Dierenbescherming met promotieteam langs maneges

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenbescherming met promotieteam langs maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 07:54

www.webregio.nl

De Dierenbescherming gaat de komende weken met een promotieteam langs maneges in Noord-Holland Noord om voorlichting te geven over de verzorging van paarden. De laatste jaren komen steeds vaker meldingen binnen van verwaarloosde paarden. 'Paarden worden nog te vaak impulsief aangeschaft zonder dat men zich realiseert dat de verzorging van een paard veel geld en tijd kost. Met voorlichting wil de Dierenbescherming paardenliefhebbers hierover beter informeren', aldus de Dierenbescherming.

De Dierenbescherming voert dit jaar een campagne voor een beter welzijn voor paarden. ‘Vaak wordt gedacht dat de verzorging van paarden en pony's over het algemeen wel goed gaat. Niets is echter minder waar. Ze worden aan hun lot overgelaten, staan alleen op een modderig weilandje of in een donkere boxstal, zonder soortgenoten of ander gezelschap.’

De Dierenbescherming Noord-Holland Noord heeft daarom een promotieteam samengesteld, ‘De paardenmeiden van DB’. Dit promotieteam bestaat uit meiden die veel ervaring hebben met paarden. De paardenmeiden geven de komende weken voorlichting op maneges aan jongeren over het aanschaffen, verzorgen en huisvesten van paarden.

'Naast verwaarlozing zijn er ook zaken die de Dierenbescherming slecht vindt, maar waar de Dierenbescherming wettelijk niets aan kan doen. Voor paarden en pony’s bestaat helaas geen regelgeving waarin eisen voor huisvesting en verzorging zijn neergelegd.'

De Dierenbescherming probeert hier via politieke lobby verandering in te brengen. Strafrechtelijk kan de Dierenbescherming nu alleen iets doen als het welzijn van de dieren bewijsbaar wordt geschaad. 'Veel meldingen over paarden- en ponyleed gaan juist over situaties die strafrechtelijk niet aan te pakken zijn. Belangrijke speerpunten in de paardencampagne zijn dan ook ‘weidegang’ en ‘groepshuisvesting. Paarden zijn groepsdieren. Zonder gezelschap van soortgenoten kwijnen ze weg.’

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:08

ach en zonder vreten staan geeft niks, als ze maar niet alleen staan :+

echt die DB heb je wat aan

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:15

sassefras schreef:
ach en zonder vreten staan geeft niks, als ze maar niet alleen staan :+

echt die DB heb je wat aan

inderdaad!!!
Ik heb het ook niet van de DB... als je ze nodig hebt komen ze niet hoor!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:18

stel dat er een paard een beter leven van krijgt dan mogen ze van mij heel noord holland door hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:19

Meer meldingen van verwaarlozing _O- , mensen bellen tegenwoordig al als er ergens groep jaarlingen klitten in de manen hebben.

De mensen die impulsief zonder ook maar enige kennis een shet aanschaffen bereik je ook zeker via de maneges 8)7 . Ga dan lekker ergens op een paardenmarkt staan :j

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:29

Oew oew! K weet nog wel een manege voor ze waar ze langs kunnen gaan! Kunnen ze gelijk de eigenaresse even vertellen hoe t WEL moet }> .... Ik noem geen namen hier, maar ik ken er een waar heel slecht gevoerd word |( .

Maar ja ze doen idd niet heel veel tegenwoordig..

Purky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:31

Pff, bij mijn verzorgpaarden is de dierenbescherming ook al een aantal keren langs gekomen. Omdat de eigenaar het eten in stal legt en dat kan niemand zien. Ze hebben 24/7 weidegang, er staan 3 geiten, het zijn twee paarden, kunnen hun stal in als het regent, hebben een stuk zand waar ze niet in wegzakken als het heeft geregend. "Nee, ze worden echt mishandeld hoor!!"

Naskapower

Re: Dierenbescherming met promotieteam langs maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:40

ken hier in de buurt nog wel mensen met een welch pony die precies past bij de omschrijving van wat de db niet wil: ze hebben de pony gekocht omdat het zo zielig was dat z'n moeder dood is gegaan,dat die nu altijd alleen is maakt niet uit

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:49

Cayenne schreef:
Strafrechtelijk kan de Dierenbescherming nu alleen iets doen als het welzijn van de dieren bewijsbaar wordt geschaad.

Dat lijkt mij niks meer dan normaal. Wat de Dierenbescherming vind is niet boeiend. Wat paarden bewijsbaar schaad wel :Y)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:52

Het is gewoon belabberd geregeld in Nederland, de dierenbescherming kan weinig doen aan meldingen, waarschuwen, vragen of mensen het anders willen doen, maar verder heel weinig.
Een dier wordt pas in beslag genomen als het echt al veel en veel te ver gaat, daar kan de dierenbescherming echt niets aan doen, ze hebben te maken met de wet.

Dan is het toch nuttig dat er nu voorlichting wordt gegeven, vooral aan jongere meisjes, zodat zij leren wat wel en niet goed is m.b.t. huisvesting, voeding en verzorging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:16

Cayenne schreef:
Strafrechtelijk kan de Dierenbescherming nu alleen iets doen als het welzijn van de dieren bewijsbaar wordt geschaad.

En dan nog niet, ze zijn geen BOA en daarmee net zoveel als jij en ik. Het enige wat ze kunnen is de AID erbij halen, alleen zij mogen strafrechtelijk vervolgen.

YankeeBoy schreef:
Het is gewoon belabberd geregeld in Nederland, de dierenbescherming kan weinig doen aan meldingen, waarschuwen, vragen of mensen het anders willen doen, maar verder heel weinig.

Ben blij toe. Zou niet graag willen dat een stel van die konijnenknuffelaars mij gaan vertellen dat ik mijn pony elke dag moet poetsen.

Er mag best wel wat verbeterd worden op dit gebied maar dat moet dan wel via organisaties gaan die enige kennis van zaken hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-06-09 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:20

dubbel post

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:30

Ook ik denk dat je het beoogde publiek niet op de reguliere manege vind. Paardenmarkten, kinderboerderijen en bv. de plaatselijke bieb ofzo lijken mij beter geschikt.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:32

Citaat:
Ben blij toe. Zou niet graag willen dat een stel van die konijnenknuffelaars mij gaan vertellen dat ik mijn pony elke dag moet poetsen.

Er mag best wel wat verbeterd worden op dit gebied maar dat moet dan wel via organisaties gaan die enige kennis van zaken hebben.

Nou, ik ben er niet zo blij om.
Paarden die nu verwaarloosd worden, maar een beetje staan te staan zonder eten of enige verzorging in de vorm van bijv. een hoefsmid, kunnen nu niet geholpen worden.
Kan me niet voorstellen dat iemand daar blij van wordt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:37

Als ze toch bij maneges langs gaan, dat ze daar dan maar eens eerst beginnen.. een donkere boxstal is verkeerd.. maar 23 uur per dag in een verlichte boxstal zou zeker wel in orde zijn?

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:57

Oreo schreef:
Ook ik denk dat je het beoogde publiek niet op de reguliere manege vind. Paardenmarkten, kinderboerderijen en bv. de plaatselijke bieb ofzo lijken mij beter geschikt.

Precies, op maneges heb je nog zoiets als manege eigenaren die in de meeste gevallen toch wel verstand van paarden hebben. Ga eerst maar eens actie ondernemen bij particulieren die 1 pony alleen in hun tuin hebben staan.

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:40

Ze kunnen dan wel verstand van paarden hebben , maar geen verstand van hoe een paard zich voelt en wat het paard zou willen , wat ik het belangrijkste vind om samen te werken en een vertrouwensband met elkaar te hebben .Er zijn nog veel manege's waar een paard in een hengsten stal staat , dus geen contact , weinig of niet buiten komen ( alleen als je voor de paddock betaald ), niet in een kudde staan , zelfs als een merrie zwanger is apart gezet wordt dus in een isoleercel ,ze moeten de manege eigenaar of de eigenaar eens 24 uur in zo'n hengsten stal zetten zonder gsm of contact met de mede mens , kijken hoe lang ze het volhouden , geen dag volgens mij .Gek dat paarden druk en onhandelbaar worden ? Maar weet niet of het nut heeft als de DB langs komt , eerst zal de wet moeten worden aangepast voor paarden , volgend jaar komt er wel een nieuwe wet voor schuilstallen op het buitengebied , geen hengsten (dichte ) stallen mogen meer , minimaal 2 paarden bij elkaar op de weide en nog wat meer .Dus hoop wel dat ze dan na deze aangenomen wet gaan kijken bij manege's anders kunnen ze er nog niets ondernemen.
En op een straal van 3 km van mij af weet ik er zo al 4 manege's op te noemen waar paarden staan zoals ik het beschrijf , wat zouden ze het druk krijgen bij de DB .

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:19

Toevallig Antar, want mijn eerste reactie is: goh, alsof die maneges niet voorlichten. Volgens mij moeten ze juist die eenzame shetjes etc. hebben. Wij lichten wel voor op de manege.
Nu woon ik dicht bij jou in de buurt en om jouw bericht wat te nuanceren: er zijn inderdaad stallen in de buurt waar het beter kan, maar er zijn ook maneges waar het wél goed voor elkaar is.

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:52

Ik hoop dat het dorp Schellinkhout niet wordt overgeslagen, ik vind een manege daar niet ok, ben benieuwd wat de dierenbescherming daar over zou zeggen.

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:34

Als het om verzorging gaat hebben paarden niets te klagen bij een manege , ik zou liever zien dat ze iets aan de stallen , kudde en verplicht naar buiten iedere dag zouden kijken.
Bij veehandelaren moeten ze dan langs gaan , die zijn het ergst .

MissBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:49

hierbij even een berichtje,

het project gaat om voorlichtingen maar voornamelijk paarden meer naar buiten en als ze buiten staan wel met vriendjes natuurlijk..... de paarden moeten meer naar buiten, :D
Daar buiten word er natuurlijk gekeken hoe de stallen er uit zien en vanuit daar word er (niet door de paardenmeiden) met de eigenaars gesproken.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:47

Scaramouche schreef:
Ik hoop dat het dorp Schellinkhout niet wordt overgeslagen, ik vind een manege daar niet ok, ben benieuwd wat de dierenbescherming daar over zou zeggen.

de dierenbescherming is daar al zo vaak geweest en op die manege word alles in de gaten gehouden..oke het ziet er niet netjes uit,te kleine,vieze,gevaarlijke stalle en stands..ze krijgen wel allemaal redelijk goed voer en staan tenminste de hele zomer op het land..dat kan je niet van alle maneges hier in de buurt zeggen..(hier kunnen we wel over door gaan maar dat loopt uit op een eindeloze discussie..)

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:50

ja je kan er een eindeloze discussie over voeren , maar er mag wel een wet komen voor paarden hoe te houden vind ik persoonlijk , er is nu helemaal niets wettelijk geregeld .Maar kan er ook niet bij dat velen hun paard stallen op zo'n manege .Zal wel om status gaan voor hunzelf ip te denken vanuit het paard .Ik ben gevraagd om een paard vriendelijke manege te ontwerpen hier in de buurt , dat wordt een manege met ieder een eigen paddock aan de stal vast , kunnen de paarden zelf bedenken of ze binnen of buiten willen staan in de winter , en zomers verplicht op het land in kudde verband .

wendy7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:53

Juliette86 schreef:
Cayenne schreef:

En dan nog niet, ze zijn geen BOA en daarmee net zoveel als jij en ik. Het enige wat ze kunnen is de AID erbij halen, alleen zij mogen strafrechtelijk vervolgen.

YankeeBoy schreef:

Vind het eigenlijk wel een goed project. Kan natuurlijk nooit kwaad om extra voorlichting te geven. Hoorde dat Anky van Grunsven ook bij die campagne betrokken is??
Overigens las ik net op hun site dat ze wel degelijk BOA's in dienst hebben. Dus bovenstaande zin klopt niet. Maar ze werken ook met vrijwilligers. Je hebt dan verschil tussen Dierenbscherming en Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming..Of afgekort LID. Begrijp nog niet helemaal wat het verschil is.

Wendy.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:22

Ga maar met je teampje langs manege de welle, daar mag dat wel :)