KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 11:20

www.horses.nl

Op vrijdag 10 juli organiseert de KNHS in Ermelo vanaf 19.00 uur een proefwedstrijd voor dressuurruiters die bitloos willen rijden op wedstrijden. De KNHS biedt bitloze combinaties de mogelijkheid om te starten in alle dressuurklassen van de breedtesport, dus vanaf de B tot en met de Z2.

De proeven worden binnen in het KNHS centrum verreden en beoordeeld door reguliere juryleden. Eventueel behaalde winstpunten worden echter niet officieel geregistreerd. Aan de wedstrijd kunnen zowel voor pony- als paardencombinaties deelnemen. Deelnemers hoeven niet in het bezit te zijn van een startkaart en alle bitloze hoofdstellen zijn toegestaan.

De KNHS wil de ervaringen van de pilotwedstrijd gebruiken om te bepalen op welke wijze het bitloos dressuurrijden ingepast wordt in de KNHS-wedstrijdreglementen per 1 april 2010.

Lielle

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:42

ik ben benieuwd :j

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:48

Wauw dat is echt wel een interessante ontwikkeling.
Denk dat de voorstanders van bitloos rijden daar wel erg blij mee zijn, dat ze nu in elk geval hun proeven eens zonder bit kunnen laten zien.

Ben ook benieuwd naar de resultaten.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:11

Hm, ben vooral benieuwd hoeveel starts er zullen zijn boven L niveau.....
Ben wel erg benieuwd naar de resultaten!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:14

Ik ben ook heel benieuwd; Wat voor combinaties zullen er op komen dagen? Ik ben benieuwd of de bokkers die hier al jaren hun anti-bit campange voeren daar ook hun kunsten gaan laten zien :D Dit is tenslotte voor hen DE kans om te bewijzen dat bitloos hetzelfde haalbaar moet zijn als met bit.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:15

Miriam schreef:

Ja ik ben ook vooral benieuwd naar de resultaten in de M2, Z1 en Z2. Dat zijn toch de klassen waarin er pas echt een beetje rijkunst komt kijken. Resultaten op B/L niveau vind ik weinig zeggen.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:16

Wij hebben een bitloos hoofdstel in ons gamma (Antilope) en het verkoopt vrij goed (vooral in Frankrijk).
Een vriend van mij heeft een paard dat heel moeilijk is in de mond en met het bitloos hoofdstel crosst hij nu. Het paard schudt niet met het hoofd enz...

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:17

Ik ben ook heel erg benieuwd! Ik hoop dat er een hoop bokkers foto's gaan maken :D Dit is idd dé kans voor de anti-bit-bokkers!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:19

Ik hoop dat ze voldoende deelnemers hebben om een goede indruk te krijgen. Ben heel benieuwd naar de resultaten.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:23

Heb weleens een meidje een Z2 proef zijn rijden zonder bit. Iedereen was aan het oeeeh en aaaah-en maar op wedstrijd had ze er zeker GEEN punten mee gereden, geen enkel onderdeel was netjes afgerond, het paard liep best tegen de hand en als ze die druk op het bit had gezet had iedereen het zielig gevonden en had het paard met open mond gelopen...

ben echt benieuwd naar een combi die het er wel netjes netjes uitrijd :j

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:26

ben erg benieuwd hoeveel en hoe de combinaties rijden in de klasses vanaf de L.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:26

ik zou er voor de gein wel eens aan mee willen doen , maar dan wel met hackamore :P
ik zie mezelf al gaan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:29

jasmijn78 schreef:
Miriam schreef:

Ja ik ben ook vooral benieuwd naar de resultaten in de M2, Z1 en Z2. Dat zijn toch de klassen waarin er pas echt een beetje rijkunst komt kijken. Resultaten op B/L niveau vind ik weinig zeggen.

Er zullen weinig op hoger niveau starten. En dat is dan niet omdat bitloos niet geschikt is maar omdat de meesten die op dat niveau rijden al jaren gedwongen zijn met bit te starten. Zij hebben nooit de kans gehad om hun paard bitloos door te trainen. De bitloze Z ruiters van de toekomst zitten nu nog in de basisopleiding of moeten hun paard nog gedeeltelijk omscholen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:41

Juliette86 schreef:
Er zullen weinig op hoger niveau starten. En dat is dan niet omdat bitloos niet geschikt is maar omdat de meesten die op dat niveau rijden al jaren gedwongen zijn met bit te starten. Zij hebben nooit de kans gehad om hun paard bitloos door te trainen. De bitloze Z ruiters van de toekomst zitten nu nog in de basisopleiding of moeten hun paard nog gedeeltelijk omscholen.

Om eerlijk te zijn denk ik dat een paard dat goed aan de hulpen staat en op Z niveau loopt, zo omgeschoold is naar bitloos Z niveau :j
De hulp veranderd immers niet, je verplaatst de drukpunten enkel... en een paard dat goed aan de hulpen staat zal druk als druk ervaren ;) Natuurlijk zal het ook wennen zijn, maar het is zeker te doen.
Bij die van mij merk ik ook bijna geen verschil of ik met of zonder rijd, mijn merrie reageerd wat heftiger, ws omdat ze de drukverlegging vreemd vind. En de ruin vind het prima :P Die is nooit onder de indruk van veranderingen ;)

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:45

c_alsemgeest schreef:
Juliette86 schreef:

Om eerlijk te zijn denk ik dat een paard dat goed aan de hulpen staat en op Z niveau loopt, zo omgeschoold is naar bitloos Z niveau :j
De hulp veranderd immers niet, je verplaatst de drukpunten enkel... en een paard dat goed aan de hulpen staat zal druk als druk ervaren ;) Natuurlijk zal het ook wennen zijn, maar het is zeker te doen.
Bij die van mij merk ik ook bijna geen verschil of ik met of zonder rijd, mijn merrie reageerd wat heftiger, ws omdat ze de drukverlegging vreemd vind. En de ruin vind het prima :P Die is nooit onder de indruk van veranderingen ;)

Eens :j
Bovendien wordt niemand "gedwongen" met bit te starten Juliette :n (maar een leuk excuus, dat wel)

Marlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:47

Ik zit er serieus aan te denken om hieraan mee te doen...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:49

Ik heb daar wel oren naar tzt. Eens kijken wat hier uit gaat komen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:56

Miriam schreef:
Eens :j
Bovendien wordt niemand "gedwongen" met bit te starten Juliette :n (maar een leuk excuus, dat wel)

Mij lijkt het echt heel erg leuk en leerzaam om te zien :j
Van mij mogen ze het bitloos en bit zo bij elkaar voegen... ik heb altijd hier op bokt al lopen blerren dat het beide hetzelfde is... druk = druk -:)
Dan kan iedereen voor zichzelf uitmaken waarmee hij/zij rijden wil :j

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:12

Dat lijkt me leuk om aan mee te doen! Iemand enig idee hoe je je op kunt geven? ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:15

via KNHS denk ik, misschien staat het zelfs wel op startlijsten?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:17

Wat ontzettend goed dat de KNHS hiervoor open staat.
Ik rijd zelf niet bitloos,maar hoop voor diegenen dat hieruit wel wat gaat vloeien. :))

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:20

Juliette86 schreef:

Dat denk ik inderdaad ook ja :j

Ik zou graag meedoen, maar met een paard dat niet de trailer in gaat, veulen aan de voet, en grote afstand wordt dat erg lastig :\
Ik hoop dat er veel combinaties zullen zijn die laten zien dat bitloos dressuurrijden heel goed mogelijk is!

Maar wel heel fijn dat de KNHS nu echt actie onderneemt!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:22

Biertabje schreef:
ik zou er voor de gein wel eens aan mee willen doen , maar dan wel met hackamore :P
ik zie mezelf al gaan :P

Geef je maar gauw op!

Ik ben erg benieuwd hoeveel er meedoen en wat er verder uit deze testwedstrijd komt
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 09-06-09 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:23

Ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:23

Danielle14 schreef:
Dat lijkt me leuk om aan mee te doen! Iemand enig idee hoe je je op kunt geven? ;)

Aanstaande donderdag worden de uitnodiging en het opgaveformulier verzonden door de KNHS.
Indien je deze wilt ontvangen en/of op de hoogte wilt blijven, kun je je aanmelden voor de nieuwsbrief van het project Bitloos paardrijden:
http://www.bitloospaardrijden.info/emailgroep.htm