Isabell Werth voelt zich enorm in de steek gelaten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Isabell Werth voelt zich enorm in de steek gelaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 08:44

http://www.anp.nl

Dressuuramazone Isabell Werth voelt zich de laatste dagen bijna als een crimineel behandeld. Dat zei de vijfvoudig olympisch kampioene zaterdag, enkele dagen nadat bij haar paard Whisper een verboden middel was aangetroffen.

Vooral van de overkoepelende Duitse paardensportfederatie had ze enige steun verwacht. ,,De mensen die in goede tijden naast me stonden laten me nu vallen. Daar had ik niet op gerekend.''

Opnieuw liet Werth zich kritisch uit over de officials. ,,Ze weten al jaren dat de nuloptie in onze sport absurd is. Toch doet niemand er iets aan. Rond wedstrijden mag een paard geen enkele medische behandeling ondergaan. Dat slaat nergens op.''

Verwante artikelen:

[VN] Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst
[VN] Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"
[VN] Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging
[VN] Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken
[VN] Isabell Werth blijft voorlopig geschorst volgens Tribunaal
[VN] Ook Michael Whitaker geschorst na positieve dopingtest
[VN] Regels voor toedienen van medicijnen wordt niet versoepeld

Frantic

Re: Isabell Werth voelt zich enorm in de steek gelaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 08:47

Dat is gewoon zo, niemand wil opeens zijn vingers branden.

Triest misschien, maar ik kan me niet herinneren dat Isabell zich sterk heeft gemaakt om de 0 optie te vernietigen....

Eerst maar even aan de springruiters van Duitsland vragen of Isabell zich in woord en geschrift achter hun heeft geschaard of dat ze toen ook zelf haar mond dicht hield....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 08:54

Misschien dat het wel goed is dat het nu 2 ruiters van de top 'overkomt'. Hopelijk zet dat de instanties nu eens aan het denken dat het beleid verkeerd is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 08:57

Cayenne schreef:
Rond wedstrijden mag een paard geen enkele medische behandeling ondergaan. Dat slaat nergens op.''

Die uitspraak slaat vooral nergens op. Ik denk dat ze nu maar beter even haar mond houdt, want dit getuigt niet echt van veel goeie wil noch inzicht in de zaak.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:05

Het is logisch dat er vanaf de zijde van de ruiters voortdurend tegen de "nul-optie" wordt aangeschopt, want die is voor hen natuurlijk lang niet ideaal. Maar ondertussen is hij er wel nog steeds en de ruiters weten dat ook. Als je er dan als ruiter op een bepaald moment in het belang van je paard voor kiest het dier te behandelen met een medicijn dat een werkzame stof bevat die voorkomt op de dopinglijst van de FEI, aanvaardt dan ook dat onder de huidige regelgeving de consequentie daarvan is dat je dat paard niet eerder weer uit kunt brengen, dan nadat de laatste sporen van dat medicijn uit het lichaam zijn verdwenen en zorg dat je met die wachttijd aan de veilige kant van de streep gaat zitten.

Het paard eerder weer uitbrengen, wat medisch gezien misschien prima zou kunnen, gebeurt uitsluitend uit motieven die te maken hebben met economische of sportieve belangen van de ruiter, voor het paard maakt het echt niet uit of ie in de wedstrijdbaan loopt of thuis in de achtertuin in het trainingsbakje.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:10

amondi schreef:
Dat is gewoon zo, niemand wil opeens zijn vingers branden.

Triest misschien, maar ik kan me niet herinneren dat Isabell zich sterk heeft gemaakt om de 0 optie te vernietigen....

Eerst maar even aan de springruiters van Duitsland vragen of Isabell zich in woord en geschrift achter hun heeft geschaard of dat ze toen ook zelf haar mond dicht hield....

Volgens mij heeft Isabel wel degelijk zich achter de Duitse springruiters geschaard tijdens een persconferentie

Bericht
Horsedances Geplaatst: 17-05-09 15:16

Berichten: 787 Quo Vadis was de naam waaronder de Duitse federatie afgelopen week een panel discussie belegde met als rode draad
wat is de toekomst van de paardensport. Onverwachts en emotioneel gooide Isabell Werth de knuppel in het hoenderhok door te stellen dat het nu eens afgelopen moet zijn met de negatieve berichtgeving over doping en trainingsmethoden in de Duitse media.
Hoe moet ik mijn paarden gezond houden als ik niets eens een aspirientje of hoestdrankje mag geven ?

Tussen neus en lippen door vertelde zij ook dat Duitsland een voorbeeld kan nemen aan Nederland waar er 4-5 topevenementen zijn die altijd zijn uitverkocht en tot in de puntjes zijn geregeld, terwijl in Duitsland er zo'n 30 to 40 zijn die nauwelijks aandacht krijgen van het publiek of de media.

Het was duidelijk dat de bestuurders nogal verrast waren door dit emotionele betoog van hun dressuurkoningin, en het was overduidelijk dat ze bang waren voor een Jan Uhlrich effekt en een boycot door de Duitse media, vanwege de recente doping zaken.
Isabell stelde meerdere malen dat er niemand betrapt was op doping maar op niet geregistreerde medicatie.

Verder maakte zij zich zorgen dat het al lang niet meer zo is dat de kinderen vanuit school naar de manege of de boer op de hoek gaan om paarden te verzorgen en te rijden. Nee, ze gaan vanuit school linea reacta naar een opvangverblijf. Waarom geen opvangverblijven subsidieëren waar ook de omgang met paarden en ponies een onderdeel vormt ?

Een deel van de discussie kan bekeken worden (in Engels en Duits) op de onderstaande website :

http://www.topdressage.tv
Laatst bijgewerkt door zipje71 op 28-06-09 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:22

Bandida schreef:
Cayenne schreef:
Rond wedstrijden mag een paard geen enkele medische behandeling ondergaan. Dat slaat nergens op.''

Die uitspraak slaat vooral nergens op. Ik denk dat ze nu maar beter even haar mond houdt, want dit getuigt niet echt van veel goeie wil noch inzicht in de zaak.

Tsjongejonge, ik ben het met je eens hoor Bandida, dit slaat werkelijk nergens op, wat Isabell zegt. Wie niet tegen haar 'verlies' kan moet niet gaan liegen o.i.d. want een paard mag voor een wedstrijd bést een medische behandeling ondergaan, maar je moet daar wél eerlijk over blijven. En dat blijkt Isabell nogal moeilijk te vinden :=

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:37

Nou sorry hoor, maar ik vind een paard normaal behandelen wel iets anders dan een paard drogeren of pijnvrij maken zodat hij beter presteert.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:41

Tja, wie zich brand moet op de blaren zitten. Dit heeft niks, maar dan ook niks met de nuloptie te maken. Isabel moet zich maar langzaam voorbereiden de komende 2 jaar te trainen. En als ik dan termen hoor van "hoestdrankje" of behandelingetje tegen wondjes van ruiters dan schiet mij de broek vol.

Citaat:
http://www.st-georg.de/news/detail.php? ... ectID=5003]

Sport • 25.06.2009
Kommentar: Das große Zittern
Nach dem Springsport stürzt nach den Vorwürfen gegen Isabell Werth auch der Dressursport in eine Sinnkrise.Es kann ja sein, dass es tatsächlich so ist. Die Zitterkrankheit war es, die den zehnjährigen Whisper von Isabell Werth befallen hat, und die mit dem Psychopharmakon Fluphenazine behandelt werden sollte. Das führte wie berichtet, zum jüngsten Dopingskandal des Pferdesports, diesmal in der Sparte Dressur und bei einer Reiterin, die es durch ihre Erfolge – fünf Olympiasiege und damit erfolgreichste Dressurreiterin der Welt – und ihrem persönlichen Auftreten her zu einer Ikone des Reitsports gebracht hat. Und jetzt dies!

Bei dieser Nervenkrankheit, auch als Shivering Syndrom bekannt, haben Pferde Schwierigkeiten mit ihrem Gleichgewicht, wollen ungern bis gar nicht auf drei Beinen stehen, also keine Hufe geben, gehen ungern rückwärts und sind meist auch schlechte Reisende, weil sie ja beim Transport ständig balancieren müssen. Frage Nummer Eins: Sollte so ein Pferd überhaupt im Leistungssport eingesetzt werden?

Um Erklärungen waren Reiter noch nie verlegen, wenn es darum ging, zu positiven Dopingproben Stellung zu beziehen und wie im Krieg ist auch im Kampf gegen Doping die Wahrheit meist das erste Opfer. Spätestens als der Name des behandelnden Arztes bekannt wurde, fällt es dem Insider schwer, naiv die gelieferte Darstellung zu schlucken. Dr. Hans Stihl ist in der Szene kein Unbekannter. Er war der Arzt, der das Dressurpferd Rusty mit dem Hormonpräparat Testosteron behandelte, angeblich wegen Hautpickeln. Der Schweizer saß vor vielen Jahren bereits in Frankreich in Untersuchungshaft, nachdem er mit einem Kofferraum voller verbotener Medikamente der Polizei aufgefallen war. Wer ihn heute in seinen Stall holt, weiß, was er tut, und deshalb hat Isabell Werth sicher Recht, wenn sie im Interview mit dem Sportinformationsdienst (SID) sagt, sie werde ihn jetzt nicht an die Wand nageln. Wie sollte sie, sie hat ihn ja schließlich gerufen.

Wir werden in den nächsten Tagen vermutlich noch so manche Märchenstunde erleben, in der uns erklärt werden soll, wie es kam, dass ein nur in der Humanmedizin zugelassenes Medikament, das gegen schwere psychische Störungen gedacht ist, sich im Körper eine Pferdes fand. Die einfachste Erklärung, dass das Pferd wie viele Dressurpferde etwas „guckig“ war und auf diese Weise beruhigt werden sollte, werden wir wohl nicht hören.

Und nach dem Grund, warum viele Dressurpferde so guckig sind, dass sie offenbar mit reiterlichen Mitteln nicht zu kontrollieren sind, darüber sollte man auch mal nachdenken, nicht um Reiter zu entlasten, die nach Dopingmitteln greifen. Aber vielleicht kommt man zu dem Schluss, dass aufgemischte Pferde, die mit spektulären Bewegungen paradieren müssen, um zu gewinnen, nicht mehr anders zu bändigen sind. Und es stellt sich dann die Sinnfrage der Dressur. Und wenn die Verantwortlichen sie nicht bald stellen, ist es womöglich zu spät. Dann ist der Pferdesport mausetot.

(Gabriele Pochhammer)
Laatst bijgewerkt door henkb op 28-06-09 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:44

Maar stel nou (bijvoorbeeld) dat je een paard hebt dat wat last heeft van z'n maag als hij stress heeft. Kan, nietwaar?

Dan zou dat kunnen inhouden dat je je paard JUIST rond wedstrijden (en ver daarvoor) soms niet kunt laten behandelen, zonder het risico te lopen dat hij niet meer door de tests komt.

Terwijl dat niets te maken zou hebben met doping.

Tis maar een voorbeeld. Ik vind dat ze veel meer naar individuele gevallen moeten kijken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:51

@Henk:
m.b.t. het in het artkel genoemde eigenlijk principieel ongeschikt zijn van het paard heb ik 6 jaar geleden een artikel geschreven.
Er is namelijk een heel goede methode om vóóraf al een paard van een jaar of 3 te toetsen of het fysiek (van zenuwstelsel, skelet tot bloedsomloop) geschikt is voor topsport.
De reactie was een grote hoop persoonlijke beledigingen vanwege vermeende dierenbeulerij. Men traint liever een ongeschikt paard tot het niveau van competentie de stress en lichamelijke vernieling is dan dat met het dier vooraf een week stevig aan de tand voelt en de meesten dan lekker gelukkig laat zijn als normaal rijpaard.
Je kan je zelfs afvragen of een paard wat ´geneesmiddelen´ nódig heeft om te functioneren niet beter af is in de worst. Geenzijn is beter dan uitzichtloos onwelzijn.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:53

HannahFrouk schreef:
Maar stel nou (bijvoorbeeld) dat je een paard hebt dat wat last heeft van z'n maag als hij stress heeft. Kan, nietwaar?

Dan is of de training niet goed of dat paard niet geschikt :)*

´Geneesmiddel´ is dan symptoombestrijding en leidt tot verérgering van de oorzaak omdat het een schijnoplossing is en dus niet naar een echte gezocht wordt.

hc

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:57

@HC
En natuurlijk niet te vergeten waar men in de fokkerij al tientallen jaren mee bezig is. Tenminste in Duitsland, namelijk die hengsten uit de fokprogramma's houden die te sensibel zijn. Dat is in Hannover strikt gebeurd. Hier in Nederland voert men nu die karaktertest in, maar voor de grote ring moet het blijkbaar geoorloofd zijn dat een paard voor 2 minuten prestatie, winstpunten of geldprijzen wordt behandeld. Terwijl er vast meer paarden op stal staan?

Ik moest een maand geleden via de rekening ontdekken dat mijn 3 jarige door de hoefsmid tijdens het bekappen wat was gespoten. Hey, ik was (ben) laaiend, dat dier is zo mak als een lammetje, maar door een idioot in zijn eentje van de wei gehaald. Wat doet een hoefsmid met domosedan?
Laatst bijgewerkt door henkb op 28-06-09 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:59

HannahFrouk schreef:

Kijk daar heb je het weer.
Stel jij nou eens dat je dat op straat tegen iemand zegt: 'dat paard heeft telkens maagpijn voor wedstrijden, van de stress weet je wel..'
Kan je het antwoord al raden?
Dat is de norm! En niks minder..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:17

henkb schreef:
Ik moest een maand geleden ontdekken via de rekening dat mijn 3 jarige door de hoefsmid tijdens het bekappen wat gespoten. Hey, ik was (ben) laaiend, dat dier is zo mak als een lammetje, maar door een idioot in zijn eentje van de wei gehaald. Wat doen al die hoefsmeden met domosedan?

Niets correct hanteren, niets correct opvoeden, niets met respect behandelen, nee verdoven die hap!

...en dan zit jíj met een jong paard met een ongewenste ervaring. Die hééft hij en kan je niet meer voorkomen.

In de paardenwereld is het paard geen individu met eigen welzijnsrechten maar een object. De uitzonderingen bevestigen de regel.
Het voobeeld van een stresspaard met maagpijn is tekenend:
Dat moet niet platgespoten worden maar naar huis gestuurd worden omdat het geen goed opgeleide combinatie is. Vrijwillige ontspanning is nu net een cruciaal criterium :)*
Wel platspuiten geeft blijk van een malafide competitievervalsende mentaliteit zonder respect voor het dierenwelzijn en dat hoort niet in een sport en niet met dieren.

hc

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:45

zipje71 schreef:
Isabell stelde meerdere malen dat er niemand betrapt was op doping maar op niet geregistreerde medicatie.

Ik snap nu waarom ze zich daar hard voor heeft gemaakt...dat gaf ze blijkbaar zelf ook...

Off-label gebruik van medicijnen aan paarden waarvan de werking en bijwerkingen niet zijn getest op paarden..

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:51

HannahFrouk schreef:

Dan zou dat kunnen inhouden dat je je paard JUIST rond wedstrijden (en ver daarvoor) soms niet kunt laten behandelen, zonder het risico te lopen dat hij niet meer door de tests komt.

Terwijl dat niets te maken zou hebben met doping.

Tis maar een voorbeeld. Ik vind dat ze veel meer naar individuele gevallen moeten kijken.

Naar mijn idee heeft dat wel te maken met doping hoor :=
Zo'n paard heeft naar aanleiding van die wedstrijden zodanig erge stress dat ie niet goed kan presteren,
dan ligt dat echt aan het paard, en hoe mooi ie thuis ook kan lopen, misschien is ie dan gewoon niet geschikt voor dit soort wedstrijden :)
Als je dan die prestaties verbetert d.m.v. de een of andere behandeling is dat in mijn ogen wel degelijk doping.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:28

henkb schreef:
Tja, wie zich brand moet op de blaren zitten. Dit heeft niks, maar dan ook niks met de nuloptie te maken. Isabel moet zich maar langzaam voorbereiden de komende 2 jaar te trainen. En als ik dan termen hoor van "hoestdrankje" of behandelingetje tegen wondjes van ruiters dan schiet mij de broek vol.

Citaat:

Dank je voor het artikeltje: verhelderend!

Als dit allemaal klopt is een straf voor Isabel zeer op z'n plaats:
-een gekende "doping-arts" inschakelen, die vast niet haar eigen DA is, gezien hij een Zwitser is
-een niet voor paarden erkend medicament toedienen
-een paard met een ernstige afwijking inzetten in de sport terwijl duidelijk is dat het reizen een hel moet zijn voor het dier

Dat heeft inderdaad niets meer met een hoestdrankje of een aspirientje te maken en zou ongetwijfeld ook nog steeds niet zijn toegestaan indien de nul-optie niet meer zou bestaan.

Ik krijg toch een nare smaak in mijn mond bij de pogingen van Isabel om haar naam (enigszins) te zuiveren.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:29

Hebben jullie de interviews met Isabell Werth gisteren gezien op ARD en ZDF.
Toch maar eens doen voordat jullie zo hoog van de toren blazen.

@Selima, je bent heel onzorgvuldig, ongenuanceerd en tendentieus in je opmerkingen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:19

Ik heb geen zin om op jullie allemaal te reageren maar ik ken isabell en ik sta met de volle 100 % achter haar. Het is niet slim wat ze gedaan heeft maar dit heeft ze echt niet met opzet gedaan en zij laat niet snel mensen vallen.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:50

volgens mij heb ik wat gemist..
snap er niks van..
kan iemand het mij even uitleggen ? :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:05

nowornever schreef:
maar dit heeft ze echt niet met opzet gedaan

Kan jij dan eens vertellen wat ze precies per ongeluk gedaan heeft?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:20

Het kan zijn dat het allemaal wat 'per ongeluk' is gebeurd.
In het ergste geval heeft ze gegokt en verloren.

Hoge bomen vangen veel wind, en wie hoog vliegt kan diep vallen.
Maar dit maakt haar niet direct tot een crimineel, in ieder geval niet meer dan de gemiddelde topruiter :+ .

Het zou een enorm verlies zijn voor de dressuursport als Werth 2 jaar niet mag starten.

Beeeeeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:32

Volgens mij zijn hier veel mensen die het goed zouden doen bij de jehova-getuiges! De nul-optie is een krankzinnige regeling die het voor ruiters ondoenlijk maakt op een correcte manier met hun sport om te gaan. Op dit ogenblik is er namelijk onvoldoende informatie over wanneer medicijnen uit het bloed zijn verdwenen. Door de steeds betere analyse-apparatuur kunnen daarnaast nog steeds langer sporen worden gevonden. Het systeem zoals in Zweden gebruikt wordt is veel reëeler en paardvriendelijker.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:46

Voor degene die Duits kunnen verstaan of de ritten van Isabell & Whisper in Wiesbaden willen zien.

Ga naar www.topdressage.tv
Ga naar Just Arrived
Ga naar Doping Case .........

In deze door de diverse instanties gecreerde jungle zullen
er binnenkort ongetwijfeld meer slachtoffers volgen.