Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 08:26

http://www.isabell-werth.com / Nieuwsredactie / http://www.st-georg.de

De FN heeft mij gisteren laten weten dat mijn paard Whisper tijdens een dopingcontrole positief is getest op Fluphenazine. Ik wil hier graag ook zelf op reageren en bezorgde mensen meer laten weten over de achtergrond van deze zaak.

Whisper lijdt aan het zogenaamde Shivering Syndroom, ook wel de trilziekte of in het Duits "Zitterkrankheit" genoemd. Dit is een aandoening in het centrale zenuwstelsel waarbij evenwichtsstoornissen op kunnen treden, zoals wanneer het paard bijvoorbeeld bij de hoefsmid staat, gebandageerd moet worden of de hoeven worden uitgekrabt. In principe kan het paard dus omvallen zodra het op drie benen moet staan.
Het paard begint dan uit nervositeit te trillen en maakt ongecontroleerde stappen omdat het denkt het evenwicht te verliezen en om te vallen.

Deze ziekte is niet pijnlijk en beperkt ook de mogelijkheden in de sport niet, maar de mensen die met het paard omgaan lopen wel een verhoogd veiligheidsrisico.

Daarom heb ik mijn dierenarts Hans Stihl gevraagd of deze ziekte behandeld zou kunnen worden. Dokter Stihl vertelde mij dat er nog geen geneesmiddelen zijn die de ziekte volledig kunnen genezen, maar dat een aantal behandelde paarden goed op een bepaald medicijn reageren, genaamd Modecate. Dit medicijn bevat de werkzame stof Fluphenazine.
We hebben Whisper op 16 mei 2009 met dit medicijn behandeld om te kijken of hij zou reageren. Dit was inderdaad het geval, aangezien de evenwichtsstoornissen minder werden en er daardoor ook minder ongecontroleerde bewegingen volgden.

Ik heb mijn dierenarts tevens gevraagd wanneer dit middel weer uit zijn bloed verdwenen zou zijn. Dokter Stihl vertelde mij dat zijn ervaringen uitwezen dat dit meestal na zes dagen zou gebeuren, maar dat we hier nooit helemaal zeker van konden zijn.
Daarom hebben we uit veiligheidsoverwegingen besloten om Whisper pas weer op 30 mei 2009 te laten starten tijdens de wedstrijd in Wiesbaden.
Dit besluit heb ik met een zuiver geweten genomen, in volledige overtuiging van mijn gelijk.
Toch werd tijdens een dopingcontrole van de FEI nog resterende sporen van deze stof gevonden.
De reden hiertoe zou kunnen zijn dat het laboratorium een nieuwe analyse-methode heeft toegepast.

De FEI heeft mij onmiddellijk een startverbod opgelegd omdat dit nou eenmaal de regels zijn bij dergelijke gevallen. Dat de restsporen op dit moment niet meer werkzaam zijn bij mijn paard, maakt volgens de voorschriften niet uit.

Ik betreur dit incident ten zeerste en ik hoop dat alle veroordelingen jegens mij worden herzien, en ik ben er volledig van overtuigd dat ik wel degelijk juist gehandeld heb. Ik wil dat het reglement zo wordt aangepast dat een zinvolle behandeling van sportpaarden gewoon mogelijk wordt zonder gevaar te lopen dat je voor lange tijd geschorst kunt worden.
De middelen die worden gebruikt bij de analyses veranderen steeds en dat geeft wel een hele dubbele betekenis aan het woord "onvoorspelbaar".

Ik ben mij er van bewust dat mensen nu twijfelen aan mijn eerlijkheid en correctheid en aan de manier waarop wij met onze sport omgaan.
Ik wil mij via deze weg verontschuldigen bij hen die aan de paardensport en aan mij verbonden zijn.
Uiteraard zal ik er alles aan doen om mensen met meer vragen van antwoorden te zien, en zonodig nog meer opheldering omtrent deze kwestie te verschaffen.

Isabell Werth

Het Duitse ruiterblad St.Georg heeft verschillende veterinairen ondervraagd over de verboden substantie, die vooral in Dapotum, een geneesmiddel voor mensen, kan worden aangetroffen.
Het medicijn mag niet worden toegediend aan paarden, maar het is algemeen bekend dat veel schrikachtige paarden dit al jaren krijgen.

"Wanneer een paard een beetje gestoord is, kan Fluphenazine best goed werken, maar een beetje ervaren persoon weet dat dit middel heel makkelijk te traceren is," aldus een veterinair die anoniem wil blijven.

Het is opmerkelijk dat professor Wilhelm Schanzer van de Technische sportschool aan de Duitse Pers vertelde dat de substantie wel toegestaan is als sedatie tijdens transport of medische onderzoeken.

Dr. Henry Ottillie van de Universiteit in Leipzig bevestigde dit. "Fluphenazine maakt onderdeel uit van de neuroleptica groep. Het is alleen toegestaan in Duitsland in veterinaire medicijnen. De drie toegestane medicijnen zijn Sedalin, Vetranquil (met Acepromzine) en Stresnil (Azaperone).

De substantie staat al jaren op de positieve dopinglijst en mag normaal gesproken niet worden toegepast op dieren, maar kan wel illegaal worden gebruikt.

Het moet wel worden gemeld dat de Technische School jarenlang heeft samengewerkt met Ludger Beerbaum, en ook deze ruiter werd door de FEI geschorst wegens dopinggebruik.

Verwant artikel:

[VN] Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst
[VN] Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-06-09 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo's

Annemeik

Re: Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:29

Moet een dopingtest dan "voorspelbaar" worden? Lijkt mij ook niet goed. Waarom hebben ze hem zelf niet laten testen voordat ze hem uitbracht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:36

Mooi geschreven.. :j Annemeik, ze schrijft dat de testen steeds veranderen.. Hoe had ze het dan zelf moeten testen?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:40

Ik neem aan dat alle testen wel bekend zijn? Dan kan je toch alle testen doen die hun ook zouden kunnen doen? Dan weet je het iig zeker. En krijg je geen schorsing aan je broek.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:41

Gebruikt is gebruikt, maar ze heeft daarna wel de dubbele uitwerktermijn aangehouden om weer te starten.... Overigens vraag ik me het nut af van dit medicijn als je het zo'n tijd voor het starten niet mag gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:44

Ik ben het met Isabell eens dat het belachelijk is dat je een sportpaard niet eens meer normaal voor een aandoening kan behandelen zonder meteen geschorst te worden..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:45

Annemeik schreef:
Lijkt mij ook niet goed. Waarom hebben ze hem zelf niet laten testen voordat ze hem uitbracht?

Het lijkt mij ook een kleine moeite om het bloed voor de wedstrijd nog een keer zelf te laten onderzoeken. Ze weet heel erg goed dat het hele doping gebeuren het imago van de paardensport geen goed doet en dat er hele strenge controles zijn. Ze heeft de gok genomen en dat is verkeerd afgelopen. Maar dat testen steeds veranderen moet er niet toe doen. Er horen gewoon geen dopingstoffen in het bloed te worden aangetroffen, zo zijn op dit moment de regels en daar heb je het voor nu mee te doen.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:46

Ik zit met verbazing te lezen , ok het paard word behandeld voor evenwichtsstoornissen , als ik het goed begrijp is dit eenmaal gebeurt ... deze kan ik dus niet helemaal volgen , als deze stoornissen chronisch zijn of zoals Isabel spreekt " een ziekte " waarom een paard maar een x behandelen met een middel wat zoals zij dat zegt er goed helpt ...

het zal wel aan mij liggen, heb zelf jarenlang een medicijn moeten slikken met de werkzame stof die bij dit paard is gevonden en geloof me je word er zo stoned als een aap van,mijn gezicht ging hangen en kon mij niet zelfstandig in het verkeer begeven.

vind het maar een triest verhaal, zowieso een paard met evenwichtsstoornissen die zo erg zijn dat er medicijnen tegen gebruikt moeten worden hoort naar mijn inziens niet thuis in de wedstrijdsport.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:49

ik vind het een duidelijke verklaring en geef haar zeker de voordeel van de twijfel...ze dacht goed te handelen en elk mens maakt fouten...

Omdat de testen steeds veranderen zal niet de dierenarts die kunnen doen, die zullen niet de apparatuur voor handen hebben, die de FEI heeft.Anders zou de gehele tour de France nooit een dopingschandaal hebben ;-)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:49

Ik geloof niets van dat verhaal...
Dat trekkerigheidsyndroom bestaat en is idd niet nefast voor de sport. Wel kun je de symptomen hebben zoals beschreven in haar stuk. Maar gevaar voor de mensen die er dagelijks mee omgaan, kom op zeg. De enige die er echt last van kan hebben is idd de smid, maar bandageren gebeurt nog altijd met been op de grond lijkt me dan zo. Dan nog zal een behandeling toch geen blijvend effect hebben, dus vind het een apart verhaal.
Verder had ze op voorhand kunnen meedelen aan de FEI dat dit paard behandelt was geweest, dat met de verklaring van de DA (syndroom, behandeling etc) had heel wat ophef en commotie kunnen besparen. Maar klaarblijkelijk riskeren ze liever een sanctie, dan te moeten toegeven dat een paard behandelt is geweest. Communicatie en openheid zou al veel oplossen.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:53

In Nederland testen ze voor de start alle paarden, was dit in duitseland gebeurt, dan had ze een hoop kunnen besparen.
Ik dat overigens ook dat je met een verklaring van de dierenarts door de dopingcontrole kon komen (voor dat stofje).

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:54

Het lijkt mij anders ook niet dat Isabell tegenover de hele wereld dingen gaat beweren die meteen al weerlegbaar zijn, dat zou pas een stomme zet zijn en haar ongeloofwaardig maken.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:55

Dit incident maakt in mijn ogen perfect duidelijk dat de nul-optie onverantwoord is voor onze paarden. Het moet toch zeker zo zijn dat paarden behandeld kunnen worden voor een ziekte? Op deze manier staat de nul-optie het welzijn van de paarden in de weg. Dat vind ik echt absurd.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:58

Ik vind het maar een rare verklaring.
Die ziekte zal geen ziekte zijn die over gaat.
Wat heeft dan die eenmalige behandeling voor zin?
Waarom ga je dan iets geven waarvan je weet dat het op de dopinglijst staat?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:59

ben het eens met bulck :j

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:02

vorame schreef:
Ik vind het maar een rare verklaring.
Die ziekte zal geen ziekte zijn die over gaat.
Wat heeft dan die eenmalige behandeling voor zin?
Waarom ga je dan iets geven waarvan je weet dat het op de dopinglijst staat?

Ik meen dat dit de ziekte was waar ook Pasternak DVB aan gestorven is..
Destijds was hij de nieuwe topper in de dop van Coby van Baalen.
Voor hem was het niet langer verantwoord om te leven, ook wegens veiligheidsredenen voor de mensen om hem heen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:05

Dat zou kunnen, dat weet ik niet.
Maar als je wilt behandelen dan wil je toch altijd behandelen als het paard daarmee geholpen is?
Dan maar geen sport meer.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:06

Sorry maar had pasternak niet een virus opgelopen???
Dus best wel binnen de context blijven he, ;)

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:10

bulck schreef:

Ja, maar volgens mij was 'de trilziekte' daar een gevolg van. Het virus had een 'aanslag' gepleegd op zijn zenuwstelsel, volgens mij was de ziekte daar het gevolg van. Hij had in iedergeval precies de zelfde ziekteverschijnselen.
Geen controle over zijn benen, trillen etc.
Blijft erg, maar ik blijf bij mijn eerste post; ik vind het absurd dat de nuloptie het welzijn van een paard in de weg kan staan. Dat zou met de kennis en ontwikkeling die onze sport zich eigen heeft gemaakt de afgelopen jaren niet meer moeten kunnen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:15

Daar ben ik het mee eens. Vind het een prima open en eerlijke reactie van Isabell, ze noemt man en paard en dat siert haar!!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:16

Maar dit syndroom is geen virus, dus dat vergelijk kan je niet maken.
Verder wel akkoord

Simba_ schreef:
bulck schreef:

Ja, maar volgens mij was 'de trilziekte' daar een gevolg van. Het virus had een 'aanslag' gepleegd op zijn zenuwstelsel, volgens mij was de ziekte daar het gevolg van. Hij had in iedergeval precies de zelfde ziekteverschijnselen.
Geen controle over zijn benen, trillen etc.
Blijft erg, maar ik blijf bij mijn eerste post; ik vind het absurd dat de nuloptie het welzijn van een paard in de weg kan staan. Dat zou met de kennis en ontwikkeling die onze sport zich eigen heeft gemaakt de afgelopen jaren niet meer moeten kunnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 09:17

Citaat:

Het Duitse ruiterblad St.Georg heeft verschillende veterinairen ondervraagd over de verboden substantie, welke vooral in Dapotum, een geneesmiddel voor mensen, kan worden aangetroffen.
Het medicijn mag niet worden toegediend aan paarden, maar het is algemeen bekend dat veel schrikachtige paarden dit al jaren toegediend krijgen.

"Wanneer een paard een beetje gestoord is, kan Fluphenazine best goed werken, maar een beetje ervaren mens weet dat dit middel heel makkelijk te traceren is," aldus een veterinair die anoniem wil blijven.

Het is opmerkzaam dat professor Wilhelm Schanzer van de Technische sportschool aan de Duitse Pers vertelde dat de substantie wel toegestaan is als sedatie tijdens transport of medische onderzoeken.

Dr. Henry Ottillie van de Universiteit in Leipzig bevestigde dit. "Fluphenazine maakt onderdeel uit van de neuroleptica groep. Het is alleen toegestaan in Duitsland in veterinaire medicijnen. De drie toegestane medicijnen zijn Sedalin, Vetranquil (met Acepromzine) en Stresnil (Azaperone).

De substantie staat al jaren op de positieve dopinglijst en mag normaal gesproken niet worden toegepast op dieren, maar kan wel illegaal worden gebruikt."

Het moet wel worden gemeld dat de Technische School jarenlang heeft samengewerkt met Ludger Beerbaum, en ook deze ruiter werd door de FEI geschorst wegens dopinggebruik.

Beginpost is geupdate :)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:22

volgens mij was het handiger geweest om meteen teegn de FEI te vertellen dat het paard onder behandeling is geweest en dat het na zes dagen uit het bloed moet zijn. gewoon open kaart spelen en iedereen waar hij of zij aan toe is ;)

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:26

Simba_ schreef:
Dit incident maakt in mijn ogen perfect duidelijk dat de nul-optie onverantwoord is voor onze paarden. Het moet toch zeker zo zijn dat paarden behandeld kunnen worden voor een ziekte? Op deze manier staat de nul-optie het welzijn van de paarden in de weg. Dat vind ik echt absurd.

Mee eens!!

Ze krijgt van mij het voordeel van de twijfel!
Vindt haar erg correct qua omgang en training.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:29

Begrijp ik het goed dat wij deze trilziekte kennen als kramperigheid/krampentrekken?