Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 10:42

Nieuwsredactie | http://www.knhs.nl
Lielle / _Sigrid_

Op vrijdagavond 10 juli werd op het KNHS centrum in Ermelo de eerste proefwedstrijd met bitloos dressuur rijden onder de KNHS vlag georganiseerd. Via oproepen op onder andere Bokt werd bitloze ruiters de gelegenheid geboden om in diverse klasses beoordeeld te worden door reguliere juryleden. Uiteindelijk kwamen er 19 combinaties aan de start, varierend van B t/m Z2. De publieke belangstelling was behoorlijk en door ruiters en publiek was er volop ruimte voor discussie over de toekomst voor het Bitloos rijden in wedstrijdverband.
Onder de deelnemers waren ook diverse bokkers, in de B Piezze met Van Leijsen Ruby, Gilbey met Beggar's Row en FahyaFemke met Fahya Femke, in het L1 Evelienepien met Guillermo van de Woeste Hoeve, in het M2 Moonprayer met Ulysses en in het Z1 Sjolvir met haar Fjord Sjolvir. Foto's en impressies van de deelnemers volgen nog.

Alvast een eerste topic met wat foto's
[EV-ITP] Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Nadat de deelnemers hun proef hadden gereden, die door maar liefst vijf juryleden werd beoordeeld, werd de optoming bekeken door enkele leden van de KNHS werkgroep die zich bezig houdt met de invoering van bitloos dressuur. Voor de werkgroep was deze wedstrijd een mooi moment om verschillende optomingen in de praktijk te zien en de werking ervan te bekijken. Naast de beoordeling van de paardvriendelijkheid van de optoming werd er verder ook geïnformeerd naar de ervaringen van de ruiter met bitloos rijden en de reden om voor de specifieke optoming te kiezen. Ook zijn alle dressuurproeven opgenomen op video, en ook de ervaringen van de juryleden zullen in de evaluatie door de werkgroep worden meegenomen. Belangrijkste aandachtspunten daarin zijn paardenwelzijn en mogelijk andere richtlijnen voor de beoordeling van rijtechnische aspecten als aanleuning. Op basis van de ervaringen van deze proefwedstrijd bekijkt de KNHS de mogelijkheden om het bitloos dressuur rijden per 1 april 2010 mogelijk te maken in de wedstrijdsport.

Na afloop van de wedstrijd werd er door de diverse deelnemers en toeschouwers nog nagepraat over het bitloze experiment. In het algemeen waren de deelnemers zeer positief over de avond. Saskia Higler (moonprayer) die meereed in de M2 keek terug op een geslaagde dag. "Ik vond het een leuke sfeer en vrijwel iedereen was heel serieus met het rijden bezig." Saskia rijdt haar paard Ulysses op een hackemore. "Dat is eigenlijk uit nood geboren. Hij heeft waarschijnlijk ooit een stuk prikkeldraad in zijn mond gehad en daar heeft hij wat verwondingen aan overgehouden. Ik kon dus kiezen: of niet rijden, of met een hackemore die iemand toevallig had liggen. Ik ben het gaan proberen en was echt heel verbaasd over hoe hij erop liep. Lekker los in zijn lijf en hij protesteerde helemaal niet meer, het gaat super! Daarom hoop ik dat de KNHS bitloos op wedstrijd zal toelaten."

Ook Mayke Bons die met haar NRPS-pony Nienke meereed in de klasse L2 sprak van een hele interessante avond. "Ik vond niet alle optomingen die ik heb gezien even geschikt, maar ik ben wel blij met het feit dat mensen er meer over na gaan denken. Dat het in principe ook zonder bit kan." Mayke rijdt haar pony op een hoofdstel van Dr Cook. Thuis op haar eigen stal geeft ze ook les aan jonge kinderen. Deze kinderen rijden allemaal op een leren stalhalster met teugels eraan en dat gaat prima vertelt ze.

Prijswinnaar in de Z2 Liesbeth Jorna stopte drie jaar geleden met de wedstrijdsport. "Ik had het allemaal wel een beetje gezien en ben me gaan verdiepen in Natural Horsemanship. Ik kwam erachter dat je met een heleboel minder soms een heleboel meer kan bereiken." Haar proef met haar zwarte ruin Matador (v. Haarlem) oogste veel bewondering bij de toeschouwers. Diverse mensen langs de kant noemden de combinatie mooie reclame voor de bitloze dressuur. Liesbeth zelf neemt na afloop bescheiden de complimenten in ontvangst.

Uitslagen
Klasse B
1. Marielle Desiré Huizer - Fahya Femke: 62,3%
2. Ingrid Helmes - Beggar's Row: 57.1 %

Klasse L
1. Hannie Vastenburg - Ventoux Libre: 63.4%
2. Marc van den Hooren - Up-date: 61.7%

Klasse M
1. Debbie van Beek - Guinness-Gabe: 58.3%
2. Saskia Higler - Ulysses: 57.7%

Klasse Z:
1. Liesbeth Jorna - Matador: 57.7%

Verwante onderwerpen
[VN] KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Abeltje77

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:44

Geen foto's?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:45

Je vergeet Sjolvir in het Z met de fjord, zette ook een nette proef neer +:)+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 10:45

:oo helemaal vergeten, zet het er meteen bij.

Er zijn wel foto's maar die heeft iemand anders.
/edit

ook de uitslag erbij gezet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:49

Leuk dat het een sucses was!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:50

Ik moet zeggen dat ik hele mooie combinaties gezien heb en ook combinaties waarvan ik dacht: hmm, dit is niet echt een goeie promotie voor bitloos rijden.....
Ik heb ook een hoop verschillende optomingen gezien, sommige erg fijn en sommige minder fijn.
Moet zeggen dat de bloemhackamore een van de weinige was die voor mij in aanmerking zouden komen.
volgens google is het toch hackamore ipv hackemore

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:51

Ik heb ook mee gedaan in de B met Beggars Row :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 10:54

je staat er ook bij.

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:56

ben benieuwd na foto's !
Wel erg leuk!

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:00

Super leuk, ben helemaal fan van bitloos en als het er door komt zou ik ook zeker wel bitloos wedstrijd willen gaan rijden :D Ben ook heel benieuwd na de foto's.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:03

Ben ook heel benieuwd naar de foto's.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:08

De percentages in met name de M en Z houden niet over.... Zijn de volledige uitslagen ook ergens te bekijken?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:10

Ik was hier graag naar wezen kijken, maar het is er niet van gekomen. Ik ben benieuwd naar de foto's. Hopen dat er vaker zulke dingen georganiseerd worden :D

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:12

Er is aardig pittig gejureerd.
Bij 1 jury had ik zelfs 163, terwijl Beggar niet anders liep dan normaal in de B met bit.
De hoogste was bij mij 176.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:14

Gilbey, wat voor punten rijd je dan normaal gesproken met bit in de B?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:15

Er verschenen 19 combinaties en er staan er maar zeven in de uitslagen genoemd?
Is de rest 'gezakt' (score onder 50% gehaald) en staan ze daarom niet bij de uitslagen? Of zijn alleen de bokkers genoemd? :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 11:16

Ik heb alleen de prijswinnaars genoemd, heb geen zin om alles over te typen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:17

Dit waren de prijswinnaars, oh dear, dan weet ik al wat er gaat komen :).

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:18

Lovely schreef:

Als het minder gaat net onder de 180 en ander tussen de 180 to 190 met uitschieters tot 193.
Ik heb voldoende om over te gaan naar de L, maar wil eerst nog aan een paar dingen werken voor ik over stap

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:21

ik vond het in iedergeval ernstig leuk :D

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:23

Een succes? met 19 ruiters en scores van krap aan de 60% en winnaars met ruim onder de 60%??

Dat noemen ze serieus een succes? Waar waren al die schreeuwers die hier altijd het hardst roepen?! Stonden die langs de kant??

Dapper. :n

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:23

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:24

klinkt goed :) maar de uitslag valt wel laag uit, of niet?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:24

DL_ schreef:
Een succes? met 19 ruiters en scores van krap aan de 60% en winnaars met ruim onder de 60%??

Dat noemen ze serieus een succes? Waar waren al die schreeuwers die hier altijd het hardst roepen?! Stonden die langs de kant??

Dapper. :n

Waar was jij gisteren dan?
Als je het niet live gezien hebt kun je geen oordeel vellen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:25

Gilbey schreef:
Lovely schreef:

Als het minder gaat net onder de 180 en ander tussen de 180 to 190 met uitschieters tot 193.
Ik heb voldoende om over te gaan naar de L, maar wil eerst nog aan een paar dingen werken voor ik over stap

Oke, dat is dus wel wat hoger dan dat je nu hebt gehaald. Dat is natuurlijk best jammer, maar ik weet niet of je moet zeggen dat het overdreven streng gejureerd is, of gewoon toch heel serieus met het oog op het verder brengen van deze manier van rijden?