Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KiWiKo schreef:superstrak plan........... word gelijk het kaf van het koren gescheiden
MysticTinker schreef:Goed plan, maar dan vind ik wel dat de opleidingen beter moeten worden (vooral wat betreft het bekappen, daar schijnt toch te weinig aandacht aan te worden geschonken) en ik vind ook dat smeden dan eigenlijk om de aantal jaren verplicht een cursus moeten doen om op de hoogte te blijven van de laatste technieken en methodes, want ik zie te vaak oudere smeden die nog aanraden om te vetten bij droge hoeven en te teren bij rotstraal en die de straal helemaal wegsnijden en veel van de zool afhalen en de hoef niet afronden en ga zo maar door. Dat is niet alleen vervelend voor de paarden die niet goed bekapt worden, maar ook voor de nieuwe smeden in opleiding, die daar tijdens hun stage weer verkeerde dingen leren..
Esther schreef:Toch zie ik veel prutswerk gebeuren door hoefsmeden met een diploma, die gewoonweg de hoeven van een paard vernielen, maar met papiertje op zak...
Een sterrensysteem lijkt me een aardige optie, maar ja wie bepaalt dan weer wat goed genoeg is of niet...