Klassiek ruiter Philippe Karl, voormalig ruiter van de Cadre Noir in Saumur, wil dat de Duitse paardensportfederatie FN een aantal veranderingen doorvoert in de dressuurreglementen. Karl roept paardenvrienden op de door hem gepubliceerde petitie te ondertekenen.
Karl stuurde eind maart 2009 een brief naar de FN, waarin hij zijn zorgen uitsprak over de veranderingen in de dressuur. Hij gaf daarbij ook een aantal concrete voorstellen voor reglementswijzigingen. De FN gaf echter geen reactie op zijn brief, waarop Karl besloot zijn brief openbaar te maken. Hij roept daarnaast paardenliefhebbers (ruiters, trainers, eigenaren, verzorgers, dierenartsen) op zijn voorstellen te steunen.
De klassieke ruiter spreekt in zijn voorstel onder meer over het verbieden van bepaalde hulpteugels, diskwalificatie bij wondjes door bit of sporen en het zwaarder afstraffen van een verkeerde hoofdhouding (te diep, kaak strak, uitgestoken tong, tandenknarsen) van het paard.
Volgens mij heeft dit weinig te maken met klassieke dressuur, maar wel met het welzijn vh paard. Ik ga ook tekenen, zie zoo vaak veel te strakke neusriemen op wedstrijd om de mond maar dicht te houden
Is er iemand die goed is in Duits en een beetje kan vertellen wat hij er in heeft staan? (En waar je de petitie kan tekenen? )
Daf
Geplaatst: 09-06-09 13:29
goed voorstel en ik ga tekenen.
petraaken
Geplaatst: 09-06-09 13:30
Een goede Nederlandse vertaling zou niet misstaan. Denk nu dat velen tekenen maar eigenlijk niet goed begrijpen wat er precies in staat. Sommige woorden weet ik echt niet wat ze betekenen.
Zo is het al een stuk duidelijker, in het Engels. Ik heb ook getekend, al vind ik zijn nomering erg streng.
frisiangirl
Geplaatst: 09-06-09 13:48
Korte vertaling van de punten:
Punt 1: hulpteugels bevestigd aan het bit zijn verboden, zowel onder het zadel als aan de longe. De longe moet verbonden zijn aan een kaptoom.
Punt 2: Zowel bij thuiswerk als op wedstrijd zijn te strak aangetrokken hoofdstellen (ik neem aan dat hij hiermee de neusriem bedoeld) verboden. daarbij mag er op wedstrijd gekozen worden zonder te rijden.
Punt 3: Standaard wordt de paardenmond gecontroleerd voor het inrijden van de ring. Elke verwonding betekend disqualificatie.
Punt 4: Heeft een paard verwondingen van sporen, volgt disqualificatie.
Punt 5: Het opkrullen van het paard (voorhoofd-neuslijn achter de loodlijn) wordt bij elk onderdeel bestraft met maximaal 3 minpunten.
Punt 6: Geblokkeerde kaken,opgetrokken of uitstekende tong en knarsetanden wordt bestraft met maximaal 4 minpunten.
Punt 7: De rekhouding (lang gestrekte houding,waarbij de manenkam bijna horizontaal loopt en de voorhoofd-neuslijn voor de loodlijn blijft) wordt een onderdeel van elke dresuurproef, in alle 3 gangen en op beide handen.
Punt 8: De stap wordt weer volledig in de proef opgenomen, waarbij hij minstens op E,A,L en M niveau 30 % van het puntentotaal uitmaakt. De telgang betekend disqualificatie.
Punt 9: In de jonge paarden proef en op de veiling dienen de jonge paarden in alle 3 gangen in de rekhouding voorgesteld te worden. Hierbij hoort de ruiter licht te rijden.
Wel gek eigelijk dat het vaak mensen zijn van een al wat oudere generatie die strijden om terug te keren naar de basis.
Wij hebben na lang zoeken (meer dan een jaar en 4 instructeurs later) ook eindelijk een instructeur gevonden die echt lesgeeft volgens de basisprincipen van de klassieke dressuur en hierbij het welzijn van de pony centraal stelt. Het heeft ook enige tijd geduurd voordat mijn 13 jarige dochter (want zij is de dressuuramazone) alle slechte dingen die ze had aangeleerd weer had afgeleerd. Onspanning en zachtheid van de handen staan nu centraal met als resultaat een gelukkige dochter en een gelukkige pony.
Onze instructeur is .....76!
Niwla
Geplaatst: 09-06-09 14:00
Thanx voor de vertaling frisiangirl! Ik vind het zeker een goed initiatief
Jitske
Geplaatst: 09-06-09 14:01
Nibbit schreef:
Volgens mij heeft dit weinig te maken met klassieke dressuur, maar wel met het welzijn vh paard.
Het grootste deel hiervan heeft wel degelijk te maken met klassieke dressuur. De kd is gebaseerd op samenspel tussen paard en ruiter. Voor het paard moet het dus even leuk blijven als voor de ruiter. En ja daarmee verhoog je dus eigenlijk het welzijn vh paard, doordat er niet meer onnodig getrokken en geschopt wordt e.d.
Vind de punten wel goed, maar sommige wel een beetje overdreven hoor. Waarom zou je je paard niet meer aan het bit mogen bijzetten tijdens longeren? Als je met bit rijdt, en op een kaptoom longeerd krijgt je paard toch twee verschillende hulpen? Voor alles geldt: houdt het redelijk.. Normaal bijzetten is niet erg, eens een keer strenger is niet erg. Als je maar blijft denken aan dat wat het beste is voor het paard (en deels ook voor de ruiter). Maar ben het er wel mee eens dat ze overal strenger op zouden moeten controleren...
Kafue
Geplaatst: 09-06-09 14:10
Drie werf hoera voor hem. Maar helaas heb ik het vermoeden dat het grote geld het wint van de mensen die werkelijk aan het welzijn van het paard denken.
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 09-06-09 14:32
Ben het wel met hem eens al vind ik de longeer-norm erg streng (niet dat van geen hulpteugels he, maar dat het een kaptoom aan moet hebben.)
inkepink
Geplaatst: 09-06-09 14:47
ik ben het in grote lijnen met hem eens, heb dan ook getekend al overdrijft hij imo wel een beetje met de longeer-norm maar goed. Het valt mij persoonlijk ook steeds meer op dat de 'oudere' garde juryleden en instructeurs toch wel iets verschillen met de mensen van zo rond de 30.
ik heb ook getekend, al vrees ik dat het tegen dovemansoren praten is. Ik geloof nooit dat de FN of FEI of whatever nooit het lef gaat hebben om zo streng op te treden, als je ziet hoe het er nu soms aan toe gaat.
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland
Geplaatst: 09-06-09 15:32
volgens wordt je nu ook al gediskwalificeerd als je paard verwondingen van bit en/of sporen heeft....
punt 2,3,4 en 9 ben ik het wel mee eens, maar de rest vind ik lichtelijk overdreven....
rayo
Geplaatst: 09-06-09 15:34
Vind de meeste punten ook gewoon paardenwelzijn. Op de juiste wijze longeren met hulpteugels mag van mij gewoon, doe ik zelf ook. Longeer overigens wel aan het kaptoom, maar bevestig de touwtjes waar we mee longeren wel door het bit. En de telgang in de stap, ja daar zou ik van balen, mijn paard schiet er nog wel eens in......
wake_up
Geplaatst: 09-06-09 15:43
Punt 4 vind ik wel goed, van de rest weet ik niet zo goed wat ik moet vinden. Ik ben niet helemaal thuis in de 'klassieke dressuur', en vind grotendeels van punten wel erg overdreven, vooral punt 1 en punt 5..