Hans Peter Minderhoud bezorgt Nederland de zege in Aken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hans Peter Minderhoud bezorgt Nederland de zege in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 18:30

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Hans Peter Minderhoud en Nadine
foto: www.sjoert.com

Hans Peter Minderhoud en Exquis Nadine bezorgden door een bijna foutloze proef Nederland een benauwde zege in de landenwedstrijd. Benauwd, omdat Anky van Grunsven en IPS Salinero net niet tot hun normale niveau wisten te komen. Minderhoud bereikte individueel de tweede plaats, achter de Amerikaanse winnaar van de wereldbeker finale 2009 Steffen Peters met Ravel, terwijl Van Grunsven genoegen moest nemen met een voor haar doen ongebruikelijke gedeelde vijfde plek. Uiteindelijk voor Aken een historische uitslag, want Duitsland verloor niet alleen de landenwedstrijd, de beste individuele Duitse combinatie, Matthias Alexander Rath met Sterntaler Unicef, was pas op de vijfde plek te vinden.

Direct na de rit maakte Hans Peter Minderhoud een uitgebluste indruk. "Het was de dood of de gladiolen", stamelde de ruiter, die even de tijd nam om tot zichzelf te komen in de tropische hitte. Nadine pakte voortreffelijk aan en in piaffe en passage maakte de kleine merrie zich groot. De uitgestrekte draf werd gezet uitgevoerd, de changementen klopten en op de laatste lijn met piaffe, passage en piaffe, waarin Nadine nog wel eens te vluchterig wilde zijn, bleef de controle nu optimaal. Even was er een hapering in de moeilijke overgang van passage naar galop. Maar dat was dan ook het enige foutje dat genoteerd kon worden. "Ik wist niet wat ik moest scoren om Nederland de overwinning te bezorgen, maar wilde niet meer en niet minder dan een topprestatie neerzetten. Nadine heeft een zwaar winterseizoen achter de rug en na Las Vegas heb ik haar bewust rust gegeven. Voor ons kwamen de Nederlandse kampioenschappen in De Steeg iets te vroeg, maar gelukkig konden we in Rotterdam laten zien dat we de opgaande lijn te pakken hebben en dat is hier nog eens bevestigd. Rustig doorwerken is het devies richting het EK in Windsor", aldus Minderhoud, die zeker anderhalve liter mineraalwater naar binnen goot. "En ik had mijn Hong Kong rijjas nog wel aan!". Deze tweede plek was de derde tweede plaats die Minderhoud in Aken veroverde. Ook met Florencio (op woensdag) en Escapado werd hij tweede.

Anky van Grunvsen was niet erg tevreden over haar optreden met IPS Salinero. "We hebben te veel fouten gemaakt. De eerste fout ontstond weer in de uitgestrekte draf. Ik heb gezien dat iemand op de tribune opstond, maar dat is geen excuus. Ik moet die fouten voorkomen", stelde de amazone resoluut vast. Toch is zij niet ontevreden. "In de training thuis is Salinero helemaal terug op zijn oude niveau, als het al niet nog beter is. Ik ben hier in Aken tweemaal de piste ingereden om te oefenen en beide malen pakte Salinero perfect aan. Ook in de voorbereidingen op de rit liep het volgens het boekje en dan lukt het in de wedstrijdring net niet. Piaffe en passage waren heel goed, maar de changementen, zowel de eners als om de twee, zouden sterker gesprongen moeten worden!".

De jury was op de waardering van Peters na niet erg eensgezind. Alle vijf de juryleden hadden de Amerikaan op de eerste plek, maar Minderhoud, die als tweede eindigde, stond driemaal op een derde plek, één maal op de vierde en eenmaal op de vijfde plaats. De schimmel Balagur met de Witrussische Alexandra Korelova, die indrukwekkende piaffe en passage momenten aan de jury voorschotelde, stond eenmaal tweede, eenmaal vierde, tweemaal vijfde en eenmaal negende. Met Nathalie Zu Sayn-Wittgenstein was de jury zo mogelijk nog verdeelder. De Deense reed met Digby een zeer goede proef, zonder fouten. Eenmaal tweede, eenmaal derde, eenmaal vierde en tweemaal achtste was de waardering van de jury daarvoor. Anky van Grunsven, die foutjes maakte, stond tweemaal tweede, tweemaal negende en eenmaal elfde, terwijl de Duitser Rath, die samen met Van Grunsven de vijfde plek innam, eenmaal als tweede, tweemaal als zesde, eenmaal als zevende en eenmaal als tiende werd geplaatst. Daaruit kan dan weer de conclusie worden getrokken dat eenstemmigheid bij de jury over de beoordeling van het getoonde ver te zoeken was. "De jury moet nog veel leren", vatte bondscoach Sjef Janssen zijn commentaar bondig samen.
Het grootste slachtoffer daarvan werd Marlies van Baalen (Brakel) met BMC O'Jay DVB. Van Baalen eindigde als dertiende, maar het Zweedse jurylid waardeerde haar rit met een zevende plaats, terwijl het Franse jurylid haar uiteindelijk als 25ste plaatste.
Sander Marijnissen was dolbij met de overwinning van het Nederlandse team: "Wie maakt het mee tijdens een debuut in Aken deel uit te maken van het winnende team, ook al heb ik helaas geen bijdrage aan die zege kunne leveren?". Hij eindigde met Moedwil op de twintigste plek.

Janssen oogstte op de persconferentie wel applaus van de niet Duitse journalisten. "Ik vind het een groot schandaal hoe in Duitsland met één van de grootste sportvrouwen die dit land ooit heeft gekend - Isabell Werth - wordt omgegaan. Ik betitel het als respectloos dat niemand voor haar in de bres springt", aldus Janssen.

Meer info zie: http://www.chioaachen.de

Uitslag Grand Prix dressuur:

1) Steffen Peters (USA) - Ravel (Contango x Democraat) - 77.830%
2) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Exquis Nadine (TCN Partout x Roemer) - 72.468%
3) Alexandra Korelova (Rus) - Balagur - 72.043%
4) Nathalie zu Sayn Wittgenstein (Den) - Digby - 71.830%
5) Anky van Grunsven (Erp) - IPS Salinero - 71.362%
5) Matthias Alexander Rath (Dui) - Sterntaler-Unicef - 71.362%
13) Marlies van Baalen (Brakel) - BMC O'Jay DVB (Jazz x Formateur) - 68.426%
20) Sander Marijnissen (Wijdewormer) - Moedwill (Goodwill x Beaujolais) - 65.702%

Uitslag landenwedstrijd dressuur:

1) Nederland - 212.256
2) Duitsland - 210.213
3) Engeland - 205.575
4) Denemarken - 204.809

Uitslag Grand Prix CDI:

1) Nathalie zu Sayn-Wittgenstein - Rigoletto - 72.128%
2) Hans Peter Minderhoud - Exquis Escapado - 71.745%
3) Tinne Vilhelmson (Zwe) - Favourit - 69.362%

Klik hier voor de uitslagen.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:33

Nou ik vind dat ook Marlies en BMC O'Jay hier genoemd mogen worden, en niet te vergeten Anky en Salinero die een zeer moeilijke rit hadden, maar toch de slechte onderdelen lieten volgen door schitterende onderdelen.

Verder een compliment aan Steffan Peters en Ravel die een superproef hebben neer gezet. Een echte kluif voor Edward en Totilas.
Laatst bijgewerkt door Horsedances op 02-07-09 18:37, in het totaal 3 keer bewerkt

zipje71

Re: Nederland wint de Landenwedstrijd dressuur tijdens CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:35

helemaal mee eens, Marlies heeft het zeker toppie gedaan! Zowel zij als Anky zijn benadeeld door die Franse blinde kip

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:39

Wat gebeurde er precies met Anky en Salinero?

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:39

Inderdaad erg jammer van de Franse jury maar vooralsnog hebben de Nederlanders natuurlijk uitstekend gepresteerd!! Die is binnen :D !!!!!!!!!!!!! Marlies ontzettend knap gereden in zo'n sterk deelnemersveld!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:40

Leuk voor ze. Maar oh wat is die steffan toch goed bezig met Ravel. HP ook goed gedaan.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:40

chitra schreef:

daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 18:52

Er zaten wat slordigheidjes in de proef van Anky.
Zometeen komt er vast een uitgebreid nieuwsbericht :)

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:18

Helemaal super!

En mooi, alleen maar meer spannende strijd aan de top! Dat wordt nog wat de komende kampioenschappen, leuk!

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:26

Hmm.. Misschien is deze vraag iets off-topic, maar aangezien het om landenteams gaat..

Hoe is het eigenlijk met Adelinde en Parzival? Wanneer zouden ze weer op volle kracht de wedstrijden inkunnen??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:39

chitra schreef:

Anky had Salinero er heel flitsend aanstaan maar daardoor galoppeerde hij aan in de mooi begonnen eerste uitgestrekte draf. Allebei de galoppirouettes bleef hij niet helemaal mooi in ritme springen, wissel na de uitgestrekte galop kwam wat vroeg, maar geen echte fouten verder, alleen wat hectisch op de laatste lijn passage/piaffe/passage. De andere onderdelen en het algemene beeld vond ik mooier en flitsender dan in Rotterdam.

Hans Peter met Nadine hebben onwaarschijnlijk goed gescoord, ontzettend knap!
Ook echt super gedaan van Marlies, in dit sterke deelnemersveld. En dit bewijst eens te meer de waarde van het blijven rijden van Anky voor het Nederlandse Team, het zou supergaaf zijn als ze goud konden winnen op het EK (alleen jammer als dat zonder strijd met Isabell Werth is).

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:35

horseyfries schreef:
chitra schreef:

Anky had Salinero er heel flitsend aanstaan maar daardoor galoppeerde hij aan in de mooi begonnen eerste uitgestrekte draf. Allebei de galoppirouettes bleef hij niet helemaal mooi in ritme springen, wissel na de uitgestrekte galop kwam wat vroeg, maar geen echte fouten verder, alleen wat hectisch op de laatste lijn passage/piaffe/passage. De andere onderdelen en het algemene beeld vond ik mooier en flitsender dan in Rotterdam.

Hans Peter met Nadine hebben onwaarschijnlijk goed gescoord, ontzettend knap!
Ook echt super gedaan van Marlies, in dit sterke deelnemersveld. En dit bewijst eens te meer de waarde van het blijven rijden van Anky voor het Nederlandse Team, het zou supergaaf zijn als ze goud konden winnen op het EK (alleen jammer als dat zonder strijd met Isabell Werth is).

Ik zie de toekomst voor Duitsland (zonder Isabell Werth) in de dressuursport zeer somber in. Bonaparte is ver over de houdbaarheids datum heen, en de overige paarden en ruiters kunnen mij totaal niet bekoren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:36

Nee, dan heeft Denemarken het beter voor elkaar!

Cayenne

Re: Hans Peter Minderhoud bezorgt Nederland de zege in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 21:27

De beginpost is aangepast!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:05

onwijs goed van hans peter en nadine!

jammer van anky!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:17

Super van HP..!!!!

Ik heb Marlies gezien tijdens OG en daarbij heb ik me echt af moeten draaien. Ik hoop niet dat haar rechterhand weer zo verschrikkelijk was vandaag. Als dit het geval is geweest dan snap ik de jurering heel goed.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:22

Jeetje wat rommelt het toch in dressuurland... Anky en Salinero van Slag, de juryleden van slag, Een aantal veelbelovende Nederlanders, en dan is de andere helft nog thuis... Dischuusie rondom doping/medicijngebruik, Isabell die aan de schandpaal wordt genageld en Sjef die terecht voor haar op de bres springt. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van dit alles, spannend is het zeker :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:27

Reed Edward Gal niet mee met Toto?

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:38

Wauw, fantastisch!!!
Go Hans-Peter

Jammer van Anky en Salinero, hoop dat ze de vorm snel terug vinden.

Marlies ook super gedaan. Jammere score van Sander, geen idee of het terecht is geweest, ik heb namelijk geen enkele proef gezien.

Target

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:41

Ulissa schreef:
Super van HP..!!!!

Ik heb Marlies gezien tijdens OG en daarbij heb ik me echt af moeten draaien. Ik hoop niet dat haar rechterhand weer zo verschrikkelijk was vandaag. Als dit het geval is geweest dan snap ik de jurering heel goed.

Helemaal mee eens! Moest idd ook een paar keer slikken toen ik haar zo bezig zag......

Verder Salinero, Sunrise, Parzival en natuurlijk Totilas al lopen ze allemaal op halve kracht halen we nog teamgoud op t ek.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:15

@Target, ik vind dat je Nadine nu wel te kort doet na zo'n prestatie als ze vandaag heeft neergezet met HP!! Maar ik moet bekennen, dat als Salinero, Sunrise, Parzival en Totilas allemaal fit zijn, Sjef een serieus luxe probleem heeft :D heerlijk toch!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:23

Wat een super prestatie van het nederlands team!

BarryFG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:03

Wat super van HP en het NLteam. Dat wordt nog een spannende strijd tussen HP en Adelinde voor een plekje in het team.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:28

Super van het NL team. Knap gedaan hoor. Wat een wisselende meningen van de jury over de plaatsing van de deelnemers.
Nog even over Marlies... ik heb haar van dichtbij met Ojay zien trainen en starten in Rotterdam. Buiten dat deze meid erg veel ervaring heeft en natuurlijk al veel successen heeft geboekt met diverse paarden, vind ik haar verre van een mooie combinatie met Ojay. Als ik ze zie rijden met dit paard lijkt het meer op een krachtstrijd tussen die 2 als op een harmonieuze proef. Dit heeft ze natuurlijk wel weer met Kigali. Nee ik zie haar liever niet met Ojay.