Imke Schellekens-Bartels en de Partij voor de Dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Imke Schellekens-Bartels en de Partij voor de Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 06:42

http://www.academybartels.info

Afbeelding
Imke en Hunter Douglas Voice.
foto: www.sjoert.com

Zaterdagavond vond een thema avond plaats op Stal Mansour te Arnhem, gewijd aan “het welzijn van het paard”. Imke en Joep gaven daar een presentatie, en ook Tweede Kamerlid Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren) was aanwezig.

De avond werd geopend door enkele demonstraties, van Marjan Smit en Chris Irwin. Marjan speelde met haar Andalusiër aan de dubbele longe en wist de aanwezigen te charmeren. De Canadese paardenfluisteraar Irwin is volgende week actief op het Horse Event en gaf nu vast een voorproefje. Hij legde de nadruk op de lichaamstaal, waarmee mens en paard met elkaar kunnen communiceren. Na Irwin vertelde Imke hoe haar training in zijn werk gaat. Op Academy Bartels wordt veel met Natural Horsemanship gewerkt om de persoonlijkheid van de paarden beter te leren kennen. Imke: “ieder paard is weer anders, dus je moet heel flexibel zijn en altijd van je paard uit gaan. Natural Horsemanship heeft ons geholpen om met andere ogen naar onze paarden te kijken. Daarom verheug ik me ook erg op Horse Event, waar weer veel aandacht voor dit onderwerp is. Ik steek er altijd veel van op”.

Kamerlid Esther Ouwehand hield het kort. Haar partij vind dat er veel mis is met het welzijn van paarden in Nederland. Minister Verburg laat het aan de paardensector over om hier iets aan te doen. De PvD is van mening dat de overheid regels moet maken, bijvoorbeeld over het houden van paarden (geen paarden alleen houden, stallen minimum afmetingen). Haar bijdrage werd gevolgd door een interessante discussie. Echt voorwerk was er niet, want alle deelnemers waren het er over eens dat er op alle niveaus (sport, recreatie, fokkerij) paardenleed is. Soms door te hoog gestelde ambities, soms door onkunde. Dat het welzijn van het paard goed bewaakt moet worden was een conclusie die iedereen deelde. Imke zal er aanstaand weekend in Deurne zeker uitgebreid op terug komen. Evenals Chris Irwin is zij vrijdag, zaterdag en zondag aanwezig.

verwant artikel:

[VN] 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-09-09 07:04, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: link toegevoegd

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:12

Wat goed :)) Ik wou dat ik erbij was geweest...

Pollewoppy

Re: Imke Schellekens-Bartels en de Partij voor de Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:37

Het is zeker niet verkeerd dat hier aandacht aan besteed wordt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:37

Ik dacht dat Tineke aanwezig zou zijn. Afijn, klinkt mij niet echt als een interessante discussie als iedereen het met elkaar eens is. Dat er minimale eisen moeten zijn voor het houden van paarden, vind ik niet meer dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:46

Er staat ook niks over de inhoud van de discussie, welke punten er besproken zijn.

LiekeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:10

Tja... Geen paarden alleen houden...
Niet iedereen kan het zich natuurlijk veroorloven om zomaar twee paarden aan te schaffen..

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:24

LiekeT schreef:
Tja... Geen paarden alleen houden...
Niet iedereen kan het zich natuurlijk veroorloven om zomaar twee paarden aan te schaffen..

en dat niet alleen, er zijn genoeg paarden die het niet erg vinden op zichzelf te zijn.
Je hebt ineens meer ruimte nodig en wat moet je met 2 paarden doen, als je er maar echt tijd hebt voor 1,
krijgen we weer dat het andere dier 'verwaarloosd' (dat bedoel ik niet letterlijk, om het maar even zo te noemen) wordt..
Vind dat een beetje onzin, maargoed, daarboven weten ze alles zo goed.

Vind wel netjes dat ze er mee aandacht aan gaan besteden. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:57

Als je maar 1 paard wil zet je hem ergens bij meer paarden in de wei, of op stal.
Voldoende optie's als je maar tijd voor 1 paard hebt, wil je dat niet, dan neem je gewoon geen paard. Een paard is een kuddedier, beetje belachelijk dus als je die alleen gaat zetten omdat jij dat zo wil.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:29

Er zijn genoeg paarden op het moment die psychisch er niet mee om kunnen gaan samen met een paard in de wei te staan. Ik ken er persoonlijk 2 die daar compleet van over de rooie gaan. Ik zeg niet dat dit een gebrek van het paard is, het zou naast karakter ook zo kunnen zijn gegroeid door het klimaat van paarden alleen in een box houden.
Als nu elk paard ineens verplicht samen gehouden moet worden, moet dat wel vanaf veulen ingevoerd worden en niet voor de huidige volwassen paarden laten gelden, want daar zijn veel paarden het niet (meer) gewend.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:01

Een paard hoeft niet samen met een ander in dezelfde wei, maar er moet wel uitzicht zijn naar een ander dier in de wei ernaast bijvoorbeeld.

Verder ben ik het met x_Marr eens, er zijn zoveel opties. Genoeg pensionstallen ed.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:07

Wij hebben vroeger onze Welsh B merrie ook een hele tijd alleen gehad. Op een gegeven moment wel een geit er bij gehaald, maar daar vond ze niks aan. Toen wij groter werden moest er een grotere pony komen. Dit vond de merrie helemaal niks, ze leek wel contact gestoord en had helemaal geen rust, wou ook niks met die grotere pony te maken hebben. Maar nu een heel tijd verder hebben we 4 pony's en doet ze niets liever dan omtutten met de andere merrie. Dus ik denk dat het ook een kwestie van wennen is, Sander_.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:15

Wat wij als gestoord bestempelen, kan voor een paard heel natuurlijk gedrag zijn, hoor. Neem maar het doodnormale rangordegevecht. Er zijn echt maar bijzonder weinig paarden die ervoor zouden kiezen om alleen te staan. Ik heb er hier eentje gehad die altijd met een draadje ertussen had gestaan. Hij kwam hier en voorzichtig aan is hij in de kudde geplaatst. En wat hebben ze gevochten. Maar geloof maar dat het paard na verloop van tijd maar wat blij was met zijn kudde. Als je een paard alleen houdt, moet je niet om jezelf goed te praten zeggen dat een paard alleenzijn niet erg vindt.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 05:01

Ben het met chevax eens.
Dat we het er hier uberhaubt over hebben!

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 05:35

Het is duidelijk dat er geregeld verkeerd met dieren wordt omgegaan, ook met paarden. Regels zijn ook prima maar leiden meestal alleen maar tot meer overheidsbemoeienis en onkosten voor de paardenhouder.

De laatste tijd komen er al meer instructeurs die het in de paardenmond hangen en zagen niet meer promoten. Dat gaat de goede kant al wat op.

Wat betreft stalling en beweging/weidegang en het solo houden van zo'n kuddedier is vooral meer voorlichting nodig en zullen gemeentes ook moeten meewerken als je een stukje bij je stal aan wilt bouwen. Verder kunnen veel stallen al diervriendelijker worden door het boventraliewerk er af te halen zodat de paarden elkaar kunnen beknabbelen etc. (moeten ze wel vrienden zijn)

Natural horsemanship brengt niet echt veel nieuws voor ervaren paardenmensen die niet alleen gefixeerd zijn op het rijden.