'Iedereen maakt er een 'keigroot' drama van, maar er is niks gebeurd.' Kim Weyn uit Beveren trok te paard door de Waaslandtunnel, tot de politie haar tegenhield.
Kim Weyn (26) wilde vorige dinsdagavond haar paard verhuizen vanuit het Waasland naar een weide in de buurt van de Antwerpse unief, maar ze zag het niet zitten om een aanhangwagen te huren en dus legde ze het traject te paard af. Eén probleem: de Schelde oversteken.
'De Kennedytunnel was uiteraard geen oplossing, net als de voetgangerstunnel met die lift en roltrappen. Dus koos ik voor de Waaslandtunnel', getuigt Weyn. Elk zinnig mens zou haar gek verklaren: de zogenaamde Konijnenpijp is uiterst smal, met slechts twee rijvakken, zodat chauffeurs elkaar niet kunnen voorbijsteken. Weyn moest zich dus op voorhand hebben gerealiseerd dat ze het verkeer zou hinderen, én de kans bestond dat haar paard op hol zou slaan.
'De automobilisten hebben niet stilgestaan', weerlegt de amazone. 'Als een chauffeur normaal in een paar minuten door de tunnel (twee kilometer, red.) zou rijden, duurde de rit nu tien minuten.' Weyn beweert dat er geen enkele bestuurder knipperde met de autolichten of toeterde. 'Zelfs als dat was gebeurd, was mijn paard rustig gebleven.'
Na vijf minuten zag de waaghals vanuit de tegenovergestelde richting een politiecombi naderen. Op het einde van de tunnel wachtte een tweede combi haar op. De vrouw die ingenieur is van beroep, zegt dat ze op voorhand de toestemming heeft gevraagd bij de politie, maar daar ontkennen ze dat.
Kim Weyn vindt niet dat ze onverantwoord gedrag vertoonde. 'Dat ik de politie op voorhand heb gebeld, bewijst toch dat ik mijn verantwoordelijkheid nam.' Ze snapt de commotie niet: 'Iedereen maakt er een keigroot drama van, maar er is niks gebeurd. De Waaslandtunnel is een weg als alle andere. Mijn paard staat normaal langs een drukke weg en is dus voorbijrazend verkeer gewend.' Voor haar stunt krijgt Kim een boete van vijftig euro.
Verwant artikel:
[VN] Beverse vrouw gaat met paard door Antwerpse Waaslandtunnel