Jacob Melissen: "Overdrijf paardenleed niet"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jacob Melissen: "Overdrijf paardenleed niet"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:05

http://www.volkskrant.nl

Eigenaren van paarden is er alles aan gelegen goed voor hun dier te zorgen, juist dankzij de commercie en de topsport
Ik had het werkelijk waar niet voor mogelijk gehouden dat mensen van de Partij voor de Dieren en ik het ook maar op één punt met elkaar eens zouden zijn. Maar wat blijkt? Esther Ouwehand en ik kunnen elkaar de hand schudden als het erom gaat dat paarden niet mogen lijden.

Ook mij – als liefhebber van het paard – is dit een doorn in het oog. Sterker nog, ik verafschuw elk leed dat paarden wordt aangedaan. Maar ik bestrijd met kracht van woorden dat de omvang van dierenleed in de gehele hippische sector groot is. Cijfers van de Dierenbescherming tonen dat ook aan. In slechts 1 procent van de klachten die deze organisatie bereiken, komt het daadwerkelijk tot een proces-verbaal. Nog te veel, maar vaak blijken daar trieste privé omstandigheden aan ten grondslag te liggen.

Het houden van paarden is niet alleen mooi en leuk, maar ook karaktervormend. Weten dat je verantwoordelijkheid draagt voor het welzijn en welbevinden van een levend wezen, waarmee je ook nog eens sportief bezig kunt zijn.

Daarom is de opmerking van Ouwehand dat veel mensen blind zijn voor de belangen en behoeftes van een paard volgens mij op niets anders dan vooringenomenheid gebaseerd. Ook haar verdere epistel is doorspekt met overdrijving en stemmingmakerij. Iets anders kan en mag je van een Kamerlid van de Partij voor de Dieren waarschijnlijk ook niet verwachten.

De realiteit, althans mijn realiteit, is een andere. Ik zie duizenden mensen plezier aan hun paarden beleven. Dat kan zijn als fokker of als ruiter tijdens een rit langs veld en beemd, of op het hoogste niveau in de wedstrijdsport. Ook in competitieverband worden op alle niveaus hoge eisen gesteld aan de fysieke en mentale gesteldheid van het paard. Hoe hoger het niveau waarop de sport wordt bedreven, hoe minder paarden dat niveau aankunnen. Logisch, want er zijn vele mensen die een marathon kunnen lopen, maar slechts enkelen halen wereldwijd de olympische limiet.

Omdat paarden naast een emotionele waarde ook kapitaal vertegenwoordigen is er de eigenaren alles aan gelegen om hun paarden optimaal te trainen, te begeleiden en ze verantwoord uit te brengen in wedstrijden. Daarmee stijgt de economische waarde van het dier.

Een paard dat niet geschikt is om een L-dressuurwedstrijd te lopen of een parcours te springen met een hoogte van 1 meter heeft een economische waarde die iets boven de slachtprijs ligt.

Een paard is een levend wezen met een eigen wil en een eigen persoonlijkheidToch kan de emotionele waarde voor de eigenaar zo groot zijn, dat die niet in geld is uit te drukken.
Een paard dat op het hoogste niveau actief is en dan zijn been breekt, kan voor maximaal de slachtprijs worden verkocht. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een paard met kwaliteiten in een bepaalde discipline alleen maar in waarde stijgt als het op een verantwoorde wijze wordt getraind en behandeld. Dat wil zeggen, op een manier die het welzijn van het paard eer aandoet!

Daarmee wil ik onderstrepen dat dankzij de commerciële kanten van de hippische bedrijfstak het welzijn van het paard mede wordt gegarandeerd. Paarden worden goed getraind en voorbereid op het dragen van de ruiterlast. Jammer dat Ouwehand in haar verhaal hieraan volledig voorbijgaat.

Zij scheert alle paarden en vooral hun houders over één kam. Dat waardevermeerdering van paarden de basis vormt voor een verantwoorde omgang met de dieren, ziet ze niet of wil ze niet zien.

Als we naar de dressuur kijken, zien vooral buitenstaanders paarden op een vreemde wijze in de wedstrijdring met hun benen trekken. Zij zouden paarden eens in de vrije natuur moeten zien. Alle bewegingen die in de zwaarste dressuur worden gevraagd, dus logischerwijs ook in de lichtere dressuur, zijn bewegingen die een paard ook van nature, dus uit zichzelf, maakt.

De ongedwongenheid die een paard dient te tonen in de wedstrijdring en die juryleden aanspreekt, wordt niet afgedwongen en kán niet worden afgedwongen. Dat er charlatans zijn die denken door middel van dwang die ongedwongenheid af te kunnen dwingen wil ik toegeven, maar hun sportieve carrière duurt nooit lang.

Een paard is een levend wezen met een eigen wil en een eigen persoonlijkheid. De samenwerking tussen ruiter en paard in de wedstrijdring maar ook thuis tijdens de training, is gebaseerd op begrip van de ruiter voor dat wat het paard nog niet kent. Samen groeien paard en ruiter toe naar het moment dat ze een combinatie vormen, om daarna door te groeien op basis van wederzijds respect en vertrouwen.

Als dat vertrouwen of respect van de zijde van de ruiter jegens het paard ontbreekt, dan zal zich dat altijd openbaren en meestal op een moment dat de ruiter het minst past. Martelwerktuigen zullen het vertrouwen van het paard in zijn ruiter altijd schaden. Dat er soms een corrigerende tik uitgedeeld moet worden past binnen de opvoeding, waarbij het vanzelf spreekt dat één stevige pets vaak beter werkt dan tien zachte klapjes.

Jacob Melissen, hippisch journalist.

Verwant artikel:

[VN] 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Macusa

Re: "Overdrijf paardenleed niet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:21

Jacob heeft het hier vooral over intentie. Ik zie echter om me heen dat er een heleboel onwetendheid is. Het mag natuurlijk duidelijk zijn dat veruit de meeste mensen het goed bedoelen en het beste voor hun paard willen. We vinden het heel normaal dat een hond uitgebreid wordt uitegelaten en daarnaast in en om het huis bewegingsvrijheid heeft en verschillende keren per dag wordt aangehaald. We vinden het daarentegen óók normaal dat een (al dan niet manege) paard van soms wel 600 kg of meer het grootste gedeelte van een etmaal alleen in een stal doorbrengt, om het maar niet te hebben over alle hengsten die hun leven in betrekkelijke eenzaamheid moeten slijten.
Veel aspecten zijn algemeen geaccepteerd, gewoon omdat "iedereen het zo doet", of omdat "als die of die het zegt" het wel zo zal zijn. Mensen vergeten zelf na te denken. Helaas gaat dat ten koste van het welzijn van de paarden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:34

Misschien moet Melissen eens gaan kijken op al die maneges die aangesloten zijn bij de FNRS, maar waar nog steeds stands in gebruik zijn en de paarden nooit uit hun stand komen behalve voor de lessen én ook niet op de wei komen of paddock. En die zijn er, ik kan ze hier in de buurt zo aanwijzen.

En al die geweldige vier sterren pensionstallen waar de paarden in boxen met gouden knoppen staan en er alleen uitkomen voor een uurtje stapmolen en ´s avonds een uurtje rijden in de bak. Met name in de winter.

Nee joh, lekker doorgaan zo, niks aan de hand :roll:
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 14-09-09 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:37

Inderdaad: om meer waard te worden moet een paard presteren, om goed te presteren moet een paard lekker in zijn vel zitten.
Daarom zal iedereen zijn best doen om het zijn paarden goed naar hun zin te maken.
Ik ben het wel met macusa eens dat onwetendheid een probleem kan zijn.

Bij de laatste maneges met stands komen de paarden vaak alleen uit de wei om opgezadeld te worden voor de lessen. Stands zijn allang uit de tijd, maar voor even zie ik er geen kwaad in.

GabberGill

Re: Jacob Melissen: "Overdrijf paardenleed niet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:48

DAt veel hengste alleen staan vind ik heel triest vooral omdat geen enkele hengst bij mij ooit alleen heeft gestaan maar altijd een ruinen vriend of hengstenvriend had. Een paard in een stand vind ik ook heeel erg triest en dat vind ik echt niks.

wij hebben hier een manege waar ze een soort slobber krijgen dat 2 dagen blijft staan en dat krijgen ze dan allemaal 2x per dag. allemaal brokken enz. Ze staan tot zeker hun hakken in de stront en zijn broodmager.gewoon triest de dierenbesscherming doet er niks aan en dat alleen omdat stands mogen het paard te eten krijgt en onderdak heeft en daarnaast in manegelessen loopt. Ze mogen dus niks doen. Welschjes daar staan in een stal van 1 bij 2 echt triest zielig en vreselijk.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:26

Citaat:
Bij de laatste maneges met stands komen de paarden vaak alleen uit de wei om opgezadeld te worden voor de lessen. Stands zijn allang uit de tijd, maar voor even zie ik er geen kwaad in.

Ze zijn inderdaad allang uit de tijd, maar dat houdt niet in dat er geen gebruik meer van gemaakt wordt. Als ze die stands enkel zouden gebruiken voor het opzadelen dan zou daar inderdaad niet zoveel bezwaar tegen zijn. Maar er worden nog steeds paarden dag en nacht in die stands gezet, er zit een manege hier in de buurt die dat nog steeds doet. Schandalig :n.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:25

Nee joh, idd bijna niets aan de hand... :roll:

Zoals Arabesk en anderen aangeven is er nog genoeg leed, alleen is veel leed niet voor iedereen zichtbaar. Zolang stereotype gedrag nog wordt aangemerkt als '(stal)ondeugd' is er nog héél veel mis. Ondeugd doet denken aan een 'stout' paard, terwijl paarden met stereotype gedrag alleen maar hunzelf high maken doordat ze een stofje aanmaken (zou na moeten kijken hoe dat ook alweer heet) door steeds dezelfde beweging te maken. Dit alleen maar om minder last te hebben van stress (veroorzaakt door pijn of omgevingsfactoren)... Klinkt niet écht als een ondeugd, toch? :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:10

Ik vind het een goed stuk! En ik erger me ook kapot aan alle mensen die zich moeien met dingen. Twee paarden in de wei, de een met deken, de ander zonder.
OOOH DAT IS MISHANDELING DIE ENE HEEFT HET KOUD!
Kom op zeg... 8)7
Natuurlijk blijft er leed, maar hetgeen dat zichtbaar is wordt veel te snel als mishandeling gezien. Paardrijden, oooh zo zielig. Mensen praten véél te makkelijk over mishandeling als ze kilometers van het onderwerp af staan.
Neem als voorbeeld de PVDD!!!

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:36

Janine1990 schreef:
Ik vind het een goed stuk! En ik erger me ook kapot aan alle mensen die zich moeien met dingen. Twee paarden in de wei, de een met deken, de ander zonder.

Het lijntje is heel dun. Er zijn vele praktijken met paarden die in een grijs gebied verkeren. De een noemt dat al mishandeling en de ander stoort zich eraan dat mensen zich met dingen bemoeien. Met name bij mensen in het grijze gebied is er veel onwetendheid. Veel paarden leven daarom in een situatie die grenst aan mishandeling. Sommige mensen zijn daarvan bewust en anderen (nog) niet. Dat vind ik de moeite waard om aan de orde te stellen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:50

Dat is zeker zo, maar wat wilde je er aan doen?
Je kan het wel verplicht stellen om een paard een maatje te geven, in een shetlander. Maar wat als het paard dáár ongelukkig van wordt? Die zijn er ook. Je kan geen dingen gaan verplichten, elk paard is anders en zo moet je ook met een paard omgaan.
Ik denk dat het belangrijker is om uit te leggen wanneer een paard zich prettig voelt.

Mensen die zich met dingen bemoeien bedoel ik dus niet-paardenmensen mee. Mensen die even gemaaid gras over de afrastering gooien, of oud brood aan de paarden voeren, omdat ze het gras te kort vinden bijvoorbeeld.
Dát soort dingen kan ik niet goed tegen. Die mensen zitten er niet diep in en nemen bovenstaande voorbeelden al als argumenten voor dierenmishandeling op. En ik denk dat dát met het stuk bedoeld wordt, overdrijf paardenleed niet wanneer je geen idee hebt wat de reden is....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:02

Een pony van ons heeft ook tijdelijk 'eenzame'weide opsluiting gehad, omdat de groep waar hij eventueel bij kon staan niet erg vriendelijk is tegen nieuwelingen, en dit een tijdelijk adres was.. om leed te voorkomen dus eenzaam en alleen op de weide... en dat heeft me toch een gezeur gegeven....

Of in de zomer, paard met vliegendeken op.. das sielugh want het is so warm....
Dat is overtrokken leed.... geen echt leed..

Zeker zijn er nog steeds misstanden, maar daat heeft de schrijver het niet over, die schrijft niet dat alle paarden in lala land leven, maar de vooroordelen van sommige mensen, die niets weten van en over dat is wat er bedoelt wordt... het goedbedoelde 'ah wat sielugh, maar heb er absoluut geen verstand van en weet niet waar ik het over heb'-paardenleed.

vwb paarden instands, geen idee wat de overgang regeling is, vieze stallen?
Leen mijn paard 1 dag.. die toverd een schone box in no time om tot een grote gore vieze kledderzooi, laat waterbakken/drinkbakken overstromen, plast in zijn hooi, waarna het keurig door de stal verdeeld wordt.. viespeuk eerste klas... zie je zijn box, dan geloof je niet dat die bijgehouden/schoongemaakt wordt....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:10

Ik heb nog even het stuk van Ouwehand opnieuw gelezen, hoe bedoel je overdreven? Een half miljoen paardebeesten hier in Nederland hebben het slecht?

Verbied dan de maneges maar _O-
Als we het hebben over slecht gereden worden.... :Y)

Misschien moet Ouwehand dit stuk ook even lezen... De helft waar ze over schrijft is overtrokken leed.

En dat goedbedoelde 'Ah wat sielugh' veranderd zo nu en dan ook in: "Je doet dat paard nu die zomerdeken af, anders bel ik de AIVD!"

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:11

Dat veel paarden het goed hebben is zeker maar dat er veel paarden zijn die op de ganse dag 1 uur uit de box mogen om dan een uurtje "gereden" worden en dan opnieuw in hun mooie box moeten, is gewoon realiteit. Het overvoeren met krachtvoer is eigenlijk ook niet welzijnsbevorderend... Een paard moet ruwvoer kunnen eten maar ik ken héééééél veel zogenaamde paardenmensen die véééééééél te weinig ruwvoer voeren en vééééééél te véééééél krachtvoer. Ook dat simpele gegeven kan voor dierenleed zorgen.
Vaak is komt het door onwetendheid; vaak ook door egoïsme. Voor mij moet een paard minstens 4 tot 6 uur buiten kunnen. Kunnen ze dat niet dan vind ik dat al dierenmishandeling. Kwestie van waarden en normen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:48

Voor mij moet een paard inderdaad ook zeker 5 uur buiten staan aangezien we onze paarden krachtvoer geven en die krijgen zij niet altijd in de natuur hierdoor krijgen ze meer energie en die moeten ze ook kwijt. De stallen moesten toch ook met bepaalde tijd in stallen van 3 bij 4 komen en minstens 4 uur buiten kunnen.? of had ik dat nou mis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:23

wanneer is leed, leed?
In mijn ogen nogal snel....maar anderen schijnen daar toch heel anders over te denken...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:29

Citaat:
Daarmee wil ik onderstrepen dat dankzij de commerciële kanten van de hippische bedrijfstak het welzijn van het paard mede wordt gegarandeerd. Paarden worden goed getraind en voorbereid op het dragen van de ruiterlast. Jammer dat Ouwehand in haar verhaal hieraan volledig voorbijgaat.

Wat heeft wedstrijdtraining in godsnaam te maken met de natuurlijke behoeftes van een paard? Waar haalt iemand het vandaan dat een paard een prima leven heeft als ie een driedubbele achterwaarste galop kan uitvoeren in de ring? Hij krijgt vast genoeg eten en veel training, maar een prima leven? Dat valt nog allemaal te zien imo...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:38

Citaat:
Daarom is de opmerking van Ouwehand dat veel mensen blind zijn voor de belangen en behoeftes van een paard volgens mij op niets anders dan vooringenomenheid gebaseerd. Ook haar verdere epistel is doorspekt met overdrijving en stemmingmakerij. Iets anders kan en mag je van een Kamerlid van de Partij voor de Dieren waarschijnlijk ook niet verwachten.

Hij is zelf juist vooringenomen. Doordat hij zegt dat je iets anders toch waarschijnlijk niet kunt verwachten van een PvdD kamerlid, is hij juist degene die haar al bij voorbaat niet serieus neemt. Waarom zou ik iemand serieus nemen die anderen niet serieus neemt?

Daarbij; het zou mij niets verbazen als inderdaad zoveel paarden in Nederland het slecht hebben, als ik kijk naar hoe semi-'profs' trainen of hoe de paarden er hier bij de manege om de hoek ALTIJD in stands staan, en er alleen uit komen voor lessen in de binnenbak... Helaas, maar waar...

:)* Het zijn nog altijd dieren met eigen behoeften en wensen, en geen machines die gemaakt zijn om op te rijden...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:47

Volgens wil hij meer gewoon reageren op die schreeuw van Ouwehand, waarin het merendeel behoorlijk wordt overdreven... Er wordt geen enkel positief punt genoemd in de brief van Ouwehand, die zo te lezen ook geen enkel idee heeft van wat paardensport inhoud. En als ik die brief zo lees, lijkt het er meer op dat ze de paardensport wil verbieden... Hoe gestoord ben je dan? Oordelen over iets waar je geen verstand van hebt, waar je oppervlakkig iets over hebt gelezen en gehoord, waar je cijfers van kent. Waar je alleen maar negatieve aspecten kunt benoemen.
Het valt me nog mee dat ze niet is begonnen over de wielsporen van westernruiters...

Ik denk overigens dat Jacob Melissen niet de enige is die dit soort uitspattingen van de PvdD 'wat minder' serieus neemt.

Natuurlijk kan het altijd beter, maar laat er dan een partij naar kijken die bekend is met de paardensport en het paardenwelzijn, die verstand heeft van paarden. NIET de PvdD die op ergens in Den Haag haar bureautjes heeft en praat naar dat ze verstand heeft.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:38

Er is natuurlijk niets mis met het voeren van krachtvoer. Begrijp me niet verkeerd; ook onze paarden krijgen krachtvoer maar vaak overdrijven mensen daarin en dit terwijl een paard in de natuurl quasi een ganse dag op zoek is naar eten en alsmaar kleine beetjes ruwvoer opneemt. Daarom zijn er ook zoveel kolieken bij paarden die veel te lang op stal staan en te weinig ruwvoer krijgen. Elke voedingsspecialist zal het daarmee mee eens zijn. Het is nogal wiedes dat een grand prix springpaard veel meer energie nodig zal hebben dan een recreatiepaard dat af en toe eens een wandeling moet doen.
Ikzelf heb vroeger ook onze paarden overvoert....
Het ergste voor een paard vind ik dat ze vaak de ganse dag in een box (meestal nog veel te klein ook; 3x3 vind ik tè klein) staan zonder enig sociaal contact met andere paarden. Dat op zich kan al voor veel dierenleed zorgen maar veel paardeneigenaren maken zich daar absoluut geen zorgen over. Vele door onwetendheid, vele willen het gewoon niet weten en om hun geweten te sussen, laten ze het dier dan maar eens een uurtje in de stapmolen lopen.
Let wel ! Je kunt het paardenleven in onze landen natuurlijk niet vergelijken met landen zoals Roemenië bvb. Laatst was er nog een artikel in St Georg en het is gewoonweg walgelijk wat daar gebeurt. Dat is natuurlijk dierenmishandeling. Hier gaat de discussie eigenlijk meer over "in de marge van".... wat niet wegneemt dat we niet met zijn allen moeten ijveren voor een zo goed mogelijk bestaan van onze beste vriend het paard (en alle andere dieren natuurlijk). In dat opzicht vind ik de PVDD een verrijking. Ok ze zijn vaak wat overdreven bezig maar dat is dan ook nodig om iets te bekomen. Bij ons in België heb je bvb. Gaia en ondanks de vele kritiek hebben zij toch al het een en het ander kunnen veranderen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:03

Ik ben benieuwd wat er in België is veranderd... Niet negatief bedoeld, maar ik hoop dat die toch wat andere ideeen hebben dan de PvdD, die in Nederland overigens meer roepen dan waarmaken, als ik me niet vergis...

Wat betreft het voeren, ik denk dat het verschil tussen recreatie en grand prix dressuurpaard meer zit in de manier van voeren, dan in de hoeveelheid. En dat dat nogal verkeerd in wordt gezien...
Voeren moet niet volgens richtlijnen gaan, dat moet men per paard bekijken en ik geloof dat dat een veelgemaakte fout is.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:23

Ik vind België juist één van de slechste voorbeelden kwa dierenleed. Nederland daar veel verder in vind ik.
Paarden worden hier vooral (imo) in twee uitersten gehouden.
Oftewel 24/7 op een weide zonder enig toezicht met overal prikkeldraad, geen schuilplaats, paarden die dat hun buik in de modder staan en van bijvoeren (ruwvoer) is geen sprake. Ze trekken hun plan maar.
Of je hebt de wedstrijdmiepjes waarvan de paarden alleen in de zomer een paar uur op aparte weides helemaal ingepakt met beschermers en volgestopt met krachvoer. Voor de rest staat het beestje op stal, om dan een uur per dag te moeten presteren in de bak.

Of bevoorbeeld het bestaan van de heel vele puppyfabrieken in België. In nederland is zoiets al jaren verboden, in België is het de normaalste zaak van de wereld :\ .

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:42

Ben het er volledig mee eens dat het in België slechter is dan in Nl. Ik ben de mening toegedaan dat er in Nl met veel meer inzicht wordt omgegaan. Ik wil alleen maar zeggen dat organisaties als Gaia en de Pvdd zorgen dat bepaalde wantoestanden in beeld worden gebracht; aan worden gekaart enz... Zo is Gaia opgekomen voor straatkoersen en dies meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:52

Je moet België en Nederland in dat opzicht ook niet gaan vergelijken, maar als ik zie wat voor punten de PvdD soms maakt, vraag ik me af of die mensen dat ook echt serieus menen, want met eigen ogen hebben ze het meeste volgens mij nog nooit gezien ;)

Een offtopic vraag, wat zijn puppyfabrieken? Daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord... :o Ik heb een vermoeden, maar ik heb er nog nooit van gehoord en kan me er ook niets bij voorstellen.

Natuurlijk worden sommige situaties aangekaart door dit soort partijen. Ik vind alleen dat ze dan de goede situaties moeten opzoeken, niet struikelen over iets als een ronde vissenkom, als er veel ergere dingen zijn!!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:58

Gisteren heb ik met pijn in mijn hart een van onze paarden moeten 'ophokken' omdat mijn dochter de paard en sport opleiding in Deurne gaat doen. De boxen daar zijn weinig paardvriendelijk, ook geen wei of paddock. Toen ik daar een opmerking maakte dat hij zijn vriendjes en bewegingsvrijheid zou gaan missen, zei een van de andere ouders dat sportpaarden daar helemaal geen behoefte aan hebben. Volgens haar staan die liever de hele dag in een box. Nou, volgens mij is er wel een heleboel mis. Kistkalveren zijn zielig. Paarden de hele dag in een box of manegeponies in een stand niet soms?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:15

Nou, ik denk dat er maar zéér weinig paarden zijn die het liefst de hele dag op stal staan. Ik ken er één, die heeft het alleen in de zomer, door de vliegen. Die wordt boos als hij de hele dag in de wei moet staan :') Dus staat die 's nachts op de wei, en als het een beetje koel is overdag.

Maar het valt me wel heel erg tegen dat een opleiding als Deurne dit hun leerlingen zo voorschotelt!