Ernest van Loon op 88-jarige leeftijd overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Ernest van Loon op 88-jarige leeftijd overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 09:53

http://www.knhs.nl

In zijn woonplaats Breda is Ernest van Loon op 88-jarige leeftijd overleden. Van Loon genoot grote bekendheid als auteur van de boeken 'Ruiters en Rechters', waarvan het eerste deel midden jaren '70 verscheen en het tweede deel tijdens Indoor Brabant 2002 werd gepresenteerd.

Van Loon was een gepassioneerd paardenman, die Nederland tweemaal vertegenwoordigde op de Olympische Spelen. In Londen 1948 beëindigde hij de military individueel als 13de met Springsteel. Zijn teamgenoot Adam ten Cate legde met Unique de Genual beslag op de 24ste plaats in de individuele eindrangschikking. Ook Daddy Siem maakte deel uit van dat team, maar omdat zijn paard Glensman voor de wedstrijd reeds kreupel bleek was het Nederlandse team voor de start van de wedstrijd al geëlimineerd.
Ook in 1952 vertrok Ernest van Loon naar de Olympische Spelen, die in Helsinki werden gehouden. Hij bereed daar Ampère. Het Nederlandse team bestond verder uit Max van Loon met Nerantsoula en Wiel Hendrix met Patrick. Alle drie de combinaties werden tijdens de cross geëlimineerd.

Ernest van Loon schreef vijfmaal het Nederlands kampioenschap military op zijn naam en ging tweemaal van start in Badminton. Van Loon was ook een verdienstelijke springruiter, die aan meerdere internationale concoursen in het binnen- en buitenland heeft deelgenomen. En daarnaast kwam hij regelmatig zowel in Nederland als daarbuiten aan de start van internationale dressuurwedstrijden. Daarnaast was hij regelmatig in de spotlights van het circus te vinden met een paardennummer.

Met Ernest van Loon is een paardenmens overleden die vasthield aan de waarden van de klassieke rijkunst en daarvan op een geheel eigen wijze uiting aan gaf. Zijn boeken zijn klassiekers geworden in de hippische literatuur. Ernest van Loon kwalificeerde zichzelf hoogst zelden als auteur of als instructeur. "Ik ben verkoper van levensgeluk", placht hij te zeggen, en het is goed om te weten dat velen extra levensgeluk in het zadel te danken hebben aan de uitgesproken rechtlijnig mens die Ernest van Loon is geweest, en wiens geest voort zal leven in hen die de uitgangspunten van 'Ruiters en Rechters' in de praktijk blijven brengen.

Marije_jiplover

Re: Ernest van Loon op 88-jarige leeftijd overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:59

Tjeempie, het is een heel respectabele leeftijd.
Gecondoleerd voor de nabestaanden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:11

osh, dat is dus echt het einde van een tijdperk............
Met recht kunnen we stellen dat hier een monument is heengegaan.

Ik heb het geluk gehad deze man enkele keren te mogen ontmoeten en dat dat is confronterend en verhelderend te gelijk.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:16

diep respect voor deze man.

sterkte voor de nabestaanden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:49

Veel respect voor deze man, iemand die een ongelooflijke kennis had over het africhten/scholen van paarden volgens het klassieke systeem. Zijn haren rezen ten berge van het laag, rond, diep-systeem van tegenwoordig. Hier gaat weer een bron van de oude kennis. Samen met Piet Oothout (leeft hij nog trouwens) en Jo Rutten de grondleggers van de dressuur.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:53

Hoewel stoffelijk overleden is zijn gedachtengoed onsterfelijk.
Met name R&R Deel 1 is een prachtig stuk erfgoed.

Het is boven elke twijfel verheven dat de man inhoudelijk goed wist waar hij over schreef en zijn werk is nu nog relevanter dan toen het in druk verscheen.

Hopelijk is zijn overlijden een aanleiding voor veel ruiters om dit nu meer dan ooit van toepassing zijnde Nederlandstalige werk van een Nederlandse corifee te lézen.

hc

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:07

Lieve Ernest, mijn steun en toeverlaat in de paardenwereld. Rust zacht. Jij bent het boegbeeld geweest die niet alleen WIST hoe het moest, maar ook TOONDE hoe het moest. Ruiters en Rechters is je meesterwerk en 'mijn' paardenbijbel. Ik zweer heilig bij jouw methodes en ik vond en vind jou een GROOTS man! Ooit reed ik mee met mijn pony in je clinics en gingen we het hele land door, ook België. Ernest, ik zal je missen, WIJ zullen je missen. Respect voor alles wat je voor ons en daabij de ganse paardenwereld hebt betekent. Het ga je goed daarboven, rust in vrede. Chantal.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:39

Een tijdperk afgesloten helaas.................... wat een standvastige man, met maar 1 ding voor ogen; een respektvolle omgang met, en training van paarden.
Zijn boek "Ruiters en Rechters" is een van de weinige paardenboeken in onze kast met ezelsoren van het vele (her-)lezen.
Hopelijk zijn er nog mensen te vinden die zijn gedachtengoed verder willen uitdragen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:04

Ik heb R&R toendertijd gekocht en ademloos gelezen en, ook nu ik de overstap naar western al lange tijd geleden gemaak heb, is het nog steeds een boek waar ik heel veel uithaal en nog regelmatig als naslagwerk gebruik. Het geen in dat boek beschreven is Rijkunst ten voeten uit.
Rust zacht en veel sterkte voor nabestaanden en vrienden.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:10

Alle respect voor het werk van deze man.
Heel veel sterkte voor familie, vrienden en bekenden.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:35

Een groot verlies voor de paardensport. Ik heb R&R deel 1 en 2 en sla deze regelmatig open. Ik hoop dat zijn gedachtengoed het respectvol omgaan met paarden en paardvriendelijk training van paarden niet verloren gaat.
Sterkte voor de nabestaanden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:52

Inderdaad een zeer groot verlies voor onze paardenwereld.
Zijn kritische kijk op ons wereldje vond ik geweldig eveneens als zijn kennis over het rijden en zijn rijden zelf.

Idd echt een monument dat is heengegaan. Wat een geweldig ruiter/instructeur was hij

Zijn boeken R&R 1 en 2 staan hier gelukkig als bijbel en nagedachtenis in de boekenkast...

Héél veel sterkte aan alle nabestaanden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:08

Ik heb R&R 1, maar zou 2 ook graag willen hebben, is er iemand hier die weet of en waar het boek nog te koop is?

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:11

Heel veel sterkte aan alle nabestaanden.

Ernest van Loon mag met recht een grootheid in de paardenwereld genoemd worden en ik hoop van harte dat zijn gedachtegoed nog heel lang bewaard blijft.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:01

Wat een verlies voor de paardenwereld!
Juist nu, nu de ruitersport lijkt door te slaan in extremen en truukjes, is er weer zoveel behoefte aan 'terug naar de basis'.

R&R is mijn paardrijdbijbel. Bedankt, Ernest van Loon, wat je ons ruiters hebt meegegeven, ookal is het voor de meesten net als voor mij op afstand.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:08

Nimber schreef:
diep respect voor deze man.

Dit deel ik helemaal en kan er weinig aan toevoegen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:13

De dag van het overlijden van mijn vriend en mentor, Ernest van Loon is, op de dag af, dertig jaar nadat ik meneer van Loon de eerste keer heb ontmoet. Vanaf dat moment tot aan de laatste dag dat hij les heeft kunnen geven, heb ik getracht zoveel mogelijk van hem te leren. Hij heeft mij niet alleen alles bijgebracht wat ik weet over africhting, ook op menselijk vlak was hij mij een voorbeeld. Voor mij is mijn tweede vader overleden.
In het laatste gesprek dat ik kort voor zijn overlijden nog met hem had, maakte hij zich grote zorgen over de toestand van de 'rijkunst' in Nederland. Hij had niet de indruk dat hij zo veel bereikt had. Ik ben pas sinds kort op deze site, of welke andere site dan ook. Ik vind het heel jammer dat ik hem niet meer heb kunnen vertellen, hoeveel mensen hier nog zo veel belang hechten aan zijn werk. IK WEET ZEKER DAT HIJ DAAR HEEL DANKBAAR VOOR ZOU ZIJN GEWEEST.

Voor zover mij dat recht daartoe toekomt: Namens Ernest van Loon dank hiervoor.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:32

Nog niet zo erg lang geleden maakte ik dankzij iemand hier op bokt kennis met Ruiters en Rechters. Ik bestelde het boek op het internet, het kwam aan op zaterdagochtend en ik heb het hele weekend doorgelezen. Ik heb genoten.

Vandaag moest ik naar aanleiding van dit bericht denken aan iets waar ik met wat stalgenoten over had gesproken en wat hij zo bijzonder treffend en humoristisch had omschreven in R&R. Ik nam een kopie van de betreffende bladzijden mee naar de stal vanavond en er waren meteen 4 mensen die het boek wilden lezen. Mijn dochter zal misschien wel plagerig zeggen dat ik weer met mijn zendelingenwerk bezig was en dan heeft ze gelijk. Ik hoop nog veel mensen te bekeren.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:45

Groot verlies voor de paardenwereld, en zo ontzettend veel respect voor deze man...Rust zacht en veel sterkte voor nabestaanden en vrienden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:02

Linky schrijft: 'een tijdperk afgesloten, helaas'

En voor een deel is dat waar. Ik ben dankbaar dat Ernest van Loon niet al zijn kennis met zich mee heeft genomen, en hoop dat zijn boeken (die ik ooit als jong meisje verslond) nog door heel veel mensen zullen worden gelezen.

Nog meer hoop ik dat de geest van zijn boodschap in leven gehouden zal worden, dat vele mensen zullen ervaren dat paardensport in al zijn facetten juist ook sportiviteit ten opzichte van het paard betekent - en hoeveel mooier de paardensport daardoor wordt.

Ik wens de nabestaanden veel sterkte.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:46

Ik ben een tijdje (ong. één week) niet online geweest i.v.m. geen internet en nu kijk ik en staan er maar 18 reacties op dit topic. Voor zo'n grootheid echt niet veel.... Jammer...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:23

Tja, dat kan betekenen dat een groot deel van de Bokkers de man niet meer kent, deels omdat ze te jong zijn, deelt omdat het hun interesse niet opwekt.
Dat laatste is natuurlijk ook wel te merken in de manier waarop men tegenwoordig "dressuur " ( en andere disciplines) rijdt.

Maar het is inderdaad erg weinig!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:19

Ik denk dat je helaas gelijk hebt. Ik zie helaas -O- de laatste jaren steeds vaker het gedrag om mij heen dat in Ruiters en Rechters aan de kaak wordt gesteld.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:00

En dat is eigenlijk wel een hele trieste conclusie! Gelukkig is er nog de "Happy Few" die wel willen voelen hoe het is om echt met je paard te communiceren en op die manier het erfgoed van deze man uit blijft dragen.
Ik hoop wel dat die andere, altijd te grote, groep een keer keihard tegen de lamp loopt!

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:00

ElCid schreef:
En dat is eigenlijk wel een hele trieste conclusie! Gelukkig is er nog de "Happy Few" die wel willen voelen hoe het is om echt met je paard te communiceren en op die manier het erfgoed van deze man uit blijft dragen.
Ik hoop wel dat die andere, altijd te grote, groep een keer keihard tegen de lamp loopt!

_/-\o_ ... En ik hoop nog meer dat er ook een groep ruiters is die 'enkel' de naam Ernest van Loon niet kent, maar het achterliggende gedachtegoed wel.

Het geringe aantal reacties in dit topic heeft overigens ook mij zeer verbaasd.