Operatie moet paarden met headshaking kunnen genezen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Operatie moet paarden met headshaking kunnen genezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 08:17

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

Paardenchirurgen uit Engeland hebben een nieuwe methode ontwikkeld om headshaking bij paarden tegen te gaan, wanneer alle andere methodes niet lijken te werken.

Wanneer alle middelen al zijn gebruikt om headshaking te behandelen en niets lijkt te werken, kan dit ontzettend frustrerend zijn. Volgens de chirurgen zou headshaking veroorzaakt worden door pijn in de vijfde hersenzenuw in het gezicht: de nervus trigemus.

Chirurgen van het Philip Leverhulme paardenziekenhuis aan de Universiteit van Liverpool hebben daarom een nieuwe techniek ontwikkeld waarbij kleine spiraalvormige draden langs de zenuw worden geimplanteerd.

De operatie kan onder volledige narcose worden uitgevoerd terwijl het paard op zijn zij ligt. Wanneer een kant van het paard behandeld is, wordt het paard omgedraait en kan de andere zijde onder handen worden genomen.

Embolisatie draden gemaakt van platinum worden ook wel in medicijnen van mensen gebruikt om beschadigde bloedvaten te blokkeren. De spiraaldraden worden in een zenuwkanaal vlak voor de laatste kies van het paard geplaatst, waar ze vlak naast de hersenzenuw liggen. Meestal worden er tussen de twee en vijf draden per kant gebruikt.

Omdat er hierdoor extra druk op de zenuw ontstaat denken de chirurgen dat dit de pijn die het headshaken veroorzaakt, zal onderdrukken.

Tijdens het onderzoek werden vierentwintig paarden behandeld. Alle andere oorzaken voor headshaking waren al uitgesloten. De paarden reageerden niet op alternatieve methodes zoals bijvoorbeeld het netje op de neus.

Vijfentachtig procent van de paarden reageerden goed op de operatie. Na de eerste ingreep had het direct resultaat bij negenenvijftig procent van de paarden. Bij zes paarden moest de operatie nog een keer worden herhaald en een paard bleek deze ingreep drie keer nodig te hebben voor het gewenste effect was bereikt.

Een neveneffect dat werd ontdekt was dat bij zesenveertig procent van de paarden, de dieren opeens ernstige jeuk aan de neus leken te krijgen en hierdoor begonnen te schuren. Dit leidde tot schade aan het gezicht en de mond. Dit duurde meestal slechts enkele weken, maar een van de paarden had hier meer dan vijf maanden last van.

"We zijn een stuk minder blij met deze bijwerking," aldus chirurge Veronica Roberts. Op dit moment zijn we een combinatie van lasertherapie en de operatie aan het bestuderen, maar het is nog te vroeg om resultaat te zien."

Maar volgens Roberts heeft de behandeling verder wel positief effect. Volgens de chirurgen kunnen de paardeneigenaren na een maand het paard weer blootstellen aan de situatie waarin het paard het headshaken vertoonden.
Wanneer het paard last blijft houden van headshaking wordt er geadviseerd om iedere maand rustig te kijken of het paard er alweer aan toe is om met de omgeving in aanraking te komen.
Als er na drie maanden nog steeds geen verbetering ontstaat, wordt er toch geadviseerd om het paard nogmaals te laten opereren.

"De behandelmethode kan nog veel beter maar dit is het beste wat we op dit moment kunnen bieden," aldus Roberts. "Sommige paarden zijn volledig genezen, terwijl andere paarden flink verbeterd zijn zodat ze weer bereden kunnen worden. Het eerste paard dat we via deze methode hebben geopereerd is nu na vijf jaar nog steeds vrij van headshaking. Een aantal andere paarden zijn weer opnieuw gaan headshaken, maar dit zijn er gelukkig slechts een paar."

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:34

Geen protest meer door een zenuwsignaal te onderdukken = ´Genezen´??????

hc

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:36

Al met al dus eigenlijk nog maar een klein slagingspercentage als ik het hele verhaal goed begrijp.

Of de operatie zelf risicovol is lees ik nergens?
Maar lijkt me wel?

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:41

tsja wat zal ik hier van zeggen... ik geloof er niet echt in moet ik eerlijk bekennen.. ;(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:45

crossmonster schreef:

Élke operatie heeft risicos voor het paard.

Dit betreft chirurgisch ingrijpen bij een paard om een ménsenprobleem ´op te lossen´.

Dat is de overtreffende trap van het drogeren om protest tegen scheren/bekappen te onderdrukken.

hc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:47

Huertecilla schreef:

hc

Dat gevoel riep het ook bij mij op... maar in hoeverre is het duidelijk dat deze problematiek oorzakelijk terug te voeren is naar de ruiter?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:48

Op zich wel interessant maar nog te vroeg voor echte conclusies denk ik.Het aantal paarden wat behandeld is,is niet groot. Er zullen uiteraard risico's kleven aan dit soort operaties...net als bij elke operatie,maar als je moet kiezen tussen een operatie of een paard wat zo ernstig last heeft dat het geen normaal leven kan leven...

Al moet je het natuurlijk wel kunnen bekostigen :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:50

HC,
Er zijn ook paarden die constant inde wei met hun hoofd lopen te schudden, en dat is echt geen protest.

MvV

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:50

Ninx schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Dat gevoel riep het ook bij mij op... maar in hoeverre is het duidelijk dat deze problematiek oorzakelijk terug te voeren is naar de ruiter?

Het heeft op zich mogelijk niets met de váárdigheid van de ruiter te doen, maar met het hoofdstel, (over)gevoeligheid..
Dat is volledig een ménsenprobleem. Doe het paard geen hoofdstel op = geen probleem.
´Oh, maar dan kan je er niet op rijden´. Ja, en? Dat is toch een ménsenprobleem?!

hc

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:54

Huertecilla schreef:
Het heeft op zich mogelijk niets met de váárdigheid van de ruiter te doen, maar met het hoofdstel, (over)gevoeligheid..
Dat is volledig een ménsenprobleem. Doe het paard geen hoofdstel op = geen probleem.
´Oh, maar dan kan je er niet op rijden´. Ja, en? Dat is toch een ménsenprobleem?!

hc

Er zijn ook paarden die onbelast in de wei/op stal blijven schudden.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:03

Brainless schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Er zijn ook paarden die onbelast in de wei/op stal blijven schudden.

ja inderdaad zoals die van mij.
die staat zonder halster in de wei en schud daar ook hoor!
niet heel extreem en ze heeft goed en slechte dagen.
dus daar ligt het echter niet aan mij of aan een hoofstel of halster.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:08

Huertecilla schreef:

hc

Protest??
Sinds wanneer is headshaking protest?

Neverhere

Re: Operatie moet paarden met headshaking kunnen genezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:45

Protest of niet, het is duidelijk geen genezing in mijn ogen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:57

Huertecilla schreef:
crossmonster schreef:

Dit betreft chirurgisch ingrijpen bij een paard om een ménsenprobleem ´op te lossen´.

Dat is de overtreffende trap van het drogeren om protest tegen scheren/bekappen te onderdrukken.

hc

Met je uitspraken in de topics over Isabelle Werth ben ik het over het algemeen eens. Maar hier schiet je volledig uit de bocht - headshaking is een neurologisch probleem (en in sommige gevallen zelfs een spierprobleem) dat niet veroorzaakt wordt door de ruiter of tuigage. Het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat er wegen gezocht worden om het paard te helpen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:21

Misschien handig om bij het artikel een link op te nemen naar een uitleg van wat headshaking dan precies is, wanneer het voorkomt en vooral waardoor het wordt veroorzaakt. En als dat niet duidelijk is, dan gaat het ook niet werken om er een discussie over te voeren?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:27

Jannepauli schreef:
Maar hier schiet je volledig uit de bocht - headshaking is een neurologisch probleem (en in sommige gevallen zelfs een spierprobleem) dat niet veroorzaakt wordt door de ruiter of tuigage. Het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat er wegen gezocht worden om het paard te helpen.

Headshaking kan net zo goed een stress gerelateerd probleem zijn. En dan kan het dus wel veroorzaakt worden door ruiter en/of tuig.

De operatie waarover gesproken wordt doet mij denken aan de zenuwsnede die ze hoefkatrollers geven... :=

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:33

Lijkt mij dat je zo'n operatie alleen zou overwegen als het paard echt heel erg veel last van het kopschudden heeft (dus niet alleen tijdens het rijden of af en toe een knikje) en je verder 'alles' al geprobeerd hebt.

Vind het wel goed dat er onderzoek naar mogelijke manieren om dit op te lossen gedaan wordt :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:49

laura1986 schreef:
Misschien handig om bij het artikel een link op te nemen naar een uitleg van wat headshaking dan precies is, wanneer het voorkomt en vooral waardoor het wordt veroorzaakt.

+:)+

Ging/ga ervan uit dat dit ´headshaking´ het kopschudden bij rijden betreft. Het is inderdaad heel goed mogelijk dat er een begripsverwarring is.
Zo zie je maar hoe goed je dóór moet denken bij nieuwsberichten.
Ik sprong naar conclusie :o
Hoe dan ook mijn excuus daarvoor, want ook als het een een correcte conclusie blijkt, blijft het een op zich onjuiste sprong.

hc

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:03

Huertecilla schreef:
crossmonster schreef:

hc

Hoezo een mensenprobleem? Hoe verklaar je dan dat mijn paard in de wei ook schud? En dat het alleen maar in de maanden maart tot en met juni/juli is? Het is een probleem gerelateerd aan het seizoen van het jaar. Het is te vergelijken met hooikoorst bij mensen. Mijn paard reageert overgevoelig op bepaalde pollen in combinatie met veel zonlicht. Dus een mensenprobleem, nee absoluut niet. Misschien handig om je eerst eens in de materie te verdiepen voordat je zulke uitspraken doet. En er zijn inderdaad paarden die schudden omdat ze last hebben van het harnachement of stress, maar dat zijn dus absoluut geen paarden die vallen onder de noemer van het headshaking syndroom. Paarden die lijdden aan het headshaking syndroom reageren zoals gezegd op pollen en/of zonlicht.
Mensen die headshakers hebben proberen juist van alles om paarden er van af te kunnen helpen. Wat niet wil zeggen dat ik mijn paard aanbied voor zo'n operatie. Daar heb ik weinig vertrouwen in. Maar ik ben absoluut blij dat er veel onderzoek naar wordt gedaan. Want het is voor mij niet leuk dat mijn paard een headskhaker is, maar voor haar zelf is het nog veel vervelender.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:23

Citaat:
Headshaking kan net zo goed een stress gerelateerd probleem zijn. En dan kan het dus wel veroorzaakt worden door ruiter en/of tuig.

Als dat al zo zou zijn, dan is het de verantwoordelijkheid van de ruiter/eigenaar om daar wat aan te doen. Ik denk overigens dat je HSS niet moet vergelijken met bv een paard wat af en toe 's met het hoofd schudt door te veel druk op de teugel, een slecht passend bit of hoofdstel. Een paard dat werkelijk aan HSS lijdt heeft daar veel last van.

Ik ben er zeker niet voor om dit soort ingrepen te promoten, en zoals de onderzoekers ook zelf zeggen: het is een mogelijkheid als AL HET ANDERE AL GEPROBEERD IS.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 01-07-09 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:24

Huertecilla schreef:

hc

Dus als ik mijn paard in een binnenbak, of met neusnet en masker train, heeft hij geen problemen met ruiter en/of hoofdstel. En als ik hem zonder masker of netje ga rijden, of gewoon zonder iets in de wei zet, heeft hij inneens wel een ruiter/hoofdstel probleem??
Er zijn inderdaad gevallen van hoofdschuddende paarden waar het aan de ruiter, hoofdstel, zadel, tanden, enz., enz ligt, maar het aantal paarden waar het schudden aan pollen en zonlicht ligt, groeit, helaas, gestaag. En voor sommige van die paarden is het leven in de wei zelfs al geen pretje meer. Dan is dit mischien een uitkomst voor sommige.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:24

Huertecilla schreef:

hc

Volgens mij sla je hier de plank volledig mis..

Edit: Volgens mij is het een geweldige mogelijkheid voor paarden die hier aan lijden, zijn er bokkers die het willen gaan proberen bij hun paard met HSS?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:09

De operatie wordt pas toegepast als alle andere mogelijke oorzaken zijn uitgesloten, wel zo handig van ze. Wie weet worden er nu paarden gelukkig oud als rijdier, ik hoop het.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:30

Sjoyceje schreef:
Hoezo een mensenprobleem? Hoe verklaar je dan dat mijn paard in de wei ook schud? En dat het alleen maar in de maanden maart tot en met juni/juli is?

Mijn ervaring is dat de trigger voor elk paard anders is. :) Mijn schudde in de wei en op stal, maar ook onder het zadel. Echter toen de stressfactoren weggenomen waren (in dit geval mensgerelateerd) werdt het shaken enorm veel minder, in de wei en op stal werd er niet meer geschud! Dus zelfs het schudden in de wei kan een mensrelateerd probleem zijn. :)

Jannepauli schreef:
Citaat:

Als dat al zo zou zijn, dan is het de verantwoordelijkheid van de ruiter/eigenaar om daar wat aan te doen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik las jouw post echter alsof een headshaker per definitie een neurologisch probleem is. Vandaar mijn aanvulling dat het ook stress gerelateerd kan zijn. :)

Voor de volledigheid; er is idd verschil tussen een knikje geven of headshaken. :j Mijn eigen paard is helaas mijn voorbeeld, bij hem is het voor een groot deel stress gerelateerd en helaas is er wel degelijk sprake van headshaken. Ik heb het nu aardig onder controle maar er is een periode geweest dat ik overwogen heb hem af te laten maken, zo erg was het.

MarChakJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:41

Zoolgangster schreef:
De operatie wordt pas toegepast als alle andere mogelijke oorzaken zijn uitgesloten, wel zo handig van ze. Wie weet worden er nu paarden gelukkig oud als rijdier, ik hoop het.

Nadat ze eerst waarschijnlijk al jaren in de medische molen zitten met allerlei onderzoeken, medicijnen, therapieën.... daar wordt een paard gelukkig van ;(
Stress zorgt vrijwel altijd voor snellere manifestatie van ziekte en/of gedragsproblemen. Het vergt echter heel veel inzicht in het dier zelf en de individuele leefomstandigheden om dat te kunnen zien, laat staan te kunnen veranderen als eigenaar zijnde.

Een paard in de wei die ook schudt zonder halster kan, naast overgevoeligheid, ook permanente zenuwschade hebben opgelopen door harnachement of training en daardoor ook 'in vrijheid' blijven shaken.
Ik vind een operatie een heftige maatregel, ook omdat je niet weet hoe het paard het verder ervaart. De jeuk aan de neus na de operatie is één ding, maar wat voor -onmeetbare- effecten voelt het paard er verder van?