Isabell Werth praat over dopingaffaire in sportprogramma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Isabell Werth praat over dopingaffaire in sportprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 12:17

http://www.zdf.de / Nieuwsredactie / http://www.eurodressage.com

Afbeelding
Isabell Werth, hier met Satchmo
foto: Kit Houghton / FEI

Gisteravond was Isabell Werth te gast in het Duitse sportprogramma "Das Aktuelle Sportstudio" op de Duitse televisiezender ZDF. Ze vertelde over haar leven en hoe het nu met haar gaat nadat ze vorige week werd geschorst wegens een positieve dopingtest van haar Lichte Tour-paard Whisper.

"Mijn leven is kapot. Alles waar ik de afgelopen 20 jaar hard voor gewerkt heb is vernietigd en ik wil graag uitleggen hoe dit heeft kunnen gebeuren," aldus Werth.

Isabell vertelde presentator Wolf-Dieter Poschmann dat Whisper het medicijn Modecate had gekregen omdat hij veel last had van het Shivering Syndroom. Modecate bevat de substantie Fluphenazine. "Het klopt inderdaad dat deze substantie verboden is voor paarden in Duitsland. Ik wist dit echter niet en dat spijt me ook," bekende de amazone.
"Maar er is geen alternatief medicijn te vinden is in Duitsland. In andere landen mag je het echter wel gebruiken en mijn veearts heeft dit voorgeschreven omdat hij het nodig vond voor dit paard. Ik vertrouwde hem omdat ik hem al ruim zes jaar in dienst heb."

Volgens de veearts zou het middel binnen 6 dagen weer verdwenen zijn uit het paardenlijf, maar dit bleek echter niet te kloppen, want 12 dagen later werd het medicijn middels een test toch in het bloed van het paard aangetroffen.

De presentator van het programma merkte gevat op dat het middel gewoon op de dopinglijst staat en dat Isabell dit had moeten weten, en de ervaren veterinair uiteraard eveneens.

Ook stelde de man haar de vraag of een paard met deze ziekte wel op wedstrijden mag verschijnen. Werth: "Er zijn veel paarden met het Shivering Syndroom die nog gewoon worden gereden, zowel recreatief als in de wedstrijdsport. De paarden hebben geen pijn. Er is op dit moment ook geen veterinair die een paard met deze ziekte zou diskwalificeren.

Isabell maakte duidelijk dat ze het jammer vindt dat een eerder citaat van haar over deze zaak uit zijn verband zou zijn gerukt. De amazone vertelde eerder dat "wat ik niet of juist wel aan mijn paarden geef, gaat alleen mij aan, de eigenaar en mijn team."

Volgens Isabell is dit maar een enkele zin uit een debat van 2 uur. "Ik heb nooit gezegd dat ik tegen dopingcontrole tijdens trainingsperiodes (zonder wedstrijden) ben." Volgens haar was het een antwoord op de vraag of al het medicijngebruik door topruiters openbaar zou mogen worden gemaakt.

"Ik wil best een logboek bij gaan houden en het aan mensen laten zien die bevoegd zijn om het lezen, maar er zou wel enige privacy moeten zijn over wat er gebeurt in de stallen."
Werth liet ook weten een groot supporter te zijn van het logboek. "Ik weet dat de meeste collega's heel graag een logboek zouden accepteren, en zeker na al deze zaken van de afgelopen tijd. Het zou mij in ieder geval heel erg geholpen hebben en ik had dan ook deze verschrikkelijke gebeurtenis niet hoeven meemaken."

Isabell zag er gebroken en zeer verdrietig uit. "Ik begrijp dat veel mensen mij door deze situatie niet meer vertrouwen omdat ze denken dat ik het paard iets kalmerends heb gegeven."

Isabell Werth, een van de meest succesvolle dressuurruiters aller tijden, kan een startverbod van twee jaar opgelegd krijgen. "Ik weet echt niet wat er nu gaat gebeuren. Het is allemaal speculatie," aldus de amazone. "Het kan een verbod van twee jaar worden en ik heb ook geen idee wanneer dit dan zou ingaan. Ik wil er nu eigenlijk niet aan denken omdat het allemaal een grote nachtmerrie is!"

Klik hier voor een foto.

Verwante artikelen:

[VN] Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst
[VN] Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"
[VN] Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging
[VN] Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken
[VN] Isabell Werth blijft voorlopig geschorst volgens Tribunaal
[VN] Ook Michael Whitaker geschorst na positieve dopingtest
[VN] Regels voor toedienen van medicijnen wordt niet versoepeld
[VN] Isabell Werth voelt zich enorm in de steek gelaten
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-06-09 12:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: typo's

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:23

Tsjaa. lullig maar inderdaad zoals hij ook zegt.

Citaat:
De presentator van het programma merkte gevat op dat het middel gewoon op de dopinglijst staat en dat Isabell dit had moeten weten, en de ervaren veterinair uiteraard eveneens."

Helemaal mee eens.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:24

zou zo'n dierenarts hier nou nog aansprakelijk voor zijn te stellen?

Suzanne37

Re: Isabell Werth praat over dopingaffaire in sportprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:29

Ik kan er niets aan doen maar ik vind het toch sneu voor d'r.
Ik geloof niet dat ze bewust zo'n stomme fout heeft gemaakt maar goed ... misschien ben ik dan weer te naief.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:31

jury schreef:
zou zo'n dierenarts hier nou nog aansprakelijk voor zijn te stellen?

Waarom? Isabell heeft er zelf toestemming voor gegegeven toch? Ze wist dat ze het dier iets gaf waar een illegaal stofje in zat, haar eigen verantwoordelijkheid dus :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:32

Dit verdiend ze echt niet! Een ontzettend sportieve amazone die alleen het beste voor heeft met haar paarden en ik geloof niet dat ze bewust haar paarden ´´doping´´ toe zou dienen. Het middel dat op de lijst van doping staat hadden ze inderdaad wel moeten herkennen, maar we zijn allemaal mensen en in het belang van het paard hebben ze denk ik de juiste keuze gemaakt. Belachelijk als hierdoor Duitsland en de rest van de wereld een topamazone zou verliezen voor de komende twee jaar...

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:37

ze had het gewoon moeten aangeven. Dan had ze dit niet moeten meemaken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:38

Een startverbod van 2 jaar, zou zonde zijn van de sport!
Maar dat ze fout zat, is een ding wat zeker is. Ze had het zelf beter moeten controleren, je geeft toch geen ja en amen op alles wat je veterinair zegt?
Waarom niet gewoon een geldboete?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:40

kristientjjx schreef:
ze had het gewoon moeten aangeven. Dan had ze dit niet moeten meemaken.

?, wat had ze moeten aangeven bij wie?

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:57

liliputter schreef:
Dit verdiend ze echt niet! Een ontzettend sportieve amazone die alleen het beste voor heeft met haar paarden en ik geloof niet dat ze bewust haar paarden ´´doping´´ toe zou dienen. Het middel dat op de lijst van doping staat hadden ze inderdaad wel moeten herkennen, maar we zijn allemaal mensen en in het belang van het paard hebben ze denk ik de juiste keuze gemaakt. Belachelijk als hierdoor Duitsland en de rest van de wereld een topamazone zou verliezen voor de komende twee jaar...

Exact!
Wat wint de hippische sport ermee wanneer ze in dit geval vasthouden aan ontzettend strenge regels? Natuurlijk moet niet alles gedoogd worden, want dan is het einde zoek.
Maar in dit geval zou een startverbod van 2 jaar zonde zijn..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:04

ik ben geen fan van isabell, maar dit gun ik haar niet!
2 jaar!
wat heeft de sport daaraan?
hopelijk komen ze ervan terug.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:05

Eens. Domme fout, maar geen halszaak. Sorry zeggen, en nooit meer doen. En dan weer over tot de orde van de dag.

De felheid waarmee Werth op bokt veroordeeld wordt, verbaast me. Het is (te) gemakkelijk oordelen vanaf de zijlijn. De beste stuurlui staan altijd aan wal.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:05

Laten we het anders zeggen, wat winnen de paarden er aan als ze zich zo vastbijten aan deze regels!?Welzijn moet meer voorop staan dan deze regels!
Ik ga kijken of ik via een gastenboek oid een hart onder de riem kan steken,misschien dat er meer volgen.....? ;)

Uweiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:06

ben het eens dat een startverbod voor 2 jaar erg zou zijn, maar vind het raar dat een paard met evenwichtstoornissen, dat komt op die ziekte neer, in de sport gebruikt kan worden. Al had ze daar wel een antwoord op.

Ook denk ik als het medicijn na 6 dagen uit het bloed had (moeten) zijn dan heeft het toch ook geen effect?

Ik denk dat dit onderwerp nog lang niet gesloten is :Y)
het moet niet zo worden dat Isabel nu minder straf krijgt omdat ze zo goed is voor de sport (en Duitsland).
Laatst bijgewerkt door Uweiss op 29-06-09 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:06

Tja, het spijt me wel hoor maar je maakt mij niet wijs dat zowel zijzelf als de dierenarts niet wisten dat het niet mocht. Het lijkt er erg veel op dat ze gewoon de gok heeft gewaagt en nu tegen de lamp is gelopen. En daar heb ik dus niet zo gek veel medelijden mee. Wie zijn billen brandt moet nu eenmaal op de blaren zitten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:10

Uweiss schreef:
ben het eens dat een startverbod voor 2 jaar erg zou zijn, maar vind het raar dat een paard met evenwichtstoornissen, dat komt op die ziekte neer, in de sport gebruikt kan worden. Al had ze daar wel een antwoord op.

Dat vind ik dus ook heel merkwaardig...

Als het paard rustiger wordt van die medicijnen (ze waren toch ook tegen schizofreni etc.), lijkt het me ook een middel dat je zou kunnen gebruiken bij gespannen en schrikkerige paarden. Lekker makkelijk toch?
Sowieso vind ik het vreemd dat het beeld een ziekte wordt genoemd, het lijkt me meer een aandoening (zoals reuma blijvend is, adhd, pdd-nos bij mensen). Want in mijn ogen is het mogelijk van ziekte te genezen.

Correct me if I'm wrong...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:12

Ze gaf toch al aan dat ze wist dat het op de lijst stond, en daarom de uitwerkperiode 2x heeft aangehouden ivm de wedstrijd? Dan wist ze dus wat ze het paard had gegeven.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:12

Als je dit leest kan je niet anders concluderen dan dat Isabell er alles aan gedaan heeft om zo juist mogelijk te handelen. (wachttijd e.d.) http://www.isabell-werth.com/#

Heel jammer dat het nu allemaal zo loopt voor haar, de gevolgend zijn vernietigend voor haar carriere en dat heeft ze imo niet verdiend.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:13

Ik vind het tog ook wel sneu voor haar. maar wat is dat syndroom precies ?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:14

Inderdaad wat heeft de sport hieraan? Het wordt tijd dat sommige mensen eens wakker gaan worden... Logboek erbij gaan houden, met natuurlijk wel de nodige privacy, en deze onzin snel op laten houden...

Het verhaal van het paard blijf ik op sommige punten ook lichtjes vreemd vinden, maar nogmaals Isabell is geen ruiter die ten koste van iets haar paard in de ring wil laten verschijnen. Ze heeft echt het beste met haar paarden voor en daarom maak ik me over het paard ook verder niet druk. Is niet aan ons om daarover te oordelen denk ik... Ze heeft zoveel toppaarden, waarom zou ze er daarvan 1 willen laten ''lijden''.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:20

Laura_Robin schreef:
Eens. Domme fout, maar geen halszaak. Sorry zeggen, en nooit meer doen. En dan weer over tot de orde van de dag.

De felheid waarmee Werth op bokt veroordeeld wordt, verbaast me. Het is (te) gemakkelijk oordelen vanaf de zijlijn. De beste stuurlui staan altijd aan wal.

Je hebt volkomen gelijk, maar de Bokkers (en terecht) zijn veel milder als de Duitse BB's.
Want op de Duitse Reitforum's zijn ze Isabell helemaal aan het afbranden. "Befehl ist Befehl"

Ook denken ze daar dat wij als Nederlanders heel hard zitten te lachen.

Trouwens alle interviews met Isabell en haar ritten met Whisper in Wiesbaden kan je vinden
op

www.topdressage.tv

ga naar Just Arrived

daarna wijst het zich vanzelf.
Laatst bijgewerkt door Horsedances op 29-06-09 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:21

Ja, er zijn ergere gevallen van doping, waarmee de paarden wél lijden.
Maar ik denk dat als de sport sommige gevallen van doping gaat gedogen, dit wel ten koste van de sport gaat... En ik kan me voorstellen dat dit een geval is waarbij je toch je vraagtekens gaat zetten, niet omdat het ten koste van het paard gaat, maar meer omdat het ten koste van de sport gaat. Het paard zou mogelijk beter presteren dan een paard dat clean is...

Mokzalf daarentegen, vind ik belachelijk dat dat als doping wordt beschouwd. Daar kan ik een gedoogbeleid bij accepteren. Maar dit vind ik toch een andere kwestie. Misschien zijn er bokkers die paarden hebben met hetzelfde sydroom, die ons er over kunnen vertellen? Want het blijft voor mij een beetje vaag.

Ze kunnen beter red bull gebruiken :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:22

Horsedances schreef:
Je hebt volkomen gelijk, maar de Bokkers (en terecht) zijn veel milder als de Duitse BB's.
Want op de Duitse Reitforum's zijn ze Isabell helemaal aan het afbranden. "Befehl ist Befehl"

Ook denken ze daar dat wij als Nederlanders heel hard zitten te lachen

Mag ik dat heel typisch vinden? :P
Zij vinden zichzelf natuurlijk weer helemaal geweldig, en zij zouden zoiets natuurlijk nooit doen, zou dit onze Anky gebeuren.

Ben wel benieuwd naar enkele van die stukjes? :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:26

Kijk ik ben niet voor maar zeker niet tegen Isabell. Echter wel tegen het gebruik van een verboden middel. Een straf van 2 jaar zou zonde zijn, maar niet volledig onterecht, maar dan moeten ze dit ook doortrekken in de volledige sport.
Verder moet er een discussie op gang komen waarbij die nul tolerantie onder de loep genomen zal worden, maar tot dan heeft iedereen zich gewoon te houden aan de bestaande regels.
Bekende naam mag daar geen 'uitzondering' op vormen, integendeel zelf, want deze hebben een voorbeeldfunctie. Iedereen maakt wel eens fouten in zijn leven, maar dan moet je de consequenties erbij nemen. Je oogst wat je zaait.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:28

katie_hvjOuw schreef:
Ik vind het tog ook wel sneu voor haar. maar wat is dat syndroom precies ?

Zie hier een uitleg van Isabell, staat ook een stuk over het paard in http://www.isabell-werth.com/#