Vanaf vandaag nieuwe EU-regelgeving van kracht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vanaf vandaag nieuwe EU-regelgeving van kracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 07:48

http://www.levendehave.nl

Vanaf 1 juli is het verboden om een paard van 6 maanden of ouder te houden, te vervoeren of te stallen zonder paspoort. Het PVE komt met een folder met de belangrijkste informatie.

Voor Nederlandse paardenhouders verandert er weinig. Sinds 2004 kent de sector al de regeling Identificatie & Registratie. Toch wil het PVE er nadrukkelijk op wijzen nooit een paard te kopen zonder paspoort. Alleen met een geldig paspoort kan worden deelgenomen aan wedstrijden en keuringen. Paarden mogen niet worden vervoerd, geslacht of geëxporteerd worden zonder paspoort.
De Identificatieplicht blijft gelden, een chip of alternatief identificatiemiddel blijft dus ook verplicht.

Het PVE bracht een folder uit over het paardenpaspoort. Deze is te downloaden vanaf de website van Levende Have of kosteloos op te vragen bij het PVV via (079) 368 7923 of com@pve.nl.

Klik hier voor de folder.

Verwante artikelen:

[VN] Nieuwe EU-regelgeving inzake paardenpaspoort
[VN] Medisch inlegvel, alleen deze maand nog!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:36

Citaat:
Vanaf 1 juli is het verboden om een paard van 6 maanden of ouder te houden, te vervoeren of te stallen zonder paspoort en chip.

Wat weer een slechte vertaling van hoe de regel is -:(-
Paarden die alternatief zijn geïdentificeerd mogen net als gisteren en de jaren ervoor, gehouden, vervoert of gestalt worden zonder chip. Ja een paspoort moet er wel bij maar dat is al jaren zo maar het stuk van de chip klopt weer eens niet.
Wanneer leert Levende Have eens de regels juist uit te leggen en neer te pennen _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:04

ranna schreef:
Paarden die alternatief zijn geïdentificeerd mogen net als gisteren en de jaren ervoor, gehouden, vervoert of gestalt worden zonder chip. Ja een paspoort moet er wel bij maar dat is al jaren zo maar het stuk van de chip klopt weer eens niet.
Wanneer leert Levende Have eens de regels juist uit te leggen en neer te pennen _-:(

Weet je misschien waar ik de 'originele' regels kan vinden?

Mijn paard heeft chip + paspoort + inlegvel, maar ik ken ook wel mensen die destijds gekozen hebben voor identificatie d.m.v. DNA. Daar was ik zelf toen ook in geinteresseerd, maar omdat ik een paard kocht met een chip heb ik me er niet verder in verdiept.

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:14

Wij hadden onlangs een seminaire over paarden en daarin werd gezegd dat alle alternatieve manieren na 1 juli niet meer gebruikt mogen worden.
Als je paard voor 1 juli 6 maanden of ouder is, dan mag het nog, maar als ie op 1 juli nog 6 jaar moet worden, dan mag het schijnbaar niet meer via dna of brandmerken o.i.d.
Dat zeiden ze bij de horsepital ook

bterlaan

Re: Vanaf vandaag nieuwe EU-regelgeving van kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:56

Als het paard op 1 juli 6 MAANDEN of 6 JAAR moet worden??? En nu het volgende plaatje: ik heb pas ontdekt, dat het stamboek in de papieren va neen aantal va nmijn paarden gigantische fouten heeft gemaakt, Ik heb dus de hele santekraam terug moeten sturen voor correctie. Nu heb ik dus mijn paarden zonder pas gestald. Mag dus niet. Hoe moet dit opgelost worden? En in Duitsland is de chip pas vanaf 1 juli verplicht. Alle paarden voor 1 juli geboren hoeven wettelijk nog geen chip te hebben. Bij ons stamboek echter is het verplicht vanaf januari 2009 je veuelns te laten chippen. Maar niet de oudere paarden dus. Ik denk dat NL daar van de EU-regels afwijkt en ik ben heel benieuwd hoe dat gaat met buitenlandse paarden, die bv. voor een toernooi o.i.d. of voor training tijdelijk in NL zijn. He tlijkt mij, dat dat het belmmeren va nde internationale handel is, want op zo'n manier mag ik dus mijn paard niet naar NL brengen voor training. En wat brengt het op? Voor de paardenbezitter dus helemaal niets, omdat de chips niet EU-wijd in een centrale databank zitten. Dankuwel, halve-regelgevers!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:41

CCCCorine schreef:
ranna schreef:

Weet je misschien waar ik de 'originele' regels kan vinden?

Mijn paard heeft chip + paspoort + inlegvel, maar ik ken ook wel mensen die destijds gekozen hebben voor identificatie d.m.v. DNA. Daar was ik zelf toen ook in geinteresseerd, maar omdat ik een paard kocht met een chip heb ik me er niet verder in verdiept.

Orginele regelgeving van wat? De nieuwe EU regels voor identificatie?
Ik kan je de orginele wet mailen. We zijn betrokken geweest bij het tot stand komen hiervan, maar helaas is er niet naar ons geluisterd. Het is wel engelstalig maar als dat geen probleem is mail ik het je toe als je me je mailadres even pb't.

@munsinge, geen idee waar je woont maar degene waar je het van hebt gehoord weten duidelijk niet hoe het in elkaar zit.
Kijk maar op de site http://www.antichip.nl daar staat alles op.

Ik word er een beetje simpel van hoor. Er is genoeg info te vinden en we hebben altijd ons best gedaan zoveel mogelijk mensen te bereiken en als ik dan reacties hier lees denk ik: 'ga dan op onderzoek uit!'

Ik kreeg trouwens net een mailtje van Levende Have dat het bericht is aangepast. Heb inmiddels ook het PVE gemaild.
Zij horen duidelijk te communiceren met de burgers en geen verwarrende en onjuiste berichtgeving rond te strooien.

Arabesk

Re: Vanaf vandaag nieuwe EU-regelgeving van kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:31

Mooi en wie gaat dat allemaal controleren? Ik zie het al helemaal voor me bij de ingang van het bos een agent met een chipreader. Geen chip in je paard? -> direct oppakken en achter slot en grendel met die eigenwijze eigenaren

:7

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:47

ranna schreef:
@munsinge, geen idee waar je woont maar degene waar je het van hebt gehoord weten duidelijk niet hoe het in elkaar zit.
Kijk maar op de site http://www.antichip.nl daar staat alles op.

En dan noem je net een betrouwbare site op.... :n

Die begint al met:
Citaat:
U hoeft niet te chippen!
Wij, Groep Nijhof, hebben grote bezwaren tegen het chippen van paarden, .....

Je bent verplicht om je paard te chippen... ontheffing is niet meer mogelijk.... ook de mensen die ontheffing hebben gekregen kunnen geen ontheffing meer aanvragen voor andere paarden... de eerder uitgegeven ontheffingen blijven geldig (tenminste zo was dat een poosje geleden nog, stond er niet in de verklaring die de mensen die ontheffing aangevraagd hebben dat die ontheffing geldig was tot er andere regels konden gaan gelden? zal die tekst er eens weer bij zoeken)

http://www.nl-paardenpaspoort.nl
dat is de nederlandse site, waar alle regels staan zoals ze gelden.... keurig vertaald, met de links naar de eu regels.... vanuit de overheid, en niet van een groepje mensen die tegen het chippen van paarden zijn....
de Eu regels in het nederlands:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 032:NL:PDF

@Arabesk, is ook niet de taak van oom agent om het te controleren... bedenk dat evenmin bij ieder verkeerslicht een agent staat om tecontroleren of een ieder keruig stopt als het verkeerslicht op rood staat, en daar doet ook niet iedereen moeilijk over, evenmin lagere max snelheid op sommige plaatsen...
Op de door mij genoemde site staan nu ook de boete bedragen genoemd wanneer bij een eventuele controle zou blijken dat je paard niet voldoet aan de I&Rregeling paardachtigen.... en die zijn niet misselijk.

VERORDENING IDENTIFICATIE EN REGISTRATIE VAN PAARDACHTIGEN (PVV) 2009 schreef:
Artikel 15
Dit artikel regelt de tuchtrechtelijke handhaving van het I&R systeem.[knip]
Dit houdt onder meer in dat op overtreding de volgende tuchtmaatregelen kunnen worden gesteld: berisping,
een geldboete van ten hoogste een bedrag van de derde categorie (maximaal € 7.400,00), in
voorkomend geval een geldboete van ten hoogste de vierde categorie (maximaal
€ 18.500,00), openbaarmaking van de uitspraak op kosten van de betrokkene en het onder
verscherpt toezicht stellen van het bedrijf van betrokkene.

edit: even wat toegevoegd, aangepast... :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:38

Hier in andalucía is dat al een paar jaar effectief.

Je laat simpel de chip registreren bij de id-documenten.
De chip is met een wereldwijd gestandaardiseerde lezer overal uit te lezen.

Een door mij naar België verkocht paard reisde met de daarvoor benodigde eenvoudige standaard eu-documentatie. Daarop staan onder meer id-nummer én chip-data.
Onderweg kunnen eenvoudig identiteit, herkomst, bestemming en verantwoordelijken geconstateerd worden.

Of in België de databank eventueel wel/niet werkt is een locaal probleem wat voor de eigenaar noch het paard een rol speelt.
Ook in België kan een paard op de vereiste manier van een identificatiemogelijkheid voorzien worden.
Bovendien voldoet het paard van mij dat daar nu leeft al aan de eu-eisen.

Wederom begrijp ik niet waarom niet juiste de paardenlíefhebbers voorop staan om te zorgen dat dit ingevoerd wordt.
Doordat de andalusiërs het zo goed onder controle hebben blijven jaarlijks een paar gevallen van afrikaanse paardenpest beperkt tot de plek waar het optreedt, niet uitbreekt :)*

hc