Dwergminiatuurpaard na een jaar nog altijd in leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dwergminiatuurpaard na een jaar nog altijd in leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 20:42

www.hln.be

Koda is kleiner dan een Labrador, weegt amper 35 kilogram en kan makkelijk plaatsnemen op de passagierszetel. Niet vreemd? Weet dan dat de Australische Koda een écht paard is. De pony werd al direct na zijn geboorte gediagnosticeerd als dwerg en zijn overlevingskansen werden door dierenartsen meteen heel laag ingeschat. Maar een jaar later is dit dwergminiatuurpaardje nog altijd alive and kicking. "Klein, maar mét het ego van een groot paard", zegt zijn verzorgster.

Koda woont tussen allerlei huisdieren in het Yarrambat Dierenhospitaal in de Australische staat Victoria. Bezoekers die Koda voor het eerst zien, denken dat hij een speeltje op batterijen is. Maar Koda is wel degelijk een Amerikaans miniatuurpaard, dat bovendien nog eens een echte dwerg is. Kortom, hij was voorbestemd klein te zijn door zijn ras, maar niet zó klein. Bij de geboorte was-ie niet groter dan een kat.

Het is ongewoon dat Koda nog altijd leeft. Het dier moest al voor 6.000 euro operaties ondergaan, voornamelijk aan de benen, en kende al heel wat gezondheidsproblemen. De totale rekening wordt geschat op bijna 18.000 euro. Zo zal hij binnenkort zijn volwassen tanden moeten laten trekken omdat die te groot zijn voor zijn bek. Dierenarts Andy Lynch twijfelde aanvankelijk of hij het beest niet onmiddellijk zou laten afmaken.

Maar dierenverpleegster Karen Stephenson (23) werd meteen verliefd bij het aanschouwen van het schattige paardje en nam de zorg ervan op haar. "Ik vond dat hij een kans verdiende", zegt ze. Tot nog toe is Koda de operaties allemaal goed doorgekomen.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:43

foto ????

lijntje87

Re: Dwergminiatuurpaard na een jaar nog altijd in leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:45

bek??? Mond toch?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:45

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:46

Wauw bijzonder. Ik heb wel een gedeelde mening over het in leven houden. Aan de ene kant vind ik het heel moedig dat ze het proberen, maar aan de andere kant vind ik het egoïstisch, als de tanden straks getrokken worden, watvoor leven word dat dan voor het beessie? :n nee ik heb een zeer gemengd gevoel bij dit.

en een foto zou ook wel leuk zijn :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:46

Tja, moet je hier dan blij mee zijn?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:48

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:50

Krijg er een beetje een 'experiment' gevoel bij..arm paardje, zoveel operaties en nu zn tandjes ook nog laten trekken..sorry hoor, elk dier heeft een kans, maar ik noem dit niet meer paardwaardig..zover ik kan beoordelen uit de tekst..straks zonder tanden en dan? Hoe gaat het met zijn ademhalingm zn neusje ziet er ook zo teruggetrokken uit en smal?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:51

Mijn hemel wat een gedrocht.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:52

Ik heb er ook een dubbel gevoel bij.
Moet je bovendien kijken wat een geld er al aan dit dier gespendeerd is.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:55

Ik vind hem er toch eigenlijk wel schattig er uit zien.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:57

het is wel schattig zo'n klein ding maar de verhoudingen kloppen voor geen meter. De bouw van het diertje is om te huilen.
Lang leven het nog kleiner willen fokken.....

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:57

Als er echt dingen zijn waar het beestje veel last van heeft neem ik aan dat ze daar zelf ook wel overna denken. Paardje zonder tanden kan (met wat hulp) opzich prima leven.
Toch twijfelde de DA om hem niet meteen af te maken..
Idd, erg dubbel, maar wat een droppie is het :+:

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:58

Ik vind dit echt heel sneu, arm paardje..
het is nog net geen kasplantje..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:59

Cookies schreef:
Mijn hemel wat een gedrocht.

Nou dat vind ik eigenlijk reuze meevallen. Hij is redelijk in verhouding. Ziet er ook best gelukkig uit, en als dierenarts zullen de kosten voor opereren een stuk lager liggen.

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:00

Nee sorry .. ik vind heteen heel leuk dier maar denk dattie zeker niet gelukkig is .
Al die operaties , en nu dan ook nog de tandjes laten trekken ..
En gedrocht , nee dat gaat me te ver .. Maar dat bekkie is inderdaad wel beetje misvormd .

Jammer dat mensen zo ver gaan , ik heb hier ook inderdaad meer een expertiment gevoel bij .
Dat arme beestje verdiend nu wel zijn rust denk ik , want ik denk ik dat het dier geheel pijnloos rondloopt ..

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:01

Als je dat filmpje zo ziet ziet het diertje er zelf happy uit, lekker rennen en nog een bokje na :D

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:01

hoe groot is die, of ben ik daaroverheen gelezen.
is hij niet net zo groot als een fallabello

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:03

Dniez schreef:
Ik vind hem er toch eigenlijk wel schattig er uit zien.

Schattig? :7

Dit is echt regelrechte dierenmishandeling; dat arme dier heeft alles wat je maar kunt hebben en ondanks dat wordt hij koste wat kost in leven gehouden.
Diep triest |(

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:05

Ik vind het helemaal gen kasplantje, het beestje heeft het prima volgens mij, er zijn paarden die het vele malen slechter hebben er er veel erger aan toe zijn.
Er word goed voor hem gezorgd en operaties ach je laat zo'n levenslustig diertje er niet om inslapen.
Hij is gewoon gehandicapt, zo zie ik het maar.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:07

Het dier ziet er imo niet ongelukkig of triest uit..maar vind dat je als mens zijnde beter moet weten en het diertje al die operaties aandoen? Nee niet mijn ding..nogmaals, ik heb alles voor mn dieren over, maar een dier zoveel operaties laten ondergaan en straks zonder kiesjes en tandjes het leven door te laten gaan? Niet grazen? Wat zal dat met zn darmen en vitamine opname gaan doen tegen die tijd? Moeilijk hoor..

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:09

Met ullaatje eens, gehandicapte kindjes laat je toch ook niet inslapen omdat het 'zielig' is dat ze zoveel operaties moeten ondergaan? Die zullen ook nooit leven als 'normale' mensen, maar daardoor verdienen ze het leven toch zeker net zo goed?
Als die mensen zoveel geld en liefde voor het beestje overhebben zegt dat meer dan genoeg, en op het filmpje zie ik een heel vrolijk paardje wat het (in mijn ogen) prima naar zijn zin heeft. :)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:10

Fijn dat ze zoveel voor hem doen, maar of het nou echt diervriendelijk is...
Ik bedoel, zonder tanden wordt het lastig gras eten in de wei..
Ik denk dat mijn keuze zou zijn om hem in te laten slapen, want dit gaat me te ver.
Hartstikke leuk en schattig, maar nee, van mij zou het niet hoeven.

Hij heeft trouwens wel een onwijs grote stal voor zo'n minipaardje :')

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:10

Bellarose schreef:
Met ullaatje eens, gehandicapte kindjes laat je toch ook niet inslapen omdat het 'zielig' is dat ze zoveel operaties moeten ondergaan? Die zullen ook nooit leven als 'normale' mensen, maar daardoor verdienen ze het leven toch zeker net zo goed?
Als die mensen zoveel geld en liefde voor het beestje overhebben zegt dat meer dan genoeg, en op het filmpje zie ik een heel vrolijk paardje wat het (in mijn ogen) prima naar zijn zin heeft. :)

Ach ja, een pony of een baby...t verschil is maar klein ;)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:11

Voor mensen die heel dol zijn op hun paardje denk ik idd dat het weinig verschil maakt. :)