Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110897
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 08:36

http://www.pzc.nl


Ondanks haar enorme staat van dienst voor de Duitse paardensport, is Isabell Werth volgende week niet welkom op het CHIO van Aken.
Het paard Whisper van de vijfvoudig Olympisch dressuurkampioene heeft positief gereageerd bij een dopingcontrole.

Vlak voor het begin van het CHIO (26 juni–5 juli) is de Duitse hippische wereld daarmee opnieuw opgeschrikt door een dopingschandaal. Whisper werd tijdens het Pinksterconcours van Wiesbaden gecontroleerd en daarbij zijn sporen van het verboden middel fluphenazine gevonden. Werth, sinds jaar en dag de grote concurrente van Anky van Grunsven, is met onmiddellijke ingang (voorlopig) geschorst.

"We hebben haar de mogelijkheid geboden om donderdag tijdens een telefonische hoorzitting de tijdelijke schorsing aan te vechten", zegt woordvoerster Malina Gueorguiev van de internationale hippische federatie (FEI). "Maar we hebben nog niet gehoord of ze van die mogelijkheid gebruik wil maken."

De organisatoren van het CHIO reageerden enkele uren na het bekend worden van de positieve uitslag. In een perscommuniqué liet Aken weten dat Werth, afhankelijk van de uitkomst van het telefonisch overleg, niet welkom is op het toernooi van Aken.

De organisatie heeft zich onlangs geschaard achter de besluiten die de Duitse hippische federatie genomen heeft naar aanleiding van het laatste dopingschandaal op de Olympische Spelen van Hong Kong en de opvattingen van Ludger Beerbaum over het gebruik van ongeoorloofde middelen ('Wat niet gevonden wordt, is toegestaan').

"Het geval Isabell Werth toont aan dat er voor ons standpunt geen alternatief is", laat de financieel directeur van Aken, Michael Mronz, weten. "We hebben vanaf het eerst moment gezegd dat we een voortrekkersrol willen vervullen in de strijd voor een zuivere en transparante sport. De hippische sport moet een nieuwe start maken."

Fluphenazine is in de paardensport geen onbekend middel. Na de Spelen van Athene (2004) werden bij het paard Waterford Chrystal, waarmee de Ierse springruiter Cian O'Connor olympisch kampioen was geworden, sporen van hetzelfde middel gevonden. Het is volgens dierenarts Ben Horsmans een medicijn dat uit de mensenwereld afkomstig is, het wordt onder meer gebruikt voor de behandeling van psychoses en schizofrenie. Horsmans is sinds een aantal jaren teamveterinair endurance en aanspanning bij de Nederlandse hippische federatie. In Aken is hij vandaag, als FEI-dierenarts, aanwezig bij de keuring van de voltige-paarden.

"Het wordt toegediend om paarden rustig te maken. Het werkt twee tot drie weken. Fluphenazine heeft een valiumachtige uitwerking. Het zorgt ervoor dat de paarden niet zo gestrest zijn en minder snel schrikken. Daardoor kun je er makkelijker mee werken. Zowel op trainingen als wedstrijden."

Het is volgens Horsmans niet duidelijk hoe lang sporen van medicijnen bij de paarden zijn op te sporen. In de vleesindustrie (koeien, schapen, varkens) is daar veel onderzoek naar gedaan, maar bij paarden niet. "In onze sport gaat het relatief gezien maar om weinig paarden. Dat is voor de farmaceutische industrie financieel niet interessant."

Verwante artikelen:


[VN] Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst
[VN] Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"
[VN] Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

liezzie

Berichten: 1069
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Lochem

Re: Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:15

Zijn we niet een beetje heel erg streng?
Tuurlijk is het buiten de regels om maar kom op zeg.

Arnyek
Berichten: 639
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:24

Cayenne schreef:
"Het wordt toegediend om paarden rustig te maken. Het werkt twee tot drie weken. Fluphenazine heeft een valiumachtige uitwerking. Het zorgt ervoor dat de paarden niet zo gestrest zijn en minder snel schrikken. Daardoor kun je er makkelijker mee werken. Zowel op trainingen als wedstrijden."

Het is volgens Horsmans niet duidelijk hoe lang sporen van medicijnen bij de paarden zijn op te sporen. In de vleesindustrie (koeien, schapen, varkens) is daar veel onderzoek naar gedaan, maar bij paarden niet. "In onze sport gaat het relatief gezien maar om weinig paarden. Dat is voor de farmaceutische industrie financieel niet interessant."


Hmm, waar komen dan die zes dagen vandaan van de DA van Isabelle?
Het blijft een vaag verhaal...

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:57

Mooi!
Dat is tenminste een zeer duidelijke boodschap.
En inderdaad wat Beerbaum al aangaf: "zolang het niet (nauwelijks) traceerbaar is in een dopingscontrole, passen we het toe"..... is toch een zeer duidelijke "verklaring" wat gaande is, me dunkt.

Toch maar overgaan op de homeophatie? :P

LoesjeVis

Berichten: 136
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:13

Cayenne schreef:
"We hebben vanaf het eerst moment gezegd dat we een voortrekkersrol willen vervullen in de strijd voor een zuivere en transparante sport. De hippische sport moet een nieuwe start maken."

Ik vind het steeds meer op het wielersportdopingverhaal gaan lijken. Hoop dat de paardensport de dopingproblemen sneller weet op te lossen.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:16

Komaan Werth, waarom?
*zucht* :n

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:48

Het waarom staat in het andere topic ;)

jesito
Berichten: 12825
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:22

Ik vind het ook wel een beetje streng, het mag niet maar om haar dan meteen niet deel te laten nemen aan zo'n groot evenement vind ik erg cru.
maar ergens kan ik het ook wel begrijpen als dit wordt getollereerd wat volgd dan er moet gewoon met 1 maat gemeten worden.
Zonde voor insabell

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:28

Nu ik dit weer lees, vind ik het verhaal van Werth weer veel minder geloofwaardig.

Maargoed, het is jammer voor haar, en misschien ook voor haar paarden dat ze niet naar Aken kan. Maar eerlijk is eerlijk, en ik vind het netjes dat de Duitsers en ook de Nederlanders nu niemand voor gaan trekken, ik gun het iemand anders dan Werth of van Grunsven ook een te winnen. Maarja, wie zijn best doet krijgt pas punten en wie er met de pet naar gooit niet. Tjah, het blijft een jury sport.........

@ jesito: Het middel werkt 2 tot 3 weken dus ik snap het goed. ;)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:17

Ik denk dat het tijd word dat alle grote namen opstaan......... en gewoon allemaal niet naar Aken gaan......

even een punt duidelijk maken.

Je moet toch GVD goed voor je paard moeten kunnen zorgen en gewoon kunnen starten.....

Alsof deze mensen zitten te wachten op kapotte paarden, man hun verdienen hun brood met die dieren, die moeten heel blijven!

en met doping hou je een paard niet heel, dus substanties voeren die de prestatie beinvloeden heeft nul zin, want dat zit je volgend jaar ZONDER paard omdat deze echt kapot is.........

en dat weten deze mensen echt wel........

Ik zeg ALLEMAAl niet gaan naar Aken!!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:02

Citaat:
Je moet toch GVD goed voor je paard moeten kunnen zorgen


Je paard aan de valium (of gelijkwaardige stoffen) ... en dat is "goed voor je paard zorgen"??

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:08

Jannepauli.......... helaas moet ik nu wat rot doen tegen je........

maar echt :) ECHT...... je hebt geen flauw benul van die wereld.......

en je hoeft het ook niet te weten........ god behoedde je.........

maar ik heb Isabelle haar verhaal gelezen, en het is heel, heel plausibel..

Je paard op de voorhand sloffend, zelf met een vijl bewerkend is helemaal niet goed voor je paard.


je moet dingen in context zien......... wat jij doet en vind, staat mijlen ver af van wat de topsporters doen en vinden.......... en dat moet jij ook niet willen vergelijken..... want je snapt de materie niet

vergelijking is iemand die thuis een leuk potje eten op tafel zettend die de Rijker gaat vertellen hoe die moet koken.....

Ayasha
Blogger

Berichten: 58077
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:25

Ik vind je hier zwaar over de streep gaan KiWiKo, het spijt me, ik ben het vaak met je eens maar dat je hier opperd dat, omdat paarden in de topsport mentaal en fysiek overvraagt worden moeten dergelijke middelen maar toegelaten worden om hem langer mentaal/fysiek heel te houden?

IK denk dat als je dergelijke middelen wil toelaten, je heel fout bezig bent met de sport. Tenminste, als je dit nog sport kan noemen. Ik schaam me elke dag een beetje meer dat ik wedstrijden rijd...

En ik vind het nog minder sympathiek van je, dat je iemand die het niet met je eens is ronduit persoonlijk aanvalt op HAAR manier... :n Is er geen andere manier om je mening duidelijk te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:29

Bijzonder dat ze met zo een paard de top in wil, dan weet je toch dat als je medicijnen moet toe gaan dienen dat je een risico loopt?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58077
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:31

Sowieso vind ik het bijzonder dat haar DA zegt dat het er op zes dagen uit is terwijl men hier zegt dat het drie weken duurt... Dus ergens zit er wel iets fout. Hetzij bij de DA, het zij bij Isabelle zelf.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Re: Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:36

Terecht vind ik

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:38

pharagirlke schreef:
Ik vind je hier zwaar over de streep gaan KiWiKo, het spijt me, ik ben het vaak met je eens maar dat je hier opperd dat, omdat paarden in de topsport mentaal en fysiek overvraagt worden moeten dergelijke middelen maar toegelaten worden om hem langer mentaal/fysiek heel te houden?

IK denk dat als je dergelijke middelen wil toelaten, je heel fout bezig bent met de sport. Tenminste, als je dit nog sport kan noemen. Ik schaam me elke dag een beetje meer dat ik wedstrijden rijd...

En ik vind het nog minder sympathiek van je, dat je iemand die het niet met je eens is ronduit persoonlijk aanvalt op HAAR manier... :n Is er geen andere manier om je mening duidelijk te maken?

het gaat niet imo over paarden in de sport.............

moraalridders hebben we overal, en ik vind dat als je voor de nuloptie bent........... je dit ook in je eigen achtertuin moet toepassen........ en dus niet op je paard gaan zitten als je hem net voor mok behandeld heb, of net ventipulmin hebt gegeven of net biotine.......... of weet ik veel wat voor een supplementen gegeven worden.

Hoeveel bokkers hebben niet paarden met artrose.......... en geven daar supplementen voor.......

Nul optie is daar gewoon nooit meer op gaan zitten.......

NUL optie is nooit meer op een paard gaan zitten wat met poeders, gels of wat dan ook behandeld word

Ayasha
Blogger

Berichten: 58077
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:41

Nee nuloptie is het niet op wedstrijd doen om te voorkomen dat een stel slimmerikken het in hun voordeel gebruikt en prestatiebevorderende middelen kunnen toedienen terwijl de eerlijkere dat niet doen. Then again geloof ik dat ik dat allemaal al heb uitgelegd maar dat je gewoon niet WIL luisteren. Dan nog vind ik het absoluut NIET kunnen dat je haar aanspreekt op haar manier van met paarden omgaan terwijl het helemaal niet die bokkers is die ter discussie staat. Dat ben ik ook helemaal niet gewend van jou. :n Jammer. Dit is geen discussie meer dit is gewoon heksenjacht op iedereen die het niet met je eens is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:47

helaas zie je het zo :) maar dat is absoluut mijn bedoeling niet......
mijn bedoeling is om de nuance erin aan te brengen...........

er zijn namelijk hele goede redenen om een paard een supplement of medicatie te geven

Ayasha
Blogger

Berichten: 58077
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:52

een supplement of een medicatie vindk nog wat anders dan anti-depressiva die niet 100% te verklaren is. Haar DA had toch moeten weten dat het terug gevonden zou worden? IMO zit er bij een van de twee wat fout. :) Met wat pech heeft de DA gewoon wat over het hoofd gezien en zit zij nu dus met de gebakken peren... Maar dan nog, ergens is wat mis gegaan. Dat weet jij toch ook wel?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:53

ze heeft er een verklaring voor afgelegd die mij heel plausibel in de oren klinkt ( ik ben ook werkgever net zoals zij is)

en helaas moet je als werkgever zorgen voor een veilige werkomgeving........

OOK in de paarden :)

sta je dan mooi met je rug tegen de muur......... een paard dat omflikkerd als die een poot om moet tillen en de fei die de medicatie hiervoor als doping omschrijft :)

ga het haar maar vertellen hoe ze beide insanties tevreden houd :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 25-06-09 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58077
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:54

Behalve dan dat het op 6 dagen opgelost moest zijn volgens de DA en dat hier staat dat het sowieso twee tot drie weken werkzaam is... (en dus waarschijnlijk ook sowieso gedurende die tijd, en zelfs nog langer terug te vinden is?)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:57

ik heb mijn post aangepast, sorrie :)

MargreetB
Berichten: 466
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:24

pharagirlke schreef:
Sowieso vind ik het bijzonder dat haar DA zegt dat het er op zes dagen uit is terwijl men hier zegt dat het drie weken duurt... Dus ergens zit er wel iets fout. Hetzij bij de DA, het zij bij Isabelle zelf.


Of bij de dierenarts die hier gequote wordt.... :)* Wie zal het zeggen.. De ene DA zegt twee tot drie weken (dus niet persé drie weken, zoals jij hierboven zegt), de andere 6 dagen... Wij hier (althans de meesten hier) zijn geen experts, dus welke DA hierover gelijk heeft kunnen we niet weten. Bovendien hangt dit ook weer af van het technische aspect: verbeterde technieken kunnen ook een verschil maken in traceerbaarheid (waardoor iets voorheen nog maar 6 dagen traceerbaar was, maar nu misschien na 3 weken nog steeds?)

Dat er iets fout zou zitten bij Isabelle (zoals jij zegt: hetzij bij de DA, hetzij bij IW) vind ik de grootste kul. Zij is immers geen dierenarts/expert, hoe moet zij nou van elk stofje precies weten hoe lang het nog traceerbaar is? :? Zij gaat gewoon af op de dierenarts die zij vertrouwt (en die waarschijnlijk ook naar eer en geweten heeft gehandeld).

Overigens: Er wordt door de DA in de openingspost gezegd dat Fluphenazine twee tot drie weken werkt... Echter, het paard heeft Modecate gekregen, waar (onder andere!) Fluphenazine in zit, misschien dat dat de 6 dagen verklaart, omdat het geen pure F geweest is?? (Ik ben dus ook geen expert, heb echt géén idee hoe dit zit, maar wellicht zou dit kunnen?)

jesito
Berichten: 12825
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:05

Stravero schreef:
Nu ik dit weer lees, vind ik het verhaal van Werth weer veel minder geloofwaardig.

Maargoed, het is jammer voor haar, en misschien ook voor haar paarden dat ze niet naar Aken kan. Maar eerlijk is eerlijk, en ik vind het netjes dat de Duitsers en ook de Nederlanders nu niemand voor gaan trekken, ik gun het iemand anders dan Werth of van Grunsven ook een te winnen. Maarja, wie zijn best doet krijgt pas punten en wie er met de pet naar gooit niet. Tjah, het blijft een jury sport.........

@ jesito: Het middel werkt 2 tot 3 weken dus ik snap het goed. ;)



HUH