Verburg nog geen standpunt over eigenarenregistratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Verburg nog geen standpunt over eigenarenregistratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 19:46

http://www.minlnv.nl / Nieuwsredactie

Op 1 juli jl. is de nieuwe Europese Verordening betreffende de identificatie van paarden van toepassing geworden. Aan deze verordening wordt uitvoering gegeven in de Verordening identificatie en registratie van paardachtigen (PVV) 2009, die in medebewind door het Productschap Vee en Vlees is vastgesteld.

Minister Verburg had in april toegezegd dat zij de Tweede Kamer voor 1 augustus zou informeren over de mogelijkheden rondom eigenarenregistratie van paarden. De kamer was in het bijzonder benieuwd of eigenarenregistratie een goed instrument is op het gebied van diergezondheid. Momenteel is de Sector Raad Paarden nog volop bezig met haar standpuntbepaling over eigenarenregistratie.

De opvatting van de SectorRaad Paarden is voor minister Verburg belangrijk bij de beantwoording van de vraag of, en zo ja, hoe eigenarenregistratie vormgegeven gaat worden. Minister Verburg wil samen met de SRP op trekken in dit traject om zo te komen tot bepaling van het doel, de geschiktheid van het instrument eigenarenregistratie en de noodzaak van een verplichtend karakter.

Dit traject kan echter niet voor 1 augustus worden afgerond. Om die reden heeft minister Verburg om uitstel gevraagd. Vermoedelijk zal zij eind dit jaar verslag doen.

In haar uiteindelijke besluit wil ze nadrukkelijk afwegen laten wegen of het doel nieuwe regelgeving en administratieve lasten rechtvaardigt.

Verwant artikel

[VN] Vanaf 1 juli alleen nog registratie met chip mogelijk
[VN] Onderzoek Sectorraad Paarden over identificatie afgerond

tamary

Re: Verburg nog geen standpunt over eigenarenregistratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:09

Waarom moet het weer ingewikkeld. Naam eigenaar staat al in paspoort. Paspoort eigendomsbewijs maken en klaar. Voor mutaties moet het paspoort toch naar de uitgevende instantie, kopie mensenpaspoorten beide partijen erbij en klaar lijkt mij.

Of denk ik nou echt te simpel?

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:46

denk eerder dat ze nog een rekensommetje moeten maken hoeveel paarden eigenaren 'belasting'moeten gaan betalen ivm bezit!

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:30

anjaatjuh schreef:
denk eerder dat ze nog een rekensommetje moeten maken hoeveel paarden eigenaren 'belasting'moeten gaan betalen ivm bezit!

ik denk dat je daar gelijk in heb

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:50

en weer een stap verder.... :(

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:28

Enerzijds wordt er geroepen dat eigenaarsregistratie moet komen en meer bladiebla, en als ze het willen invoeren is het ook niet goed :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:37

Niet zozeer registratie Alane, maar een eigendomsbewijs, zodat je (zoals de promoverhaaltjes destijds gingen) je je paard bij diefstal terug kan krijgen als je hem terug vindt. Ipv zoals nu dat je hem dan alsnog moet terugkopen. En aangezien elk paspoort al bij een uniek paard hoort (even positief denkend) moet dat niet zo moeilijk zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:38

Maar daar gaat het in dit geval (primair) niet om. Er wordt gekeken of het kan helpen bij diergezondheid...

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:18

Niet zozeer registratie Alane, maar een eigendomsbewijs, zodat je (zoals de promoverhaaltjes destijds gingen) je je paard bij diefstal terug kan krijgen als je hem terug vindt. Ipv zoals nu dat je hem dan alsnog moet terugkopen. En aangezien elk paspoort al bij een uniek paard hoort (even positief denkend) moet dat niet zo moeilijk zijn.

Neem aan dat je je eigendomspapieren niet uit handen geeft ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:30

Betekent het dat ik mijn paard van 24 nog moet laten chippen om haar te registreren?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:47

@Midmim: Er is al verplichte registratie voor paarden sinds 2007 (paspoort en chip).
Dat is echter wat anders dan eigenarenregistratie. Niet iedereen laat zijn paarden overschrijven....je verkoopt een ruin en 5 jaar later staat die bij het stamboek nog op jouw naam. Dat kan nog op dit moment.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 01:22

Mindim schreef:
Betekent het dat ik mijn paard van 24 nog moet laten chippen om haar te registreren?

Welnee. Geen haan die ernaar kraait als jij je oude paardje niet laat chippen en registeren....durf burgerlijk ongehoorzaam te zijn. Zal je uiteindelijk een hoop centen schelen...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:16

Kendra schreef:
@Midmim: Er is al verplichte registratie voor paarden sinds 2007 (paspoort en chip).
Dat is echter wat anders dan eigenarenregistratie. Niet iedereen laat zijn paarden overschrijven....je verkoopt een ruin en 5 jaar later staat die bij het stamboek nog op jouw naam. Dat kan nog op dit moment.

Precies. Elk registratiesysteem valt of staat met het netjes doorgeven van wijzigingen door eigenaren, kopers etc. Als een veulen wordt geregistreerd op naam A, vervolgens verkocht wordt en de nieuwe eigenaar meldt zich niet, dan blijft het dier op naam van A staan. Als deze bv. overlijdt, dan lijkt het me zeer lastig om de huidige eigenaar te achterhalen. Idem als je verhuist met je paard en dat niet doorgeeft. Bovendien staat het paspoort op je huisadres, terwijl je paard vaak weer op een ander adres staat.
Volgens mij krijgen ze dit nooit sluitend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:41

Mijn andere paard is keurig gechipt hoor, maar mijn oudje van 24 niet, heeft ook geen paspoort.
DA ent wel elk jaar netjes, heeft ook niet naar paspoort gevraagd. Bij mijn andere paard worden de stickers netjes in paspoort geplakt.
Ik heb eens gehoord dat rendac paarden zonder chip niet ophaalt? Maar dat lijkt me onzin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:55

Is ook onzin. Tot nu toe worden alle paarden gewoon opgehaald. En als het echt zover komt dat er een chip inmoet om ze op te laten halen, is het tijd om je daar zorgen om te gaan maken.

Maar tot nog toe is er geen hond die kijkt of je paard, dat door de Rendac opgehaald moet worden, gechipt is...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:02

tamary schreef:

eigenaar is eigenaar... met of zonder eigendomsbewijs, om dan de database 'clean' te houden zou er dus iets moeten komen dat kopers ook daadwerkelijk hun aankoop registreren, en de verkoper eigenaar af is...

In duitsland heb je naast het paspoort een apart papier wat het eigendomsbewijs is...

het promofilmpje ken ik niet.... om iets in te voeren, zoiets als de I&R regeling an gaat dat gefasseerd, wat men uiteindelijk wel of niet toevoegd (bijv. transponders die naast alleen lezen ook beschreven kunnen worden) is nog koffiedik kijken.

@Cassidy: mooi advies wat je afgeeft, vertel dan ook even welke finaciele gevolgen het kan hebben als men toch controlleerd (dat rendac in het verleden nergens naar keek, is geen garantie voor de toekomst :D )
www.nl-paardenpaspoort.nl
vind je ook de finaciële consequentie van die burgelijke ongehoorzaamheid

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:03

Ik vraag mij af waar de da deze entingen registreert :? Dát moet nl. in het paspoort..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:48

Sammie schreef:
Ik vraag mij af waar de da deze entingen registreert :? Dát moet nl. in het paspoort..

Dat niet alleen, die DA mag dat paard niet behandelen als dat dier geen paspoort heeft, en kan alleen middels transponder controleren of paard en paspoort bij elkaar horen...

Citaat:
Over niet geïdentificeerde paarden.
1. Elke paardenhouder dient er zorg voor zorgen, dat een veulen binnen 6 maanden na de
geboorte wordt geidentificeerd met een chip en een paspoort.
2. Paardenhouders die niet aan de huidige identifcatieverplichtingen hebben voldaan en nog
paarden ouder dan 6 maanden houden zonder paspoort en/of chip, kunnen tot en met 31
december 2009 alsnog een paspoort voor die paarden aanvragen.
3. Als na 1 januari 2010 voor paarden ouder dan 6 maanden nog een paspoort wordt aangevraagd,
wordt uitsluitend een paspoort met beperkingen verstrekt (paard wordt uitgesloten
voor de slacht).

en dat paspoort krijg je alleen als je je paard laat chippen.

Citaat:
Voor de overtreding van de kernbepalingen van de verordening (het
houden van paardachtigen zonder paspoort/transponder, het vervoeren van paardachtigen
zonder paspoort/transponder) en het bepaalde in de artikelen 4 en 5, blijft het primaat van de
strafrechtelijke handhaving gelden.

en even voor die mensen die geadviseerd wordt om gewoon maar niet te chippen:
Citaat:
6. Strafbepalingen
Artikel 15:
Op overtreding van het bepaalde in de artikelen 7, eerste en tweede lid, 9, tweede lid, 10,
derde lid en 12, worden tuchtrechtelijke maatregelen gesteld zoals voorzien in de Wet
tuchtrechtspraak bedrijfsorganisatie 2004.

uitleg bij artikel 15:
Dit houdt onder meer in dat op overtreding de volgende tuchtmaatregelen kunnen worden gesteld: berisping,
een geldboete van ten hoogste een bedrag van de derde categorie (maximaal € 7.400,00), in
voorkomend geval een geldboete van ten hoogste de vierde categorie (maximaal
€ 18.500,00), openbaarmaking van de uitspraak op kosten van de betrokkene en het onder
verscherpt toezicht stellen van het bedrijf van betrokkene.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:16

Citaat:
6. Strafbepalingen
Artikel 15:
Op overtreding van het bepaalde in de artikelen 7, eerste en tweede lid, 9, tweede lid, 10,
derde lid en 12, worden tuchtrechtelijke maatregelen gesteld zoals voorzien in de Wet
uitleg bij artikel 15:
Dit houdt onder meer in dat op overtreding de volgende tuchtmaatregelen kunnen worden gesteld: berisping,
een geldboete van ten hoogste een bedrag van de derde categorie (maximaal € 7.400,00), in
€ 18.500,00), openbaarmaking van de uitspraak op kosten van de betrokkene en het onder

Is dat laatste stukje niet alleen voor bedrijven, die bedragen kun je voor zo'n vergrijp natuurlijk niet op particulieren verhalen.
Mijn merrie is 24, komt eigenlijk niet meer van het erf en ze heeft artrose. Ik heb haar 6 jaar, wat voor medische ingrepen ze voorheen heeft gehad weet ik niet. Ik zal dus eerst weer lid moeten worden van het kwpn om een paspoort aan te vragen?
Ze hanteren een chipverplichting voor alle paarden geboren na 2004, maar geen paspoort mag worden afgegeven zonder chip, dus kunnen ze die chipverplichting net zo goed algeheel maken.
Maw, ik wordt behoorlijk op kosten gejaagd, voor mijn oudje die nooit het erf afkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:20

O ja. Ik neem aan dat je voor het paspoort eerst het paard op je naam moet laten zetten. Dat staat ze niet, ik heb haar uit een vervelende situatie gehaald voor een luttel bedragje en heb stamboekpapier er bij gekregen. Op naam laten zetten, dan moet je lid zijn van het kwpn, dat is 86,50 voor een lidmaatschap, zonder de entreekosten, dan nog bijna 28,00 euro voor het paspoort en dan nog een chip laten zetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:47

Cassidy schreef:
Is ook onzin. Tot nu toe worden alle paarden gewoon opgehaald. En als het echt zover komt dat er een chip inmoet om ze op te laten halen, is het tijd om je daar zorgen om te gaan maken.

Maar tot nog toe is er geen hond die kijkt of je paard, dat door de Rendac opgehaald moet worden, gechipt is...

Vrij logisch ook, chip is nu ten eerste voor menselijke voedselveiligheid en wat via de Rendac verwerkt wordt gaat de verbrandingsoven in.
Mocht er in het gebied een veeziekte heersen, dan zal er met dichte wagens gereden moeten worden, maar dat gebeurt dan lijkt mij voor alle kadavers in dat gebied, of is dat inmiddels al standaard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:38

in een ander topic zegt men dat de rendac wel degelijk 'onderdelen' levert aan de voedingsindustrie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:18

Nee hoor, dat mag niet meer. Vroeger ging er nog wel het eea in varkensvoer, maar nu maken ze er brandstof van of wordt het echt vernietigd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:02

Mindim schreef:
Citaat:
6. Strafbepalingen
Artikel 15:
uitleg bij artikel 15:

Is dat laatste stukje niet alleen voor bedrijven, die bedragen kun je voor zo'n vergrijp natuurlijk niet op particulieren verhalen.
Mijn merrie is 24, komt eigenlijk niet meer van het erf en ze heeft artrose. Ik heb haar 6 jaar, wat voor medische ingrepen ze voorheen heeft gehad weet ik niet. Ik zal dus eerst weer lid moeten worden van het kwpn om een paspoort aan te vragen?
Ze hanteren een chipverplichting voor alle paarden geboren na 2004, maar geen paspoort mag worden afgegeven zonder chip, dus kunnen ze die chipverplichting net zo goed algeheel maken.
Maw, ik wordt behoorlijk op kosten gejaagd, voor mijn oudje die nooit het erf afkomt.

De houder van het paard wordt ervoor beboet... staat je paard op een veehouderij/pensionstal dan is die houder dus verantwoordelijk voor het wel of niet houden van ongechipte paarden.

www.nl-paardenpaspoort.nl
Citaat:
Identificatie en registratie volgens Europese regelgeving
Alle paardachtigen binnen de Europese Unie zijn te identificeren aan hun paspoort en in de meeste gevallen een transponder die in de hals van het dier is ingebracht. De gegevens van het paard worden ook vastgelegd in de database van de paspoortuitgevende instantie

of je wel of geen lid moet worden, moet ik je een antwoord op schuldig blijven, en kan het stamboek je over informeren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:09

Kendra schreef:
Nee hoor, dat mag niet meer. Vroeger ging er nog wel het eea in varkensvoer, maar nu maken ze er brandstof van of wordt het echt vernietigd.

Op ON loopt er een topic over slachten en daar is ook Rendac tersprake gekomen. Voer mag idd niet meer, maar energie en gelatine er van maken gebeurt volgens mij nog steeds?
Anders kom je op ON even langs in dat topic om het e.e.a. toe te lichten?