NDR vraagt surseance aan; koersen gaan toch door

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

NDR vraagt surseance aan; koersen gaan toch door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 17:14

http://www.dvhn.nl

De NDR (Nederlandse Draf- en Rensport) verkeert sinds dinsdagmiddag in surseance van betaling. Er is door de rechtbank een bewindvoerder aangesteld die vanaf nu alle inkomsten en uitgaven van de NDR tegen het licht houdt en er goedkeuring aan moet verlenen. Of de paardenkoersen die voor komend weekeinde op de rol staan nog doorgaan, wordt vandaag bepaald.

"We zagen geen andere uitweg. De surseance is een vorm van bescherming tegen schuldeisers. Uitstel van betaling geeft ons de mogelijkheid om te onderzoeken of en hoe we de zaak financieel weer gezond kunnen krijgen", zegt Peter ter Borgh van het bestuur van de NDR. Ter Borgh, sinds maart in functie, wil snel in gesprek met de bewindvoerder over de toekomst van de in nood verkerende sport. "We stellen alles in het werk om de koersen te continueren en een doorstart te maken. En het feit dat ik dat zeg, betekent dat ik daar mogelijkheden toe zie. Dat is alles wat ik er op dit moment over kan en wil melden."

Vorige week klopte de NDR nog aan bij de ministeries van sport (WVC) en justitie (de laatste vanwege het feit dat er een wedvergunning is verstrekt) voor financiële steun. Om de draf- en rensport - waar direct en indirect ongeveer tweeduizend mensen beroepsmatig van afhankelijk zijn - overeind te houden, zijn miljoenen nodig. "We hebben nog geen antwoord", zegt Ter Borgh, die ook geen voorspelling durft te doen of ’Den Haag’ over de brug komt.

De NDR heeft grote schulden, onder andere bij kapitaalkrachtige paardeneigenaren die in het verleden de sport geld hebben geleend, maar dat nu opeisen. Alleen al op de korte termijn is 1,2 miljoen euro nodig om schulden af te betalen en hypotheekrente te voldoen.

Een groot probleem is verder dat het toenmalige bestuur van de NDR vorig jaar een contract met wedaanbieder Scientific Games Racing heeft afgesloten dat desastreus uitpakt. De overeenkomst met het Amerikaanse bedrijf heeft tot gevolg dat er nauwelijks geld van de wedders terugvloeit naar de sport, terwijl dat wel dé inkomstenbron zou moeten zijn. Als bij een koersmeeting minder dan 50.000 euro wordt omgezet, moet de NDR erop toeleggen. Vrijwel geen enkele meeting haalt tegenwoordig die omzet.

Met het aanvragen van surseance (uitstel) van betaling voorkomt de NDR dat het direct failliet wordt verklaard. Zolang de surseance duurt, kunnen schuldeisers geen betaling verlangen.

De curator van de NDR heeft toestemming gegeven voor de koersen die zaterdag op de drafbaan Stadspark worden gelopen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:24

Surseance Stichting Nederlandse Draf- en Rensport

Op 9 juni is aan de Stichting Nederlandse Draf- en Rensport door de Rechtbank Den Haag surseance van betaling verleend, met benoeming van mr. K.C. Mensink tot bewindvoerder. Inmiddels vonden verkennende gesprekken plaats tussen de bewindvoerder en het bestuur van NDR, waarin de intentie is uitgesproken om te zoeken naar een oplossing die op de lange termijn zorgt voor continuïteit van NDR en de Draf- en Rensportsector als geheel. Partijen zijn in ieder geval voornemens de koersen te continueren.

NDR kwam begin dit jaar in financiële problemen doordat een door het vorige bestuur van NDR met de huidige wedvergunninghouder Scientific Games Racing B.V. afgesloten contract voorzag in een veel te lage afdracht aan NDR om haar kosten, waaronder de kosten voor de organisatie van de koersen te dekken. Anders dan gebruikelijk had het Ministerie van Justitie bij het verstrekken van de huidige wedvergunning medio 2008 nagelaten om aan Scientific Games Racing op te leggen welk percentage van de totale wedinkomsten zij minimaal aan NDR moest afdragen. Aldus zag NDR zich genoodzaakt met een monopolist (te weten de enige wedvergunninghouder) te onderhandelen, hetgeen heeft geleid tot de ondertekening van een wurgcontract. Mede omdat de rijksoverheid op deze wijze een belangrijke rol heeft gespeeld bij de totstandkoming van de huidige problemen, waarbij tevens de vraag kan worden gesteld of de gunning van de huidige wedvergunning in 2008 niet had moeten worden aanbesteed, is NDR voor een oplossing van haar liquiditeitsproblemen in overleg getreden met de ministeries van Justitie en VWS. Eind vorige week werd echter duidelijk dat de rijksoverheid voorlopig geen steun zal verlenen, waarop NDR zich genoodzaakt zag surseance van betaling aan te vragen.

http://www.ndr.nl/?p=nieuws&artikel=1829

play_coy

Re: NDR vraagt surseance aan; koersen gaan toch door

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:01

jeetje.. dat is niet zo goed allemaal.. ik had het al gehoord, maar ben benieuwd of het op te lossen valt..

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:02

Ik denk dat we het volgend jaar toch echt buiten nederland moeten zoeken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:31

Ik heb het gevoel dat men het al jarenlang in het buitenland zoekt. Vooral ook de mensen die dichtbij de Duitse grens zitten. Niet alleen zijn de banen in Duitsland dichterbij maar er is ook meer prijzengeld. De sport leeft daar ook veel meer.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:37

haha ja idd, er zijn de laatste tijd niet voor niets op een baan als duindigt om de week te weinig aangiften

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:45

Scum schreef:
Ik heb het gevoel dat men het al jarenlang in het buitenland zoekt. Vooral ook de mensen die dichtbij de Duitse grens zitten. Niet alleen zijn de banen in Duitsland dichterbij maar er is ook meer prijzengeld. De sport leeft daar ook veel meer.

ik was vorige week op gelsenkirchen er zat mischien 6 man op de tribune.
ze koersen daar voor iets meer maar ook geen jackpot!
italie en frankrijk zweden daar moet je zijn!

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:16

Toen ik laatst in het koersboekje keek, viel het mij inderdaad op hoeveel plubliek er in Zweden bij is!

Ronald1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:13