Vervoer van paarden: nieuwe voorschriften vanaf 1 juli 2009

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vervoer van paarden: nieuwe voorschriften vanaf 1 juli 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 06:59

www.belg.be

Vervoer van paarden : wijziging van het akkoord over de versoepeling van de formaliteiten tussen de landen van de Benelux. De formaliteiten tussen de landen van de Benelux betreffende het vervoer van andere paarden dan slachtpaarden werden gewijzigd. De nieuwe voorschriften zullen vanaf 1 juli 2009 van kracht zijn.

In april 2007 werd een akkoord afgesloten tussen de veterinaire diensten van België, Luxemburg en Nederland over het verkeer van andere paarden dan slachtpaarden binnen de Benelux. Dit akkoord was bedoeld als een vereenvoudiging van de bestaande voorschriften.

Als gevolg van talrijke praktische problemen op het terrein, werd dit akkoord herzien. De nieuwe voorschriften zullen vanaf 1 juli 2009 van kracht zijn.

Concreet zal de vereenvoudigde procedure voor het verkeer binnen de Benelux nog slechts van toepassing zijn op bepaalde categorieën van paarden. Deze paarden moeten dus niet langer onderworpen worden aan de inspectie die in de 48u voor het vertrek moet plaatsvinden en worden vrijgesteld van het gezondheidscertificaat, op voorwaarde dat zij geïdentificeerd zijn en een conform ingevuld paspoort hebben.

Dit betreft de geregistreerde paardachtigen en als fok- en gebruiksdieren gehouden paardachtigen,

- die voor sportieve of recreatieve doeleinden worden bereden of geleid ;
- die deelnemen aan culturele manifestaties ;
- die, tijdelijk, uitsluitend worden geweid of voor werkzaamheden zijn bestemd ;
- die naar een dierenkliniek worden vervoerd.

Op alle andere paardachtigen, slachtpaarden inbegrepen, is de Europese wetgeving van kracht. Deze moeten bij elke verplaatsing naar een land van de Benelux worden geïnspecteerd voor hun vertrek en moeten vergezeld zijn van een identificatiedocument en een gezondheidscertificaat.

catalyst1

Re: Vervoer van paarden: nieuwe voorschriften vanaf 1 juli 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:04

Hopenlijk gaat deze regel ook nog Duitsland betreffen.Om in Duitsland een ( grote) wedstrijd te starten is een hoop gedoe met keuringen en papierwerk.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:10

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom dit niet voor de hele EU kan gelden, net als voor goederen.

Wat een formaliteiten voor een wedstrijd in Frankrijk of Duitsland. Kost veel tijd en vooral veel geld, voor een stom papier.

Ik heb het overigens nog nooit meegemaakt dat er in Duitsland op gecontroleerd werd...

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:38

Werd idd eens tijd zeg. Wat een stupide regeling was dat. Soms moest ik met de paarden 8 keer per transport de Ned/Bel. grens over.
Zou wat zijn geweest als ik dan iedere keer een gezondheidsverklaring moest gaan halen. ;) Ach niemand hield zich er toch al aan.
Burgelijke ongehoorzaamheid kan soms tot een beter wetgeving leiden. :D

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:21

oke, dat wil dus zeggen dat ik iedere keer ik de grens overwil met mijn paard om op wedstrijd te gaan , mijn paard veternair gekeurt moet worden of zo :\ . :o of zit ik er volledig naast :D

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:27

Als ik me paarden moet vervoeren vlak voorbij de grens van Belgie of duitsland, moet ik dus voor dat eene dagje een hoop geld gaan conspenderen voor alleen een wedstrijdje :+ het is wel beter, maar is een paspoort niet genoeg?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:55

waarom oh waarom kan niet niet voor aangrenzende landen geregeld worden. Zodat ik als grensruiter dit gedoe niet heb als ik mijn paard voor een wedstrijdje over de grens breng of naar de betere kliniek in duitsland rijd met mijn paarden.

Affijn: niemand houdt zich eraan, controle ben ik nooit tegengekomen. dus het zal wel loslopen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:15

zozo dat werd tijd.
ik ging vorig jaar met mijn paard naar frankrijk en moest ik dus gezondheids verklaring hebben.
was echt een flop dat mens keek niet eens naar mijn paard en vulde alleen wat papieren in en ging weer.
gelukkig is dit vanaf 1 juli voorbij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:16

marjoleinft schreef:
zozo dat werd tijd.
ik ging vorig jaar met mijn paard naar frankrijk en moest ik dus gezondheids verklaring hebben.
was echt een flop dat mens keek niet eens naar mijn paard en vulde alleen wat papieren in en ging weer.
gelukkig is dit vanaf 1 juli voorbij.

Iets beter lezen.. Wel voor de Benelux, niet voor Duitsland of Frankrijk of andere landen.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:12

tamoreliefje schreef:
oke, dat wil dus zeggen dat ik iedere keer ik de grens overwil met mijn paard om op wedstrijd te gaan , mijn paard veternair gekeurt moet worden of zo :\ . :o of zit ik er volledig naast :D

De regeling voor de benelux geldt al sinds 2007 (is nu alleen een beetje veranderd), dus als je in Nederland of Luxemburg een wedstrijdje doet, heb je geen papieren meer nodig.

Voor de rest van Europa wel. Zeker als je naar Engeland gaat, want daar wordt wel heel streng gecontroleerd!