'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 17:53

http://www.volkskrant.nl

De grote angst voor regels in de paardenwereld is absoluut niet terecht. De wens om een paard te hebben, maakt mensen blind en schaadt welzijn dieren.
Paardenliefhebbers hebben niets te vrezen van paardenwelzijnsregels. Paarden en pony’s vormen een van de (vele) vergeten groepen in het dierenwelzijnsbeleid van de overheid. Gezien de omvang van het dierenleed in deze sector, is dat niet langer te verantwoorden.
Paardrijden kan mooi en leuk zijn.

Maar hoewel de meeste ruiters het beste voor hebben met hun dier, gaat het bedroevend slecht met veel van de bijna half miljoen paarden en pony’s in ons land. Te vaak maakt de wens om een paard te hebben en te berijden veel mensen helaas blind voor de belangen en behoeften van het dier zelf.

Dat begint al met de huisvesting. Paarden zijn echte kuddedieren met een sterke behoefte aan contact met soortgenoten en veel bewegingsvrijheid. Een paard brengt van nature meer dan de helft van de dag door met eten en de daarbij behorende beweging. De manier waarop veel paarden en pony’s worden gehouden in Nederland is het tegenovergestelde daarvan.

De dieren staan het grootste deel van de tijd alleen in een kleine box, waarin ze zich enkel kunnen omdraaien, een stapje voor- en een stapje achteruit kunnen doen en slechts met moeite kunnen gaan liggen. Als ze geluk hebben, zien ze aan de andere kant van de tralies een soortgenootje, maar normaal contact met een ander paard is niet mogelijk. Die eenzame opsluiting is een straf voor zulke sociale dieren. Ze krijgen last van hun gewrichten, kampen met maag- en darmproblemen, vervelen zich en ontwikkelen chronische stress.

Ook het trainen en berijden van paarden is niet probleemloos. Een paard is gebouwd om in een snel tempo lange afstanden te kunnen rennen, niet om een last te dragen. Wanneer je het natuurlijke bewegingspatroon van het paard als uitgangspunt hanteert, kan paardrijden fantastisch zijn. Het kan dus wel, maar dan moet je het dier daar zorgvuldig en verantwoord op voorbereiden: eerst voldoende oefeningen om de spieren en wervels in de rug te versterken voordat je erop gaat zitten.

Desastreus
Die zorgvuldigheid wordt lang niet altijd toegepast en dat heeft desastreuze gevolgen voor het welzijn van de dieren. Veel paarden worden te jong ingezet en te slecht getraind, waardoor ze hun leven lang verkeerd lopen met pijnlijke en chronische blessures tot gevolg. Voor hun tiende levensjaar zijn deze dieren volledig versleten waarna ze als dank voor bewezen diensten op transport worden gezet naar slachterijen in Italië om als paardenrookvlees te eindigen.

Veel paarden worden te jong ingezet en lopen levenslang met blessures.
In de sport staat het welzijn van het paard op gespannen voet met ambities en competitie. Bij de eventing cross country, een raceparcours met vaste hindernissen, lopen paarden vaak ernstige blessures op en moeten ze in sommige gevallen zelfs worden afgemaakt. Voor dressuur worden paarden met behulp van pijnlijke methodes vaak in houdingen gedwongen die ze van nature nooit zouden aannemen. Trainingshulpmiddelen worden daarbij ingezet als martelwerktuigen.

Springpaarden krijgen tijdens trainingen metalen palen tegen hun benen geslagen als ze over een hindernis springen, met als doel ze zo veel pijn te bezorgen dat ze de volgende keer hun benen nóg hoger optrekken. Uit angst voor blessures laten de meeste eigenaren hun sportpaarden nooit in de wei – ze zouden zich weleens kunnen blesseren als ze struikelen over een graspol. Lekker vrij rennen met een soortgenoot is er al helemaal niet bij.

Recreatief
Veel van het paardenleed is, zeker in de recreatieve sfeer, onbedoeld. Maar ook al is er geen sprake van opzet, paarden en pony’s verdienen bescherming tegen deze structurele aantasting van hun welzijn. De aanpak van minister Verburg van Landbouw, die vrijwillige afspraken met de sector wil maken, zal niet veel opleveren. Een sector met een miljardenomzet zal niet snel strenge eisen stellen aan zichzelf. De afspraken zijn veel te vrijblijvend.

Daarbij is tweederde van de paardenhouders niet eens aangesloten bij een vakvereniging. Zou een varkensboer die een centje bij wil verdienen door een paar krakkemikkige paardenstallen te verhuren zich laten tegenhouden door de afspraak van een paar maneges en pensionstallen om hun paarden allemaal deugdelijk te huisvesten? En wie houdt de mensen tegen die het schuurtje in de tuin verbouwen omdat hun dochter graag een pony wil? Hoe voorkom je dat onervaren ruiters hun paard stuk rijden als je geen bindende regels hebt die daar paal en perk aan stellen?

Het leed in de paardenwereld is veel paardenliefhebbers een doorn in het oog. Maar tegelijkertijd bestaat er grote angst voor regels. Die angst is onterecht. Normen voor huisvesting, training en het berijden van paarden zullen degenen die het beste voorhebben met hun paard niet raken; die voldoen daar gemakkelijk aan. Maar ze zijn broodnodig om paarden en pony’s te redden uit de handen van degenen die het niet om hun welzijn te doen is.

Esther Ouwehand.
Tweede Kamerlid voor de Partij voor de Dieren.

VillaNeusjes

Re: Let goed op dierenleed in de paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:57

ah gut, ze noemen niet eens western >.> ( en dat is een grapje dus val er nou niet gelijk over)

ik denk dat bepaalde regels wel welkom zouden zijn.

Ojajoh

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:04

achter elke opmerking zit een waarheid ;)

en dressuur word toch ook niet genoemd
grapje die hoed nog rand slaat ;)

ik ben overigens wel blij dat ze er eens wat meer bij stil gaan staan en normen gaan stellen
ik hoop alleen niet dat ze het overtrekken

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:06

Er is zeker een wilsgebrek bij sommige mensen die paarden houden. Klokje rond op stal staan of 1 uurtje "de benen strekken" kan simpelweg niet goed zijn.

Ik denk dat je al een groot probleem aan zou pakken wanneer er een "don't try this at home" waarschuwing op alle dressuur dvd's en boeken geplakt zouden worden.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 07-09-09 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:07

Het is een goed stuk, maar tekent de paardenwereld wel weer erg negatief af. Tegenover de 'niet-paardenmensen' kan je je dan weer verklaren waarom je paard een half uurtje minder lang buiten heeft gestaan.. want 'ze hebben in de krant gelezen dat........'

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:10

juist!!!!!!

paarden moeten meer naar buiten en meer contact hebben met soortgenoten

en idd wat ze schrijven over het rijden e.d. mogen ze van mij ook hard aan pakken! VOORAL de 'martelwerktuigen' e.d.

@elaine, als je paard genoeg buiten staat, maakt een half uurtje niks uit ;)
mijne staan bijv 24/7 in een inloopstal, dus ik hoef niemand iets te verklaren :D die van mij lopen er zo natuurlijk mogelijk bij

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:10

Ik vind het inderdaad erg negatief. Wel vind ik het goed als er meer regels komen met betrekking tot het welzijn van het paard.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:11

Citaat:
Zou een varkensboer die een centje bij wil verdienen door een paar krakkemikkige paardenstallen te verhuren zich laten tegenhouden door de afspraak van een paar maneges en pensionstallen om hun paarden allemaal deugdelijk te huisvesten?

:j Alleen de varkensboeren hebben stallen, en dan natuurlijk ook nog bouwvallen. 8)7
Sommige dingen kloppen dan wel, maar in veel dingen vind ik het sterk overdreven, maargoed, dat is de partij van de dieren nu eenmaal. }:0
Laatst bijgewerkt door milou123 op 07-09-09 18:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:12

ik denk ook dat bepaalde regels welkom zouden zijn, vooral omtrent de huisversting.
maar ze moeten het niet te ingewikkeld gaan maken, zoals ze in de landbouw ook doen..
het moet wel leuk blijven om een pony of paard te houden, 'ze' moeten het ook weer niet onmogelijk maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 18:13

ikdoemaarwat schreef:

Dan heb je niet goed gelezen :+
Dressuur wordt wel degelijk genoemd.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:14

CindyUniek schreef:
@[***], als je paard genoeg buiten staat, maakt een half uurtje niks uit ;)
mijne staan bijv 24/7 in een inloopstal, dus ik hoef niemand iets te verklaren :D die van mij lopen er zo natuurlijk mogelijk bij

Dat klopt. Dat weet jij, dat weet ik. Maar heb jij nooit reacties gehad van mensen die toevallig een keer een artikel hebben gelezen over paarden? Dat je paard zielig is en dat je er écht geen verstand van hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:15

Goed stuk! +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:16

Marigold schreef:
ikhet moet wel leuk blijven om een pony of paard te houden, 'ze' moeten het ook weer niet onmogelijk maken.

en BOVENAL leuk voor het paard blijven/worden :)*

Het hoort wel onmogelijk gemaakt te worden voor degenen die dat niet kunnen bieden.
Als je geen aquarium hebt kan je geen vissen houden. Dat ligt bij paarden niet anders.

hc

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:17

*scrollt door naar einde artikel* Geschreven door esther ouwehand... 1ste klas poepdoos van de enige partij die door niemand nog serieus genomen wordt, oftewel de partij voor de dieren.

Ik krijg na het lezen van het artikel niet het idee dat ze weet waar ze het over heeft.

Citaat:
Een paard is gebouwd om in een snel tempo lange afstanden te kunnen rennen, niet om een last te dragen. Wanneer je het natuurlijke bewegingspatroon van het paard als uitgangspunt hanteert, kan paardrijden fantastisch zijn. Het kan dus wel, maar dan moet je het dier daar zorgvuldig en verantwoord op voorbereiden: eerst voldoende oefeningen om de spieren en wervels in de rug te versterken voordat je erop gaat zitten.

Ehmm? Je kan in principe wel op je paard rijden, maar dan moet je eerst de spieren versterken, vóordat je erop gaat zitten? In welk boekje heeft ze dat gelezen?

Ben razend benieuwd hoeveel ervaring esther ouwehand zelf met paarden heeft. Ben het met een aantal punten wel eens (sociaal contact en veel ruimte vind ik ook belangrijk) maar waarom zoekt de volkskrant dan niet iemand met verstand van paarden die weet wat hij zegt en niet alles uit een boekje opleest..

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:19

erg negatief allemaal maar ik denk dat de meeste stukken gewoon de waarheid zijn.

paar regels mag wel. ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:20

het zou wel erg goed zijn als ze een wet maakten die 24/7 weken of maanden lang binnenzetten verbied.
want dat gebeurd ook, op het platteland bijvoorbeeld...
mensen die hiermee zijn opgevoed zien blijkbaar niet in dat het slecht is voor een paard..
alleen is het praktisch wel lastig om te verplichten een paard buiten te laten, hoe controleer je dat, als het erg nat is gaat het land kapot, enz enz...

HC ja, eens.
maar stel, mijn pony die dag en nacht buiten staat op een groep (meestal op een groep), nauwelijks hoeft te werken, verzorgd word en dus een gewoon natuurlijk pony leven leidt, móet straks ineens ik noem iets, een schuilstal hebben.
waar ze alleen haar staart maar aan schuurt dan, maar oké, de regels.
zou betekenen dat ik haar elders moet weiden, snap je.
dat soort dingen ben ik 'bang' voor.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:24

Marigold schreef:
het zou wel erg goed zijn als ze een wet maakten die 24/7 weken of maanden lang binnenzetten verbied.
want dat gebeurd ook, op het platteland bijvoorbeeld...

Ik denk dat je met iedere regel die je stelt, hoe 'logisch' ook, moeilijkheden krijgt, of je moet uitzonderingen maken, bijvoorbeeld op dierenartsadvies. Hoeveel paarden krijgen per jaar wel niet enkele weken tot zelfs maanden boxrust vanwege blessures? Met dergelijke regels ben je dus in overtreding als je je paard niet wegbrengt...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:27

Hulde!

Ookal zijn een aantal dingen misschien wat overdreven neergezet en word er bij de trainingsmethodes heel erg over een kam geschoren, het uiteindelijke doel van de tekst is duidelijk en ik kan alleen maar zeggen EENSCH!

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:28

Prima stuk. Er valt genoeg te verbeteren in de wijze waarop we met paarden omgaan.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:29

Paarden waren toch gemaakt om in rustig tempo veel kilometers te maken (stap, graas, stap, graas, dravend/galloperend naar beter plekje, stap, graas, stap, graas)...

Ze heeft overal wel een punt, maar de waarheid wordt filnk aangedikt!
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 07-09-09 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:29

Cayenne schreef:
ikdoemaarwat schreef:

Dan heb je niet goed gelezen :+
Dressuur wordt wel degelijk genoemd.

goed overheen gelezen dan, dan nog worden alle takken niet genoemd en slaat de opmerking nergens over want het gaat in paardensport in het algemeen

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:31

Ik ben het hier mee eens, vooral met het feit dat veel paarden hele dagen alleen op stal staan. Ze hebben alleen niet echt een goede reden gezet bij het stukje over recreatief rijden.
Zou die toch wel willen weten.
Dressuur, springen etc lijkt mij meer belastend voor een paard dan recreatief.
Laatst bijgewerkt door LadyLaura op 07-09-09 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Shahazai schreef:
Paarden waren toch gemaakt om in rustig tempo veel kilometers te maken (stap, graas, stap, graas, dravend/galloperend naar beter plekje, stap, graas, stap, graas)...

Misschien heeft ze het verhaal van de postpaarden gelezen, maar is ze even vergeten dat ook daar mensen opzaten (behalve als ze voor de koets stonden ;) ).

mel86

Top!
Ben helemaal voor!

RoodZonnetje

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:35

Goed artikel, alleen denk ik wel dat er ook iets aan de stalling moet veranderen nu. Het is in de randstad nml. erg lastig een plek te vinden waar je paard 24/7 (of in elk geval dagelijks een paar uur) naar buiten/in het land kan :)