Paardenhouderij Nuenen moet gloednieuwe stallen leeg houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenhouderij Nuenen moet gloednieuwe stallen leeg houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:14

http://www.ed.nl

De paardenhouderij Lincom Stables in Nuenen moet binnen 6 weken de 10 tot 12 paarden verwijderen die in de stallen staan. De gemeente Nuenen mag de paardenhouder na die periode een dwangsom van 5.000 euro per week opleggen, met een maximum tot 250.000 euro. Dat heeft de Raad van State op 20 juli bepaald in een zaak die de paardenhouder had aangespannen tegen de dwangsom die hem door de Brabantse gemeente was opgelegd.

Lincom Stables beschikt over gloednieuwe stallen en die mogen wel blijven staan. Het bedrijf mag ze echter niet meer gebruiken om paarden te huisvesten.
De silo's en paardenboxen moet de ondernemer weghalen. De Raad van State vernietigde eerder de milieuvergunning waarover het bedrijf beschikte omdat er teveel ammoniak wordt uitgestoten. De stallen staan nabij een kwetsbaar natuurgebied. Ook het hobbymatig houden van paarden is niet toegestaan.

Anoniem

Re: Paardenhouderij in Nuenen moet stallen voortaan leeg houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:15

daar gaat je investering...

Anoniem

Re: Paardenhouderij in Nuenen moet stallen voortaan leeg houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:16

Alles voor de natuur......

zucht...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:16

kunnen ze niet met een amoniak verminderaar aan het werk dan > ?
dat shceelt enorm .. misschien jammer dat ze daar niet eerder aan gedacht hebben

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:17

wat moet je met stallen als je geen paarden mag houden ook koeien en varkens stoten ammoniak uit of zie ik dat dan verkeert
vind het maar raar hoor zo slacht zal het echt niet voor het milieu zijn

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:18

nouja, dat is ook raar.. ze hebben gloednieuwe stallen, en dan hebben ze daar neem ik aan een vergunning voor aangevraagt. waarom is er dan niet gelijk gezegd dat er geen paarden in mochten? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:19

marrlinde schreef:
waarom is er dan niet gelijk gezegd dat er geen paarden in mochten? :?

omdat je een bouwvergunning vroeg voor paardenstallen
niet een vergunning voor paarden houden

langleven nederland *verhuist naar canada*

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:19

Doodzonde, prachtige stallen zijn het die er nu voor niets staan!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:20

Tja, dat is knap klote...
Ik erger me vele malen meer aan al die nieuwe bedrijventerreinen terwijl er zoveel leeg staat dat gebruikt kan worden!
Dat is slechter voor ons leefmilieu dan een paar paardenpoepjes....

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:21

daar ben je wel ff ziek van denk.....

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:21

Teveel ammoniak wordt uitgestoten? Ik weet niet hoor... maar ik ruik op onze stal NOOIT ammoniak :?

Hoeveel ammoniak zou je kunnen uitstoten als je het niet ruikt?

SunnyBL

Re: Paardenhouderij Nuenen moet gloednieuwe stallen leeg houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:23

Dat is wel heeeeel erg sneu. Typisch Nederland

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:24

Belachelijk als of een paar paarden een natuurgebied zouden verpesten met ammoniak uitstoot.. :+

was zeker te weinig werk van wege de credietkrisis dat de gemeente dit moest verzinnen..?
:z
Laatst bijgewerkt door Lietjuh_ op 21-07-09 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:24

En het gaat hier ook 'maar' om 10/12 paarden.... op onze manege/pensionstalling staat ongeveer 10 x zoveel...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:25

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:27

Paarden stoten per jaar ongeveer de helft van de hoeveelheid ammoniak uit van een gemiddelde melkkoe. Omdat paardenstallen eigenlijk altijd natuurlijk geventileerd worden (open deuren, open nok) is het plaatsen van een luchtwasser nagenoeg onmogelijk. Daarvoor moet de stal permanent afgesloten zijn, wat bijvoorbeeld wel kan bij kippen- en varkensstallen.

Omdat de natuurgebieden in Nederland qua stikstof al overbelast zijn, mogen bedrijven in de nabijheid van die gebieden geen gram meer uitstoten dan op basis van hun vorige vergunning. Verder zijn nog andere reden waarom een vergunning geweigerd kan worden en belanghebbenden (natuurorganisaties) kunnen dus bezwaar aantekenen. Waarschijnlijk is dat gebeurd op een ontwerp-vergunning en had de stalhouder dus nog niet mogen bouwen.

Omdat ik dat niet zeker weet (ken het specifieke geval niet), durf ik niet te zeggen dat dat hier ook het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:27

Abeltje77 schreef:
Teveel ammoniak wordt uitgestoten? Ik weet niet hoor... maar ik ruik op onze stal NOOIT ammoniak :?

niet helemaal waar
ik ruik ammoniak zelf heel slecht, maar de concentratie kan wel zo hoog zijn dat ik gewoon duizelig word tijdens het mesten

nickyu

Re: Paardenhouderij Nuenen moet gloednieuwe stallen leeg houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:30

ja maar daar heb je ook spul voor om dat met 80% te reduceren

verder vraag ik me idd af of ze gewcht hebben met bouwen tot
de vergunning rond was

10 meer of minder lijkt me op 70 niet zo heel veel uitmaken
(mestbak ed is toch reeds dicht etc evt met weide mesten (leuk melkert jobbie iemand op stofzuiger door de wei laten gaan ))

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:33

Asyaa schreef:
Abeltje77 schreef:

niet helemaal waar
ik ruik ammoniak zelf heel slecht, maar de concentratie kan wel zo hoog zijn dat ik gewoon duizelig word tijdens het mesten

Sta jij bij mij op stal dan?

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:35

Nou als dat waar is dat paarden de helft van melkkoeien uitstoten slaat het al helemaal nergens op, rondom die stallen staan alleen maar melkboerderijen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:37

Abeltje77 schreef:
Sta jij bij mij op stal dan?

nop
maar je hoeft ammoniak niet te ruiken of de concentratie kan te hoog zijn voor de natuur (volgens onze lieve ambtenaren dan)

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:37

nickyu schreef:
ja maar daar heb je ook spul voor om dat met 80% te reduceren

verder vraag ik me idd af of ze gewcht hebben met bouwen tot
de vergunning rond was

10 meer of minder lijkt me op 70 niet zo heel veel uitmaken
(mestbak ed is toch reeds dicht etc evt met weide mesten (leuk melkert jobbie iemand op stofzuiger door de wei laten gaan ))

De uitstoot wordt berekend per dier en het maakt niet uit of er bodembedekking ligt die het beter vast kan houden. De ammoniak is op je bedrijf en gaat daar de lucht en bodem in.

Verder is het natuurlijk zo dat een paar paarden (5 kg ammoniak per paard) niets is in vergelijking met grote varkensbedrijven die per jaar 6.000 kg ammoniak per jaar het milieu in jagen, maar regels zijn regels. De natuurgebieden zijn al overbelast, dus niets meer erbij geldt voor iedereen, want waar ligt anders de grens?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:40

Cayenne schreef:
http://www.ed.nl

De paardenhouderij Lincom Stables in Nuenen moet binnen 6 weken de 10 tot 12 paarden verwijderen die in de stallen staan. De gemeente Nuenen mag de paardenhouder na die periode een dwangsom van 5.000 euro per week opleggen, met een maximum tot 250.000 euro. Dat heeft de Raad van State op 20 juli bepaald in een zaak die de paardenhouder had aangespannen tegen de dwangsom die hem door de Brabantse gemeente was opgelegd.

Lincom Stables beschikt over gloednieuwe stallen en die mogen wel blijven staan. Het bedrijf mag ze echter niet meer gebruiken om paarden te huisvesten.
De silo's en paardenboxen moet de ondernemer weghalen. De Raad van State vernietigde eerder de milieuvergunning waarover het bedrijf beschikte omdat er teveel ammoniak wordt uitgestoten. De stallen staan nabij een kwetsbaar natuurgebied. Ook het hobbymatig houden van paarden is niet toegestaan.

De vergunning was er dus blijkbaar wel? Te gek voor woorden dan dat die nu ineens wordt ingetrokken.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:41

Laatst bijgewerkt door Nanda op 21-07-09 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:43

Nou ik schrijf de vergunningen, dus meen het toch wel zeker te weten. Even voor het overzicht zonder linkje:
paard: 5 kg (volwassen)
koe: 9,5 kg (de wei in) of 11 kg (altijd binnen).

Jonge koeien en jonge paarden stoten natuurlijk altijd minder uit.

Maar het gemiddelde van 9,5 en 11 is nog steeds meer dan twee keer die 5 kg van paarden. Ik heb er hierboven 'ongeveer de helft' van gemaakt, omdat in Nederland wat meer koeien beweid worden dan opgestald.
Laatst bijgewerkt door Pimpelpaard op 21-07-09 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt