Renske Kroeze verrassende SGW-kampioene

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Renske Kroeze verrassende SGW-kampioene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:13

www.knhs.nl

De KNHS-kampioenschappen eventing voor paarden in Recreatiegebied de Vlietlanden in Leidschendam kenden een schitterend verloop met een spannende ontknoping in alle klassen. En zoals het hoort in een samengestelde wedstrijd: de cross gaf de doorslag. In de klasse Z trok de jonge amazone Renske Kroeze met Sunny Girl aan het langste eind. De M-rubriek leverde A-kaderlid Alice Naber-Lozeman opnieuw een titel op, nu met Coral Estate Vilart. Ook de jarige Jorn van Zwambagt was al eens kampioen bij de pony’s, nu mocht hij de sjerp in ontvangst nemen voor zijn overwinning met Torontra in de klasse L.

Voor het eerst werden de KNHS-kampioenschappen (basiswedstrijdsport) eventing voor paarden midden in het seizoen verreden. De organisatie was de jonge Stichting Eventing Zuid-Holland wel toevertrouwd. Het recreatiegebied Vlietland is uitermate geschikt voor een mooi en compacte wedstrijd, die voor de toeschouwers goed te volgen was. Toegankelijk. De parcoursbouwers Kees de Jong en Martin Spruijt hadden een ware kampioenscross ontworpen. Hoewel de drie onderdelen van eventing – dressuur, cross en springen – even belangrijk zijn, hoort de strijd te worden beslist in de cross. En dat gebeurde in de klasse Z letterlijk. Dressuurwinnares Laraine da Silva met King vh Celle Broederbos Z maakte zoals velen een fout in het springparcours, maar viel ver terug na twee weigeringen in de cross. Anouk van Gerven was vorig jaar M-kampioene met Prestige Z. Ze ging na dressuur en springen aan de leiding. Echter bij de moeilijke combinatie 7ab/8, de afsprong – put – punt, liep haar vosmerrie langs het laatste onderdeel. Voor de overwinning moesten risico’s genomen worden in het technische parcours. Dat leverde meer deelnemers problemen op. Slechts acht deelnemers reden zonder hindernisfouten, drie van hen ook binnen de tijd.
Renske Kroeze en Jasper de Kruif hielden elkaar exact in evenwicht: dezelfde dressuurscore, een springfoutje en foutloos crossen binnen de tijd. De Kruif was echter veel te snel. Hij reed negentien seconden binnen de tijd, Kroeze was drie tellen te vroeg aan de finish. Bij gelijke punten bepalen de reglementen dat degene die de optimale tijd het dichtst benadert wint. De Kruif werd tweede met Tyfoon, op een half puntje gevolgd door Mieke Driehuyzen met Useful. KNHS manager Gert Naber werd vierde, voor Chantal Megchelenbrink. De Noord-Hollandse amazone was de meest succesvolle amazone in Leidschendam. Ze behoorde in elke klasse bij de prijswinnaars.

Niet truttig
Renske Kroeze straalde van oor tot oor. De negentienjarige studente uit Enschede, die dagelijks naar het ouderlijk huis in Bathmen reist om haar paarden te trainen, werd in de klasse M ook nog negende. Die prestatie leverde ze met Violin (v. Stravinsky XX), een dochter van haar kampioenspaard Sunny Girl (v. Burggraaf). ‘Sunny vindt greppels een beetje eng. In Hooge Mierde ging het heel slecht. We hebben hard geoefend, maar ik had geen verwachtingen voor deze wedstrijd. Mijn doel was een fijne cross rijden. Sunny pakte super aan. En dan ga ik niet truttig rijden. Ik was al heel blij met onze crossrit. Sunny is een top paard. Ze doet niet moeilijk en werkt altijd goed mee. Ik vond het een super mooie cross, een van de mooiste die ik heb gereden. De entourage is prachtig, de hindernissen zijn keurig afgewerkt.’ Kroeze kreeg tot vorig jaar nooit crossles. ‘Mijn vader heeft zelf altijd gecrost, hij helpt me. Afgelopen winter kreeg ik voor het eerst echt crossles. Van Alice Naber, via het Rabo Talentenplan. Dat was heel leerzaam. Ik deed alles op gevoel, nu leerde ik hoe je bijvoorbeeld het best een smalletje aan kan rijden.’

Moeilijker dan gemiddeld
Alice Naber (38) uit Biddinghuizen gaf het goede voorbeeld in de klasse M. Met Coral Estate Vilart bleef ze Margo van Nijnatten met Watch Out, die in 2008 L-kampioen werden, nipt voor. De derde plaats ging naar Lara Siemons met Mr. Goldlander, die via het RaboTalentenplan trainingen volgde bij Jan van Beek.
Coral Estate Vilart is een zevenjarige schimmel (v. Kreator XX). Naber: ‘Ik heb hem rustig opgeleid. Hij heeft lekker lang in de L gelopen om ervaring op te doen. Vilart is nog wat groen, maar binnenkort kan hij 1* lopen. Hij loopt fijn dressuur en heeft in de cross nog nooit een fout gemaakt. En hij is zo braaf! Op een wedstrijd kan ik rustig mijn dochter van vier erop zetten tijdens het uitstappen. Dat zal ik bij mijn andere paarden niet snel doen. Voor karakter krijgt hij een 10.’ De ervaren amazone, die over twee weken deelneemt in Aken met Coral Estate Tom Cruise, was zeer te spreken over de Zuid-Hollandse wedstrijd. ‘Complimenten voor de organisatie, alles was perfect voor elkaar. De cross was moeilijker dan de gemiddelde M-wedstrijd, maar dit is het niveau waar we in Nederland naar toe moeten.’

Mooi cadeau
Jorn van Zwambagt uit Bergharen ging op herhaling in de klasse L. De jonge ruiter uit Bergharen was al eens L-ponykampioen. Nu bleef hij bij de paarden alle concurrenten, en dat waren er ruim zestig, voor. Nienke Otjens en Uncle Jo wonnen zilver, Chantal Megchelenbrink en V&M Whatever brons. Van Zwambagt reed vorig jaar al M met Torontra, een Lancelot-dochter waarmee hij ook Z springt. ‘Maar de M ging niet lekker. We hebben dit seizoen een stap teruggedaan. Torontra ging steeds beter. En vandaag echt super’, aldus de jarige, die tevens zijn zeventiende verjaardag vierde. ‘Ik dacht: het zal het wel niet worden. Ik was helemaal niet zenuwachtig, maar toen ik voor de cross hoorde dat ik aan de leiding stond kwamen de zenuwen wel een beetje. Ik vond de cross fijn om te rijden, met een paar uitdagingen zoals de coffin en de waterhindernis.’ Van Zwambagt zou graag bij de junioren (1*-niveau) rijden. ‘Maar eerst kijken hoe het in de M gaat. Vorig jaar dacht ik ook dat het simpel zou zijn. Maar de M is toch echt een stap moeilijker. Je kunt het niet forceren.’

Uitslagen KNHS kampioenschappen eventing paarden
20 en 21 juni 2009

Z: 1. Renske Kroeze Sunny Girl 58,1
2. Jasper de Kruif Tyfoon 58,2
3. Mieke Driehuyzen Useful 58,6
4. Gert Naber Coral Estate Bounty 59,4
5. Chantal Megchelenbrink Just In France 60,5

M: 1. Alice Naber Coral Estate Vilart 52,9
2. Margo van Nijnatten Watch Out 53,8
3. Lara Siemons Mr. Goldlander 54,5
4. Willemien Hendriks Springrose 55,5
5. Gaby Dekkers Rich Rebble 59,8

L: 1. Jorn van Zwambagt Torontra 44,8
2. Nienke Otjens Uncle Jo 47,3
3. Chantal Megchelenbrink V&M Whatever 47,5
4. Stephanie Brand Rodin 47,8
5. Brigitte Spaak Caredro Z 49,0

Vivre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:16

Alle kampioenen en prijswinnaars van harte gefeliciteerd!
De nr 1 van het Z en de nr 2,4 en 5 van het M zijn allemaal bokkers.
Super gedaan!

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:30

Gefeliciteerd allemaal !!!! *\o/*

Maar waarom is dit geen voorpaginanieuws ??

venga

Re: Renske Kroeze verrassende SGW-kampioene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:32

Wat goed van Renske! En de anderen natuurlijk. Gefeliciteerd!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:37

PolleMaster schreef:
Maar waarom is dit geen voorpaginanieuws ??

Omdat ik daar niet kan plaatsen. Iemand van de Nieuwsredactie verplaatst dit bericht vast wel. Komt goed. ;)

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:55

Mooi stuk!

Iedereen nog van harte gefeliciteerd!

dit hoort zeker met een Z-Kampioen die op Bokt zit op de voorpagina

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:47

dit is (nog) geen VN nieuws, omdat ik zelf een live verslag had willen schrijven. Dat heeft nu weinig zin meer, heb bovendien mijn dag vandaag doorgebracht bij ons net geboren veulen :)) Maar dat maken we snel goed met een interview met de kersverse Z kampioene, die inderdaad ook een Bokker is!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:08

Allemaal gefeliciteerd maar vooral Renske natuurlijk!!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:17

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:18

Gefeliciteerd!!
Het was inderdaad een super mooie wedstrijd en een echte cross cross.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:40

Iedereen gefeliciteerd! Vooral renske natuurlijk!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:44

Lielle schreef:
dit is (nog) geen VN nieuws, omdat ik zelf een live verslag had willen schrijven. Dat heeft nu weinig zin meer, heb bovendien mijn dag vandaag doorgebracht bij ons net geboren veulen :)) Maar dat maken we snel goed met een interview met de kersverse Z kampioene, die inderdaad ook een Bokker is!

Oeps, sorry... :o Ik heb het bericht van de KNHS meteen hier geplaatst toen ik het in mijn mailbox vond, 'hot news' aangezien het een Bokker betreft. :o

Renske, van harte! *\o/* En de andere Bokkers die een fijne wedstrijd hebben gereden en zelfs in de prijzen zijn gevallen natuurlijk ook!

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:07

:):) whoeeh renske!!!!! *\o/*

andere bokkers natuurlijk ook gefeliciteerd :)

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:50

Hartelijk gefeliciteerd! waren geslaagde dagen!

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:26

Renske van harte gefeliciteerd!!!
Super zeg!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:28

Renske en Jorn heb ik zaterdag al gefeliciteerd, maar ook hier natuurlijk nog even hartelijke felicitaties voor de prijswinnaars!!

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:29

Gefeliciteerd iedereen!
Leuk dat er veel bokkers het zo goed hebben gedaan! :D

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:31

Gefeliciteerd Renske! Super :j