TV-programma Netwerk roept hulp in van liefhebbers Friezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

TV-programma Netwerk roept hulp in van liefhebbers Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 18:22

Nieuwsredactie

Afbeelding
Een Friese hengst.
foto door Stephan Rootveld

Wie op Bokt kent ze niet; de prachtige gitzwarte paarden met veel behang en actie in de benen. Het Friese paard is alom bekend en geliefd in zowel binnen- als buitenland.

Het actualiteitenprogramma Netwerk is van plan om een uitgebreide reportage te maken over dit Nederlandse ras. Zij zullen zich flink verdiepen in onder andere de bouw van het Friese paard, de keuringen, het lopen voor de sjees en de export.

Maar ook de negatieve dingen zullen onder de loep worden genomen, zoals de grote inteeltproblemen waar dit ras mee kampt.
Daarom is Netwerk op zoek naar fokkers die het afgelopen jaar of in het verleden een veulen hebben gefokt dat ter wereld kwam met bijvoorbeeld een waterhoofd of dwerggroei.

Heb jij helaas met deze problemen te maken gehad of ken je iemand met ervaring?
Neem dan zo snel mogelijk contact op met annemarie.vandriel@netwerk.tv

hilden1971

Re: TV-programma Netwerk roept de hulp in van Friezenfokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:36

De echte fokkers voor de centjes zullen dit niet melden, en er uberhaupt niet over nadenken om hier aan mee te doen daar er anders geen één meer een veulen bij ze af neemt.

Cayenne

Re: TV-programma Netwerk roept de hulp in van Friezenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 18:37

Toch kan ik me wel herinneren dat er mensen hier op bokt waren met oa een Fries met dwerggroei.

Retlaw

Re: TV-programma Netwerk roept hulp in van liefhebbers Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:41

euhm ik denk niet de dat de broodfokkers hier op gaan reageren, waarom niet iemand die actief de sport beoefent met friezen, hengstenhouders etc.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:57

Henstenhouders weten of hun hengst dwerggroei of een waterhoofd vererft, daar is onderzoek naar gedaan door het KFPS. Maar ze gooien zich nog liever voor een rijdende trein dan dat ze dat openbaar maken!
Merriehouders willen hun veulens kwijt dus die hoor je ook niet en het Stamboekbestuur hult zich zoals gewoonlijk in stilzwijgen.............. zal al met al niet een erg spraakzaam onderwerp worden ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:01

ik heb wel meegemaakt dat een verzorgpaard van mij een veulen met een waterhoofd kreeg.. maar de eigenaar van die hengst zal er ook vast niet blij mee zijn als dat verteld wordt aangezien er meerdere merries een veulen met een waterhoofd van hem hebben gekregen..
ik denk dat alleen de particulieren misschien hun mond opentrekken, mensen die niet fokken voor het geld..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 19:04

Jammer dat veel fokkers dan toch aan struisvogelpolitiek doen, maar sowieso zal er toch wel een item over te maken zijn.
Uiteindelijk komt die struisvogelpolitiek niet ten goede van het ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:07

Cayenne schreef:
Jammer dat veel fokkers dan toch aan struisvogelpolitiek doen, maar sowieso zal er toch wel een item over te maken zijn.
Uiteindelijk komt die struisvogelpolitiek niet ten goede van het ras.

jammer idd, maar aan de ene kant wel begrijpelijk.. negatieve aandacht is natuurlijk nooit goed.. en zeker hengsten die het waterhoofdgen, en veulens brengen met dwerggroei kunnen het wel vergeten denk ik.. terecht, maar dat gaan ze niet aan de grote klok hangen natuurlijk..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:11

wil ze nou informatie verstrekken over het friese ras

of de inteeltproblemen? want volgens mij gaat het alleen maar over het laatste..

Ik heb wel het een en ander gehoord over dit probleem, weet er ook wel wat van.
maar ga me daar echt niet over uit laten om dat te laten publiceren. Ik weet ook dat de kfps leden het voor zichzelf willen houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:26

Het is mij ook niet helemaal duidelijk of ze nou informatie zoeken, of fokkers met ervaring, of allebei?
Ik heb een tijd terug gewerkt aan een onderzoek naar dwerggroei, heb daar wel informatie over, maar is me niet duidelijk wat de bedoeling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:27

informatie kunnen ze wel krijgen bij het KFPS, dus ik denk dat ze informatie zoeken over 'problemen' zoals dwerggroei en waterhoofden..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 20:28

Er wordt naar allebei gezocht: mensen met informatie, maar ook ervaringen worden erg op prijs gesteld!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:29

fokkers met ervaringen denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:29

Heeft Netwerk zelf ergens een oproep staan (met misschien wat meer info), of is dit een directe vraag aan bokt?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:41

Ik vraag me af of hobby-fokkers ook hun kop in het zand steken, waarom hun mond dichthouden als je er je geld niet mee hoeft te verdienen? Misschien kan Netwerk het daar proberen. Het komt het ras alleen maar ten goede, ik neem aan dat dat ooit duidelijk moet worden.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:48

tsja, misschien ook geen goede reclame voor hun fokmerrie, en ik denk dat als je als hobby fokker op tv komt en namen van hegsten noemt of lijnen je ook niet echt vrienden maakt, hoe krom ook, want zou zelf ook willen zien dat er iets aan gebeurde, maar hengstenhouders zijn als de dood dat er iets uitlekt wat negatieve publiciteit is voor hun hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:54

toch denk ik dat hobbyfokkers sneller uit de school klappen.. of het slim is weet ik niet omdat er ook op de keuring nog wel eens sprake is van vriendjespolitiek en met die dingen maak je idd geen vrienden..

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:11

juist, hobbyfokkers zullen inderdaad eerder vrij uit spreken...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 21:12

Jertadeperta schreef:
Heeft Netwerk zelf ergens een oproep staan (met misschien wat meer info), of is dit een directe vraag aan bokt?

Het was een vraag van een van de verslaggevers die de reportage gaat maken, aan de nieuwsredactie van bokt of wij zouden kunnen helpen in verband met het bereiken van een grote menigte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:25

ok duidelijk :)

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:33

Kunnen ze een hele mooie reportage van gaan maken! En met de zoektocht slaan ze de spijker op z'n kop. want dat soort zaken worden vaak in de doofpot gestopt om allerlei redenen.
Ik ben benieuwd wat ze er van gaan maken :j

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:35

ze hebben er wel meer filmpjes over gemaakt hoor :)

maar ik weet echt zeker dat niemand zijn mond open trekt, of ze moeten er flink geld voor vangen

waarom zou je een ander gaan verraden als dat je eigen kop gaat kosten? ze zijn niet gek ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:24

Ik zal haar eens mailen, wij fokken al meer dan dertig jaar Friezen dus ervaring hebben we wel, en in dertig jaar geen enkel afwijkend veulen, hopelijk hebben ze er ook oog voor dat dat ook nog heel goed mogelijk is!

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:39

horseyfries schreef:
Ik zal haar eens mailen, wij fokken al meer dan dertig jaar Friezen dus ervaring hebben we wel, en in dertig jaar geen enkel afwijkend veulen, hopelijk hebben ze er ook oog voor dat dat ook nog heel goed mogelijk is!

bauke is al vanaf 1956 bezig met de fokkerij,er is een keer een verkeerd veulen geboren van de dikke 100,niets mis mee dus,procentueel weg te vlakken
dat zijn fokkers die wel degelijk de bloedlijnen in dr hoofd hebben en goed opletten welke hengst ze voor hun merrie gebruiken.

dus het is erg goed mogelijk.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:53

ik lees eigenlijk met verbazing deze opmerkingen. zit zelf helemaal niet in het friezen wereldje en wist ook niet van de inteelt problemen af.
wat ik wel heel raar vind is dat hengstenhouders én fokkers kennelijk hun mond houden als het gaat om dwerggroei en een waterhoofd..
je moet andere mensen toch waarschuwen als je wéét dat jou hengst een verkeerd gen heeft.. mensen betalen weet ik het hoeveel geld voor een mooi veulentje, en ze krijgen een misvormd paard wat van te voren al voorkomen had kunnen worden wanneer ze wisten dat deze hengst 'slecht' is.

ik hoop dan ook dat ze alsnog genoeg mensen vinden die aan dit programma mee werken en uitdrukkelijk de afstamming erbij noemen. zodat een nietswetende (hobby) fokker tóch het veulen van zn dromen kan krijgen.