Rachel Alexandra verslaat opnieuw de grote jongens *clip*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Rachel Alexandra verslaat opnieuw de grote jongens *clip*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 12:20

http://www.seattletimes.com / http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie


Renpaardmerrie lijkt niet te stoppen.

Afbeelding
Rachel Alexandra.
foto: http://www.diamonddust.com

De sensationele drie jaar oude merrie Rachel Alexandra heeft bewezen dat ze ook oudere mannen de baas kan.
Rachel Alexandra is de allereerste merrie die de Grade I Woodward Stakes wist te winnen, waarmee ze de gedoodverfde favoriet, de vierjarige hengst Macho Again, ruimschoots achter zich liet.

Rachel Alexandra staat in training bij Steve Asmussen en wordt gereden door Calvin Borel. Met deze overwinning op zak zou ze wel eens het Noord Amerikaanse paard van het jaar kunnen worden.

"De hengsten en ruinen tegen wie ze moest rennen waren stuk voor stuk enorm groot, maar ze was duidelijk niet onder de indruk van al het mannelijke geweld," aldus mede-eigenaar Jess Jackson.

Jockey Calvin Borel was net een halve seconde van de merrie af na de race, toen ze schrok van het publiek en de lucht in schoot.
"Godzijdank kon ze niet ontsnappen," aldus de opgeluchte en blije jockey.

Rachel Alexandra heeft haar laatste negen rennen allemaal gewonnen. Ze is de allereerste merrie ooit die de BlackBerry Preakness wist te winnen, en dit deed ze door de gehele concurrentie absoluut van het veld te blazen.
De merrie heeft totaal gezien in dertien rennen gelopen en eindigde tien keer als eerste en twee keer als tweede.
Met deze cijfers wist ze een winstsom van $2.498.354 dollar te behalen. De merrie wordt ondertussen Rachel Alexandra de Grote genoemd, naar de machtige keizer Alexander de Grote.

Als Rachel Alexandra ook daadwerkelijk wordt verkozen tot Paard van het Jaar, dan zal zij de eerste driejarige merrie zijn sinds 1945 die deze titel mag dragen.

Verschillende legendarische renpaardtrainers zijn het er echter inmiddels allang eens dat Rachel Alexandra op dit moment weleens het allerbeste renpaard ter wereld zou kunnen zijn.



Verwant artikel:

[VN] Renpaardmerrie Rachel Alexandra verslaat de grote jongens

Arabier17

Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-07
Woonplaats: klimmen

Re: Rachel Alexandra verslaat opnieuw de grote jongens *clip*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:25

Geweldig, dat je nog altijd paarden tegen komt die altijd nog sneller kunnen en dat op zo jonge leeftijd!

Floridian

Berichten: 331
Geregistreerd: 07-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:27

ehm...heb ik het nu verkeerd of mag je een paard pas na 3 jaar/4 jaar berijden ivm groei?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:28

Heeft ie nu zowel links als rechts zweepjes om mee te meppen?

@Floridian, renpaarden/volbloeds beginnen met 2

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:30

Talida schreef:
Heeft ie nu zowel links als rechts zweepjes om mee te meppen?

@Floridian, renpaarden/volbloeds beginnen met 2


Nou dat vroeg ik me dus ook al af...

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:32

de jockey pakt gewoon zijn zweep over, niets bijzonders. Dat kunnen die mannen heel snel.

en wat een prestatie! De hele wedstrijd op kop lopen en dan nog winnen, dat kunnen alleen paarden met een bijzondere klasse. Echt super! Deze merrie hoort thuis in het rijtje Ruffian, Go For Wand, Regret...

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Re: Rachel Alexandra verslaat opnieuw de grote jongens *clip*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:33

Vind het sneu dat ze zoveel gemept worden...

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:33

Ik zag het in het andere filmpje ja, hij heeft er een bepaalde handigheid in :D

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:35

Tof, ik heb net Man O' War gelezen van Walter Farley in het Engels. De rensport is toch wel iets unieks!! Merries zijn een enorme underdog.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 12:36

Niffie schreef:
Vind het sneu dat ze zoveel gemept worden...


Volgens mij wordt ze juist niet gemept.
Ik las een heel debat over Rachel Alexandra versus Ruffian. Volgens kenners heeft Ruffian bij lange na niet zoveel gewonnen als Rachel?
Ik heb er verder geen verstand van, maar toch best interessant :)

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:37

@ Niffie: ik word er zo moe van dat elk topic over een goed renpaard op 'zweepgebruik' in gegaan moet worden. In Newmarket kun je geloof ik op een simulator paard leren hoe de jockey zijn zweep gebruikt. Het is geen 'zwiepzweep' (die doen namelijk pijn), het is een dikkere onbuigzame korte zweep waarmee ze over het paard heen een beweging maken om hem aan te sporen door te gaan met wat ie doet: rennen en niet in te houden. het is niet toegestaan om een paard dat geen kans maakt om de finish te halen hiermee aan te blijven sporen, overigens.

het paard reageert op de beweging. een volbloed zou meteen stoppen met rennen als hij de zweep zou associeren met pijn.

kom nou, iedereen hier op bokt klaagt altijd over dat paarden hoog in het bloed niets pikken van de ruiter en dat ze zo sensibel zijn en dan zou een 100% volbloed dit wel pikken?

edit: Ruffian is helaas ingeslapen op 3 jarige leeftijd maar zij had wel de potentie om dit niveau te halen. Ze heeft al haar wedstrijden tegen de hengsten gewonnen, dacht ik.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 06-09-09 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

anjaatjuh
Berichten: 258
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:37

Ben benieuwd hoe dat paard over 4 jaar is. Rijp voor de slacht!!! ??????Te gek voor woorden dat dit al kan/mag met 3 jaar!

Midasje

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:38

Niffie schreef:
Vind het sneu dat ze zoveel gemept worden...


Als je niks leuks te zeggen hebt zeg dan niks......

Prachtige prestatie wat een super merrie!!!!!

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:38

Je hoeft niet zo fel te reageren hoor! Dat wist ik helemaal niet! Bedankt voor het leermoment!

Midasje

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:39

@ anjaatje ze zal dan waarschijnlijk nog steeds koersen hoor.

Arabier17

Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-07
Woonplaats: klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:40

bij sommigen paarden raken z eniet eens echt met de zweep. laten zien kan genoeg zijn!

en anjaatjuh zo paarden worden uitermate goed verzorgd en nagekeken en goede wijze getraind. waarom een goed renpaarden binnen 3 jaar zichzelf kapot laten lopen. verdienen de eigenaren ook niks mee!
die zorgen wel voor hun kostbare dieren

Jollyjoy
Berichten: 369
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:40

Ik vroeg me inderdaad al af hoe dat zat met het zweepgebruik. Ik kon me niet voorstellen dat jockeys zoveel zouden mogen slaan en dan niet gediskwalificeerd worden. Maar het is dus vooral de beweging. Ook weer wat geleerd.
Knappe prestatie van dit paard. Al blijf ik het jammer vinden dat ze op 2jarige leeftijd ook al racen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:41

Maar het mag niet teveel en te hard slaan geloof ik,zijn strenge regels voor.Maar gaaf,de allereerste merrie die die race wint!

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:42

sorry Niffie, maar zie de andere reacties in dit soort topics (evenals de reactie van Anjaatjuh...) en daar word ik als rensport liefhebber afentoe wat bitcherig van.

mijn volbloed is verdorie 16 en nog steeds helemaal zuiver op de benen, je moet je sport telkens verdedigen in NL, terwijl niemand in NL weet dat rensport in de wereld buiten NL gewoon een populaire en belangrijke tak van sport is. waar mensen heel serieus met hun paarden om gaan. Er wordt heel wat research gedaan in de USA naar renpaarden en hoe deze paarden nog beter getraind en verzorgd kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 06-09-09 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:43


Arabier17

Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-07
Woonplaats: klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:43

In amerika zijn die regels inderdaad ontzettend streng en worden strikt nageleefd. er zijn daar een soort jury die de race bekijken en dan op video's uit alle hoeken ongeveer nakijken om te zien dat geen enkele jockey een fout heeft gemaakt en de winnaars ook wel terechte winnaars zijn

VinandoW
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:45

Niffie schreef:
Vind het sneu dat ze zoveel gemept worden...


Ga je eerst verdiepen in de rensport, dan weet je tenminste hoe het er aan toe gaat. Ipv meteen zulke reacties te plaatsen, zoals hierboven als gezegd wordt er zijn hele strenge regels

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:47

Ik heb niks met de rensport, maar krijg bij elk filmpje van deze supermerrie kippenvel, wat een gewelding dier.....zo veel karakter!!
Maar even een vraagje als leek, tot welke leeftijd koersen deze paarden en wat gebeurt er daarna, ik snap wel dat deze merrie een superpensioenplekje vrdient straks of gaan ze ermee fokken?

Arabier17

Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-07
Woonplaats: klimmen

Re: Rachel Alexandra verslaat opnieuw de grote jongens *clip*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:49

ze koersen tot hun 8e / 9e jaar als ze goed zijn.
daarna gaan ze de fok in, of worden een rijpaard

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:49

VinandoW schreef:
Niffie schreef:
Vind het sneu dat ze zoveel gemept worden...


Ga je eerst verdiepen in de rensport, dan weet je tenminste hoe het er aan toe gaat. Ipv meteen zulke reacties te plaatsen, zoals hierboven als gezegd wordt er zijn hele strenge regels


waarom? Als je zo dat filmpje kijkt ziet er toch zo uit ofnie? En er is niks op tegen om het even uit te leggen zodat leken zoals zij en ik ook weer wat meer weten. Iedereen weer wat wijzer, ja toch? de 1 heeft nu eenmaal meer kennis of een bepaald onderwerp dan de ander, en je kan niet verwachten dat iedereen een kenner is voordat ze uberhaupt ergens iets van zeggen.