Isabell Werth, hier met Satchmo
foto: Kit Houghton / FEI
Gisteravond was Isabell Werth te gast in het Duitse sportprogramma "Das Aktuelle Sportstudio" op de Duitse televisiezender ZDF. Ze vertelde over haar leven en hoe het nu met haar gaat nadat ze vorige week werd geschorst wegens een positieve dopingtest van haar Lichte Tour-paard Whisper.
"Mijn leven is kapot. Alles waar ik de afgelopen 20 jaar hard voor gewerkt heb is vernietigd en ik wil graag uitleggen hoe dit heeft kunnen gebeuren," aldus Werth.
Isabell vertelde presentator Wolf-Dieter Poschmann dat Whisper het medicijn Modecate had gekregen omdat hij veel last had van het Shivering Syndroom. Modecate bevat de substantie Fluphenazine. "Het klopt inderdaad dat deze substantie verboden is voor paarden in Duitsland. Ik wist dit echter niet en dat spijt me ook," bekende de amazone.
"Maar er is geen alternatief medicijn te vinden is in Duitsland. In andere landen mag je het echter wel gebruiken en mijn veearts heeft dit voorgeschreven omdat hij het nodig vond voor dit paard. Ik vertrouwde hem omdat ik hem al ruim zes jaar in dienst heb."
Volgens de veearts zou het middel binnen 6 dagen weer verdwenen zijn uit het paardenlijf, maar dit bleek echter niet te kloppen, want 12 dagen later werd het medicijn middels een test toch in het bloed van het paard aangetroffen.
De presentator van het programma merkte gevat op dat het middel gewoon op de dopinglijst staat en dat Isabell dit had moeten weten, en de ervaren veterinair uiteraard eveneens.
Ook stelde de man haar de vraag of een paard met deze ziekte wel op wedstrijden mag verschijnen. Werth: "Er zijn veel paarden met het Shivering Syndroom die nog gewoon worden gereden, zowel recreatief als in de wedstrijdsport. De paarden hebben geen pijn. Er is op dit moment ook geen veterinair die een paard met deze ziekte zou diskwalificeren.
Isabell maakte duidelijk dat ze het jammer vindt dat een eerder citaat van haar over deze zaak uit zijn verband zou zijn gerukt. De amazone vertelde eerder dat "wat ik niet of juist wel aan mijn paarden geef, gaat alleen mij aan, de eigenaar en mijn team."
Volgens Isabell is dit maar een enkele zin uit een debat van 2 uur. "Ik heb nooit gezegd dat ik tegen dopingcontrole tijdens trainingsperiodes (zonder wedstrijden) ben." Volgens haar was het een antwoord op de vraag of al het medicijngebruik door topruiters openbaar zou mogen worden gemaakt.
"Ik wil best een logboek bij gaan houden en het aan mensen laten zien die bevoegd zijn om het lezen, maar er zou wel enige privacy moeten zijn over wat er gebeurt in de stallen."
Werth liet ook weten een groot supporter te zijn van het logboek. "Ik weet dat de meeste collega's heel graag een logboek zouden accepteren, en zeker na al deze zaken van de afgelopen tijd. Het zou mij in ieder geval heel erg geholpen hebben en ik had dan ook deze verschrikkelijke gebeurtenis niet hoeven meemaken."
Isabell zag er gebroken en zeer verdrietig uit. "Ik begrijp dat veel mensen mij door deze situatie niet meer vertrouwen omdat ze denken dat ik het paard iets kalmerends heb gegeven."
Isabell Werth, een van de meest succesvolle dressuurruiters aller tijden, kan een startverbod van twee jaar opgelegd krijgen. "Ik weet echt niet wat er nu gaat gebeuren. Het is allemaal speculatie," aldus de amazone. "Het kan een verbod van twee jaar worden en ik heb ook geen idee wanneer dit dan zou ingaan. Ik wil er nu eigenlijk niet aan denken omdat het allemaal een grote nachtmerrie is!"
Klik hier voor een foto.
Verwante artikelen:
[VN] Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst
[VN] Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"
[VN] Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging
[VN] Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken
[VN] Isabell Werth blijft voorlopig geschorst volgens Tribunaal
[VN] Ook Michael Whitaker geschorst na positieve dopingtest
[VN] Regels voor toedienen van medicijnen wordt niet versoepeld
[VN] Isabell Werth voelt zich enorm in de steek gelaten