Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Ninx schreef:Huertecilla schreef:Geen protest meer door een zenuwsignaal te onderdukken = ´Genezen´??????
hc
Dat gevoel riep het ook bij mij op... maar in hoeverre is het duidelijk dat deze problematiek oorzakelijk terug te voeren is naar de ruiter?
Huertecilla schreef:Het heeft op zich mogelijk niets met de váárdigheid van de ruiter te doen, maar met het hoofdstel, (over)gevoeligheid..
Dat is volledig een ménsenprobleem. Doe het paard geen hoofdstel op = geen probleem.
´Oh, maar dan kan je er niet op rijden´. Ja, en? Dat is toch een ménsenprobleem?!
hc
Brainless schreef:Huertecilla schreef:Het heeft op zich mogelijk niets met de váárdigheid van de ruiter te doen, maar met het hoofdstel, (over)gevoeligheid..
Dat is volledig een ménsenprobleem. Doe het paard geen hoofdstel op = geen probleem.
´Oh, maar dan kan je er niet op rijden´. Ja, en? Dat is toch een ménsenprobleem?!
hc
Er zijn ook paarden die onbelast in de wei/op stal blijven schudden.
Huertecilla schreef:crossmonster schreef:Of de operatie zelf risicovol is lees ik nergens?
Élke operatie heeft risicos voor het paard.
Dit betreft chirurgisch ingrijpen bij een paard om een ménsenprobleem ´op te lossen´.
Dat is de overtreffende trap van het drogeren om protest tegen scheren/bekappen te onderdrukken.
hc
Jannepauli schreef:Maar hier schiet je volledig uit de bocht - headshaking is een neurologisch probleem (en in sommige gevallen zelfs een spierprobleem) dat niet veroorzaakt wordt door de ruiter of tuigage. Het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat er wegen gezocht worden om het paard te helpen.
laura1986 schreef:Misschien handig om bij het artikel een link op te nemen naar een uitleg van wat headshaking dan precies is, wanneer het voorkomt en vooral waardoor het wordt veroorzaakt.
Huertecilla schreef:crossmonster schreef:Of de operatie zelf risicovol is lees ik nergens?
Élke operatie heeft risicos voor het paard.
Dit betreft chirurgisch ingrijpen bij een paard om een ménsenprobleem ´op te lossen´.
Dat is de overtreffende trap van het drogeren om protest tegen scheren/bekappen te onderdrukken.
hc
Citaat:Headshaking kan net zo goed een stress gerelateerd probleem zijn. En dan kan het dus wel veroorzaakt worden door ruiter en/of tuig.
Huertecilla schreef:Het heeft op zich mogelijk niets met de váárdigheid van de ruiter te doen, maar met het hoofdstel, (over)gevoeligheid..
hc
Sjoyceje schreef:Hoezo een mensenprobleem? Hoe verklaar je dan dat mijn paard in de wei ook schud? En dat het alleen maar in de maanden maart tot en met juni/juli is?
Jannepauli schreef:Citaat:Headshaking kan net zo goed een stress gerelateerd probleem zijn. En dan kan het dus wel veroorzaakt worden door ruiter en/of tuig.
Als dat al zo zou zijn, dan is het de verantwoordelijkheid van de ruiter/eigenaar om daar wat aan te doen.
Zoolgangster schreef:De operatie wordt pas toegepast als alle andere mogelijke oorzaken zijn uitgesloten, wel zo handig van ze. Wie weet worden er nu paarden gelukkig oud als rijdier, ik hoop het.