Onderzoek Sectorraad Paarden over identificatie afgerond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek Sectorraad Paarden over identificatie afgerond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:25

www.horses.nl

Het onderzoek van de Sectorraad Paarden (SRP) naar de haalbaarheid en het draagvlak voor de opzet van een meer sluitende identificatie- en registratieregeling (I&R) is afgerond. De komende twee maanden werkt de SRP aan een plan van aanpak. Medio oktober wordt het plan besproken met het ministerie van LNV. De SRP verwacht dat minister Verburg wacht met het innemen van een definitief standpunt over I&R totdat de SRP het plan van aanpak heeft afgerond.

De komende twee maanden wordt specifiek onderzocht welke rol eigenarenregistratie speelt bij vraagstukken op het gebied van diergezondheid. Daarnaast wordt onderzocht op welke manier een I&R-systeem moet worden opgezet, uitgevoerd en wat de financiële gevolgen zijn. Als laatste wordt de mogelijke financiering en de controle van I&R onderzocht. De SRP stelt over de financiële gevolgen het volgende: ,,Als sector hebben we gekozen om zelf het initiatief te nemen, te houden en dit niet over te laten aan de politiek. Deze keuze heeft financiële consequenties en kost ons dus als sector geld. De SRP is vóór een systeem waar íedere paardeneigenaar aan bij moet dragen.”

In eerste instantie concentreert de I&R zich op registratie van paarden en eigenaren. Een registratiesysteem heeft volgens de SRP alleen meerwaarde als alle paarden (ook de paarden van niet-georganiseerde paardeneigenaren) in de database kunnen worden opgenomen. Op deze manier kunnen trends en ontwikkelingen in de gehele sector in kaart worden gebracht.

KiWiKo

Re: Onderzoek Sectorraad Paarden over identificatie afgerond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:08

goed plan!

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:13

Nog even en we kunnen allemaal paardentax gaan betalen... >;)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:41

MargreetB schreef:

Precies. En daarnaast hoeven ze ook niet alle schuurtjes meer uit te kammen, wanneer alle paarden
preventief geruimd moeten worden voor een of andere enge ziekte. Ze weten precies wie, waar hoeveel
paarden heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:03

precies barvrouwke ;-)

Daarnaast krijg ik bij dit soort registartie systemen altijd het gevoel 'en nog even en je moet erbij vermelden of je joods bent' dan weet iedereen wel wat ik bedoel ^)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:39

Sjongejonge, wat zijn die lui doorzichtig zeg!
Dag met je handje tegen wéér een stukje vrijheid :evaw:
En langzaam maar zeker sluiten ze ons steeds meer in.

Ik vraag me trouwens sterk af hoe onze zeer gewaardeerde SRP het draagvlak voor dit plan heeft gechecked.
Ik heb nooit wat gezien of gehoord in elk geval.

Ze beweren er voor de paardeneigenaren te zijn, hoe kan het dan dat ze steeds maar weer dingen beslissen waar de paardeneigenaren niet blij mee zijn en die uitsluitend de politiek goed uitkomt?
Citaat:
De SRP stelt over de financiële gevolgen het volgende: ,,Als sector hebben we gekozen om zelf het initiatief te nemen, te houden en dit niet over te laten aan de politiek. Deze keuze heeft financiële consequenties en kost ons dus als sector geld. De SRP is vóór een systeem waar íedere paardeneigenaar aan bij moet dragen.”

Wie heeft wat besloten? Mij is niks gevraagd?

Idd, de tax komt eraan en inzake ruimingen maken ze het steeds makkelijker.
Je bent straks geen baas meer over je eigen paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:01

Het zit er toch echt aan te komen een registratiesysteem. Niet zo heel vreemd in de veehouderij is het al gemeengoed dus waarom bij paarden niet?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:10

Barvrouwke schreef:
MargreetB schreef:

Precies. En daarnaast hoeven ze ook niet alle schuurtjes meer uit te kammen, wanneer alle paarden
preventief geruimd moeten worden voor een of andere enge ziekte. Ze weten precies wie, waar hoeveel
paarden heeft.

ieuw!

niet mijn pony! :\ _-:(

en zo denkt vast iedereen, niet mijn paard of pony!

gewoon écht, absoluut, zekerweten NIET! :(

(kan me er zó boos om maken! we móeten al zo veel, maar het blijven ónze dieren!!)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 04:35

Arabesk schreef:
precies barvrouwke ;-)

Daarnaast krijg ik bij dit soort registartie systemen altijd het gevoel 'en nog even en je moet erbij vermelden of je joods bent' dan weet iedereen wel wat ik bedoel ^)

Ben je de weg kwijt? Hoe onnozel kun je zijn om paardenregistratie te vergelijken met de registratie van joodse burgers in de 2e wereld oorlog? Te dom voor woorden.
Gezien je leeftijd misschien verklaarbaar, maar toch erg jammer.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:54

CharleyT schreef:
Arabesk schreef:
precies barvrouwke ;-)

Ben je de weg kwijt? Hoe onnozel kun je zijn om paardenregistratie te vergelijken met de registratie van joodse burgers in de 2e wereld oorlog? Te dom voor woorden.

Ik snap Arabesk heel goed. We laten ons steeds meer vrijheden afnemen en steeds meer beperken. We moeten ons de laatste jaren ook al te pas en te onpas kunnen identificeren. Doet je dat ook ergens aan denken?
Er moet steeds meer bekend worden van wie we zijn en wat we doen. Telefoongesprekken worden opgenomen als je naarsommige instanties belt en email 1,5 jaar bewaard. Maar dat allemaal voor ons veiligheid dat snapt iedereen 8)7

Deze registratiedrift komt geen van ons ten goede. En dat noemen ze een vrij land. |o

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:49

"Big Brother is watching you" ; George Orwell had toch echt gelijk!
Ik werd de afgelopen week opgebeld door de belastingdienst met de vraag hoeveel paarden wij hadden en of dat wel/ niet bedrijfsmatig was.
De week daarvoor kreeg ik een brief van de douane over de hengst die we 3 jaar! geleden uit Amerika geimporteerd hebben.
Allemaal toch wat vreemd!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:51

Heeft m.i. maar 1 doel, geld in het laatje en inzicht wie wat hoeveel heeft tbv ruimen etc.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:58

Ik vind het prima dat ze iets soortgelijks willen opzetten als het I&R systeem van de evenhoevigen, maar wel EU gedragen. Ik woon nog geen 400 meter van de Duitse grens en daar is het niet verplicht om je paard te laten chippen en voordat Duitsland zover is kan ook wel weer jaren gaan duren.
Hoe willen ze vervoer, verplaatsing, verkoop ed gaan controleren? Niet iedereen voelt de behoefte om lid te worden van een stamboek en zo zijn paard/pony over te laten schrijven bij eventuele aankoop. Zo kan het maar zo zijn dat je als eigenaar misschien wel 10 paarden op papier hebt, maar in werkelijkheid alles hebt verkocht. Straks hangt iedereen aan de telefoon om te bellen met I&R om verplaatsing te vermelden van het ene UBN naar het andere........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:59

CharleyT schreef:
Arabesk schreef:
precies barvrouwke ;-)

nee hoor ben de weg niet kwijt ;-)

De volgende stap is dat mensen ook een chip krijgen, of een DNA/iris-registratie let maar op. Dan wordt het verkocht onder het mom van 'dan kunnen we criminelen sneller oppakken en wordt het aantal misdaden kleiner'. Zo zal het steeds verder en verder gaan.

Het is nu al zo dat je ID-kaart (ook zo'n uitvinding :roll:, het woord persoonsbewijs was historisch al belast helaas, maar eigenlijk is het gewoon hetzelfde), ook een chip heeft die gescand kan worden op afstand. En je moet zo'n ding altijd bij je hebben, waar je ook gaat.

*zit op dit moment zonder paspoort in het buitenland* :D Denk je dat ze in Duitsland hun paarden chippen omdat Brussel het zegt? Écht niet dus :+

Alles gaat onder het mom van 'meer veiligheid, minder terrorisme' en iedereen stinkt er met open ogen in....

Eerst het vee, onze huisdieren, toen onze paardjes en nu wij nog. En je zult zien mensen zullen er om vrágen, doordat er angst en haat wordt gezaaid, mark my words.

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:45

volgens mij zijn ze bij de SRP de weg een beetje kwijt. De europese commissie is al lang tot de conclusie gekomen dat verblijfsregistratie en het in kaart brengen van dierbewegingen bij paarden niet te doen is juist vanwege het te grote aantal verplaatsingen per paard. Diergezondheids maatregelen kunnen liggen op het gebied van vaccinatie of een vervoersverbod wat wel redelijk succesvol kan zijn.

Uit oogpunt van consumentenbescherming heeft men zich reeds op het hellende vlak begeven door electromagnetische chips die bij de slacht makkelijk gemist kunnen worden in te paarden te stoppen en dus zo maar al dan niet fijngemalen geconsumeerd kunnen worden.

Ook zijin er verschillende proeven waaruit blijkt dat rond de chip te vaak zeer snel uitzaaiende agressieve tumoren kunnen ontstaan. In een vroeg stadium kunnen deze niet herkend worden . De consument krijgt dat dus ook nog op zijn bordje.

En de paarden........ die moeten gewoon hun kop houden net als hun baasjes