Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Annemeik schreef:Lijkt mij ook niet goed. Waarom hebben ze hem zelf niet laten testen voordat ze hem uitbracht?
vorame schreef:Ik vind het maar een rare verklaring.
Die ziekte zal geen ziekte zijn die over gaat.
Wat heeft dan die eenmalige behandeling voor zin?
Waarom ga je dan iets geven waarvan je weet dat het op de dopinglijst staat?
bulck schreef:Sorry maar had pasternak niet een virus opgelopen???
Simba_ schreef:bulck schreef:Sorry maar had pasternak niet een virus opgelopen???
Ja, maar volgens mij was 'de trilziekte' daar een gevolg van. Het virus had een 'aanslag' gepleegd op zijn zenuwstelsel, volgens mij was de ziekte daar het gevolg van. Hij had in iedergeval precies de zelfde ziekteverschijnselen.
Geen controle over zijn benen, trillen etc.
Blijft erg, maar ik blijf bij mijn eerste post; ik vind het absurd dat de nuloptie het welzijn van een paard in de weg kan staan. Dat zou met de kennis en ontwikkeling die onze sport zich eigen heeft gemaakt de afgelopen jaren niet meer moeten kunnen.
Citaat:
Het Duitse ruiterblad St.Georg heeft verschillende veterinairen ondervraagd over de verboden substantie, welke vooral in Dapotum, een geneesmiddel voor mensen, kan worden aangetroffen.
Het medicijn mag niet worden toegediend aan paarden, maar het is algemeen bekend dat veel schrikachtige paarden dit al jaren toegediend krijgen.
"Wanneer een paard een beetje gestoord is, kan Fluphenazine best goed werken, maar een beetje ervaren mens weet dat dit middel heel makkelijk te traceren is," aldus een veterinair die anoniem wil blijven.
Het is opmerkzaam dat professor Wilhelm Schanzer van de Technische sportschool aan de Duitse Pers vertelde dat de substantie wel toegestaan is als sedatie tijdens transport of medische onderzoeken.
Dr. Henry Ottillie van de Universiteit in Leipzig bevestigde dit. "Fluphenazine maakt onderdeel uit van de neuroleptica groep. Het is alleen toegestaan in Duitsland in veterinaire medicijnen. De drie toegestane medicijnen zijn Sedalin, Vetranquil (met Acepromzine) en Stresnil (Azaperone).
De substantie staat al jaren op de positieve dopinglijst en mag normaal gesproken niet worden toegepast op dieren, maar kan wel illegaal worden gebruikt."
Het moet wel worden gemeld dat de Technische School jarenlang heeft samengewerkt met Ludger Beerbaum, en ook deze ruiter werd door de FEI geschorst wegens dopinggebruik.
Simba_ schreef:Dit incident maakt in mijn ogen perfect duidelijk dat de nul-optie onverantwoord is voor onze paarden. Het moet toch zeker zo zijn dat paarden behandeld kunnen worden voor een ziekte? Op deze manier staat de nul-optie het welzijn van de paarden in de weg. Dat vind ik echt absurd.