Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Knavia schreef:Moet ik dan wachten totdat er wel een uitbraak is? Want enten tíjdens een uitbraak is niet aan te raden. Maar goed, ieder voor zich...
sb300786 schreef:Dat is inderdaad waar. Daarbij denk ik, als dierenarts in spé, dat het een 'overdreven' wordt. Ik denk niet dat het ongevaarlijk is, maar de kans dat het mugje die in vogels zit (die de ziekte verspreiden) hier kunnen overleven in Nederland, acht ik klein.
Citaat:Het vaccin is daarbij net nieuw en kan qua bijwerkingen mss meer kwaad doen, dan goed.
Knavia schreef:Er is in Engeland al een dode vogel gevonden die West Nile meedroeg. En in Italië is er al een dood paard te betreuren. Ik heb m'n paarden in ieder geval al de eerste enting gegeven. Het is een ziekte die áls ze het krijgen 20-30% dodelijk afloopt, en er is een enting tegen. Moet ik dan wachten totdat er wel een uitbraak is? Want enten tíjdens een uitbraak is niet aan te raden. Maar goed, ieder voor zich...
Paardje532 schreef:sb300786 schreef:Dat is inderdaad waar. Daarbij denk ik, als dierenarts in spé, dat het een 'overdreven' wordt. Ik denk niet dat het ongevaarlijk is, maar de kans dat het mugje die in vogels zit (die de ziekte verspreiden) hier kunnen overleven in Nederland, acht ik klein.
Waarom?
sb300786 schreef:Dat is inderdaad waar. Daarbij denk ik, als dierenarts in spé, dat het een 'overdreven' wordt. Ik denk niet dat het ongevaarlijk is, maar de kans dat het mugje die in vogels zit (die de ziekte verspreiden) hier kunnen overleven in Nederland, acht ik klein.
paardje532 schreef:Waarom?
sb300786 schreef:Omdat de mugjes slecht in Nederland kunnen overleven. Blauwtong bij vee wordt ook veroorzaakt door dit soort mugjes. 10 jaar geleden bestond er hier geen blauwtong, maar door de opwarming van de aarde, het algemeen warmer worden, zachtere winters en minder gewasbespuitingen is het mogelijk die mugjes te laten overleven. De mugjes van het West-Nijl virus hebben nog meer van dit soort kenmerken nodig om volledig te kunnen overleven en echt voor een uitbraak te zorgen. Tot nu toe kunnen de mugjes dat zeer zelden, maar over 5 of 10 jaar is het zeker mogelijk dat we er uitbraken van krijgen.
Munnie schreef:En wat zouden de eventuele bijwerkingen dan zijn eigenlijk?
Citaat:Wat kost die enting en heeft elke DA hem?
Citaat:In hoeverre werkt het?
Citaat:Ben wel even benieuwd want je kan natuurlijk beter voorkomen als genezen.