Lielle

het nederlandse zestal voor aanvang van de proef
Fotografie: Lielle
Afgelopen weekend vond in het Hongaarse Nagykanizsa het EK voor Landelijke Ruiters plaats. Deze wedstrijd is een CIC eventingwedstrijd op 2*-niveau, waarbij met name de zestallenproef voor de deelnemende teams opvallend is. Verder bestaat de wedstrijd uit een individuele dressuurproef op M2 niveau, de cross country over een parcours van 3100 meter met 21 hindernissen en het afsluitende 1.20 m springparcours.
Voor deze wedstrijd waren maar liefst drie deelnemende bokkers en een groom geselecteerd Linda Smulders, gegroomd door Jolien, Jiska Ros en Sabine Franken. Helaas bleken de internetfaciliteiten erg beperkt, waardoor het niet mogelijk is geweest om live verslag te doen vanuit Hongarije. Toch willen we jullie niet de impressies van deze wedstrijd onthouden, hieronder volgt na het persbericht van de KNHS nog een kort sfeerverslag.
De uitslagen
Het Nederlandse team is in het Hongaarse Nagykanizsa vierde geworden tijdens het EK voor Landelijke Ruiters waardoor de doelstelling, minimaal de bronzen teammedaille van Zweden 2007 evenaren niet werd gehaald. Desondanks was chef d’equipe Fried van Stiphout tevreden over de prestaties van zijn ruiter en amazones. In de zeer spannende eindstrijd greep Duitsland wederom de macht met dubbel goud. Judith Anssems-Janssen (Prinsenbeek) was met de dertiende plaats de beste Nederlandse in het individuele klassement. De ploeg van Van Stiphout (Hegelsom-Horst), chef de mission Gert Naber (Biddinghuizen) en veterinair Harm Borgmans (Reusel) werd achtervolgd door pech. Al in de voorbereiding vielen enkele sterke kandidaten uit. In het prachtige, maar warme Nagykanizsa blesseerde O’Neill S van Linda Smulders zich tijdens een uitglijder in de training.
De dressuur
Het EK voor Landelijke Ruiters begint met een zestallenproef. Dankzij deze afdelingsdressuur, meetellend voor het landenklassement, onderscheidt dit evenement zich van andere eventingwedstrijden en kampioenschappen. Het landenteam – bestaande uit Florinoor Hoogland, Edith Tuytelaars, Jiska Ros, Ilonka Kluytmans, Arjan Morsink en Judith Anssems – begon met een goede proef, waarin het team boven het niveau van de trainingen uitsteeg. Het leverde de vijfde plaats op, maar het verschil met winnaar Zwitserland was klein.
Tijd verloren in de cross
In de individuele dressuur zette Kluytmans met haar getalenteerde Buitenlust Here I Am de beste score (22e plaats) neer voor oranje. De schimmel loopt met veel oprichting en bleef ontspannen, maar deed af en toe de mond open. Tuytelaars scoorde nagenoeg even hoog als Kluytmans en werd 23e. ‘Ukkepuk is pas acht. Hij kan nog niet zo opgericht lopen, maar ik ben zeer tevreden over hem.’ Nederland hield de vijfde plaats na de individuele dressuur vast.
In de pittige 2*-cross moest het team echter een veer laten. Van Stiphout: ‘De ruiters hebben naar vermogen gereden in het zestal, de individuele dressuur en het springen. In de cross hebben ze geen fouten gemaakt – en dat kunnen de andere teams hen niet nazeggen denk ik. Maar we verliezen teveel tijd in het terrein. De ruiters hadden de opdracht twee alternatieven te rijden, om risico’s voor het team te vermijden. Een alternatief is op zich niet erg, maar we missen tempo. Als je een minuut buiten de tijd rijdt, dan heb je al meer strafpunten dan een weigering. Dat haalt niet uit. Onze ruiters crossen goed, nu moet het een tandje sneller. Pas dan kunnen we meestrijden om de medailles.’
Doordat Zwitserland wegviel, steeg Nederland tijdens de crossdag naar de vierde plaats. Het gat met de top drie was echter niet te overzien (53 punten).
Anssems klom dankzij een perfecte cross, slechts 16 seconden (6,4 strafpunten) te langzaam, met Ulrike naar de veertiende plaats. Ros liep 12,4 strafpunten op, maar als verkenner voldeed ze perfect aan haar taak met routinier en crosstijger Ice Beau. Reserve Sabine Franken, die aan de individuele wedstrijd deelnam, gaf in de cross op. Haar Tenda wilde vanaf hindernis 4 niet meer aanpakken en bleek een wondje aan de kroonrand en onder de buik te hebben opgelopen.
Dik parcours bij het springen
Tijdens het afsluitende springparcours streden de Belgen, Britten en Duitsers om de medailles. Het voor dit niveau dikke parcours – ‘kort bij de 1,30 m’, aldus een toeschouwer – vroeg veel vermogen en instelling van de paarden. Edith Tuytelaars zette de goede toon door een ronde met een springfout en het leverde haar uiteindelijk de 24e plaats op. ‘Dit is wat Ukkepuk op dit moment kan. Ik ben dik tevreden.’ Florinoor Hoogland maakte met Captain Henessy ook een fout en finishte als 22e. Na een tegenvallende dressuurproef sloot ze het kampioenschap goed af. ‘Ik dacht dat ik met de druk als laatste starter om kon gaan, maar het was moeilijker dan ik dacht. Ik was zo bezig met hoe Henessy liep, dat ik in de stap verkeerd reed. Daardoor raakte ik de kluts kwijt. De cross was geweldig: bij elke hindernis stonden Nederlanders om ons aan te moedigen.’
Kluytmans sprong een super nulrondje en klom daarmee naar de vijftiende plaats in het eindklassement. ‘Een dik parcours, dat was in ons voordeel. Ik was helemaal niet zenuwachtig. Laat maar komen, dacht ik. Dankzij Leon Kuypers, hij heeft mij perfect hiernaartoe getraind.’
Ook Ulrike van Anssems maakte een springfout, maar desondanks steeg de combinatie naar de dertiende plaats. ‘Ik mag content zijn’, lachte de Brabantse amazone, die vooral erg gelukkig was met haar dressuurproef. ‘Ik ben blij dat ik de progressie hier heb kunnen voortzetten. Ulrike loopt voor het vierde jaar 2*, de cross is nu goed bevestigd. Ze liep hier heel fijn door de technische opgaven heen. Ik heb al vaker plannen gehad om naar de 3* te gaan, maar nu komt dat er echt aan.’
Arjan Morsink met Obelisk en Jiska Ros met Ice Beau reden een goede wedstrijd, maar verloren terrein in het springparcours. Ze eindigden in de staart van het klassement.
De individuele medailles gingen naar Duitsland en Groot-Brittannië. Duitsland won teamgoud, voor de Belgen en Britten.
Uitslagen EK voor Landelijke Ruiters, 2-5 juli 2009
Landenwedstrijd:
1. Duitsland 326,84
2. België 326,85
3. Groot-Brittannië 328,09
4. Nederland 395,13
Individueel:
1. Ina Tapken (Dui) London Return 49,9
2. Antje Deparade (Dui) Komtess 53,8
3. Hannah Mace (GBr) Toy Boy III 55,1
13. Judith Anssems-Janssen (Prinsenbeek) Ulrike 67,5
15. Ilonka Kluytmans (Prinsenbeek) Buitenlust Here I Am 71,0
22. Florinoor Hoogland (Otterlo) Captain Henessy 82,6
25. Edith Tuytelaars (Baarle-Nassau) Ukkepuk 86,4
33. Arjan Morsink (Diepenheim) Obelisk 94,6
39. Jiska Ros (Wijhe) Ice Beau 107,3
Sabine Franken (Ysselsteyn LB) Tenda opgave in de cross
Linda Smulders (Horst) O’Neill S niet deelgenomen
Foto’s
Tijdens de hele wedstrijd waren steeds weer oranje supporters te zien. Naast familie en vrienden van de deelnemers waren ook diverse sgw-liefhebbers afgereisd naar Hongarije, waar op de camping zelfs het Holland Hinniken Huis was ingericht door het Nederlandse team.
Maar ook de andere landen waren fraai uitgedost en zeer duidelijk te herkennen.

Fanatieke supporters

Toch nog een paar druppels

Sabine Franken met Tenda
Opvallend was de aandacht die door de organisatie was besteed aan de verzorging van de paarden. Op de crossdag waren water en ijs ruimschoots voorhanden om te paarden te kunnen koelen na de zware inspanningen, en zelfs een ventilator met waterdamp was beschikbaar. Gezien de hoge temperaturen werd er dan ook ruimschoots gebruik van gemaakt.

Containers met ijs

Obelisk van Arjan Morsink, koelen na de cross

Rustig grazen na de eerste dressuurdag
De cross was een kampioenschap waardig, er zaten diverse pittige combinaties in met tijdrovende alternatieven. Opvallend was de waterbak op het hoofdterrein, waarbij vier smalle hindernissen op een gebogen lijn stonden. Verder bleken hindernis 11 en 12, een combinatie van een opsprong, dikke boom, afsprong en een gebroken lijn naar een heel smalle sprong, en hindernis 17 en 18, twee steilsprongen die onder zeer schuine lijn gesprongen konden worden scherprechters in de cross. Uiteindelijk waren slecht drie combinaties in staat om deze cross foutloos binnen de tijd af te leggen.

Insprong van de coffin, Ilonka Klutymans met Buitenlust’s Here I Am

Jiska Ros met Ice Beau, het B element van de lastige waterbak

Het laatste element van de waterbak Ilonka Klutymans met Buitenlust’s Here I Am

De eerste waterbak, een in/uit van twee dikke bomen met een diepe landing
Er stond op zondag een zeer serieus springparcours, dat door slechts weinig ruiters foutloos werd afgelegd.

De prachtige omgeving met de waterbak op de voorgrond
Ook was er nog een open wedstrijd, de tweede plaats ging naar Jan van Beek met zijn hongaarse paard Gidran Ima

Verwante artikelen
[VN] EK Landelijke Ruiters: Topsport voor de veelzijdige amateur
[VN] Eventing: ‘Landelijke Ruiters’ op jacht naar EK-medaille
[VN] Nog een bokker naar het EK Eventing voor Landelijke Ruiters
[VN] Drie bokkers betrokken bij selectie EK Landelijke Ruiters
[VN] Afvaardiging voor EK Landelijke Ruiters bekend gemaakt
[VN] Definitieve selectie EK Landelijke Ruiters bijna een feit
[ON] Voorbereiding voor het EK Landelijke Ruiters in volle gang
[VN] Fried van Stiphout zoekt thuiskomers voor EK in Hongarije
[VN] Bokkers in de internationale eventingwedstrijd Fontainebleau
[VN] EK Landelijke Ruiters in Hongarije