Dierenliefde ontaardt in zware mishandeling te Blankenberge

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Dierenliefde ontaardt in zware mishandeling te Blankenberge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 19:52

http://www.blid.be


Op een weide aan de Zeebruggelaan, rechtover het Zeebos te Blankenberge, ligt sinds vier maanden een paard met hoefbevangenheid. Het paard ligt er roerloos op de weide en wellicht met een hevige pijn. Bezorgde toeschouwers die ook al contact hadden met de eigenares meldden deze situatie aan Dierenrechtenorganisatie BLID.

BLID stuurde medewerkers ter plaatse en zij vinden de toestand alarmerend. Ondanks dat de eigenares iedere morgen en avond probeert eten en drinken voor het paard te voorzien, vindt BLID dat dit niet langer kan. Het paard vertoont doorligwonden op de huid. Het ligt onbeschut in de brandende zon, en daardoor is het aan het uitdrogen. Het kan amper rechtop staan. BLID vindt dit gewoon mishandeling van een dier. Het dier lijdt enorm, maar de eigenares heeft er geen besef van hoe erg het wel is.

De meningen van toeschouwers die het paard al enkele weken zien liggen spreken schandalig. De politie van Blankenberge werd gecontacteerd door BLID en de agenten zagen ook dat het er niet goed uitzag voor het paard. Een contact met de dierenarts van de eigenares heeft het verder afhandelen van deze voor ons mishandeling verhinderd. “De dierenarts komt het paard bezoeken, maar ondanks dat ligt het dier er al vier maanden, en het kan nog één jaar duren volgens hem”, dit is onverantwoord vindt BLID - voorzitter Dirk Blanchart.

Hoefbevangenheid is een probleem in de bloedvoorziening van de hoeven. De bloedvaten in de hoeven gaan uitzetten en er gaat vocht uittreden. Door de verhoogde druk in de hoeven ontstaat er erge pijn (vergelijkbaar met als er iets onder je nagels zit). Delen van de hoef krijgen geen zuurstof meer door de slechte bloedvoorziening en sterven af. Ook kan het voorkomen dat de buigpees aan de achterzijde van het been te hard gaat trekken aan het hoefmechanisme waardoor het hoefbeentje gaat kantelen en in erge gevallen zelfs onderaan doorheen de zool breekt. In deze gevallen is het paard niet meer te redden.

BLID wil het paard niet verder laten lijden en gaat nu een controle vragen van het dier bij het FOD Dierenwelzijn die zich over de onverantwoorde dierenliefde van de eigenares zal uitspreken. BLID is niet onmiddellijk voor euthanasie, maar ze vrezen dat er in dit geval niet veel anders op zit.

Klik hier voor foto's.

Noot nieuwsredactie:
Uit een reactie op het artikel is op te maken dat het paard inmiddels verplaatst is en er beter aan toe is.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:55

Ongelooflijk... Hoe kan je als eigenaar zo blind zijn. Walgelijk. :\

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:56

Rillingen over mijn rug :\
Ongelooflijk dat instanties op deze momenten niet onmiddelijk in mogen grijpen.

lovelanga

Berichten: 1970
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Twente/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:57

ach jee, arm dier.... |(
ik hoop dat ze het beestje snel uit zijn lijden verlossen

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:58

Fijn dat er eindelijk actie ondernomen is, maar jammer voor het paard dat het zo lang heeft moeten duren.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:58

Walgelijk dit... vier maanden!!! Hoe is het mogelijk. |(
Dit heeft imo helemaal NIETS te maken met dierenliefde.

Wat ben ik jaloers op het Amerikaanse systeem wat betreft het ingrijpen en optreden tegen zulke eigenaren...

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:59

Brrr.. die foto's..
Wordt echt tijd dat die wetten eens worden aangepast!!

lovelanga

Berichten: 1970
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Twente/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:59

Toekie schreef:
Walgelijk dit... vier maanden!!! Hoe is het mogelijk. |(
Dit heeft imo helemaal NIETS te maken met dierenliefde.

Wat ben ik jaloers op het Amerikaanse systeem wat betreft het ingrijpen en optreden tegen zulke eigenaren...


inderdaad!!! vind het systeem hier veel te slapjes!

Marijee

Berichten: 6532
Geregistreerd: 07-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:01

Brr, dat ziet er erg heftig uit zeg... :oo

Wel beter dat het paard nu is verplaatst en de goede verzorging krijgt :j

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:02

Ik snap in dit hele stuk ook het woord "dierenliefde" niet.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:02

Dit is echt erg.....arm paard, wat zal die een pijn hebben ;( En dat het ook al maanden duurt, het arme beestje is totaal uitgemergeld. Dat hier niet meteen ingegrepen mag worden vind ik verbazingwekkend. Wat moet er in de vredesnaam dan gebeuren dat dat wel meteen mag?
Ik hoop maar dat het paard snel geholpen wordt maar vrees dat er weinig redding meer aan is, dit heeft al veel te lang geduurd.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:03

Dat dat ppaard nog leeft en over eind kan komen met zijn hoofd!

Snap niet dat mensen dit kunnen, pff al 4 maanden. Arm dier. ;(

00peetje00
Berichten: 2326
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:04

jeetje, wat vreselijk! hoe kun je nou zo met je beestje omgaan? ;(

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:14

Bah wat vreselijk. Hoe moeilijk het ook is om afscheid te nemen, als het écht van je dier houdt dan doe je dat als het niet anders kan.
Vind de algehele toestand van het paard trouwens echt schrikbarend. Hoe kun je zo ontzettend blind zijn!

Temeraire

Berichten: 3539
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Dierenliefde ontaardt in zware mishandeling te Blankenberge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:15

Wat vrselijk zeg, snap ook niet waarom er van dierenliefde wordt gesproken in het artikel :(
Maar als je naar die foto kijkt met een close up van zijn been/hoef, dan lijkt het alsof zijn ijzer er achterstevoren op zit??

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Dierenliefde ontaardt in zware mishandeling te Blankenberge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:18

Denk dat er een rond ijzer onder zit, om de druk aan bij de verzenen te verlichten. Maarja... in hoeverre kun je bij dit paard nog van "verlichten" spreken. Die hoeven, dat is gewoon einde verhaal. Ik had 2x een hoefbevangen paard moeten laten inslapen, en geloof me, daarvan zagen de hoeven er niet zo uit!

Dit is regelrechte mishandeling, een dierenarts zou hier een einde aan moeten maken, ipv mevrouw het hand boven het hoofd te houden.

Jammer dat we hier (en in Belgie) niet zoiets hebben als in Amerika, waar dierenrechtenorganisaties de bevoegdheden hebben om (ism politie) dieren mee te nemen en te verzorgen.

Laulitz

Berichten: 8754
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:02

Divine schreef:
Jammer dat we hier (en in Belgie) niet zoiets hebben als in Amerika, waar dierenrechtenorganisaties de bevoegdheden hebben om (ism politie) dieren mee te nemen en te verzorgen.


Wanneer mogen ze het dier dan eigenlijk wel meenemen?
Ik weet dat de dierenbescherming hier eigenlijk vrij weinig doet. Zolang paard stal heeft met water vinden ze het 'goed'. Kan ik gewoon niet begrijpen..

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:03

Temeraire schreef:
Wat vrselijk zeg, snap ook niet waarom er van dierenliefde wordt gesproken in het artikel :(
Maar als je naar die foto kijkt met een close up van zijn been/hoef, dan lijkt het alsof zijn ijzer er achterstevoren op zit??


Dat dacht ik ook al, maar de straal lijkt wel weer normaal onder het ijzer??

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:12

LauEef schreef:
Divine schreef:
Jammer dat we hier (en in Belgie) niet zoiets hebben als in Amerika, waar dierenrechtenorganisaties de bevoegdheden hebben om (ism politie) dieren mee te nemen en te verzorgen.


Wanneer mogen ze het dier dan eigenlijk wel meenemen?
Ik weet dat de dierenbescherming hier eigenlijk vrij weinig doet. Zolang paard stal heeft met water vinden ze het 'goed'. Kan ik gewoon niet begrijpen..


Uiteindelijk kan de Dierenbescherming (NL) dieren wel meenemen, maar daar gaat vaak zo'n lange tijd overheen voordat zoiets daadwerkelijk gebeurt. In Amerika bijv. gaat een inbeslagname van dieren veel eerder/sneller.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:17

Wat een verschrikkelijke foto's. En ongelooflijk dat dit al 4 maanden! speelt. Ik kan niet geloven dat er zelfs als de situatie zo schrijnend is, nog eindeloos van instantie naar instantie moet worden gegaan om toestemming tot ingrijpen te kunnen krijgen. Mijn maag draait om bij het idee dat dit paard misschien nog op een trailer moet worden gehezen, voordat het eindelijk uit zijn lijden kan worden verlost.

Opvallend vind ik wel de 'betrokken' eigenaresse. Het feit dat ze het dier nog dagelijks bezoekt om hem eten en drinken te geven, doet vermoeden dat ze het beste met het dier voor heeft en handelt uit totale onwetendheid of ontkenning. Mijn ervaring is dat eigenaren van dieren die eigenlijk uit hun lijden verlost zouden moeten worden, steeds meer afstand nemen, omdat ze het zelf ook eigenlijk niet meer aan kunnen zien, maar toch de knoop niet durven doorhakken. Deze eigenaar ziet dit paard dagelijks verder achteruit hollen, maar heeft toch niet (voldoende) ingegrepen...

Hoe dan ook, ik hoop dat dit dier snel de rust krijgt die hij -in mijn ogen- echt verdient!

Natje_Spirit

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:31

Jeetje moest ik dit hebben geweten stond de dierenbescherming daar al veel eerder! Mijn paard staat daar namelijk op nog geen200m van maar ik ken dit paard absoluut niet... Ik weet dat een half jaar geleden 2 paarden bij gekomen zijn op die weide en dat er regelmatig mensen bezig zijn in de weide's, nu moet ik wel toegeven dat het al een hele poos is geleden dat ik er ook echt ben gepasseerd en dat ik niet zó vaak in die richting kijk, ook omdat het land die tussen de weide's ligt nogal hoog is. Heb ook nog niets gehoord van stalgenootjes ,die wel regelmatig naar het zeebos gaan, over een mishandeld paard op nog geen 200m van onze stal... Wel heb ik af en toe een liggend paard gezien maar ik dacht gewoon aan een paard die aan het rusten was (paard lag normaal neer en niet helemaal plat). Ik ken ook de eigenaren niet :n

Hopelijk krijgt het arme dier nog een kans!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:45

Ik heb voor de DB in belgie gewerkt,je mag gewoonweg dat paard niet mee nemen zonder toestemming van de politie.Dat neemt niet weg dat dit verschrikkelijk is maar je moet toestemming van het gerecht krijgen om in te mogen grijpen.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:21

Die dierenarts... die DIERENARTS!!!! -:(-
:r
Is die nou helemaal gék geworden!

fiesta98
Berichten: 482
Geregistreerd: 25-04-08
Woonplaats: daar waar mijn huis staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:23

ze zouden die vrouw schoenen aan moeten trekken die 4 maten kleiner zijn dan ze werkelijk heeft
en haar daar 4 maanden mee laten lopen.
wedden dan ze dan ook niet meer kan lopen!!!
echt een slechte smoes ''ik had het niet in de gaten''
de ribben steken eruit,de hoeven zijn centimeters te lang
en je ziet dat je paard niet kan lopen dan bel je toch gelijk de DA?
aparte DA trouwens die moet toch weten wat het paard mankeert en mevrouw van goeie
informatie en advies voorzien?
zie het al voor me dat mijn paard koliek heeft en dat mijn DA zegt dat hij een koudje heeft gevat
echt schandalig dit zulke mensen verdienen geen dieren
het spijt me zeer maar heb geen medelijden met die eigenaar

Alatariel
Berichten: 310
Geregistreerd: 16-10-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:30

|( |( |( |(

Deze dierenarts?????? ik zou hem/haar nooooooooooooooit bij mijn paard in de buurt laten, wat een..... -:(- . En de eigenaresse ...... -:(- -:(- -:(- -:(-

Slappe hap die dierenbescherming en slecht geregeld bij wet.

Heb hier echt geen woorden voor