Ook Michael Whitaker geschorst na positieve dopingtest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ook Michael Whitaker geschorst na positieve dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 09:16

http://www.nos.nl

Afbeelding
Michael Whitaker
Foto: Remco Veurink / FEI

De internationale hippische federatie heeft springruiter Michael Whitaker een voorlopige schorsing opgelegd omdat z'n paard Thackeray positief werd bevonden bij een dopingtest tijdens het concours hippique in het Franse La Baule.

Bij de controle bleek dat Thackeray het verboden hormoon altrenogest toegediend had gekregen. Whitaker, die met de Britse ploeg drie keer Europees kampioen werd, heeft een contra-expertise aangevraagd.

In afwachting daarvan is de 49-jarige routinier door de FEI voorlopig van deelname aan wedstrijden uitgesloten.
Eerder deze week werd dressuuramazone Isabell Werth ook al geschorst na een positieve dopingtest van haar paard.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:17

gaat zo lekker..

Altrenogest (allyl-trenbolone) wordt bij het paard gebruikt voor de volgende indicaties:
- Het synchroniseren of induceren van bronst.
- De behandeling van merries met multifolliculaire ovaria.
- Preventie van vroege abortus of embryonale sterfte.
Voor de werkzaamheid van altrenogest voor deze indicatie liggen tot op heden onvoldoende bewijzen voor.
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 27-06-09 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:18

Blijven er nog wel over?

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:03

Ik vraag me af of de nederlanders snel zullen volgen..

Meraki

Re: Ook Michael Whitaker geschorst na positieve dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:05

Gaat heel lekker zeg..
Dan zal hij ook wel niet starten op CSI..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:08

Hij had dit gewoon kunnen melden. Kun je vrijstelling voor krijgen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:09

DDW1190 schreef:
gaat zo lekker..

Altrenogest (allyl-trenbolone) wordt bij het paard gebruikt voor de volgende indicaties:
- Het synchroniseren of induceren van bronst.
- De behandeling van merries met multifolliculaire ovaria.
- Preventie van vroege abortus of embryonale sterfte.
Voor de werkzaamheid van altrenogest voor deze indicatie liggen tot op heden onvoldoende bewijzen voor.

En hier zou het paard beter van gaan springen........ Ik vind het allemaal zoooo ver gezocht

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:13

ja dat vind ik idd ook :+ Kom op nou!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:33

het lijkt wel alsof iedereen doping gaat gebruiken!
als het als medicijn bedoelt is kan je dat tog gwn melden.....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:37

In dit geval wel. Kun je gewoon vrijstelling voor vragen.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:02

Tjha, ik weet niet wat ik ervan moet denken,
na Werth nu ook Whitaker!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:04

Ze blijven wel bezig, hè? :=

Enderle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:08

Thackeray is een hengst!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:09

Dan is het dom om het te geven. En goed dat ie is geschorst. Ik dacht dat het een merrie was.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:13

nee gelding is nog altijd een ruin toch

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:15

Altrenogest is Regumate, wat de fokkers onder ons wel kennen als middel om de hengstigheid aan te sturen, en om bij sommige merries de dracht intact te houden.
Geef je het aan hengsten, dan werkt het als een chemische castratie, hengsten voelen zich dus tijdelijk ruin. En dan springen sommige paarden soms wel degelijk beter en hoger.
Altrenogest is toegestaan bij merries, tenminste als er een jaarlijks een formulier wordt ingevuld door de behandelend dierenarts en aan de federatie wordt verzonden (de KNHS of FEI). Bij hengsten is het nooit toegelaten. De aan te houden wachttijd na toediening is zo'n 14 dagen. Nou verschilt de uitscheidingssnelheid per paard wel iets, dus neem voor de zekerheid nog een weekje extra, dan kom je op een wachttermjn van 21 dagen aan. En daar heeft Whitaker zich dus niet aan gehouden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:19

Voor internationale wedstrijden moeten ze per wedstrijd dispensatie aanvragen. Tenminste zo staat het op de site van de KNHS. Voor de B tot en met de Z2 kun je 1 keer per jaar dispensatie aanvragen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:22

De kern is dat het géén merrie is en dus wél malafide opzet is vanwege de anabole bijwerking.

Het lijkt mij een zodanig glasheldere situatie dat dit een voorstel tot levenslange schorsing rechtvaardigt.

Dat zou een signaal zijn wat de paardenwereld héél hard nodig heeft.
Het gaat er namelijk niet om of een bepaald middel wel/niet een nulwaarde heeft. Ook niet hoe een vertreder heet, niet of het die of die is die toevallig betrapt is.
Het gaat erom dat de paardensport aan de top!!!! niet integere deelnemers heeft die sjoemelen met het paardenwelzijn.
Dát is het verkeerde, dát is het probleem.

hc

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:28

FriesWytske schreef:
Dan is het dom om het te geven. En goed dat ie is geschorst. Ik dacht dat het een merrie was.

Sommige paarden laten zich opeens een stuk beter rijden nadat je ze op Regumate zet.....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:44

Weet ik alles van Vudress.

Ik heb een merrie die het ook krijgt als ze hengstig is tijdens wedstrijden. En ik heb er dispensatie voor. Dus ik heb er ervaring mee. Daarom ik vind het dom om aan een hengst of ruin te geven. Terwijl je weet dat het verboden is. En alleen dispensatie kunt krijgen voor een hengstige merrie.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:55

Niet dat ik het geoorloofd vind om allerlei middelen te geven aan paarden, maar is dit niet een erg krom beleid?
Je mag het wel aan een hengstige merrie geven zodat deze beter te rijden is, maar niet aan een hengst, waarbij het effect volgens mij hetzelfde is, dus minder last van z'n hormonen, en dus beter te rijden?
Het is allebei toch even slecht of goed? Alleen is het ene wel toegestaan en het andere niet.
Feit blijft dat het niet toegestaan is, dat weet ik......

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:24

Er volgen er misschien nog wel meer :n

Citaat:
Whitaker en Hanley in nauwe schoentjes
De Britse springruiter Michael Whitaker is na een positieve dopingtest voorlopig geschorst door de Internationale Ruitersportfederatie FEI.
Tijdens een jumping in het Franse La Baule (14-17 mei) testte Whitakers paard positief op het verboden hormoon Altrenogest. De 49-jarige Whitaker heeft om een contraexpertise gevraagd.

Ook de Ier Cameron Hanley zit mogelijk in nauwe schoentjes. Tijdens de Duitse kampioenschappen in Balve (9-14 juni) werd in zijn jas een injectiespuit aangetroffen. Zijn paarden zijn onmiddellijk na de vondst onderzocht.

Hanley had zijn jas onbewaakt achtergelaten. Toen men in de jaszakken zocht om de identiteit van de eigenaar te achterhalen, kwam ook de spuit boven water. De 36-jarige Ier, die in Duitsland woont, weigerde elk commentaar

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:39

Huertecilla schreef:
De kern is dat het géén merrie is en dus wél malafide opzet is vanwege de anabole bijwerking.

Het lijkt mij een zodanig glasheldere situatie dat dit een voorstel tot levenslange schorsing rechtvaardigt.

Dat zou een signaal zijn wat de paardenwereld héél hard nodig heeft.
Het gaat er namelijk niet om of een bepaald middel wel/niet een nulwaarde heeft. Ook niet hoe een vertreder heet, niet of het die of die is die toevallig betrapt is.
Het gaat erom dat de paardensport aan de top!!!! niet integere deelnemers heeft die sjoemelen met het paardenwelzijn.
Dát is het verkeerde, dát is het probleem.

hc

Het kan heel goed zijn dat dit echt per ongeluk in dit paard terecht is gekomen omdat er bijvoorbeeld een merrie van dezelfde ruiter wel Regumate krijgt en de voerbakken niet goed genoeg schoongemaakt zijn, wat op wedstrijden nog weleens een probleem is omdat je nergens fatsoenlijk warm water kunt krijgen om ze ECHT SCHOON te maken. En dat vervolgens bij een volgende voerbeurt dezelfde bak bij dit paard terecht is gekomen. Als dat zo is is een ongeluk al snel gebeurd.
Er mag niks, er kan niks en oplettendheid qua verantwoording van ruiter en vooral groom gaan steeds verder.

Laten we nou niet te snel oordelen voor we weten wat er echt gaande is.

Als het wel bewust is toegediend krijg Michael vanzelf zijn straf.

Je kunt je wel afvragen waarom er geen grens is voor wat wel en niet mag. Als het per ongeluk bij dit paar terecht is gekomen zal de hoeveelheid dusdanig weinig zijn dat het nooit echt effect heeft.
Indien bewust toegediend zou de hoeveelheid groter moeten zijn.
FEI moet eens ophouden met het graven van het graf voor zijn eigen sport.
Het lijkt nu ineens of iedereen opzettelijk vanalles fout doet. Natuurlijk doen de meeste hun best om dit soort dingen te voorkomen. Maar waar mensen werken worden fouten gemaakt en paarden echt niet bewust gedrogeerd met middelen die ze niet nodig hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:07

Insider schreef:

Laten we nou niet te snel oordelen voor we weten wat er echt gaande is.

Als het wel bewust is toegediend krijg Michael vanzelf zijn straf.[/quote]

Ik schrijf 'lijkt en 'voostel'.
Hij is verdachte van malafide opzet.
Daar moet een onderzoek over komen en als er onderbouwend bewijs is, dan hoort hij niet in de paardensport.

Deelnemers, veeartsen, trainers en coaches die malafide opzet hebben moéten er gewoon uitgekieperd worden.
De regels zijn gláshelder. Wie ermee sjoemelt moet gewoon gestraft worden.
Als het kwade opzet betreft, dan is het een niet integer persóón en die hoort niet met dieren in sport. Gewoon helemaal niet.

hc

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:30

Helemaal eens....
Iedere middenweg is discutabel.
Het dierenwelzijn staat toch al zo ter discussie, dit maakt het er allemaal niet beter op. Imago van de sport lijdt er ook onder met alle gevolgen van dien (kijk maar naar het wielrennen).