Donkere wolken boven het grote CHIO Aken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Donkere wolken boven het grote CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 07:08

http://www.trouw.nl

Concoursdirecteur pleit voor toenemende controles op doping.

Vanwege recente dopingschandalen staat ’s werelds grootste jaarlijkse evenement in de paardensport onder hoogspanning. Dat bevestigt concoursdirecteur Frank Kemperman.

„Ik was gelukkig dat alles in de voorbereiding soepel verliep. Toen kwam eerst het dopingnieuws van Isabell Werth en twee dagen later de affaire met Michael Whitaker ertussen.”

Frank Kemperman (54), Nederlander en directeur van het CHIO in Aken, zucht diep. De provocerende uitspraak van Ludger Beerbaum (’Wat niet gevonden wordt, is toegestaan’), het bedrog van Isabell Werth en de affaire rond Michael Whitaker dragen niet bij aan de geloofwaardigheid van eerlijke sport. „Nou ja, ik heb het probleem niet veroorzaakt”, lacht hij dan toch ontspannen. „Maar voor onze sport is het slecht.”

Als directeur van het Akense CHIO nam hij meteen maatregelen: „Het aantal controleurs is verhoogd, het aantal controles ook. Een warmtecamera is beschikbaar om de benen van de paarden te onderzoeken. De ruiters moeten beseffen dat de sport kapot gaat als er niets verandert.”

Kemperman is geen hardliner die de nauwelijks hanteerbare nuloptie tot zijn laatste ademtocht verdedigt: „Dat een paard af en toe een medicijn of een behandeling nodig heeft, is heel normaal. Paarden moet je als topatleten begeleiden. Ik ben er voorstander van dat elk gebruikt medicijn in een paardenpas moet worden opgenomen zodat duidelijk is wat het paard heeft gehad.”

„In Aken zijn we al jaren voorloper. Dat is nodig, want we hebben enorme media- en sponsorbelangen. Stel je voor dat de tv wegblijft. Dus mag hier deze week echt niets fouts gebeuren. Daar doen we alles aan; we zijn al jaren het strengste concours. Ik heb van de week het stalpersoneel nog voorgehouden dat controleurs alert moeten zijn en niet weg moeten kijken als ze iets verdachts zien. Dat is de gemakkelijkste weg, maar het keert zich ooit tegen je.”

Wat de afgelopen week is gebeurd heeft nu al gevolgen, verklaart hij. „Er zijn toeschouwers geweest die hun kaarten terugbrachten. Van onze sponsors kregen we vragen; we hadden veel uit te leggen. Vandaar dat transparantie en controles van levensbelang zijn. Er hangt een reële dreiging boven het concours. Ik merk het: ik praat deze dagen met journalisten alleen maar over doping, doping en nog eens doping.”

Kemperman is blij met het rapport van de commissie-Ljungqvist. Onder leiding van de vice-president van het wereldantidopingagentschap zijn nieuwe regels voor de paardensport opgesteld. Volgens de voorstellen komen er duidelijke lijsten van wat medicatie is en wat verboden middelen zijn. De onderzoeksprocedures worden wereldwijd gelijkgetrokken. De straffen voor het toedienen van verboden middelen worden verhoogd, tot twee jaar. Naast de ruiter kunnen ook de veearts, groom en zelfs eigenaar van het paard worden aangepakt. Met het voorstel dat ook een paard bestraft kan worden – nu kan bijvoorbeeld het paard van Werth morgen onder een andere ruiter verdergaan – is een gat in de regelgeving gedicht.

Met lede ogen ziet Kemperman het gemak waarmee betrapte ruiters zich excuseren. Zo meende Werth op de Duitse tv dat ze vanwege haar grote verdiensten recht op meer consideratie heeft. Het is een hypocriete opvatting van iemand die de boel bewust bedriegt en dan klaagt dat het bedrog uitgekomen is.

Door deze ontwikkelingen is dit jaar in Aken de onderhuidse spanning voelbaar. Zullen verdere incidenten uitblijven? En hoe geloofwaardig zijn de ruiters nog voor het publiek? Christoph Pauli, columnist van de Aachener Zeitung: „Ieder van de 299 ruiters wordt deze dagen begeleid door iemand die op geen enkele startlijst staat. Het is startnummer 300: de argwaan.”

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:29

Pittig maar zeker wel een goede zaak...laat ze maar extra controleren.Dat van de opname medicatie in het paspoort is prima,op deze manier wordt het overzichtelijk.
Niemand heeft recht op medicamenten ter verbetering te gebruiken vanwege de prestaties in het verleden,iedereen gelijk...

Hopelijk gaat alles naar wens en kan iedereen genieten van een mooi concours :j

Izzy19

Re: Donkere wolken boven het grote CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:32

Ok, dat ze willen controleren, maar die sneren naar Isabell, hoeft dat? Er is nog niet eens een uitspraak geweest en er wordt nu al gesproken over 'iemand die de boel bewust bedriegt'. Djeezes man, wat een subjectief artikel alweer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:31

tsja, dat ga je krijgen..............

de topsportsters (de tribunetrekkers, lees geldophalers,) gaan het af laten weten..........

joepiedepoepie............

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:47

Die Kemperman krijgt binnenkort moeite om zn rubrieken vol te krijgen ......

spiderman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:08

als die controles maar niet te lang duren !!

wat een gedoe naja wel beter!

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:15

Heb het geluk dat ik heel kort in de buurt woon van dit gebeuren. Ben dan ook afgelopen zondag even gaan kijken. Het blijft indrukwekkend.

Vind die strenge controles wel goed. Zeker als we puur gaan kijken naar het wel en wee van de paarden.

Hoop dat er ook snel een einde komt aan die doping verhalen

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:19

Strenge controles zijn inderdaad goed, maar ze moeten ook niet overdrijven. Zoals al heel vaak is gezegd, is het moeilijk om een duidelijke grens te maken tussen medicatie die het paard nodig heeft om te genezen ofzo en medicatie die prestatiebevorderend is. Ik denk dat er toch ook gekeken moet worden naar de invloed van het medicijn. Bijvoorbeeld een nanogram van een bepaald medicijn heeft geen invloed meer op de prestaties van het paard, maar werd een tijd geleden wel gebruikt om een ziekte te genezen. Paard is weer kerngezond en gaat op wedstrijd. Dopingcontrole en oei ja toch nog een nanogram opgespoort (die totaal geen effect meer heeft op de prestaties). De ruiter wordt direct van doping beschuldigt, is dat terrecht?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:23

Kan me voorstellen dat NH (en alles daaromheen) populairder wordt na dit soort berichten...