Belgische vindt gestolen paarden terug bij Britse topamazone

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Belgische vindt gestolen paarden terug bij Britse topamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 07:20

www.nieuwsblad.be

Een Belgische vrouw heeft een klacht ingediend tegen de Britse amazone Laura Newman (30). Reden? Joëlle Triplot (50) uit Sprimont vond haar gestolen springpaarden terug bij Newman thuis in Engeland.
Vijf paarden, goed voor ruim 175.000 euro. De dieren verdwenen in de nacht van 27 op 28 december vorig jaar uit de privéstallen van Joëlle Triplot. Vier paarden zijn haar eigendom, het vijfde stond er in pension. Joëlle Triplot herinnert zich nog goed hoe ze de paardenroof die zondag ontdekte. 'Toen ik om 8.30 uur aan de stallen kwam om de paarden te voederen, zag ik dat een achterdeur open stond.'

'Toen ik binnen het licht aanknipte, zag ik allemaal lege boxen! Alleen een oud springpaard van mijn zoon stond er nog. Ik heb in tranen de politie gebeld', vertelt Joëlle Triplot nog altijd aangeslagen. Omdat het onderzoek haar geen stap dichter bij de dieren bracht, startte ze een eigen onderzoek met een affichecampagne. Ze loofde 10.000 euro uit voor de gouden tip. Maar uiteindelijk loste Triplot het mysterie grotendeels zelf op. 'In maart vertelde mijn advocaat dat er in het telefonierapport van de politie een Brits telefoonnummer stond. Op de ochtend van de diefstal was er vanuit de buurt van mijn stallen vijf keer met dat nummer naar Engeland gebeld.'

Het was het nummer van Laura Newman, een Britse amazone die hoopt op een selectie voor de Olympische spelen in 2012. Ze wordt tot de top tien van haar land gerekend. 'Laura is twee of drie keer in mijn stallen geweest, samen met een vriendin en een Belgische paardenhandelaar. Ze wilde Mouche, Liago en Polo kopen. Ik heb haar telkens gezegd dat die paarden niet te koop waren. En precies die paarden waren dus verdwenen, samen met nog twee andere: Atleth en Caretane. Dat laatste paard is 50.000 euro waard en niet mijn eigendom. Het stond hier enkel gestald.' (zucht) Joëlle Triplot trok daarop met de eigenares van Caretane naar Derbyshire, waar Laura Newman haar stallingen heeft. 'We hebben een buur gevraagd of we op de uitkijk mochten staan. Niet veel later herkende ik twee van de gestolen paarden.' Ze trokken naar de politie. 'We hebben ze die twee paarden getoond. Daarna hebben we ook een bezoek gebracht aan Joan Whetter, de vriendin van Newman die mee was in mijn stallen. Daar vonden we nog eens twee andere paarden.'

Laura Newman ontkent een misdrijf te hebben gepleegd. 'Ze heeft ook nooit gezegd dat het háár paarden zijn', zegt haar raadsman fijntjes in de krant Daily Mail . Volgens Newmans moeder arrangeerde een Belgische paardenhandelaar de paarden omdat hij op haar verliefd was. Joan Whetter vertelt iets gelijkaardigs. 'Ik kocht de paarden nochtans bij die Belgische handelaar. En nu heb ik ze zogezegd gestolen. Vreemd.'

Er loopt nu een procedure tegen Laura Newman om haar eventueel uit te leveren aan ons land. Donderdag verscheen ze al voor de rechter. De zitting werd, mits het betalen van een borgsom van 25.000 euro, verdaagd naar 7 september. De Britse politie heeft beslag op de dieren gelegd. 'Mijn paarden ben ik dus nog altijd kwijt', zegt Triplot.

Klik hier voor een foto.

EngeltjeS

Re: Belgische vindt gestolen paarden terug bij Britse topamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:26

jeetje... apart verhaal.
ben benieuwd hoe dit verder gaat :)

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:27

poeh het zal je gebeuren!:| egt niet fijn!!

hoop dat ze ze alsnog terug krijgt!!!:)

het zijn dus zeker waardevolle paarden!:)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:28

Dat is ook mijn grootste nachtmerrie.In je stallen komen en dan parden weg.Heel vreemd verhaal van die Britse!!Iedereen heeft toch wel wt gezond verstand,ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:29

Als er een film met dit verhaal was uitgebracht, dan zou je het nooit geloven.....
Wat een muts! Ze kende die paarden toch? En dan geen vragen stellen als ze opeens, zonder papieren w.s., voor je neus staan????

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:43

Nou ben ook wel benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Ook belachelijk dat de paarden nu niet terug zijn naar de eigenaar.
Heb je ze eindelijk gevonden, blijven ze weer bij de politie, lekker dan??
Hoop dat ze snel weer terug mogen.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:44

Ja ja de paarden zijn niet te koop en dan ineens biedt een handelaar ze aan. Die britse amazone had daarbij al achterdocht moeten krijgen. Een telefoontje had dan al duidelijkheid gebracht. En inderdaad zonder papieren, wat catalyst1 ook al piost.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:50

Heel apart, zeker omdat ze al intresse had in de paarden en de eigenaar (dan wel niet van het 2e paard) ze niet wilt verkopen. En je ze later wel ineens kan kopen via een handelaar ... zou je dan niet zelf al een bellentje plegen?!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:51

dat zo iemand zich verlaagd tot diefstal, klein kind hoor wat haar zin niet krijgt ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:55

Jeetje zeg, wat een verhaal.
En inderdaad, heeft ze eindelijk haar paarden gevonden, krijgt ze ze nog niet terug.
Wat zit de wereld soms toch krom in elkaar zeg. Hoop dat dit een goede afloop krijgt en als de Brits inderdaad medeplichtig is aan diefstal van de paarden dat ze mooi kan fluiten naar haar plaats op de spelen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:16

Lijkt wel een penny verhaal waarbij de Britse de slechterik is :D

Ik moest vooral ook aan dit denken:
Loes'sCorner schreef:
dat zo iemand zich verlaagd tot diefstal, klein kind hoor wat haar zin niet krijgt ;)

Zo'n naam en dat besmeuren door een paar paarden te kopen.. Dan ben je niet goed bezig imo :n

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:17

LauEef, idd! je zou zou het verhaal duidelijk kunnen schrijven naar de Penny en je hebt een hele mooie strip!:)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:27

Hoe heeft die Britse amazone kunnen denken dat het nooit bekend zou worden! Wat een actie..

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:36

En de vraag is maar of de paarden nog in dezelfde conditie zijn als waarin ze weggingen en niet de stop zijn ingereden enzo. En als de politie de paarden in beslag heeft genomen,worden ze ook niet goed getraind. Ik hoop dat ze goed gestraft wordt. Dit is echt belachelijk. En dan zo'n rotsmoes ophangen.
ps. Waren de paarden niet gechipt? Want hoe had ze die paarden dan ooit op de OS willen starten zonder papieren e.d.?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:38

De conditie is nog niet het belangrijkste punt voor beide eigenaren denk ik. Ik hoop voor hen dat ze hun paard(en) zo snel mogelijk terug krijgen, ik zou er niet aan moeten denken om in die situatie te zitten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:43

Goh wat een bizar verhaal. Ik ben benieuwd hoeveel van dit verhaal nou waarheid is. En ook ben ik benieuwd hoe dit gaat aflopen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:56

phoe, ik hoop dat die mensen hun paarden terugkrijgen. Wat een maf verhaal zeg.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:58

Wat apart zeg..
het zal je maar gebeuren! :oo kom je op stal, paard weg..
Ben benieuwd hoe dit afloopt.. :j

Eponastable

Ik vermoed dat dit die vele paarden zijn die gestolen werden in regio Luik...
Super dat ze gevonden zijn...
Nu nog uitleveren naar België...

Hier staat een link over de gestolen paarden met foto's mocht iemand graag een kijkje nemen
link
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 17-08-09 09:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Djeez wat een verhaal! :oo Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:01

Wat een bizar verhaal...

Wie zal de waarheid spreken ....

Vind het een vreemd verhaal in elk geval.
Heel erg vreemd.
Ik bedoel als je op de OS wil meerijden, ga je toch niet dergelijke praktijken verrichten, als ze met een van die paarden op de OS zou komen zou ze toch meteen door de mand vallen.
En hoe zijn die paarden in hemelsnaam naar Engeland gekomen, de papieren lagen toch niet klaar voor de stallen?

En als je zulke kostbare paarden hebt staan.. heb je toch op zijn minst een evenredige bewaking op stal...

1 paard uit een wei stelen ala, maar een stuk of 5 paarden uit een afgesloten stal..

Ik heb het idee dat het van twee kanten rammelt...
Paarden hebben de zee over gemoeten, en komen niet zonder paspoort die boot op zover ik weet..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:12

In de horse and hound staat hier ook een artikel over. Hierin staat dat volgens Triplot de chips uit de hals zijn verwijderd om identificatie van de paarden te voorkomen. Je kan een chip toch niet verwijderen zonder het paard ernstig te beschadigen?

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:14

Raar.
Vorig jaar zonder paspoort de grens over kon makkelijk.Het is in Belgie namelijk pas vanaf dit jaar verplicht om te chipen.En in Frankrijk is helemaal niet verplicht,dus mischien valse papieren?

Maar als ze echt gestolen zijn heeft Triplot de orginele papieren en kan ze daarmee aantonen dat die paarden echt van haar zijn.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:16

Raar verhaal!!!! Bekende paarden moeten toch herkend worden op concours?!?!? Gelukkig zijn ze terecht, ga dit nog wel even volgen!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:19

Als zo'n amazone nieuwe paarden heeft zou dit tock algemeen bekend zijn, of niet?
Raar dat nu ineens de paarden opduiken..