'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 09:57

http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie

Het is een stuk pijnlijker voor een paard om te worden gebrandmerkt dan wanneer het dier een microchip krijgt ter identificatie, aldus onderzoekers. Ze ontdekten tevens dat het brandmerken minstens een week pijn blijft doen bij de paarden.

Er is op dit moment een debat gaande over de beste methode om een paard te kunnen identificeren. Volgens veel mensen in het brandmerken de beste methode, en deze groep supporters was dan ook van mening dat er onvoldoende bewijs is om aan te kunnen tonen dat brandmerken veel pijn doet.

Casper Lindegaard, doctorandus aan de Universiteit van Kopenhagen, en zijn collega's, hebben de onmiddellijke en latere reacties op het brandmerken en het chippen onderzocht bij zeven volwassen paarden.
De paarden kregen beide identificatiemethodes, maar de onderzoekers hebben tot twee weken na het brandmerken gewacht met het inbrengen van de chip. Vier onafhankelijke observanten peilden de reacties van de paarden.

De onderzoekers lieten de paarden eerst iedere dag van deze twee weken wennen aan de omstandigheden en omgeving voordat de identificatiemethodes werden gebruikt. Op deze manier waren zij er zeker van dat de paarden niet zouden reageren op stress uit de omgeving tijdens het experiment.

De paarden reageerden duidelijk sterker op de pijn tijdens het brandmerken dan tijdens het chippen. De plek waar de paarden werden gebrandmerkt was een ruime week later nog steeds gezwollen, warm en gevoelig voor aanrakingen.

"Het hete brandmerken is een oude traditie uit een tijd dat het de enige manier was om een paard zo te kunnen identificeren," aldus Lingegaard. "We hebben nu zeker kunnen concluderen dat het brandmerken erg veel pijn doet bij paarden en dat deze methode niet meer moet worden gebruikt. Honden, katten en paarden worden al jarenlang gechipt en onze ervaring wijst uit dat deze methode superieur is.

"Er is niemand die zal opperen dat honden en katten moeten worden gebrandmerkt in plaats van gechipt. Waarom paarden dan wel?"

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:01

Dat had ik ze zo ook wel kunnen vertellen.. 8)7 daar hoef je volgens mij geen doctorandus voor te zijn!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:02

lijkt me toch ergens logisch? Brand jezelf maar eens doet ook veel meer en langer pijn dan een prik, waarom zou dat bij paarden anders zijn? Van mij mag er een verbod op komen

KiWiKo

het enige is dat als een paard gebrandmerkt is, dat dit dan niet meer anders kan worden.......... in tegenstelling tot paarden met wel 3 chips in hun lijf.......

en dat zijn dan de paarden die constant maar doorverhandeld worden........ JOEPIIEEEE ik heb geen pijn gehad van het Chippen, alleen zijn de laatste paar jaren van mijn leven niet zo heel best geweest...... maar ze hebben me gelukkig niet gebrandmerkt........

Blue_Eyes

Hoe verbazingwekkend :\
In de middeleeuwen werd brandmerken al als martelmethode gebruikt bij mensen. Ik zie geen reden waarom het dan voor een paard minder pijnlijk zou zijn... maar ik ben blij dat ze gaan adviseren dat dat niet meer moet.

Anoniem

Nou, ben toch een voorstander van brandmerken. Een stuk veiliger dan een chip is het. 2 van onze paarden hebben een brandmerk en ik vind het prima!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:03

mijn visie........... al zouden ze er twee weken pijn aan hebben.........

dan alsnog kies ik voor brandmerken.......

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:03

omg!!!
zelfs een klein kind had kunnen bedenken dat brandmerken pijnlijker is dan chippen! }:0

niet te geloven zeg :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:04

Zijn er ook onderzoeken geweest naar koud merken? Zo te zien niet...
Beetje eenzijdig onderzoek.
En behalve brandmerk en chip zijn er andere methodes die net zo snel zijn en zelfs nog veiliger. Irisscan bijvoorbeeld?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:05

Citaat:
en deze groep supporters was dan ook van mening dat er onvoldoende bewijs is om aan te kunnen tonen dat brandmerken veel pijn doet.

Deze opmerking vind ik ook wel heel erg achterlijk, welke debiel zegt nou zoiets, het lijkt me toch duidelijk dat een brandwond!? toch meer pijn veroorzaakt dan een klein prikje in de nek.... Wat een schmucks! Laat ze zelf maar eens brandmerken, dan mogen ze me nog eens vertellen dat het allemaal wel meevalt. Wat een sukkels, geen andere benaming voor.

Lielle

ik heb toch onze ruin volkomen hysterisch zien worden na het chippen, en dat heb ik met brandmerken nooit gezien.

kynshiri

ok, maar totaal daarnaast vind ik chippen dus ook geen goeie methode... dit lijkt me weer zo'n onderzoek om chips goed te praten, terwijl dna of iriscontrole veeeeel sluitender zijn en je daar evengoed een leesapparaat voor nodig hebt.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:07

KiWiKo schreef:

zeg je nu dat je het niet erg zou vinden als je paard 2 weken pijn heeft omdat de baas ervan liever een brandmerk wil dan een micro chipje in het lichaam? :O
denk dat je het zelf ook niet zo leuk zou vinden als mensen ook gemerkt zouden moeten worden en je kan kiezen tussen brandmerk of een chip

hyppolyte

Citaat:

Zou je daar ook voor kiezen als het om jezelf ging?

Mazoe

trustHim schreef:
lijkt me toch ergens logisch? Brand jezelf maar eens doet ook veel meer en langer pijn dan een prik, waarom zou dat bij paarden anders zijn? Van mij mag er een verbod op komen

Inderdaad ja, volledig mee eens... :j

bulck

idd heb ik ook de voorkeur aan het brandmerken. het geeft eigenheid (stamboek) en zo'n chips hebben ook nadelen (zweven in het lichaam ect)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:08

Ik zou geen chip in mijn lijf willen. Dan desnoods een brandmerk, of een tattoo.

randalinpony

KiWiKo schreef:
het enige is dat als een paard gebrandmerkt is, dat dit dan niet meer anders kan worden.......... in tegenstelling tot paarden met wel 3 chips in hun lijf.......

en dat zijn dan de paarden die constant maar doorverhandeld worden........ JOEPIIEEEE ik heb geen pijn gehad van het Chippen, alleen zijn de laatste paar jaren van mijn leven niet zo heel best geweest...... maar ze hebben me gelukkig niet gebrandmerkt........

Hoezo kan dat niet meer anders worden?

Een ander brandmerk eroverheen en hoppa, weg identificatie.

Bij friezen en shetten werden er zelfs kunsten uitgehaald met de liptattoo's, weet niet hoe dat nu is geregeld inmiddels...

Mijn merrie is volkomen hysterisch als een vreemde haar in de buurt van de hals wil raken, dankzij een handige chipper...
Maar ik denk dat als ze een brandmerk had gehad, een vreemde haar nu niet meer in de buurt van de achterkant had kunnen naderen... Dus tja.

Als je zelf weleens een brandwond hebt gehad, weet je ook waarom een heet ijzer op een paard niet zo lekker is.

Jasmijn76

mn eerste gevoel zeg toch, doet maar een chippie erin....het zou ook fijn zijn als ze een chip gelijk linken met een medisch dossier...maar ook hierin valt een hoop te verbeteren..en ben eerlijk, heb me nooit heel erg verdiept in brandmerken, alleen dat het me verrot zeer lijkt

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:10

Pompen ze geld in zulk onderzoek? Mijne is zowel gebrandmerkt als gechipt, maar als ik moest kunnen kiezen werd het toch chippen hoor

Rana

Re: 'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:10

Tja ik moet toch eerlijk zeggen dat ik ook liever een brandmerk heb...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:11

kimberleyhof schreef:
KiWiKo schreef:

zeg je nu dat je het niet erg zou vinden als je paard 2 weken pijn heeft omdat de baas ervan liever een brandmerk wil dan een micro chipje in het lichaam? :O

ja dat klopt......... ik heb liever dat het paard 2 weken pijn heeft dan afgekeurd de handel in gaat wat nu gebeurd. Er lopen paarden rond met wel 3 chippen in zich....... allemaal afgekeurd spul wat eigenlijk voor de dood weg had moeten gaan...... en die gaan van handelaar naar handelaar om uiteindelijk op transport naar Italie te gaan.......

hadden die paarden een grote A op de schouder gebrandmerkt gekregen....... hadden ze 2(?) weken pijn gehad, maar niet de ellende van de handel..........

Toen ik nog jong was werd er op de keuring zelf nog gebrandmerkt....... nooit ellende van gezien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:12

hyppolyte schreef:
Citaat:

Zou je daar ook voor kiezen als het om jezelf ging?

als ik niet in staat was om over mijn eigen leven te beslissen, jazeker!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:12

Citaat:
Ik zou geen chip in mijn lijf willen. Dan desnoods een brandmerk, of een tattoo

Heb je ooit wel eens een brandwond gehad (of een tattoo for that matter)?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:13

juist, dat vind ik ook.... Je ziet in een oogopslag veel meer