Paarden zijn de 'dead end hosts' bij het West Nijl virus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden zijn de 'dead end hosts' bij het West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:46

http://www.levendehave.nl

Er is verwarring ontstaan over het gevaar van geimporteerde paarden voor de verspreiding van het West Nijl virus in Nederland. Paarden kunnen andere paarden niet besmetten, benadrukt Emile Welling van de KNMvD. Eventueel door hen meegebrachte muggen echter wel.

In een eerder nieuwsbericht riep Welling, voorzitter van de Groep Geneeskunde van het Paard bij de KNMvd en tevens veterinair adviseur van de Sector Raad Paard, op tot vaccinatie van paarden tegen het West Nijl virus. Vooral bij paarden die in het buitenland komen of die in contact komen met geimporteerde paarden zou dit van belang zijn.

De passage in het nieuwsbericht waarin Welling bedrijven die regelmatig paarden uit het buitenland halen adviseerde om nu reeds te vaccineren, leverde bij sommige lezers enige verwarring op, bemerkte hij. Paarden kunnen elkaar toch niet besmetten, dus waarom zou het importeren van paarden dan gevaarlijk zijn? "Voor alle duidelijkheid", zegt Welling nu, "het paard is voor het West Nijl virus een zogenoemde 'dead-end host'. Dat wil zeggen dat er geen besmetting plaats vindt van paard naar paard.

Vogels zijn drager van het virus, terwijl verschillende muggensoorten het virus overdragen, o.a. naar het paard of de mens. Paarden uit besmette gebieden vormen voor andere paarden dan ook geen directe bedreiging. Mits er geen besmette muggen meekomen." En die kans is er wel.

Verwant artikel:

[VN] KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Malibu

Re: Paarden zijn de 'dead end hosts' bij het West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:14

Van paard tot paard is misschien nu nog niet het geval, maar wie zegt dat dat niet gaat komen?

Virussen staan erom bekend om te muteren naar verloop van tijde...

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:41

Ik vind het virus zorgwekkend. Maar het is idem gevaarlijk voor mensen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:17

maar over entingen voor de mens hoor je niets

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:52

Dat is inderdaad waar. Daarbij denk ik, als dierenarts in spé, dat het een 'overdreven' wordt. Ik denk niet dat het ongevaarlijk is, maar de kans dat het mugje die in vogels zit (die de ziekte verspreiden) hier kunnen overleven in Nederland, acht ik klein. Misschien over 5 of 10 jaar is het wel gevaarlijker. Er is inmiddels in Nederland nog geen geval van het West-Nijl virus bekend, om ons maar even gerust te stellen.

Omdat een vaccin is ontwikkeld denk ik eerlijk gezegd dat het ook een beetje 'reclame' is. Je word namelijk doodgegooit met foldertjes en reclames. Het vaccin is daarbij net nieuw en kan qua bijwerkingen mss meer kwaad doen, dan goed.

Al met al is het niet een ongevaarlijk virus, en moet je blijven opletten.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:11

Er is in Engeland al een dode vogel gevonden die West Nile meedroeg. En in Italië is er al een dood paard te betreuren. Ik heb m'n paarden in ieder geval al de eerste enting gegeven. Het is een ziekte die áls ze het krijgen 20-30% dodelijk afloopt, en er is een enting tegen. Moet ik dan wachten totdat er wel een uitbraak is? Want enten tíjdens een uitbraak is niet aan te raden. Maar goed, ieder voor zich...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:35

Knavia schreef:
Moet ik dan wachten totdat er wel een uitbraak is? Want enten tíjdens een uitbraak is niet aan te raden. Maar goed, ieder voor zich...

geef je groot gelijk,ik ent ook binnen kort.

maar waarom is enten bij uitbraak niet verstandig?
zakt dan ook tijdelijk het immuum systeem of vanwege de inwerktijd

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:25

Mijn DA zou achter de entingen aan gaan maar aangezien paarden andere paarden niet kunnen besmetten, denk ik dat hier alleen de paarden die ook daadwerkelijk internationaal geshowd worden een enting gaan krijgen. Wat niet op internationale shows komt, ga ik ook niet enten als het niet nodig is.
Wil alleen nog even weten of er met bloedtesten verschil te zien is tussen paarden die besmet zijn of ooit een enting hebben gehad want ik heb een paar paarden uit de USA staan die daar wél geent zijn maar daar hebben ze geen paspoort waar dat genoteerd wordt.
Maar goed, de DA zou er achteraan gaan en dan hoor ik het wel. Indien nodig worden die ook geent :)

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:27

sb300786 schreef:
Ik vind het virus zorgwekkend. Maar het is idem gevaarlijk voor mensen.

Mensen hebben minder kans op nare complicaties (zoals hersenvliesonstekingen) met WNV dan paarden.

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:30

marieminime schreef:
maar over entingen voor de mens hoor je niets

In ontwikkeling, maar nog niet op de markt.
Enting voor paarden bestaat sinds 1999/2000.

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:06

sb300786 schreef:
Dat is inderdaad waar. Daarbij denk ik, als dierenarts in spé, dat het een 'overdreven' wordt. Ik denk niet dat het ongevaarlijk is, maar de kans dat het mugje die in vogels zit (die de ziekte verspreiden) hier kunnen overleven in Nederland, acht ik klein.

Waarom?

Citaat:
Het vaccin is daarbij net nieuw en kan qua bijwerkingen mss meer kwaad doen, dan goed.

Alleen nieuw in NL: in de VS is het in gebruik sinds 1999/2000 waar het boven de 6 miljoen keer is gegeven. Goede bescherming, weinig kans op bijwerkingen.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 01:55

En wat zouden de eventuele bijwerkingen dan zijn eigenlijk?

Wat kost die enting en heeft elke DA hem? In hoeverre werkt het?

Ben wel even benieuwd want je kan natuurlijk beter voorkomen als genezen.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:42

Knavia schreef:
Er is in Engeland al een dode vogel gevonden die West Nile meedroeg. En in Italië is er al een dood paard te betreuren. Ik heb m'n paarden in ieder geval al de eerste enting gegeven. Het is een ziekte die áls ze het krijgen 20-30% dodelijk afloopt, en er is een enting tegen. Moet ik dan wachten totdat er wel een uitbraak is? Want enten tíjdens een uitbraak is niet aan te raden. Maar goed, ieder voor zich...

Da's allemaal heel logisch, maar de kans is groter dat je paard lijdt aan Rhino (heeft ook een dodelijke vorm) als aan West-Nijl virus. Wij enten onze paarden wel voor Rhino maar (nog) niet voor het West-Nijl virus. Daarbij is de risicogroep de paarden die dag en nacht buitenlopen. De vliegjes zijn actief met zonsondergang en zonsopgang. Dus als jouw paard keurig op stal staat in die periode hoef je je echt niet druk te maken.

(Weet trouwens niet of ik rhino goed schrijf. Het heeft een hele lange naam oorspronkelijk)

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:46

Paardje532 schreef:
sb300786 schreef:
Dat is inderdaad waar. Daarbij denk ik, als dierenarts in spé, dat het een 'overdreven' wordt. Ik denk niet dat het ongevaarlijk is, maar de kans dat het mugje die in vogels zit (die de ziekte verspreiden) hier kunnen overleven in Nederland, acht ik klein.

Waarom?

Omdat de mugjes slecht in Nederland kunnen overleven. Blauwtong bij vee wordt ook veroorzaakt door dit soort mugjes. 10 jaar geleden bestond er hier geen blauwtong, maar door de opwarming van de aarde, het algemeen warmer worden, zachtere winters en minder gewasbespuitingen is het mogelijk die mugjes te laten overleven. De mugjes van het West-Nijl virus hebben nog meer van dit soort kenmerken nodig om volledig te kunnen overleven en echt voor een uitbraak te zorgen. Tot nu toe kunnen de mugjes dat zeer zelden, maar over 5 of 10 jaar is het zeker mogelijk dat we er uitbraken van krijgen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:49

@Sb300786: maar vogels zijn dragers van het virus. In Nederland heb je enorm veel trekvogels die over besmette gebieden vliegen en de zomer bij ons doorbrengen. Met een warme zomer moet het voor een mug niet moeilijk zijn te overleven.

Die van mij is ook ge-ent tegen het virus. Voornaamste reden: bij ons zijn op er stal dit jaar veel meer prikbeesten dan vorig jaar en er woont een kolonie zwaluwen zomers op stal. Toch een extra risico.

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:13

sb300786 schreef:

paardje532 schreef:
Waarom?

sb300786 schreef:
Omdat de mugjes slecht in Nederland kunnen overleven. Blauwtong bij vee wordt ook veroorzaakt door dit soort mugjes. 10 jaar geleden bestond er hier geen blauwtong, maar door de opwarming van de aarde, het algemeen warmer worden, zachtere winters en minder gewasbespuitingen is het mogelijk die mugjes te laten overleven. De mugjes van het West-Nijl virus hebben nog meer van dit soort kenmerken nodig om volledig te kunnen overleven en echt voor een uitbraak te zorgen. Tot nu toe kunnen de mugjes dat zeer zelden, maar over 5 of 10 jaar is het zeker mogelijk dat we er uitbraken van krijgen.

Over welke soort mugjes heb je het over precies? Want er zijn tientallen verschillende en vaak-voorkomende muggen die bereid zijn om een besmette vogel te prikken en de virus door te geven. De (tot nu toe onbesmette-) muggen zijn er al, alleen de besmette trekvogels uit Afrika nog niet.
In 1999, toen er een heeeel klein uitbraak was van West Nijl alleen in en om New York City, heeft ECHT niemand verwacht dat de muggen de (erg-)strenge winter daar zouden kunnen overleven. Intussen zijn ze in Oregon en Washington State aan de west kust, met een klimaat redelijk vergelijkbaar met nederland.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:33

Bedankt voor de antwoorden he

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:39

Munnie schreef:
En wat zouden de eventuele bijwerkingen dan zijn eigenlijk?

Warmte, of lichte zwelling of jeuk op de plek van injektie, allemaal van korte duur, en in alleen maar 4% van ingeente paarden.

Citaat:
Wat kost die enting en heeft elke DA hem?

Zo te lezen op Bokt, 50 euries basis enting, nog 's 50 euro 4 weken later, daarna jaarlijks. Alle DAs kunnen m bestellen.

Citaat:
In hoeverre werkt het?

95% van ingeente paarden zijn volledig beschermd voor 1 jaar. De rest kunnen een zeer lichte vorm van de virus oplopen door besmette muggen, maar zonder hersenvliesontsteking.

Citaat:
Ben wel even benieuwd want je kan natuurlijk beter voorkomen als genezen.

:)*

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:44

Dank je wel ik ga er eens over denken :D

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 01:25

In antwoord op sb300786:

De neurologische vorm van Rhino, dus die verlammingen veroorzaakt, wordt veroorzaakt door een gemuteerde vorm van het Rhino = EHV-1 virus. Dat werd altijd al vermoed, maar kon pas vorig jaar definitief bewezen worden. De entingen die nu op de markt zijn tegen EHV-1 (bekendste zijn Equilis Resequin en Duvaxyn EHV1+4) beschermen alleen tegen het oorspronkelijke, ongemuteerde virus en verminderen daarmee niet de kans op een uitbraak van de neurologische vorm. Bovendien heeft het enten tegen het ongemuteerde virus ook alleen zin als alle paarden op één lokatie geënt worden. Bij het WNV kan je per paard beschermen, onafhankelijk van wat de rest van de stal besluit.
Daarom kies ik voor enten tegen WNV maar ent ik niet tegen Rhino. Maar opnieuw, iedereen staat vrij om datgene te doen wat hij of zij denkt dat het beste voor zijn paarden is.

Enten tijdens een uitbraak is, met uitzondering van de enting tegen schimmel, nooit verstandig. Als het paard besmet is en je ent daar ook nog eens overheen dan zal je het immuunsysteem verder verzwakken en zal de ziekte harder toeslaan. Dit geldt niet alleen voor zieke paarden (dus met symptomen van deze of andere ziektes), maar ook voor paarden die mogelijk in de incubatietijd zitten. Die zijn al wel besmet, maar vertonen (nog) geen verschijnselen van de ziekte.