beven een rondje bos gedaan in Bergen met het paard. Ohoh als hij maar niet mest op de weg, want dan ben ik meteen failliet als het aan de gemeente bergen ligt. Een bekeuring okee, maar zo hoog. Echt gewoon belachelijk.

MizzMontana

JaneJansen schreef:
Die mestzak kan echt niet als je in galop gaat of je moet hard willen...;)

_O- :')

haha, zie het al voor me, volle galop, kom je terug, alle mest uit de zak, loop je daar met n aalstreep over je paard en je jas

Bumba01

Nog nooit van gehoort, niet hier tenminste :)
Maar zeg nou zelf, een boete van 2250, voor een beetje paardensch*jt, is toch niet normaal meer? :+

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:53

_Sigrid_ schreef:
Hahaha, die bekeuring is echt grappig gewoon! Zo'n boete krijg je niet eens voor rijden onder invloed! Terwijl dat wél levensgevaarlijk is. Zijn niet goed bij hun hoofd die lui!

Laten ze eerst maar zorgen dat we veilig en rustig buiten kunnen rijden en dat andere weggebruikers een beetje rekening houden met het feit dat je op een paard zit. Dan wil ik met alle liefde even de poep in de berm schoppen waarna het na 1 regenbuitje is weggespoeld.

niks aan toetevoegen

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:54

Citaat:
"Een landbouwpaard heeft een heel andere functie dan de viervoeter die voor sport of recreatie wordt ingezet."

En het is ook nog een dorp dat alles met paard en wagen doet?

Krijg je tijd om het op te ruimen of moet het meteen?
Want meteen is niet altijd realiseerbaar. Als je later terug mag, is het een minder groot probleem.

Die boete is echt idioot.
Dat is verdorie meer dan een maandsalaris......
Ben je gelijk bankroet

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:56

en het is ook nog eens per keer he :D

Stel dat je paard een keer of 4 onderweg moet mesten :=

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:56

Adil18 schreef:
katiavl schreef:

Echt, hoe dan? :+

Vrij simpel paardenpoep geeft gladigheid en je schuift dus weg, bij fietsers ook maar daar ken ik geen situatie van in het echte leven. Heb wel een motorijder gekend die daardoor verongelukt is.

Maar deel je mening 2250 is absurd hoog staat wel maximaal dus zal in werkelijkheid stuk lager liggen.Want anders is het inderdaad in vergelijking met andere overtredingen vrij absurd.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 15-09-09 15:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:56

Belachelijk hoge boete. Het is nog bijna goedkoper om iemand met je dronken kop omver te rijden dan je paard op straat te laten poepen.
Opruimen een kleine moeite? Langs een drukke weg lijkt mij veel te gevaarlijk om maar even de mest op te ruimen, en waar moeten we het dan laten? Zeker in een plastic zak meenemen de rest van de rit.
Men leeft nog steeds met de gedachte dat mensen met een paard ook automatisch een enorme bankrekening hebben.
Ze zijn weer duidelijk op zoek naar een slachtoffer om de gemeentekas te vullen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:58

Nou lekker dan, ik sta met mijn paard in gemeente Bergen -O- Ik kan moeilijk als ik op weg naar het strand/duin ben iedere keer van mijn paard stappen en de mest opruimen, die van mij poept veel kleine beetjes van stress/opwinding als ik naar buiten ga. Poepzak lijkt me geen goed idee met mijn paard :n Belachelijke hoge boete zeg!

Laat ze dan idd naast de fietspaden ook een ruiterpad maken zodat je daar gewoon op je paard richting duin kan. Op sommige stukken is dat ruiterpad er al naast de weg, maar niet overal.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:58

vind het wel een beetje overdreven hoor...
in veel gemeente geldt er ook ene opruimplicht voor hondenpoep en als je betrapt wordt kost dat je 65 euro, 2250 euro vind ik echt belachelijk overdreven.

Maargoed hoe groot is de kans dat je gepakt wordt? dus wie gaat dat controleren? denk niet dat je hiermee het poepprobleem oplost, zo is dat ook met hondenpoep. als ik zie hoeveel poep er nog overal ligt....

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:59

myla schreef:
Vanochtend met angst en beven een rondje bos gedaan in Bergen met het paard. Ohoh als hij maar niet mest op de weg, want dan ben ik meteen failliet als het aan de gemeente bergen ligt. Een bekeuring okee, maar zo hoog. Echt gewoon belachelijk.

:D
Zonder gekheid. Het is toch te erg voor woorden, zo'n hoge boete. Werkelijk belachelijk. Misschien moeten ze wat betere voorzieningen maken voor paarden langs de weg. Er zijn er in de gemeente Bergen inderdaad erg veel.
Wat voor gevaarlijke situatie levert dat nu eigenlijk op? En paardenpoep is toch echt minder vies als bijv. hondendrollen.

De mensen binnen de gemeente die dit bedacht hebben, hebben geen idee van paarden. Dat is wel duidelijk.