Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kendra schreef:@Midmim: Er is al verplichte registratie voor paarden sinds 2007 (paspoort en chip).
Dat is echter wat anders dan eigenarenregistratie. Niet iedereen laat zijn paarden overschrijven....je verkoopt een ruin en 5 jaar later staat die bij het stamboek nog op jouw naam. Dat kan nog op dit moment.
tamary schreef:Niet zozeer registratie Alane, maar een eigendomsbewijs, zodat je (zoals de promoverhaaltjes destijds gingen) je je paard bij diefstal terug kan krijgen als je hem terug vindt. Ipv zoals nu dat je hem dan alsnog moet terugkopen. En aangezien elk paspoort al bij een uniek paard hoort (even positief denkend) moet dat niet zo moeilijk zijn.
Sammie schreef:Ik vraag mij af waar de da deze entingen registreertDát moet nl. in het paspoort..
Citaat:Over niet geïdentificeerde paarden.
1. Elke paardenhouder dient er zorg voor zorgen, dat een veulen binnen 6 maanden na de
geboorte wordt geidentificeerd met een chip en een paspoort.
2. Paardenhouders die niet aan de huidige identifcatieverplichtingen hebben voldaan en nog
paarden ouder dan 6 maanden houden zonder paspoort en/of chip, kunnen tot en met 31
december 2009 alsnog een paspoort voor die paarden aanvragen.
3. Als na 1 januari 2010 voor paarden ouder dan 6 maanden nog een paspoort wordt aangevraagd,
wordt uitsluitend een paspoort met beperkingen verstrekt (paard wordt uitgesloten
voor de slacht).
Citaat:Voor de overtreding van de kernbepalingen van de verordening (het
houden van paardachtigen zonder paspoort/transponder, het vervoeren van paardachtigen
zonder paspoort/transponder) en het bepaalde in de artikelen 4 en 5, blijft het primaat van de
strafrechtelijke handhaving gelden.
Citaat:6. Strafbepalingen
Artikel 15:
Op overtreding van het bepaalde in de artikelen 7, eerste en tweede lid, 9, tweede lid, 10,
derde lid en 12, worden tuchtrechtelijke maatregelen gesteld zoals voorzien in de Wet
tuchtrechtspraak bedrijfsorganisatie 2004.
uitleg bij artikel 15:
Dit houdt onder meer in dat op overtreding de volgende tuchtmaatregelen kunnen worden gesteld: berisping,
een geldboete van ten hoogste een bedrag van de derde categorie (maximaal € 7.400,00), in
voorkomend geval een geldboete van ten hoogste de vierde categorie (maximaal
€ 18.500,00), openbaarmaking van de uitspraak op kosten van de betrokkene en het onder
verscherpt toezicht stellen van het bedrijf van betrokkene.
Citaat:6. Strafbepalingen
Artikel 15:
Op overtreding van het bepaalde in de artikelen 7, eerste en tweede lid, 9, tweede lid, 10,
derde lid en 12, worden tuchtrechtelijke maatregelen gesteld zoals voorzien in de Wet
uitleg bij artikel 15:
Dit houdt onder meer in dat op overtreding de volgende tuchtmaatregelen kunnen worden gesteld: berisping,
een geldboete van ten hoogste een bedrag van de derde categorie (maximaal € 7.400,00), in
€ 18.500,00), openbaarmaking van de uitspraak op kosten van de betrokkene en het onder
Cassidy schreef:Is ook onzin. Tot nu toe worden alle paarden gewoon opgehaald. En als het echt zover komt dat er een chip inmoet om ze op te laten halen, is het tijd om je daar zorgen om te gaan maken.
Maar tot nog toe is er geen hond die kijkt of je paard, dat door de Rendac opgehaald moet worden, gechipt is...
Mindim schreef:Citaat:6. Strafbepalingen
Artikel 15:
uitleg bij artikel 15:
Is dat laatste stukje niet alleen voor bedrijven, die bedragen kun je voor zo'n vergrijp natuurlijk niet op particulieren verhalen.
Mijn merrie is 24, komt eigenlijk niet meer van het erf en ze heeft artrose. Ik heb haar 6 jaar, wat voor medische ingrepen ze voorheen heeft gehad weet ik niet. Ik zal dus eerst weer lid moeten worden van het kwpn om een paspoort aan te vragen?
Ze hanteren een chipverplichting voor alle paarden geboren na 2004, maar geen paspoort mag worden afgegeven zonder chip, dus kunnen ze die chipverplichting net zo goed algeheel maken.
Maw, ik wordt behoorlijk op kosten gejaagd, voor mijn oudje die nooit het erf afkomt.
Citaat:Identificatie en registratie volgens Europese regelgeving
Alle paardachtigen binnen de Europese Unie zijn te identificeren aan hun paspoort en in de meeste gevallen een transponder die in de hals van het dier is ingebracht. De gegevens van het paard worden ook vastgelegd in de database van de paspoortuitgevende instantie
Kendra schreef:Nee hoor, dat mag niet meer. Vroeger ging er nog wel het eea in varkensvoer, maar nu maken ze er brandstof van of wordt het echt vernietigd.