Gehandicapte Miniature Horse krijgt kans op nieuwe toekomst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gehandicapte Miniature Horse krijgt kans op nieuwe toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 16:30

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

Medewerkers van de Dierenbescherming in Sacramento County (Amerika) kregen vorige maand een telefoontje dat er een veulen zou zijn gevonden.

Het kleine veulen bleek een drie jaar oud miniatuurpaardje te zijn met een zware rugblessure, die ervoor zorgde dat het dier totaal misvormd was.

De medewerkers hadden het gevoel dat euthanasie het beste zou zijn voor de pony, maar toch besloten zij om stichting Grace te bellen. Deze stichting voor paarden is gevestigd in Noord Californie.

Na een grondig onderzoek en rontgenfoto's bleek dat hoewel het dier weliswaar voor de rest van zijn leven gehandicapt zou blijven, hij geen pijn leed. Daarom vonden de medewerkers van Grace dat zij hem een kans moesten geven.

"Hij zal een geweldig leven krijgen," aldus de stichting op hun website. "Hij zal een van onze mascottes worden en kinderen helpen met hun eigen handicap. Ze zullen op deze manier zien dat het toch mogelijk is om doelstellingen te overwinnen."

Maar voordat het kleintje dit leven tegemoet gaat, moet hij wel eerst geopereerd worden.
De Miniature Horse is een klophengst, en daarnaast zullen er nog meer rontgenfoto's worden gemaakt om te kijken of er iets aan zijn rug kan worden gedaan, zodat hij later geen last krijgt van artrose.

Stichting Grace hoopt op steun uit de nabije omgeving. "Grote dingen komen in kleine pakketjes, en deze kleine jongen kan echt iets groots worden."

De pony heeft nog geen naam.
Stichting Grace biedt klinische hulp en ondersteuning aan mishandelde en verwaarloosde paarden. Het gebruikt de paarden voor educatieve doeleinden en voor therapeutische programma's voor de jeugd.

"Ons doel is om de dieren te beschermen en voor hen te zorgen. We hopen dat door onze stichting onze twee doelgroepen - kinderen met emotionele en lichamelijke problemen, en mishandelde of verwaarloosde dieren - weer een beter leven kunnen krijgen.

Klik hier voor een foto van de gehandicapte pony

Spritz

Re: Gehandicapte Miniature Horse krijgt kans op nieuwe toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:32

Jeetje, dat ziet er appart uit op de foto!
Leuk dat hij nog een kans krijgt :D.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:33

Gossie wat een schatje!

Hij lijkt idd geen last te hebben van zijn handicap (voor zover te beoordelen is vanaf een foto natuurlijk).

Ik ben benieuwd hoe de operatie en de periode erna zal verlopen.

Weet iemand waar en onder welke omstandigheden het kleintje gevonden is en hoe hij zo'n blessure heeft opgelopen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 16:34

Nee, ik las wel dat hij voor dood is achter gelaten, dus ik neem aan dat hij in de steek gelaten is, en dat ze verder niet weten hoe hij hier aan komt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:36

Zolang hij geen pijn lijd vind ik het erg goed.
Zo kan hij hopelijk ook gehandicapte kinderen helpen met hun handicap.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:36

En zo hoort het ook. Het plan dat ze voor hem hebben is ook heel leuk, zeker omdat hij zelf gehandicapt is.

En nu even de spellingspolitie spelen: het is Sacramento, niet Sacromento. ;)

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:50

Pff, dat ziet er eng uit zeg.
Goed dat ze het beestje nog een zo goed mogelijk leven willen geven. Maar het lijkt mij wel dat het diertje veel beperkingen heeft, dus weet nog niet echt wat ik ervan moet denken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:16

mmm persoonlijk.. vind ik dit weer typisch amerikaans :n
beestje ziet er overduidelijk niet OK uit, leuk dat ze allerlei wilde plannen ermee hebben,maar geloof nooit dat dit het beste voor dit diertje is.
waarschijnlijk zal hij regelmatig in een kliniek moeten staan, en naar de rug te oordelen zal bewegen ook niet ideaal gaan.

leuk dat ze hem willen gebruiken als mascotte en als voorbeeld voor andere gehandicapte kindertjes,maar dat kan ook op andere manieren zonder zo'n diertje dit leven in te sturen.

( := gegarandeerd dat ik reacties ga krijgen,maar goed, ik ga uit vanuit het welzijn van dit diertje, en een leven lang als attractie en kliniek in en uit is in mijn ogen geen optimaal leven voor een paard)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:24

Tja, Lowara, die kans bestaat, maar als hij echt geen pijn lijkt te hebben is het niet zo'n ramp. In een kliniek maken ze heus geen attractie van hem en meestal gaan dieren + gehandicapten juist heel goed samen.

En van wat ik op Animal Planet zie (voor ik wegzap in walging...) zijn Amerikanen verschrikkelijke dwepers met diertjes... Dus dat komt vast wel goed. :\

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:37

Dat hij geen pijn heeft is een goede reden om hem in leven te houden, ik hoop alleen dat de operatie geen lange (pijnlijke) nasleep heeft voor het diertje, anders zou ik inslapen toch eerlijker vinden. Maar ik ga er vanuit dat dat niet het geval is :)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:40

Waarom niet gewoon op een weitje? Maar moeten meteen die gehandicapten er weer bij? Die gehandicapten kunnen toch ook een gezond paardje aaien? :roll: Ben een beetje bang dat dit beestje meer als propaganda gebruikt gaat worden voor de stichting dan dat ze naar het beestje zelf kijken.. :n Net zoals dat ongelooflijke kleine minipaardje, die van hot naar her gesleept werd.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:52

Shattered schreef:
Waarom niet gewoon op een weitje? Maar moeten meteen die gehandicapten er weer bij? Die gehandicapten kunnen toch ook een gezond paardje aaien? :roll: Ben een beetje bang dat dit beestje meer als propaganda gebruikt gaat worden voor de stichting dan dat ze naar het beestje zelf kijken.. :n Net zoals dat ongelooflijke kleine minipaardje, die van hot naar her gesleept werd.

Waarom?
Om te laten zien dat je al gehandicapten niks minder bent dan een ander. Dat je ook op andere manieren je doelstellingen kan behalen... Als je de tekst beter had gelezen had je dat ook daarin terug gevonden ;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:05

"Kijk, dat paardje is anders! Net als jij.. :j "

Moet je gehandicapten niet meer gelijker behandelen? Daarintegen zullen veel gehandicapten echt niet snappen dat ze "anders" zijn dus zie ik de meerwaarde er niet echt van in.. Een paardje is voor hun een paardje.. Al had het maar 2 benen, het zou nog steeds een paardje zijn. Waarom nemen ze er dan geen gezond dier voor, die het allemaal net wat beter aankan?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:20

hmm als dit een miniatuurpaardje is, lijkt me meer een shet..de foto is misschien wat vertekend, dus ik kan het niet zo goed zien.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:22

Shattered schreef:
"Kijk, dat paardje is anders! Net als jij.. :j "

Moet je gehandicapten niet meer gelijker behandelen? Daarintegen zullen veel gehandicapten echt niet snappen dat ze "anders" zijn dus zie ik de meerwaarde er niet echt van in.. Een paardje is voor hun een paardje.. Al had het maar 2 benen, het zou nog steeds een paardje zijn. Waarom nemen ze er dan geen gezond dier voor, die het allemaal net wat beter aankan?

Gehandicapte zijn niet alleen mensen met een geestelijk beperking ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:26

Ik sluit me bij Lowara aan!
Waarom moet in Amerika altijd alles maar koste wat het kost gered worden?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:41

Lowara schreef:
( := gegarandeerd dat ik reacties ga krijgen,maar goed, ik ga uit vanuit het welzijn van dit diertje, en een leven lang als attractie en kliniek in en uit is in mijn ogen geen optimaal leven voor een paard)

Mee eens... het is niet natuurlijk, en dat wil niet meteen zeggen dat modern slecht is maar we grijpen voortaan wel vaak in. Het ponytje moet nu helemaal naar deze kliniek en deze operatie ondergaan, nog niet te hebben over de rest van zijn leven, die zal niet normaal zijn zoals bij andere paarden.
Het is natuurlijk mooi als hij nog een fijn leven krijgt, maar dat is ook niet zeker.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:44

Samy schreef:
Shattered schreef:

Waarom?
Om te laten zien dat je al gehandicapten niks minder bent dan een ander. Dat je ook op andere manieren je doelstellingen kan behalen... Als je de tekst beter had gelezen had je dat ook daarin terug gevonden ;)

''Kijk als gehandicapte ben je niks anders dan anderen! Daarom nemen we ook een gehándicapte shet/minipaardje, zodat jullie kunnen zien dat het heel apart is! Oja we gaan hem helemaal naar de kliniek slepen en een zware operatie laten ondergaan, zodat jullie hem kunnen aaien.''

Overdreven natuurlijk, maar duidelijk. Kan dit paardje normaal lopen?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:01

En ik werk in de gehandicaptenzorg, maar reken er maar op dat onze bewoners weten dat ze anders zijn hoor.

Doet niets af aan het feit dat ik nog niet weet of dat ik de beslissing om het dier te laten leven wel de juiste vind, maar dan meer in de zin van: "weten ze wel zeker dat hij geen pijn heeft."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:07

ziet er vreemd uit, maar mooit dat ie geen pijn lijdt;) wel mooi dat er mensen zijn die zich wel bekommeren om een levend dier!!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:09

Spruitjee schreef:
ziet er vreemd uit, maar mooit dat ie geen pijn lijdt;) wel mooi dat er mensen zijn die zich wel bekommeren om een levend dier!!

naja.. half levend..
hopen dat ze gelijk hebben dat ie geen pijn lijdt, vind het wel knap dat ze dat weten ...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:18

TOF!!! *D

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:21

vraag me af of dat beestje lekker kan lopen en spelen met andere paarden of te wel gewoon paard zijn?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:22

Pelryo schreef:
vraag me af of dat beestje lekker kan lopen en spelen met andere paarden of te wel gewoon paard zijn?

durf het niet te hopen ):

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:25

Ben wel heel benieuwd wat dan onder gehandicapt verstaan wordt..wel erg prettig voor het diertje dat hij zonder pijn kan leven.